۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۵۲۴۵۰
تحرک و کنترل خواب و خوراک تنها راهکار برای کاهش وزن؛

اضافه وزن و چاقی، عاقبت سبک زندگی ماشینی برای ایرانی‌ها

ایرانیان با وجود تغییرات ایجاد شده در شیوه زندگی و مصرف غذاهای پرکالری چون فست فودها درحال چاق شدن هستند و آمار و ارقام خبر از افزایش 5/5 برابری افراد چاق در ایران در سال 1400 می‌دهد و طی دهه‌های اخیر مرگ های زودرس ناشی از بیماری های مرتبط با چاقی دو برابر شده است.
اضافه وزن و چاقی، عاقبت سبک زندگی ماشینی برای ایرانی‌ها
به گزارش جهانبین نیوز؛ چاقی عارضه‌ای است که افراد زیادی با آن مواجه بوده و به واسطه‌اش با بیماری‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
امروزه سبک زندگی و نوع تغذیه تاثیر بسزایی در بروز چاقی چه در بین زنان و مردان و چه در بین نوجوانان و جوانان داشته است.
 
افرادی که اضافه وزن دارند همواره به دنبال راهی برای کاهش وزن خود هستند و همین امر سبب شده تا روزانه با انواع و اقسام تبلیغات و رژیم‌ها مواجه باشیم، که بسیاری از آن‌ها غیراصولی بوده و می‌توانند آسیب‌های جدی به انسان برساند.
 
ایرانیان با وجود تغییرات ایجاد شده در شیوه زندگی و مصرف غذاهای پرکالری چون فست فودها درحال چاق شدن هستند و آمار و ارقام خبر از افزایش 5/5 برابری  افراد چاق در ایران در سال 1400 می‌دهد و طی دهه‌های اخیر مرگ های زودرس ناشی از بیماری های مرتبط با چاقی دو برابر شده است.
 
رضا ملک زاده رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران در مصاحبه‌ای که خرداد 1400 با ایرنا داشت، به بررسی وضعیت شیوع چاقی و اضافه وزن در ایران پرداخت و ضمن نگران‌کننده خواندن روند آن گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد ایرانیان به چاقی یا اضافه وزن، (۴۷ درصد اضافه وزن و ۲۳ درصد چاقی) مبتلا هستند و ۴.۵ درصد جمعیت کشور نیز چاقی مفرط (مرضی) دارند.
 
میزان کالری دریافتی، مهم‌ترین علت در بروز چاقی

عمار صالحی متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌درمانی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با بیان اینکه غذا و تغذیه مبحثی است که انسان‌ها همواره با آن سر و کار دارند اظهار کرد: در این راستا نظرات، اعتقادات و باورهای متفاوتی وجود دارد که برخی از این باورها نادرست هم هستند.
 
وی تصریح کرد: تغذیه در سلامتی، کنترل، پیشگیری و حتی درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش اساسی دارد، بیماری‌های مزمن یا بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت نوع دو، مقاومت به انسولین، کبد چرب، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی-عروقی، انواع مختلف سرطان‌ها و... همگی نه‌تنها در ایران که در دنیا معضل بوده و در این زمینه تغذیه هم در کنترل، هم در پیشگیری و هم درمان این بیماری‌ها تاثیر دارد.
 
صالحی با اشاره به اینکه چاقی نیز یکی از مشکلاتی است که بیماری‌های بسیاری را به همراه دارد خاطرنشان کرد: میزان شیوع چاقی در ایران در مردان 27 درصد و در زنان 40 درصد است که علل مختلفی دارد اما میزان کالری دریافتی از مهم‌ترین علل آن است.


 
این متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌درمانی بیان داشت: بدن انسان مانند حوضی است که یک شیر ورودی و دو شیر خروجی دارد، از ورودی آن کالری غذایی وارد بدن شده و متابولیسم پایه و سوخت و ساز بدن و فعالیت فیزیکی در روز به‌عنوان شیرهای خروجی مطرح هستند و اگر در این موارد توازن برقرار نشود فرد دچار اضافه وزن می‌شود.
 
