۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۵۲۱۰۳
مشاور معاونت اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری:

کرونا، پای بچه‌ها را به فضای مجازی باز کرد/نبود سرگرمی؛ مهم‌ترین دلیل گرایش کودکان و نوجوانان به تلفن همراه و اینترنت

مشاور معاونت اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری گفت: والدین اگر احساس کردند فرزندان‌شان اعتیاد به فضای مجازی و تلفن همراه دارند نباید اجازه دهند فرزندانشان بیکار بمانند چراکه به سمت این فضا گرایش می‌یابند، لازم است جایگزینی در این زمینه پیش‌بینی شود و اوقات فراغت آن‌ها با کلاس‌های ورزشی، هنری و... پر شود.
کرونا، پای بچه‌ها را به فضای مجازی باز کرد/نبود سرگرمی؛ مهم‌ترین دلیل گرایش کودکان و نوجوانان به تلفن همراه و اینترنت
خرمیان مشاور معاونت اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: متاسفانه شاهدی که یا به دلیل همه‌گیری کرونا و یا به دلایل دیگر دسترسی بچه‌ها به گوشی تلفن، اینترنت و فضای مجازی آزاد شد.
 
وی با بیان اینکه گوشی تلفن به دلیل برنامه‌هایی که دارد، نوعی اعتیاد را در بین کودکان و نوجوانان شکل می‌دهد تصریح کرد: در دوران مدرسه کلاس‌های آنلاین از طریق گوشی برگزار می‌شد و همین موضوع سبب شد که بچه‌ها به بازی با تلفن همراه معتاد شوند.
 
خرمیان با اشاره به نگرانی ایجاد شده در بین والدین در استفاده از گوشی تلفن همراه، اینترنت و فضای مجازی یادآور شد: نمی‌توان گفت که دسترسی بچه‌ها به‌طور کامل به گوشی و فضای مجازی قطع شود، چراکه این فضا استفاده‌های مفیدی هم می‌تواند داشته باشد اما این موضوع که چه اتفاقی می‌افتد که استفاده معمولی از تلفن همراه تبدیل به یک استفاده غیرعادی می‌شود و نگرانی‌هایی را در بین والدین ایجاد می‌کند، علل مختلفی دارد.
 
مشاور معاونت اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: خیلی از نوجوانان اعتماد به نفس پایینی دارند و همین موضوع باعث می‌شود بچه‌ها از دنیای واقعی فرار کنند و به دنیای مجازی پناه ببرند و از همین‌رو نوعی وابستگی به گوشی و فضای مجازی برای آن‌ها شکل می‌گیرد.
 
خرمیان بیان داشت: بسیاری از نوجوانان از امکانات مناسب برای گذراندن اوقات فراغت خود برخوردار نیستند و گاهی وقت‌ها ما به‌عنوان پدر و مادر مهارت‌های ارتباطی را به فرزندان‌مان آموزش نداده‌ایم و کودکانی که به تلفن همراه اعتیاد پیدا می‌کنند، ضعف در برقراری ارتباط دارند.
 
وی افزود: اگر والدین بتوانند اعتماد به نفس فرزندان خود را بالا ببرند خودبه‌خود فعالیت‌های دیگر گسترده‌تر خواهد شد، یک سری علائمی هست که تفاوت استفاده معمولی و اعتیاد به استفاده از تلفن همراه را مشخص می‌کند و اگر فرزند این علائم را داشته باشد احتمال دارد اعتیاد پیدا کرده است.
 
مشاور معاونت اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به استرس و اضطراب دیده شده در برخی از بچه‌ها که معمولا از سوی والدین بدون علت تصور می‌شود یادآور شد: این حالت زمانی بروز می‌کند که بچه به گوشی تلفن دسترسی ندارد یا اینترنت در دسترس نیست و این پرخاشگری و اضطراب می‌تواند زنگ خطری باشد که باید جدی گرفته شود.
 
خرمیان ادامه داد: گاهی اوقات در فعالیت‌های روزمره بچه‌ها ازجمله ساعت‌ خواب، رژیم غذایی و... تغییراتی را شاهدیم و یا می‌بینیم که بچه‌ها از جمع‌های واقعی کناره‌گیری می‌کنند، در مهمانی‌های خانوادگی حضور نمی‌یابند و نوعی انزوای اجتماعی و تنهایی شدید را به حضور در جمع ترجیح می‌دهند و یا برخی اوقات می‌بینیم بچه‌ها از گردن‌درد یا سردردهای مزمن شکایت می‌کنند و این‌ها همه نشانه‌هایی از اعتیادشان به اینترنت است.
 
وی خاطرنشان کرد: والدین اگر احساس کردند فرزندان‌شان اعتیاد به فضای مجازی و تلفن همراه دارند باید اقدامات لازم را انجام دهند و اجازه ندهند فرزندانشان بیکار بمانند چراکه به سمت این فضا گرایش می‌یابند، لازم است جایگزینی در این زمینه پیش‌بینی شود و اوقات فراغت آن‌ها با کلاس‌های ورزشی، هنری و... پر شود.
 
مشاور معاونت اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری سپردن مسئولیت به فرزندان را یکی دیگر از راه‌های دور کردن بچه‌ها به فضای مجازی عنوان و تاکید کرد: بی‌کاری یکی از مهم‌ترین دلایل برای گرایش بچه‌‎ها به استفاده از اینترنت و گوشی است.
 
خرمیان گفت: گاهی والدین به‌عنوان پدر و مادر برای رفع مشکل پیش آمده از وابستگی فرزندشان اقدام می‌کنند، اما به دلیل به کار بردن برخی از جملات تنبیهی، توبیخی و سرزنشی نتیجه عکس داده می‌شود و این درواقع از بین بردن عزت نفس بچه‌ها است و نتیجه‌ای جز بیزاری بچه از والدینش را به همراه ندارد.
 
وی با تاکید بر اینکه ارتباط عاطفی والدین در سن نوجوانی در این زمینه اهمیت بالایی دارد، اضافه کرد: بچه‌ها در نوجوانی درگیر مسائل مربوط به بلوغ هستند و به‌نوعی استقلال‌طلبی و گستاخی در بین آن‌ها بالا می‌رود و این ارتباط با آن‌ها می‌تواند تاثیر بیشتری در رفع مشکلات آن‌ها داشته باشد.
 
خرمیان پدر و مادرها را بهترین الگو برای فرزندان عنوان و خاطرنشان کرد: اگر پدر و مادر خود استفاده بی‌رویه از تلفن همراه داشته باشند نمی‌توانند انتظار داشته باشند که فرزندانشان به این فضا اعتیاد پیدا نکنند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱

ساعت:

۱۲:۱۲:۰۰

21 Nov 2022