۰
plusresetminus
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی گفت: در مجموع به بخش کشاورزی عنایت نشده و ظرفیت‌ها و مزیت‌هایی که در این بخش وجود دارد متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
ظرفیت‌های کشاورزی در کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته/آموزش کشاورزان جوان در دستورکار استانداری چهارمحال و بختیاری قرار گیرد
به گزارش جهانبین نیوز؛ سید مجتبی خیام نكویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی صبح امروز در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در مجموع به بخش کشاورزی عنایت نشده و ظرفیت‌ها و مزیت‌هایی که در این بخش وجود دارد متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
 
وی با بیان اینکه آماری که امروز از خالی شدن کانون‌های تولید یعنی روستاها و مهاجرت به ‌شهرها ارائه می‌شود مبین همین بی‌توجهی‌ها است تصریح کرد: مهاجرت از روستاها به شهرها به این مفهوم می‌باشد که تولید رها شده و تولیدکننده به مصرف‌کننده تبدیل شده است.
 
خیام نکویی بیان داشت: لازم است مشکلاتی که در طی این سال‌ها وجود داشته مانند محدودیت در منابع آبی را درنظر بگیریم، زمانی بخش کشاورزی 96 میلیارد مترمکعب منابع آبی در اختیار داشت که امروز به 72 میلیارد مترمکعب رسیده و هرچه پیش می‌رویم محدودیت‌ها بیشتر هم می‌شود.
 
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی افزود: تغییر اقلیم که پدیده‌ای جهانی است و گرم شدن زمین در کنار یک‌سری عوامل داخلی مانند قطعه قطعه شدن زمین‌، عدم توجه به دانش و فناوری در بخش کشاورزی، عدم برخورداری بهره‌برداران و شاغلین این بخش از سواد مکفی و... از دیگر عواملی هستند که در مقابل پیشرفت کشاورزی قرار دارند.
 
وی با اشاره به اینکه سن بیش از 70 درصد بهره‌برداران کشاورزی بالاتر از 52/8 سال یعنی 53 سال است اضافه کرد: از این مقدار حدود 34 درصد مطلقا بی‌سواد هستند و حدود 35 درصد سواد ابتدایی دارند، وقتی این آمار را کنار هم می‌گذاریم، می‌بینیم علی‌رغم افزایش تولید با این وضعیت آینده‌ای برای بخش کشاورزی نداریم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در افق چهارساله دولت سیزدهم کاهش سطح زیر کشت محصولات آبی پیش‌بینی شده است و درصددیم با تغییر الگوی کشت و ایجاد بسته‌های تشویقی و حمایتی به این مهم دست یابیم،% اما برای اینکه دولت سیزدهم بتواند عقب‌افتادگی‌های دولت‌های گذشته را جبران کند باید یکسری تغییراتی ایجاد شود.
 
خیام نکویی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکیدات بسیاری درخصوص بخش کشاورزی دارند و با وجود این تاکیدات دولت‌ها توجه عملی به این بخش نداشته‌اند و اختصاص بودجه، وقت مدیران و انجام هماهنگی و دیگر شاخص‌ها نشان‌دهنده عدم توجه به این بخش است، اما همین بخش در 43 سال بعد از انقلاب بیشترین خدمت را به مردم داشته است و بیش از 80 درصد غذای مردم ایران توسط همین بخش تامین شده و ما برای 20 درصد محصولات غذایی سالیانه بین 10 تا 15 میلیارد دلار واردات داریم.
 
وی با بیان اینکه اگر ایران مثل کشورهای عربی مجبور به وارد کردن محصولات غذایی بودیم باید مبالغ هنگفتی از ارز کشور برای این منظور هزینه می‌کردیم افزود: در سال‌های بعد از انقلاب 100 میلیون تن افزایش محصولات در بخش کشاورزی داشتیم که 45 درصد آن ناشی از افزایش سطح زیر کشت و 55 درصد آن ناشی از رسوخ دانش و فناوری در کشاورزی است، در این دوره ما مصممیم تمام ظرفیت تحقیقات، آموزش و ترویج را در خدمت کل کشور قرار دهیم.
 
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی بیان داشت: چهارمحال و بختیاری می‌تواند به قطب دهکده‌های سلامت تبدیل شود و ما از این موضوع حمایت می‌کنیم و اگر قرار بر این شد باید به اولویت استان تبدیل شود و کلیه اعتبارات در این راستا هزینه شود.
 
خیام نکویی یادآور شد: باید با فرهنگ‌سازی مردم را به سطحی برسانیم که خودشان به این باور برسند که اگر به سمت تحقیقات بیایند ارزش افزوده برایشان ایجاد می‌شود، همچنین با توجه به سن بالای کشاورزان لازم است سریعا فرزندان کشاورزان وارد هنرستان‌های کشاورزی شوند.
 
وی افزود: باید تربیت کشاورزان آینده در دستورکار اولیه استاندار چهارمحال و بختیاری قرار گیرد، در کنار این موضوع امر پژوهش و فناوری باید وارد بحث کشاورزی شود و اولویت اول این استان قرار گیرد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۳۲:۰۹

22 Oct 2022