۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۵۱۹۴۵
خانه‌نشینی، رهاورد معابر نامناسب برای معلولان

معابر ناهموار و معلولانی که سرنوشتشان انزواست/ مناسب‌سازی، مطالبه به‌حق افراد دارای معلولیت

آنچه که معلولان را محدود می‌کند نبود امکانات است، این ما هستیم که با بی‌توجهی به نیازهای این افراد در جامعه راه را برای آن‌ها سد کرده و اجازه پیشرفت به آن‌ها نمی‌دهیم.
معابر ناهموار و معلولانی که سرنوشتشان انزواست/ مناسب‌سازی، مطالبه به‌حق افراد دارای معلولیت
به گزارش جهانبین نیوز؛ معلولیت محدودیت نیست چراکه افرادی که با معلولیتی به دنیا می‌آیند استعدادهای بسیاری دارند و با بهره‌گیری از آن‌ها قطعا می‌توانند کاری کنند که نبود آن توانایی به چشم نیاید.
 
اما آنچه که معلولان را محدود می‌کند نبود امکانات است، این ما هستیم که با بی‌توجهی به نیازهای این افراد در جامعه راه را برای آن‌ها سد کرده و اجازه پیشرفت به آن‌ها نمی‌دهیم، معلولی که نمی‌تواند از خانه خارج شود قطعا نخواهد توانست به اهدافش دست یابد و از همین‌رو محدود شده است.
 
معلولان همچون مردم عادی توقع دارند بدون هیچ مانع و مشکلی در سطح شهر تردد کنند و استفاده از امکانات و زیرساخت‌های شهری برای آن‌ها نیز فراهم باشد.
 
و این موضوع که شرایط برابر برای افراد فاقد معلولیت و افراد دارای معلولیت ایجاد شود، خواسته زیادی نیست چراکه افراد دارای معلولیت همچون سایر شهروندان مالیات پرداخت می‌کنند و فعالیت‌های روزمره خود را انجام می‌دهند؛ بنابراین باید فرصت و زیرساخت برابری برای این افراد فراهم شود.
 
نمی‌توان اقدامات صورت گرفته در بحث مناسب‌سازی برای معلولان را نادیده گرفت اما این را نیز باید بپذیریم که  ایران هنوز با استاندارهای جهانی فاصله دارد.
 
خلاء فرهنگی در بحث مناسب‌سازی یعنی فرهنگ به رسمیت شناختن حقوق افراد معلول در میان آحاد جامعه مشکلی است که تا حد زیادی مسیر مناسب‌سازی‌ها را مسدود کرده و پیشرفت در این راستا را کُند می‌کند.
 
نبود زیرساخت برای تردد در سطح شهر، معلولان را عاجز از فعالیت اجتماعی کرده
 
حسین یکی از معلولان شهرکردی درگفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: به‌صورت مادرزاد توانایی راه رفتن ندارم و از ابتدای زندگی برای حرکت از ویلچر استفاده می‌کنم.
 
وی بیان داشت: درست است که در سطح شهر اقداماتی برای رفع موانع پیشِ روی معلولان انجام شده، اما این کافی نیست و زمانی می‌توان گفت مناسب‌سازی‌ها خوب است که هیچ معلولی برای حضور در جامعه مشکل داشته باشد.
 
این شهروند شهرکردی یادآور شد: معلولان و نابینایان توانایی انجام بسیاری از کارهای خارج از منزل خود را دارند اما به دلیل عدم توجه مسئولان به مناسب‌سازی‌ها از انجام آن‌ها عاجزند و این موضوع باعث ایجاد احساس کمبود در بین من و سایر افراد معلول می‌شود.
 
وی با اشاره به عدم مناسب‌سازی در بسیاری از معابر شهری و ادارات گفت: چرا نباید به معلولان توجه شود، ما حتی برای خرید و اجاره خانه هم مشکل داریم، چراکه بسیاری از خانه‌هایی که در سطح شهر وجود دارند، استانداردهای مربوط به تردد معلولان را در نظر نگرفته‌اند و این مشکلات بسیاری را برای معلولان ایجاد می‌کند.
 
عدم مناسب‌سازی‌‎ معلولان را خانه‌نشین کرده است
 
علی نصیری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: عدم مناسب‌سازی معابر مشکل عمده معلولان و نابینایان است.
 
وی ادامه داد: بی‌توجهی به مناسب‌سازی‌ها بسیاری از افراد دارای معلولیت را خانه‌نشین کرده است و همین موضوع سبب شده تا این افراد دچار افسردگی شوند.
 
