۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۵۲۰۴۴

هنوز از موج آنفلوآنزا گذر نکردیم/ ۳۱ فوتی آنفلوآنزا در کشور؛ تاکنون

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند هنوز از موج آنفلوآنزا گذر نکردیم و انتظار می رود موج این بیماری تا دو یا سه ماه آینده طول بکشد، در واقع باید گفت بهمن‌ماه از شدت موج بیماری کاسته می‌شود.
هنوز از موج آنفلوآنزا گذر نکردیم/ ۳۱ فوتی آنفلوآنزا در کشور؛ تاکنون
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آنفلوآنزا بیماری ویروسی است که دستگاه فوقانی تنفس و ریه را درگیر می‌کند و ممکن است بیماری در بیماران زمینه‌ای، افراد مسن و دارای سابقه ناراحتی ریوی شدت پیدا کند و آنان نیاز به بستری، تخت‌های ویژه و آی سی یو داشته باشند و حتی در مواردی باعث مرگ و میر شود.

در واقع آنفلوآنزا بیماری فصلی است که هر سال در نقاط مختلف جهان مشاهده می‌شود، شیوع آنفلوآنزا هرساله در اواخر آذر ظاهر می‌شد، اما متاسفانه امسال شاهد شیوع زود هنگام آن در کشور بودیم که این روند طی هفته های گذشته زنگ خطر و هشدار برای مردم جامعه محسوب می‌شد.

حالا با فروکش کردن کرونا شاهد طغیان بیماری آنفلوآنزا هستیم تا جایی که بسیاری از شهرها درگیر این بیماری هستند، این در حالیست که علائم آنفلوآنزا نسبت به کرونا خفیف تر است اما در مواردی هم می توانند سبب بستری و مرگ شود که لازم است مراقبت های بهداشتی و رعایت تمامی دستورالعمل ها مورد توجه قرار گیرد.

این روند تا جایی پیش رفت که یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش از تعطیلی محدود مدارس به دلیل شیوع آنفلوآنزا خبر داد و گفت: در صورت تعطیلی مدارس آموزش از طریق شبکه شاد ادامه خواهد داشت.

۳۱ فوتی آنفلوآنزا در کشور ؛ تاکنون

شهنام عرشی رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت آنفلوآنزا در کشور اظهار داشت: هر سال پیک آنفلوآنزا رخ می‌دهد و معمولا ۴۰ درصد کسانی که با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند، موارد آنفلوآنزا هستند.

وی درباره مرگ و میرهای ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری، تصریح کرد: مرگ و میر زیر ۱۰ سال ۶ نفر، بین ۱۰ تا ۲۰ سال دو نفر، بین ۲۰ تا ۳۰ سال سه نفر، بین ۳۰ تا ۴۰ سال ۴ نفر،   بین ۴۰ تا ۵۰ سال ۳ نفر، بین ۵۰ تا ۶۰ سال ۵ نفر، بین ۶۰ تا ۷۰ سال یک نفر و بالای ۷۰ سال ۷ نفر بوده است.

عرشی با اشاره به اینکه ما هر سال پیک آنفلوآنزا را تجربه می‌کنیم، گفت: البته امسال چند هفته زودتر موارد بیماری را مشاهده کردیم و گروه‌های اطفال هم بیشتر درگیر شده‌اند.

هنوز از موج آنفلوآنزا گذر نکردیم

به گفته عرشی، ما هنوز از موج گذر نکردیم. معمولا از اواسط آبان‌ماه انتظار شروع موج آنفلوآنزا را داریم که تا سه یا چهار ماه هم می‌تواند طول بکشد. امسال برخلاف انتظار ما موج بیماری حتی در سایر کشورها هم زودتر آغاز شده است. انتظار ما از اوج موج یا پیک آن تقریبا ۶ هفته است.

حدود دو هفته است که از نظر ابتلا به بیماری به ثبات رسیده‌ایم و اگر اتفاق جدیدی نیفتد احتمال اینکه تعداد موارد آنفلوآنزا افزایش پیدا کند کمتر است ولی در دو تا سه هفته آینده مشخص می‌شود که وضعیت چگونه خواهد بود.

کاهش گردش ویروس آنفلوآنزا طی هفته‌های آینده در کشور

ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره وضعیت ویروس آنفلوآنزا در کشور اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور افزایش چشمگیری داشته است و به نظر می‌رسید با پیک آنفلوآنزا در کشور روبه رو شویم که خوشبختانه به آن مرحله نرسیدیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شیوع زود هنگام در ابتلا به آنفلوآنزا در کشور به ثبات رسیده است، گفت: ثابت بودن موارد گردش ویروس آنفلوآنزا در کشور نشان می دهد که به یک وضعیت پایدار رسیدیم و در طول هفته‌های آینده کاهش گردش ویروس آنفلوآنزا در کشور را شاهد خواهیم بود.

به گفته رئیس اداره مراقبت مرکزمدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت؛ خوشبختانه طی دو هفته‌ گذشته آنفلوآنزا در کشور فروکش کرده است.

افراد پرخطر سریع‌تر واکسن بزنند

شاهین قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا  معتقد است افراد در معرض خطر که واکسن آنفلوآنزا را تزریق نکرده‌اند، بلافاصله نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند. همچنین بیماری‌های زمینه‌ای، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال، در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا از اواخر شهریور تا اوایل مهر است، گفت: دو هفته طول می‌کشد تا آنتی بادی در بدن ایجاد شود. البته کسانی که به هر دلیلی این واکسن را در زمان تعیین شده تزریق نکرده‌اند، می‌توانند در آبان و آذر هم این واکسن را دریافت کنند.

پیشگیری مهمترین عامل جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا

قاسمی بااشاره به اینکه مردم سال‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کردند، افزود: هم اکنون نیز باید نسبت به رعایت مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی حساس باشند و افراد مبتلا در خانه یک حالت خود قرنطینگی را برای خودشان ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزا ممکن است از زمان آغاز اولین علائم تا پنج تا هفت روز آلوده‌کننده باشد، گفت: به نظر می‌رسد امسال شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور در حد انتظار است.

مسئولان معتقد هیتند که شسوع زود هنگام آنفلوآنزا تنها مختص کشور ما نیست و همانطور که عنوان شد در سایر کشورها هم روند افزایشی بروز بیماری آنفلوآنزا زودتر آغاز شده است. در طول دو سال گذشته که با شیوع بالای کرونا در کشورها مواجه بودیم، شیوع آنفلوآنزا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و... کاهشی بود، اما امسال که کمتر شاهد رعایت پروتکل‌ها هستیم، بروز موارد افزایشی دور از انتظار نیست.

شدت بروز آنفلوآنزا در سال جاری وابسته به رعایت بهداشت فردی و دقیقا همان پروتکل‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا عنوان شده است. اگر فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد لازم است که فاصله ایمن با او رعایت شود و حتی خود فرد سعی کند دو تا سه روز در منزل استراحت کند تا از انتقال بیماری به سایرین پیشگیری شود.

انتهای پیام/1026ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱

ساعت:

۱۳:۰۷:۳۰

9 Nov 2022