۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۵۲۰۷۵
یک روانشناسان ؛

ازدواج‌هاي اجباري عامل مهمی در گسست خانواده ها/ ازدواج زورکی حصاری که خانواده میچیند!

دکتر جباري یکی از روانشناسان، تقويت پيوندهاي خانوادگي و قبيله اي و فقر فرهنگي را مهمترين دلايل ازدواج اجباري دانست و گفت: ترس از خشونت خانواده باعث مي شود بسياري از جوانان (دختر و پسر)، تن به ازدواج اجباري بدهند.
ازدواج‌هاي اجباري عامل مهمی در گسست خانواده ها/ ازدواج زورکی حصاری که خانواده میچیند!
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز؛ ازدواج اجباري يکي از انواع ازدواج است که در آن يک طرف يا هر دو طرف بدون خواست و رضايت خود ازدواج مي‌کنند، ازدواج اجباري به عنوان ازدواج مصلحتي نيز شناخته مي‌شود که معمولا توسط خانواده و خويشاوندان ترتيب داده شده و هر ساله افراد زيادي به ازدواج اجباري تن مي‌دهند به خصوص اين ازدواج به عنوان يک فرهنگ يا عرف شناخته شده در بين بسياري از اقوام وجود دارد به همين جهت دکتر فريبرز جباري استاد دانشگاه و از روانشناسان شهرستان لردگان در گفتگو با خبرنگار چهانبین نیوز؛ گفت: ترس از خشونت خانواده باعث مي شود بسياري از جوانان (دختر و پسر)، تن به ازدواج اجباري بدهند.

وي افزود: تقويت پيوندهاي خانوادگي و قبيله اي، فقر فرهنگي از جمله مهمترين دلايل وجود فرهنگ ازدواج اجباري در برخي از مناطق است.

 فريبرز جباري تصريح کرد: براي بسياري از خانواده ها سر و سامان دادن فرزندان مهمترين اولويت است و در واقع به دليل حس مسئوليت پذيري نسبت به آينده فرزند تصميماتي مي گيرند که البته اگر در حد طبيعي باشد ايرادي ندارد اما زماني که اصرار خانواده از حد طبيعي خارج شود و با تهديد و خشونت همراه شود شکل اجباري به خود مي گيرد.

اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: زماني مي توانيم از ازدواج اجباري صحبت کنيم که دختر يا پسر توسط فردي از خانواده يا خويشاوندان با زور و تهديد مجبور به ازدواج با شخصي شود که هيچ گونه حس و علاقه اي به زندگي با آن نداشته باشد، بنابراين ازدواج اجباري به چند دسته تقسيم مي شود:  ازدواجي که از سوي والدين فرد تحميل مي شود ، ازدواجي که از سوي سرپرستان فرد مثل برادر بزرگتر، عمو، دايي و..تحميل مي شود، ازدواجي که از سوي فرد به خودش تحميل مي شود و ازدواجي که از سوي فاميل تحميل مي شود و به اصطلاح به آنها ازدواج " خون بستي " مي گويند.

جباري در ادامه افزود: در ازدواج اجباري برخي از خانواده ها تصور مي کنند که با اين تصميم فرزندانشان را خوشبخت مي کنند به همين جهت به هر ابزاري متوسل مي شوند تا تصميم خود را عملي کنند در حالي که اين مسئله در بسياري از مواقع موجب آسيب هاي جسمي و رواني مي شود که افزايش طلاق هاي عاطفي يکي از پيامدهاي آن است.

وي اظهار داشت: در ازدواج هاي اجباري چون معمولا عشقي وجود ندارد ممکن است برخي بي مهري ها يا خشونت ها شکل بگيرد که در نهايت حتي ممکن است به خودکشي نيز منجر شود.

اين روانشناس با اشاره به فرصت هاي موجود دراين نوع از ازدواج ها گفت: به هر حال خانواده ها به دنبال خوشبختي فرزندان خود هستند بدين ترتيب تنها فرصت موجود دراين ازدواج ها اين است که والدين معمولا از منطق و احساس و عوامل پايدار ازدواج را در نظر دارند که ممکن است دقت بيشتري در معيارهاي خود براي انتخاب همسر باشد.

وي در پايان تاکيد کرد: در ابتدا بايد پيامدهاي ازدواج اجباري را به خانواده ها و اطرافيان گوشزد کرد و دختر و پسر بايد بجاي تسلیم شدن در برابر خواسته هاي غير منطقي خانواده با عقل و منطق خواسته هاي قلبي خودشان را مطرح کنند و حتي با مشاوره هاي مربوطه در اين رابطه صحبت کنند يا از افراد با نفوذ خانواده ها بخواهند که در اين زمينه پا در مياني کنند يا با مطرح کردن سرگذشت افرادي که با ازدواج اجباري در زندگي ناموفق بودند، خانواده هاي خود را متقاعد کنند که در اين زمينه بيشتر تامل کنند و دقت بيشتري داشته باشند و در نهايت بهترين راهکار مراجعه به روانشاسان و متخصصين در اين حوزه است که قطعا مي توانند موثر باشند.

انتهاي پيام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۱۰:۲۲

14 Nov 2022