۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۵۲۰۳۹

عسل؛ ماده ای طبیعی که معجزه می کند

عسل یک ماده غذایی پرطرفدار است و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، عسل همچنین دارای خواص دارویی و درمانی فراوانی است و برای سلامت بدن بسیار مفید می باشد.
عسل؛ ماده ای طبیعی که معجزه می کند
به گزارش جهانبین نیوز  ؛ در حالی که عسل یک ماده کاملاً خوراکی است و بایستی محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد، ولیکن میکروب ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها نیز به مرور از بین می رود.

زیرا عسل حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است . در گذشته از این خاصیت عسل برای از بین بردن پینه های دست و پا سود می جستند. 
 
بررسی مقالات سال های 1984 تا 2001 نشان می دهد حداقل 25 تحقیق راجع به اثرات ضد زخم عسل انجام شده که نتایج آنها مثبت بوده است. عسل به عنوان التیام دهنده زخم و نگهدارنده پوست مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین 40 مورد دیگر نشان داده ، عسل دارای اثرات ضد خونریزی با موفقیت 88 درصد بوده که این عمل به همراه اثرات ضد میکروب نیز بوده است. 
 
خاصیت ضد میکروبی در عسل با PH حدود 2/3 تا 5 به هیدروژن پراکسید(H2O2) مرتبط بوده که از تغییرات آنزیمی گلوکز به گلوکونیک اسید حاصل می شود.

به هرحال اثرضد میکروبی عسل پس از گرم شدن یا در معرض آفتاب قرار گرفتن کاهش می یابد. 
 
عسل های تولیدشده از جنگل و کوه های اروپایی مرکزی بیشتر از درختان کاج(PINUSSPP) و عسل های حاصل از MANUKA در نیوزلند از گیاه LEPTESPERMUM SCOPARIUM دارای خاصیت بسیار قوی ضد میکروبی است و بر روی برخی میکروب ها از جمله استافیوکوک اورئوس و اپیدرمیس و استرپتوکوکوس پیوژنز و آنتروباکتریاسه اثرات خوبی دارد.

عسلی که در نیوزیلند و استرالیا از گیاه مذکور حاصل می شود در جهان منحصر به فرد بوده و به آن عسل UNIQUE MANUKA FACTOR)) می گویند. 
 
سم شناسی : عسل ماده ای کاملاً خوراکی است ، ولی در موارد استثنایی ممکن است به اسپورعامل بوتولیسم آلوده باشد که ایجاد سم کرده و مسمومیت زاست ، به همین دلیل مصرف آن برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

همچنین بعضی افراد ممکن است نسبت به دانه های گرده موجود در عسل حساسیت داشته باشند. 

اگر به دنبال داروهای جایگزین برای درمان آسم خود هستید، می توانید عسل را در زندگی روزمره خود جای دهید. خواص عسل برای آسم درمانی بهتر از سایر داروهای گران قیمت معمولی است.

عسل به آرامی مخاط موجود در گلو را پاک می کند. مواد معدنی مختلف و محتوای ویتامین عسل مانند منیزیم، منگنز، سلنیوم و اسیدهای آمینه به پاک سازی مجاری در ریه ها و تسکین غشای لوله های برونش کمک می کند.

عسل تا اوایل قرن بیستم درمانی مرسوم برای عفونت بود و با اختراع پنی‌سیلین کم‌کم استفاده از آن به فراموشی سپرده شد.

اکنون استفاده از عسل در درمان زخم‌ها دوباره مرسوم شده است و محققان در پی کشف چگونگی تأثیر آن در مبارزه با عفونت‌های پوستی هستند.

عسل خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضد باکتری و ضد قارچ دارد که آن را به دارویی ایده‌آل برای درمان زخم‌ها تبدیل کرده است.

در آمریکا در درمان بیماری‌های پوستی از عسل مانوکا (Manuka) برای مرهم‌گذاری روی زخم‌ها استفاده می‌شود.

