۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۵۲۴۳۲
امام‌جمعه فارسان

نسل امروز ما بايد از نسل 19 دي، که در تمام عرصه‌ حضور داشت درس بگيرد

امام‌جمعه فارسان گفت: نسل امروز ما بايد از نسلي که ۱۹ دي را به وجود آورد و بعد طاغوت را سرنگون کرد و دفاع هشت‌ساله را مديريت کرد و در عرصه‌هاي مختلف حضور داشت درس بگيرد و با قوت بيشتر و عزم راسخ‌تر در مسير بيانيه گام دوم تا رسيدن به اهداف بلند تمدني اسلام و انقلاب با عزم و نشاط حرکت کند.
نسل امروز ما بايد از نسل 19 دي، که در تمام عرصه‌ حضور داشت درس بگيرد
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز از فارسان ، حجت‌الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه شهر فارسان گفت: خودم و همه‌ي شما نمازگزاران محترم را به رعايت و تقويت و تسديد تقواي الهي دعوت مي‌کنم. متقين در سخن گفتن و سکوت کردن جميع جهات را رعايت مي‌کنند. مولانا اميرالمؤمنين عليه‌السلام در حکمت ۱۷۳ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: در دم فروبستن از سخن حکيمانه، خيرى نيست، چنان‌که در سخن گفتن از روى نادانى خيرى وجود ندارد. فضيلت در گفتار اين است که سخنان از روي حکمت باشد. ترويج اخلاق و عدالت و تربيت و امثال ذالک باشد.


وي به 16 دي ۱۳ جمادي‌الثاني اشاره داشت و افزود: يادآور روزي غم‏انگيز است، روزي که در آن مادري فداکار و بانويي با عظمت، بانوى صبر و استقامت، حضرت «ام‏البنين» همسر گرامى اميرالمؤمنين عليه‌السلام، مادر علمدار کربلا ابوالفضائل قمر بني‌هاشم، به‏سوي معبود پر کشيد و اين روز را روز تکريم مادران و همسران شهدا نام‌گذاري کردند تا جايگاه مهم اين عزيزان در پيروزى اسلام و غلبه بر دشمنان گرامى داشته شود.

وي تصريح کرد: شير زناني که با بصيرت و ولايتمدارى خود همچون مادر عباس عليه‌السلام، اگر چه در صحنه دفاع مقدس و پيکار با بعثيان حضور نداشتند، اما شجاعت و جوانمردي و ايثار و ايمان و شهادت‌طلبي را قطره قطره در کام فرزندان عزيزتر از جانشان نشاندند و دليرانه در کنار همسران خود ماندند تا آنان بتوانند، با خيالي آسوده در مسير حماسه و شهادت و ايثار حرکت کنند و نه‌تنها هيچ‌گاه از فداکارى خود احساس شرمندگى نکردند بلکه بر آن افتخار کردند و دشمن را نااميدتر کردند. همسران شهدا هم با تحمل سختى‏ها در نبود همسران خود، به تربيت فرزندان شهدا پرداختند و آنان را براى ادامه راه اسلام و انقلاب آماده کردند.

امام‌جمعه فارسان به 19 دي سالگشت قيام مردم قم در سال ۱۳۵۶ هم اشاره داشت و بيان کرد: حادثه‌اي که از ابعاد مختلف مي‌شود به آن پرداخت. دشمن‌شناسي، بصيرت، زمان‌شناسي، اقدام و جهاد همراه با فداکاري و جوانمردي و امثال اين‌ها. اين حرکت الهي مبدأ يک تحول عظيم در تاريخ معاصر ايران شد. حادثه عبرت‌آموز و تأثيرگذار و راه‌نشان دهنده که بايد به ابعاد آن توجه ويژه داشت. با نوشتن مقاله‌اي توهين‌آميز در روزنامه‌اي چنان آتشي برپا شد که طومار ۲۵۰۰ ساله نظام استبدادي و ستم شاهنشاهي در مدت کوتاهي در هم پيچيده شد.

وي اظهار داشت: نسل امروز ما بايد از نسلي که ۱۹ دي را به وجود آورد و بعد طاغوت را سرنگون کرد و دفاع هشت‌ساله را مديريت کرد و در عرصه‌هاي مختلف حضور داشت درس بگيرد و با قوت بيشتر و عزم راسخ‌تر در مسير بيانيه گام دوم تا رسيدن به اهداف بلند تمدني اسلام و انقلاب با عزم و نشاط حرکت کند.

وي افزود: مهم‌ترين ويژگي قيام مردم قم و ۱۹ دي اين بود که نشان داد اين حرکت شتابان انقلاب به رهبري امام اسلامي و مردمي است و امروز بعد از ۴۳ سال هنوز مردم باعزت و باصلابت و مقاوم ايران اسلامي بر شعارهاي اوليه انقلاب ايستاده‌اند و آمريکا و اسرائيل را دشمن درجه‌يک خودشان مي‌دانند و هر جمعه تکرار مي‌کنند که مرگ بر آمريکا.