نقش محیط در اضافه‌وزن پررنگ‌تر از ژنتیک است

وی با تاکید بر اینکه رژیم غذایی به معنای درست خوردن است نه کم خوردن، یادآور شد: عوامل هرمونی نیز در چاقی افراد تاثیر بسزایی دارد، مصرف داروهایی که باعث افزایش اشتها می‌شود، بیماری‌های نورولوژیک و سایکولوژیک، زمینه‌های محیطی و ژنتیکی، از دیگر عوامل موثر در چاقی است.
 
صالحی گفت: وقتی فردی دچار چاقی می‌شود دو یا سه علت دست به دست هم می‌دهد و اضافه وزن یک معضل چندریشه‌ای است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.
 
این متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌درمانی اذعان کرد: ژنتیک هم در بحث اضافه وزن تاثیر دارد اما نقش محیط اثر بیشتری در این زمینه دارد رفتار و اصول تغذیه‌ای است که به افراد به ارث می‌رسد، وقتی در خانواده‌ای پدر و مادر دچار اضافه وزن هستند، فعالیت فیزیکی در این خانواده وجود ندارد و کالری دریافتی بالایی هم دارند، و این رفتارهای تغذیه‌ای است که به فرزندان به ارث می‌رسد.
 
وی بیان داشت: امروزه مواد غذایی پرکالری بسیاری در دسترس افراد قرار دارند و  این موضوع منجربه شیوع چاقی در بین افراد شده است.



تغذیه و فعالیت بدنی، دو بال اصلی در کاهش وزن است

صالحی با بیان اینکه تغذیه و رژیم‌درمانی یکی از راهکارهای کاهش وزن است ادامه داد: اصلاح سبک زندگی یکی دیگر از راهکارها در این راستا است که می‌تواند باعث کاهش وزن شود.
 
این متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌درمانی دو بال اصلی در کاهش وزن را تغذیه و فعالیت بدنی عنوان و تاکید کرد: دارودرمانی، جراحی در برخی موارد خاص و... از دیگر راهکارها در این زمینه است.
 
وی با اشاره به تغذیه ورزشکاری و مکمل‌هایی که این افراد استفاده می‌کنند اذعان داشت: در این افراد نیاز پروتئین تامین نمی‌شود و خواه،ناخواه نیاز به مکمل‌های پروتئینی باتوجه به جنسیت، نوع فعالیت و... هست، این مکمل‌ها برای ورزشکاران تجویز می‌شود، اما در این زمینه مکمل‌های غیرمجاز بسیاری هم وجود دارد که عوارض بسیاری برای ورزشکاران دارد.
 
صالحی تاکید کرد: در دنیا هیچ ماده معجزه‌آسایی برای لاغری وجود ندارد، بنابراین بدون رژیم و فعالیت فیزیکی نمی‌توان کاهش وزن داد، اما برخی از داروهای کاهش اشتها زمانی اثرگذار هستند که در کنار تغذیه و فعالیت فیزیکی آورده شوند.
 
سبک زندگی نادرست چاقی بر اثر تجمع بلغم را در پی دارد

زینب علی‌بیگی متخصص طب ایرانی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اینکه بررسی علت چاقی اهمیت بالایی دارد اظهار کرد: فرد ممکن است چاقی طبیعی و وابسته به مزاج داشته باشد یا چاقی مرضی.
 
وی با بیان اینکه افرادی که دارای مزاج مرطوب هستند، مثلا سرد و تر یا گرم و تر نسبت به افراد با طبع خشک، چاق‌تر هستند تصریح کرد: این همان چاقی طبیعی است که تحت درمان قرار نمی‌گیرد.
 
علی‌بیگی یادآور شد: سبک زندگی نادرست، یکی از علل اصلی در چاقی غیرطبیعی یا چاقی ناشی از سوءمزاج است که معمولا بر اثر تجمع بلغم رخ می‌دهد.
 
این متخصص طب ایرانی اصلاح سبک زندگی را یکی از راهکارهای مقابله با چاقی عنوان و تاکید کرد: تجربه نشان داده این روش صرفا می‌تواند کمک کند تا فرد سه تا چهار کیلو وزن در ماه کم کند.
 
وی افزود: عدم استفاده از آب و مایعات از نیم ساعت قبل، همراه و تا دو ساعت بعد از غذا در این راستا اهمیت بالایی دارد، چراکه مصرف مایعاتی چون نوشابه، آب، دوغ و... که می‌تواند باعث تجمع بلغم در بدن شود، چاقی غیرطبیعی را به‌همراه دارد، همچنین مصرف موادی مانند ماست، سالاد و... همراه غذا مناسب نیست و فرد می‌تواند نیم ساعت قبل از غذا از سالاد استفاده کند.


