۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۵۲۱۳۰
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

رعایت دوره پرهیز از مصرف آنتی‌بیوتیک در طیور، لازمه عرضه گوشت سالم به بازار

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در این استان تمام واحدهای گوشتی ملزم هستند که مرغ را بعد از اتمام دوره 50 روزه از نظر حضور یا عدم حضور آنتی‌بیوتیک آزمایش کنند و بعد از آن اجازه اعزام به کشتارگاه صادر می‌شود.
رعایت دوره پرهیز از مصرف آنتی‌بیوتیک در طیور، لازمه عرضه گوشت سالم به بازار
محمد اسدی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سابقه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هم در دام و هم در انسان بسیار طولانی است.
 
وی با بیان اینکه از زمانی که اولین آنتی‌بیوتیک کشف شد مصرف این دارو روزبه‌روز افزایش یافت و طی سال‌های متمادی نسل‌های جدید آنتی‌بیوتیک تولید و به بازار عرضه شدند تصریح کرد: حوزه دامپزشکی هم چون طیف میکروب‌هایی که به دام صدمه می‌زنند وسیع است به همان نسبت هم آنتی‌بیوتیک‌های مورد مصرف در این حوزه گسترده هستند.
 
اسدی یادآور شد: استفاده از آنتی‌بیوتیک در پرندگان هم وجود دارد و در مرغداری‌های صنعتی از این داروها استفاده می‌شود، وقتی تعداد زیادی پرنده در محیطی بسته نگهداری می‌شود و نمی‌توان میکروب‌ها را به‌طور کامل نابود کرد برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامتی پرندگان در طول دوره پرورش طیور با نظارت دامپزشک آنتی‌بیوتیک مناسب برای بیماری که بروز کرده تجویز و نکات ایمنی استفاده از این آنتی‌بیوتیک در کنار آن ارائه می‌شود.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری رعایت دُز مصرف، طول دوره مصرف و دیگر توصیه‌ها را مهم و ضروری عنوان و تاکید کرد: این درحالی است که طیوری که از آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند نباید بلافاصله مورد استفاده قرار گیرند و بنابراین باید دوره توصیه شده برای قابل مصرف شدن را بگذرانند.
 
وی افزود: در چهارمحال و بختیاری تمام واحدهای گوشتی ملزم به این هستند که مرغ را بعد از اتمام دوره 50 روزه از نظر حضور یا عدم حضور آنتی‌بیوتیک آزمایش کنند و بعد از آن اجازه اعزام به کشتارگاه صادر می‌شود تا دوره پرهیز از مصرف آنتی‌بیوتیک گذرانده شود.
 
اسدی با اشاره به اینکه اگر دامدار یا مرغدار به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنند طبق نسخه‌ای که دامپزشک کلینیک تجویز می‌کند باید آنتی‌بیوتیک را به مرغ بدهد و نسخه‌ای هم که به داروخانه دامپزشکی برده می‌شود توسط مسئول فنی داروخانه باید همان مورد و همان دز را ارائه دهد و توصیه مصرف را هم به افراد توضیح دهد.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در بحث مقاومت میکروبی استفاده طولانی‌مدت از یک نوع آنتی‌بیوتیک در یک نوع دام ممکن است در این مدت مقاومت میکروبی ایجاد کنم و ازهمین‌رو در این تحقیقات سعی شده آنتی‌بیوتیک‌های جدید تولید شود تا میکروب‌های مقاوم‌شده را نابود کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در دام و طیور علاوه‌بر ایجاد مقاومت میکروبی باعث ایجاد پسماند آنتی‌بیوتیکی در شیر، گوشت و فرآورده‌های دامی می‌شود و به‌صورت غیرمستقیم به انسان منتقل می‌شود.
 
اسدی با اشاره به آنفولانزای پرندگان اضافه کرد: این بیماری ویروسی بوده و ازهمین‌رو آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیری بر روی آن نخواهد داشت، چون آنتی‌بیوتیک ساخته شده است برای اثربخشی و از بین بردن باکتری‌ها و ممکن است برخی از آن‌ها در موارد خاصی از عوارض بیماری‌های ویروسی جلوگیری کنند اما معمولا در این موارد توصیه نمی‌شوند.
 
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به دامداران توصیه می‌شود تحت هر شرایطی حتی اگر مجبور شدند خودسرانه اقدام به استفاده از آنتی‌بیوتیک نکنند چراکه وظیفه متخصصان این عرصه آن است که داروها را سر وقت و با نسبت مناسب و دُز مناسب تجویز کنند و داروخانه‌ها هم نباید بدون نسخه دارویی را به دامداران ارائه دهند چراکه این موضوع سبب می‌شود به مرور زمان داروها اثربخشی لازم را نداشته باشند.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۲۴:۱۰

23 Nov 2022