حجت‌الاسلام ملک پور به بازار طلا و ارز هم اشاره‌اي داشت و گفت: اين روزها که بازار ارز و طلا حال و روز خوشي ندارد و بسياري از کالاهاي مورد نياز مردم در مسير گراني بي‌منطق افتاده‌اند؛ موج انتقاد از عملکرد اقتصادي دولت به راه افتاده است.

وي اظهار داشت: منتقدان و معترضان به عملکرد دولت را در سه گروه مي‌توان تقسيم‌بندي کرد: گروهي از اهل رسانه و تريبون که در دولت گذشته چشم بر نارسايي‌ها و ضعف‌هاي آشکار دولت مطلوب خود مي‌بستند و با لحاظ کردن منافع جناحي، سکوت اختيار مي‌کردند و امروز به همان دليل، چشم بر خدمات دولت بسته و تازيانه انتقاد غيرمنصفانه را برداشته و به هر مناسبتي سيل نقدها را روانه مي‌کنند.

وي تصريح کرد: گروه دوم منتقدان انقلابي هستند که اگرچه تعلق‌خاطر فکري با دولت سيزدهم دارند اما چشم بر ضعف‌ها و نقدها نمي‌بندند و با راهبرد دفاع واقع‌بينانه و نقد منصفانه به ذکر نقاط قوت به بيان نقدهاي دولت آقاي رييسي مي‌پردازند.

وي افزود: گروه سوم اما؛ دوستان انقلابي هستند که گويا درصدد اثبات اين نکته هستند که ما به هيچ دولتي تعلقي نداريم و هر جا ضعفي ببينيم بيان خواهيم کرد، اين گروه در بيان نقدها به ورطه بزرگ‌نمايي و بيانات احساسي مي‌افتند و به گمان اينکه اقتضاي حريت و آزادگي بيان نقدها است، با کلمات و جملات تند و تحليل‌هاي بعضاً تک ساحتي، به انتقاد از دولت، مي‌پردازند. واقعيت آن است اگر بخواهيم بدون تعصب دولت را به‌نقد بگذاريم مي‌توان اقدامات دولت را در سه حوزه تقسيم مي‌شود: اقدامات قابل‌تقدير؛ اقدامات نيازمند اصلاح؛ اقدامات نيازمند تغييرات بنيادين و انقلابي برخي اقدامات قابل‌تقدير دولت مانند واکسيناسيون عمومي جامعه و بازگشت کشور به شرايط عادي بسيار پسنديده و فراتر از انتظار بود.

وي گفت: افزايش ديپلماسي اقتصادي و مثبت شدن تراز تجارت خارجي، ارتباط مفيد و مؤثر با همسايگان، حضور در بلوک‌بندي‌هاي جديد بين‌المللي، مانند بريکس و شانگ‌هاي، حضور فعال و بي‌واسطه در بين مردم،
پرهيز دولت از حاشيه‌سازي‌هاي سياسي، به‌ثمررساندن طرح‌هاي طولاني‌مدت در مدت کمتر مانند آب‌رساني الغدير و سنندج و همدان و راه‌اندازي صدها واحد توليدي، اهتمام به عدم افزايش نقدينگي و کاهش بدهي خارجي،
 اجراي طرح کاهش اسراف در مصرف نان، هماهنگي بيشتر با دو قوه ديگر، حفظ عزت و اقتدار ايران در ميز مذاکره و گره‌نزدن اقتصاد به‌برجام، تلاش براي حل مشکل اشتغال، توسعه بيمه رايگان محرومان، مديريت مناسب مصرف برق در تابستان و کاهش تنش آبي عليرغم تشديدخشکسالي، تلاش براي راه‌اندازي درگاه‌هاي ثبت مجوز و فعاليت مؤثر براي رفع موانع توليد و بهبود فضاي کسب‌وکار.

امام‌جمعه فارسان بيان داشت: بعضي اقدامات نيز نيازمند اصلاح است مانند؛ تداوم حضور مديران ضعيف در سطوح مختلف، ناهماهنگي بين تيم اقتصادي دولت، ضعف پيوست رسانه‌اي و روايت سازي از خدمات، ضعف نظارت بر بازار ارز و سکه و بخصوص توزيع کالاهاي اساسي، کندي حرکت در ساخت مسکن ملي؛ اما واقعيت آن است که به علت وضعيت معيشتي و ترمز بريدن قيمت دلار و خودرو اين‌گونه موارد معمولاً به چشم نمي‌آيند يا با اين سؤال کلي در جامعه مواجه‌اند که اين اقدامات چه تأثيري در نيازمندي‌هاي اوليه معيشت مانند قيمت ارز و دلار دارد؟

انتهاي پيام/590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱

ساعت:

۱۴:۱۶:۳۵

6 Jan 2023