۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۵۱۹۲۰
فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید؛

فضای مجازی؛ تیغ دولبه برای نوجوانان

امروز به خاطر کرونا شرایط به گونه ای شده است که اکثر دانش آموزان مجبورنددر فضای مجازی آموزش های لازم را ببینند اما این خانواده ها هستند که مراقبت های خود را باید چندین برابر کنند که دانش اموزان دچار تهدیدهای فضای مجازی نشوند.
فضای مجازی؛ تیغ دولبه برای نوجوانان
به گزارش جهانبین نیوز؛ امروزه حضور در فضای مجازی جزیی از زندگی همه مردم شده است، زندگی لحظه ای بدون گوشی همراه هوشمند سخت به نظر می رسد اما با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس تعداد کاربران در این فضا افزایش یافت.

دانش آموزان در هر سن و سالی از همین فضا برای یادگیری و آموختن درس‌ها استفاده می کنند، بسیاری از خانواده ها هم یک گوشی و یا تبلت را برای دانش آموزان تهیه کرده اند تا راحت تر در این فضا دروس خود را فرا گیرد.

تاکنون بارها توسط کارشناسان و روانشناسان برای حضور فرزندان در شبکه های اجتماعی تاکید شده که والدین مراقب حضور فرزندان خود در این فضا باشند چرا که علاوه بر فرصت، تهدیدهایی در این فضا وجود دارد.

رها شدن در این فضا می تواند مخاطرات و مشکلات عدیده ای را ایجاد کند، مشکلاتی که ممکن است به دلیل کنجکاوی و یا حضور بی اندازه سبب شود تا تهدیدهایی جدی، دانش آموزان را تهدید کند.

هویت های جعلی، تصاویر نامناسب و هزار موضوع دیگر می تواند تهدیدهای این روزهای فضای مجازی باشد که رفع آنها تنها با نظارت والدین و آگاهی دادن به دانش آموزان است.

نظارت ها و برخوردهای بدون کارشناسی می تواند نتیجه عکس داشته باشد در حالی که اگر والدین رابطه دوستی مناسبی با فرزند خود داشته باشند می توانند فرزند خود را به خوبی از آسیب های این فضا مطلع کنند.

مدارس اصلی ترین رکن در جلوگیری از تهدیدات فضای مجازی برای دانش آموزان است

سرهنگ مرتضی عسگری رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مدرسه به عنوان یکی از مهم ترین نهادهاى اجتماعى، تربیتى و آموزشى در راستای تعلیم و تربیت دانش آموزان می باشد.لذا مدارس از اصلى ترین رکن در تعلیم و تربیت دانش آموزان در فضای مجازی جهت جلوگیری از مواجه شدن آنها با تهدیدات فضای مجازی  به شمار می رود.
 
وی اظهار داشت: برگزاری کارگاه های آموزشی در مدارس که شامل اولیاء و مربیان و دانش آموزان می باشد می تواند تاثیر بسزایی در راستای افزایش سطح آگاهی و سواد رسانه ای آنها داشته باشد.
 
عسگری  در ادامه به تهدیدات متصور برای دانش آموزان پرداخت و بیان داشت: افزایش سطح آگاهی و سواد رسانه ای، در مقابله با تهدیدات فضای مجازی را باید جدی گرفت زیرا­­­­­ که این تهدیدات می تواند زیان های جدی نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای خانواده آنها و جامعه نیز به بار آورند.
 
 این مقام مسئول عنوان داشت: مدرسه در تعلیم ارزش ها، جایگاه ویژه ای دارد. یکى از شیوه هاى غیرمستقیم تعلیم ارزش ها از طریق فعالیت عملى، همانند برگزاری کارگاه های آموزشى چهره به چهره برای مدرسه می باشد.که مدارس در این راستا به عنوان پل ارتباطی بین دانش آموزان و اولیاء و پلیس نقش مهمی در تعلیم و تربیت دانش آموزان ایفا می کنند.
 
 
وی با اشاره به اینکه پلیس فتا آمادگی لازم را برای برگزاری دوره های آموزشی سواد رسانه ای را دارد بیان داشت: والدین دانش اموزان باید سواد رسانه ای خود را بالا ببرند که فرزندان خود در این دوران کرونا که از طریق فضای مجازی آموزش می بینند دچار آسیب نشوند.
 
سرهنگ عسگری خاطر نشان کرد: بازی های آن لاین رایانه ای بشدت نگران کننده شده است و خانواده ها باید در این راستا مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند.
 
انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۳۳:۱۹

22 Nov 2022