نصیری یادآور شد: طبق ماده دو قانون جامع حمایت همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها موظفند محیط و مبلمان شهری را به نحوی مناسب‌سازی کنند که افراد دارای معلولیت مانند سایر افراد وارد شهر شوند و از محیط شهری استفاده کنند.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: در جلسات مکرر ستاد مناسب‌سازی استان به ریاست معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری  پیگیری‌ها و تاکیدات در این زمینه صورت گرفته است و فرخشهر به‌عنوان شهر پایلوت شهر بدون مانع انتخاب شده که باید در آن تا سال 1402 همه موانع حذف شود.
 
لزوم مناسیب‌سازی معابر با توجه به پیری جامعه، بروز بیماری‌های نوظهور و زندگی ماشینی
 
سید عزیزالله هاشمی مسئول مناسب‌سازی شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به اینکه مناسب‌سازی دلایل متفاوتی دارد که از آن جمله می‌توان به پیری جامعه، بروز بیماری‌های نوظهور و زندگی‌های ماشینی اشاره کرد، اظهار کرد: در شهرکرد حدود 10 درصد مردم به واسطه معلولیت‌ها نیاز به مناسب‌سازی دارند.
 
وی با بیان اینکه در سال 95 جلسه‌ای با استانداری، بهزیستی، بنیاد شهید و وزرات کشور در این زمینه تشکیل شد تصریح کرد: در این جلسه برخی مسائل اولویت‌بندی شد که طبق آن شهرداری شهرکرد پیگیری‌های را انجام دادند و قرار شد در ابتدا بحث مناسب‌سازی در ساختمان‌هایی که قرار بود ساخته شودمطرح و برای پایان‌کار باید طبق روال، بحث مناسب‌سازی در آن رعایت شود.
 
هاشمی اضافه کرد: موضوع دیگری که باید در این زمینه مدنظر قرار می‌گرفت بحث پیاده‌روها است  که سعی شده تا جایی که بودجه اجازه می‌دهد انجام شود.
 
مسئول مناسب‌سازی شهرداری شهرکرد با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی در پارک‌ها بیان داشت: در این اماکن تردد معلولین با مشکل صورت می‌گرفت و حدود 70 درصد آن انجام شده است و درخصوص سرویس‌های بهداشتی موجود در پارک‌ها اقدامات لازم صورت گرفته و دیگر مسافرانی که دارای معلولیت هستند و قصد استفاده از این سرویس‌ها را دارند به مشکل بر نخواهند خورد.
 
وی ادامه داد: علاوه‌براین پارک جانبازان در شهرکرد به‌عنوان یک محل مناسب برای جانبازان احداث شده است و افراد دارای معلولیت می‌توانند از آن بهره ببرند.
 
هاشمی گفت: استفاده از اتوبوس‌های شهری برای معلولان دردسرهای خاص خود را دارد چراکه این افراد نمی‌توانند از اتوبوس‌های شهری استفاده کنند، در این زمینه نیز شهرداری حدود 12 دستگاه اتوبوس ویژه معلولین درنظر گرفته است.
 
بودجه و اعتبارات از مهم‌ترین موانع بر سر راه مناسب‌سازی
 
مسئول مناسب‌سازی شهرداری شهرکرد بیان داشت: شهرداری شهرکرد نسبت به سایر استان‌ها وضعیت بهتری دارد و در همه قسمت‌های شهرکرد تقریبا مناسب‌سازی انجام شده است، حدود 60 درصد مناسب‌سازی انجام شده است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیاری وجود دارد.
 
هاشمی یادآور شد: در هفت ماهه امسال چند پیاده‌رو مناسب‌‎سازی شده و جداول بین خیابان شریعتی، خواجه نصیر و... در دستورکار قرار گرفته و کار آن انجام شد، درب ورودی بهزیستی و بیمارستان کاشانی به‌عنوان طرح مناسب‌سازی نمونه سال گذشته صلاح شده است.
 
وی با اشاره به اینکه بحث بودجه و اعتبارات یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راه مناسب‌سازی است تاکید کرد: برخی از ادارات یا مردم برای ساخت و ساز منازل مسکونی همکاری لازم برای مناسب‌سازی ندارند و اهرم قانونی درستی هم در این زمینه وجود ندارد که بتوانیم این ادرات و افراد را وادار به اعمال این موارد سازیم.
 
مسئول مناسب‌سازی شهرداری شهرکرد افزود: برخی از ادارات در بحث مناسب‌سازی وارد نشده و در این زمینه جدی پای کار نمی‌آیند، همچنین لازم است فرهنگ‌سازی‌هایی برای مناسب‌سازی معابر در سطح شهر توسط رسانه‌ها صورت گیرد.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ بحث مناسب‌سازی موضوعی است که همه مردم و مسئولان باید مدنظر قرار دهند چراکه فقط معلولان از آن بهره نمی‌برند و افراد در دوران پیری و بیماری قطعا به داشتن چنین مکان‌هایی نیاز پیدا خواهند کرد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۲۸:۲۷

29 Oct 2022