۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۵۲۲۰۷
دبیر ستاد جوانی جمعیت کشور؛

طبق آمار غیررسمی، سالانه 250 هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور صورت می‌گیرد

دبیر ستاد جوانی جمعیت کشور با بیان اینکه طبق آمار غیررسمی سالانه ۲۵۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می‌شود، گفت: این در حالی است که پیش‌بینی‌ها آمار واقعی را دو برابر این میزان نشان می‌دهد.
طبق آمار غیررسمی، سالانه 250 هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور صورت می‌گیرد
به گزارش جهانبین نیوز؛ حسین مروتی در اختتامیه اولین جشنواره جوانی جمعیت در شهرکرد اظهار کرد: جمعیت ایران در حال حاضر ۸۵ میلیون نفر است که جمعیت قابل توجهی به شمار می‌رود، حال سوال این است که چرا سیاست‌گذاری‌ها در کشور به سمت افزایش و جوانی جمعیت پیش می‌رود، ساختار جمعیتی در کشور که به سمت سالمندی در حال حرکت است، باید تغییر کند.
 
 وی افزود: از هر ۱۰ نفر یک نفر در کشور بالای ۶۰ سال سن دارد که پیش‌بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده از هر چهار نفر یک نفر سن بالای ۶۰ سال داشته باشد، این یعنی سالمندی جمعیت که باید راه حلی برای آن اندیشیده شود.
 
دبیر ستاد جوانی جمعیت کشور ادامه داد: توسعه بدون جمعیت جوان امکانپذیر نیست و با جمعیت سالمند نمی‌توان برای توسعه برنامه‌ریزی کرد، درست است که در کشورهای پیشرفته شاهد افزایش جمعیت سالخورده هستیم اما همین کشورها نیز در ابتدا به توسعه رسیدند و بعد از آن بود که روند پیری جمعیت در آن‌ها آغاز شد.
 
مروتی عنوان کرد: ظرف دو دهه در ایران نرخ باروری ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است، این آمار در تاریخ بشر بی‌نظیر است و نشان از آن دارد که روند کاهش جمعیت جوان در ایران سرعت بالایی دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: نرخ باروری در جهان نیز کاهش و دچار تغییر شده است، در کشورهای آمریکایی نرخ باروری زنان از ۸ به دو فرزند ظرف ۳۰۰ سال انجام شد، اما در ایران کاهش این نرخ ظرف دو دهه اتفاق افتاده است.
 
دبیر ستاد جوانی جمعیت کشور اضافه کرد: با یک جمعیت سالخورده نمی‌توان کشوری را مدیریت کرد از همین رو است که مقوله جوانی جمعیت یک مسئله ملی است، در کشورهای پیشرفته این مسائل فرهنگی و اجتماعی بوده است که بر جوانی جمعیت اثر گذاشت و هیچ برنامه رسمی برای کنترل جمعیت اجرا نشده است.
 
مروتی با اشاره به اینکه مرگ و میر مادران باردار در کشور یکی از شاخص‌های مهم محسوب می‌شود، بیان کرد: در ایران سالانه میانگین ۳۰۰ مادر باردار جان خود را از دست می‌دهند که برای کاهش این آمار تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه طبق آمار غیررسمی سالانه ۲۵۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می‌شود، گفت: این در حالی است که پیش‌بینی‌ها آمار واقعی را دو برابر این میزان نشان می‌دهد.
 
دبیر ستاد جوانی جمعیت کشور افزود: متاسفانه بسیاری به‌دنبال قانونی کردن سقط جنین هستند اما سقط جنین آسیب‌های جسمی و روانی فراوانی برای مادران در پی دارد.
 
مروتی با تاکید بر اینکه اجرای قانون جوانی جمعیت باید به یک مطالبه در کشور تبدیل شود، ادامه داد: هر کسی از اجرای قانون سرباز زد، می‌توان از لحاظ قانونی این مسئله را پیگیری کرد.
 
انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۳:۴۴:۰۳

3 Dec 2022