عسل مانوکا از گرده‌‌ی گل‌های بوته‌ی مانوکا (نوعی گیاه دارویی) به دست می‌آید و محققان طی آزمایش‌های بالینی دریافته‌اند این نوع عسل می‌تواند بیش از ۲۵۰ نوع از باکتر‌ی‌های مقاوم به انواع آنتی‌بیوتیک‌ها را ریشه‌کن کند.

عسل مانوکا در مقایسه با سایر عسل‌ها خاصیت ضد میکروبی قوی‌تری دارد که آن را عامل منحصربه‌فرد مانوکا یا UMF می‌نامند.

تاکنون ماده‌ای که این خاصیت را به عسل مانوکا می‌دهد،‌ شناسایی نشده است.

عسل از طریق یک فرایند آنزیمی پراکسید هیدروژن را آزاد می‌کند که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی به آن می‌بخشد، اما عسل مانوکا حاوی ماده‌ای دیگر است که آن را نسبت به سایر عسل‌ها قوی‌تر و باکتر‌ی‌ها را نابود می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد انواع عسل فرآوری نشده به درمان و التیام زخم‌ها کمک می‌کند و در یک پژوهش ۵۸ مورد از ۵۹ زخم مورد بررسی از طریق عسل به طور قابل‌توجهی بهبود یافتند.

مصرف عسل در حد رعایت اعتدال می تواند بسیار مناسب باشد

ناصر رضایی‌پور دبیر انجمن علمی طب سنتی ایران درخصوص فواید عسل، اظهار کرد: با توجه به آثار ضدویروس، ضدباکتری و ضدقارچی ثابت ‌شده عسل، مصرف آن در حد معقول و با رعایت اعتدال، می‌تواند بسیار مناسب باشد.

او گفت: بسیاری از مردم بر اساس عادت اشتباهی که دارند صبح به صورت ناشتا آب می‌نوشند؛ چراکه به آن‌ها القا شده که این کار، سبب شستشوی کلیه‌ها خواهد شد و یا برای درمان یبوست مفید است؛ درحالی‌که این کار درست نیست و افراد می‌توانند به جای مصرف آب به صورت ناشتا، که برای کبد، معده و مفاصل زیان‌آور است، صبح‌ها از شربت عسل، یا درصورت تمایل از شربت آبلیمو و عسل استفاده‌کنند. البته باید توجه‌داشت که این شربت نباید زیاد از حد شیرین باشد و همچنین استفاده مکرر آن نیز توصیه‌ نمی‌شود.

او افزود: عسل با توجه به خواصی که دارد، می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت‌کند؛ بنابراین مصرف عسل، در پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های ویروسی که در فصل پاییز بیشتر با آن‌ها مواجه هستیم، مانند انواع سرماخوردگی، آنفلوانزا و... مفید است.

رضایی‌پور تصریح‌کرد: یکی از بهترین کار‌هایی که مردم هنگام سرماخوردگی و آنفلوانزا انجام‌می‌دهند استفاده از شربت عسل است، اما باید بدانید که این شربت نباید زیاد غلیط باشد.

این متخصص طب سنتی گفت: عسل منبع بسیار خوبی از ریزمغذی‌ها، ویتامین‌های گروه ب، ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان است که برای تقویت عمومی بدن بسیار مفید هستند.

احتمال درمان کرونا با عسل

او افزود: به احتمال زیاد مصرف عسل و دیگر محصولات زنبور عسل مانند ژل رویال می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کرونا، کاهش علائم و تسریع درمان این بیماری کمک‌کننده باشد. البته چنین ادعایی نیاز به مطالعات بالینی و اثبات دارد، ولی مصرف عسل قطعاً برای این بیماران، مضر نخواهدبود.

رضایی‌پور ادامه داد: عسل در طب ایرانی جزو غذا‌های لطیف محسوب می‌شود؛ یعنی پس‌از هضم، مقدار زیادی از آن باقی‌نمی‌ماند به همین دلیل می‌تواند برای افرادی که به دلیل مشکلات گوارشی مانند نفخ، ترش‌کردن و سنگینی معده، نمی‌توانند غذا‌های سنگین مصرف کنند مناسب باشد؛ زیرا علاوه‌بر زودهضم بودن، انرژی خوبی برای بدن فراهم‌می‌کند و از ریزمغذی‌های فراوانی هم برخوردار است که برای بدن ضروری هستند.

