۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۵۲۱۱۶
کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری:

دودِ آتشی که در طبیعت مدیریت نشود، به چشم پوشش گیاهی و جانوران می‌رود

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در یک آتش‌سوزی نه‌تنها جنگل یا مرتع می‌سوزد و نابود می‌شود، بلکه یک زیستگاه جانوری هم از بین می‌رود و جانوران بسیاری را که بخشی از اکوسیستم بوده و برای پایداری آن اهمیت دارند، نابود می‌شوند.
دودِ آتشی که در طبیعت مدیریت نشود، به چشم پوشش گیاهی و جانوران می‌رود
فرزاد رضازاده کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: جلوگیری از ایجاد حریق در محیط زیست اهمیت بالایی دارد و مانند پیشگیری از انتقال حریق است.
 
وی تصریح کرد: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که در کجا آتش روشن می‌کنند، انسان باید این موضوع را درنظر داشته باشد که آتش روشن کردن در طبیعت و در کنار جنگل و مرتع مانند روشن کردن آتش در کنار انباری از مواد سوختنی است و با رسیدن آتش به آن وسعت بسیار زیادی تحت پوشش قرار می‌گیرد.
 
رضازاده با تاکید بر اینکه نباید هیچگاه بدون مدیریت در طبیعت آتش برافروخت یادآور شد: متاسفانه بعضا شاهدیم که با سهل‌انگاری برخی از شهروندان در یک لذت بردن مقطعی و زودگذر آتشی روشن شده که ضرورتی هم نداشته اما سبب می‌ود اراضی زراعی، مرتعی و جنگلی مجاور نابود شود و امکان اطفاء آن فراهم نیست.
 
این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری بیان داشت: در یک آتش‌سوزی نه‌تنها جنگل یا مرتع می‌سوزد و نابود می‌شود، بلکه یک زیستگاه جانوری هم از بین می‌رود و جانوران بسیاری را که بخشی از اکوسیستم بوده و برای پایداری آن اهمیت دارند، نابود می‌شوند.
 
رضازاده یادآور شد: باید انسان از آتش‌ افروختن در اراضی مرتعی، زراعی و جنگلی خودداری کند و اگر مجبور به این کار بود بهتر است مناطقی انتخاب شود که فاقد پوشش گیاهی است.
 
وی تاکید کرد: روشن کردن آتش در زمانی که وزش باد وجود دارد اصلا توصیه نمی‌شود، چراکه در این مواقع حتی با مدیریت آتش هم وزش باد منجربه بلند شدن جرقه‌ها و انتقال آن‌ها می‌شود، همچنین باد اکسیژن‌رسانی به آتش را افزایش می‌دهد و همین امر سبب تشدید آتش‌سوزی می‌شود.
 
این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: اگر آتشی را در منطقه‌ای از طبیعت روشن کردیم برای مدیریت آن باید از خاموش بودن آن اطمینان حاصل و با ریختن آب، سنگ یا خاک نسبت به اطفاء آن اقدام شود تا درصورت وزش باد، امکان بلند شدن جرقه فراهم نشود.
 
وی استفاده از وسایلی که نیاز ندارند از مواد سوختنی برای برافروختن آتش در طبیعیت استفاده شود را مهم و ضروری برشمرد و گفت: در بسیاری از موارد استفاده از کپسول گاز پیکنیک و گرم نگه داشتن غذا در مسیر بدون نیاز به استفاده از وسایل گرمایشی می‌تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از آتش‌سوزی داشته باشد.
 
رضازاده افزود: انجام عملیاتی این اقدامات در طبیعت می‌تواند الگویی باشد برای نسل‌های آینده و دیدن این اقدامات بهترین نوع آموزش است برای افراد دیگر خانواده است.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۳۰:۳۸

22 Nov 2022