مصرف زیاد سبزیجات، عرقیات و دمنوش‌ها، کمکی به لاغر شدن، نمی‌کند

علی‌بیگی مصرف سبزی خوردن و زیتون همراه با غذا را بلامانع دانست و بیان داشت: در بسیاری مواقع مردم به‌طور عموم تصور می‌کنند مصرف زیاد سبزیجات، عرقیات یا دمنوش‌های لاغری می‌تواند از بروز چاقی جلوگیری کند، اما مصرف طولانی‌مدت این مواد به سبب رطوبتی که دارند ممکن است خود باعث چاقی شود.
 
این متخصص طب ایرانی خاطرنشان کرد: استفاده طولانی‌مدت از سالاد به دلیل طبع سردی که دارد باعث غلبه بلغم در بدن شده و بنابراین اگر سالاد هم اصولی مصرف نشود، اضافه وزن را به همراه دارد.
 
علی‌بیگی یادآور شد: مصرف روزانه و بیش از حد برنج که جزء عادات غذایی شده، خصوصا به شکل دمپخت نیز می‌تواند باعث تجمع بلغم در بدن شده و در چاق شدن افراد تاثیرگذار باشد، اگر مقداری از برنج روزانه با نان، حبوبات و... جایگزین شود، می‌تواند به یک داشتن رژیم موفق کمک کند و ترجیحا برنج به شکل آبکش استفاده شود.
 
حجامت تاثیری در کاهش وزن ندارد

 وی با اشاره به اینکه حجامت برای کاهش وزن کاربردی ندارد، تاکید کرد: حجامت برای درمان بیماری‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اینکه برای رفع چاقی از این روش استفاده شود باور درستی نیست.
 
علی‌بیگی خواب به‌موقع و کافی را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با اضافه وزن عنوان و اضافه کرد: خواب بعد از ناهار و بعدازظهر تاثیر بسزایی در چاقی افراد دارد و بهتر است اگر فردی شب خواب کافی نداشت قبل از ظهر چرت کوتاه نیم ساعته برای جبران آن داشته باشد.
 
 این متخصص طب ایرانی ادامه داد: غذا خوردن تند تند و نجویدن کامل لقمه، عدم مصرف به موقع غذا و... همگی باعث بروز چاقی غیرطبیعی در افراد می‌شود.
 
وی مزاج زن‌ها را سرد و مرطوب‌تر از مردان عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که زنان با افزایش سن، چاق‌تر از مردان می‌شوند همین موضوع است، اما تحرک کم زنان و حضور بیشتر در منزل آن‌ها نیز در این بین نباید نادیده گرفته شد.
 
علی‌بیگی اصلاح سبک زندگی را در حد 70 تا 80 درصد کمک‌کننده در تناسب اندام دانست و گفت: اصلاح سبک زندگی می‌تواند برای افراد سخت باشد، چراکه در این زمینه باید 6 اصل رعایت و اصلاح شود و غذا خوردن و خواب کافی دو مورد از آن است.
 
 وی داشتن دفع مناسب را یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از چاقی عنوان و تصریح کرد: تا زمانی که فرد دفع درستی ندارد، باید منتظر بروز هر نوع بیماری در بدنش باشد، بنابراین اگر شخصی یبوست نداشته باشد، می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد، ورزش و تحرک نیز فاکتور دیگری است که باید در برنامه فرد گنجانده شود، خانم‌های خانه‌‌دار اگر هر دو ساعت یک بار دو دقیقه درجا بزنند از تجمع مواد زاید در بدن‌شان جلوگیری می‌شود، دوری از استرس و داشتن آرامش روحی و روانی و همچنین استنشاق هوای پاک و دوری از آلودگی هوا نیز دو مورد مهم دیگر در اصلاح سبک زندگی می‌باشد.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ از چاقی می‌توان به‌عنوان مادر همه بیماری‌ها یاد کرد چراکه به دنبال آن شاهد بروز بسیاری از امراض خواهیم بود، اما رفع اضافه‌وزن در زمان مناسب می‌تواند راه حل بسیاری مناسبی در این زمینه باشد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۵۲:۰۶

9 Jan 2023