دبیر انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: از عسل می‌توان برای درمان‌های موضعی مانند رفع برخی جوش‌ها و بثورات پوستی، ماساژ‌های زیبایی و پانسمان زخم‌ها نیز استفاده‌کرد. به عنوان مثال به طور معمول برای پانسمان جای حجامت از عسل استفاده‌می‌شود که به بهبود هرچه‌زودتر زخم‌ها کمک‌می‌کند.

هر عسلی نمی تواند خواص و فایده داشته باشد

 دکتر شیرمردی پزشک طب سنتی در گفتگو با خبرنگار ما؛ اظهار کرد: قبل از اینکه به معرفی خواص عسل بپردازیم، باید این نکته را گوشزد کنیم که هر عسلی نمی‌تواند دارای خواص و فواید ذکرشده باشد.

وی تصریح کرد: برخی از افراد تصور می‌کنند که صرفاً طبیعی بودن عسل و نبود ناخالصی در آن ضامن کیفیت این ماده است؛ اما باید بدانید که موضوع مهم دیگر، تغذیه زنبورها از مواد طبیعی است که باید توسط کندوداران رعایت شده باشد.

شیرمردی ادامه داد: عسل خوب خون ساز و تصفیه کننده خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش دردهای استخوانی و مفاصلی، غضروف ساز و ترمیم کننده مفاصل، کاهش دهنده نفخ، مفید برای گرفتگی عروق، بهبود ناراحتی‌های روده، ضد سرفه، مقوی مغز و اعصاب، تقویت کننده حافظه، نرم کننده سینه، کنترل و بهبود اسپاسم، تب بر، بهبود سر درد و میگرن، بهبود آرتروز، مفید برای معالج رعشه، تقویت کننده بینایی، ضد صرع، ضد تشنج، بهبود کننده تنگی نفس، مسکن و تسکین دردهای مختلف بدن، کاهش دهنده فشار خون و... است.

وی اذعان داشت: عسل خاصیت درمان آلرژی دارد و جالب است بدانید که این خاصیت، به دلیل وجود مواد ضد آلرژی در آن نیست. بلکه پس از تغذیه، عسل مانند یک واکسن عمل می‌کند!! به دلیل وجود گرده گل در عسل (البته عسل طبیعی)، بدن در مقابل آن واکنش نشان داده و به تقویت خود کمک می‌کند.

درنهایت و در صورت مصرف مداوم این داروی گیاهی، بدن مقاومت خوبی به گرده‌های گل پیدا می‌کند و پس‌ازآن تا حد زیادی شمارا در مقابل آلرژی‌های فصلی آسیب‌ناپذیر می‌کند.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ عسل مایعی شیرین است، که توسط زنبورها از شهد گلها ساخته می شود. عسل از لحاظ رنگ و شفافیت طبقه بندی می شود، مانند عسل کهربایی طلایی رنگ که اغلب مقداری قیمت بیشتری از انواع تیر طرح خود دارد.

عطر و طعم خاص عسل، با توجه به نوع گل هایی که از آن شهد به دست آمده است، متفاوت است.

هر دو نوع عسل خام و پاستوریزه در دسترس همگان است. عسل خام به طور مستقیم از جدا شده و بسته بندی می شود و البته به همان میزان حاوی مقدار کمی مخمر، موم و گرده خواهد بود. این باور وجود دارد که مصرف عسل خام به حساسیت های کمک می کند. عسل پاستوریزه شده گرما داده شده است و ناخالصی های آن گرفته شده است.

عسل حاوی مقدار زیادی موادی مانند مونوساکاریدها، فروکتوز و گلوکز حدود 70 الی 80 درصد قند می باشد که شیرینی آن را فراهم می کند. عسل همچنین از ویژگی های ضد عفونی و ضد باکتریائی برخوردار است. علم پزشکی مدرن در صدد است تا از عسل در بهبود زخمهای مزمن و مبارزه با عفونت استفاده کند.

انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۲۲:۲۰

9 Nov 2022