:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> سگ‌هایی که امنیت را از کوچه‌ و خیابان ربودند/ مردم و مسئولان، تکمیل‌کننده زنجیره مقابله با سگ‌های ولگرد | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۵۱۸۶۵
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد:

سگ‌هایی که امنیت را از کوچه‌ و خیابان ربودند/ مردم و مسئولان، تکمیل‌کننده زنجیره مقابله با سگ‌های ولگرد

یکی از معضلات و مشکلات افزایش سگ‌های ولگرد شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، افزایش خطر حمله و گاز گرفتن، ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان و همچنین آلوده کردن محیط است و همین مشکلات است که ضرورت جمع‌آوری و کنترل اصولی این حیوانات را نشان می‌دهد.
سگ‌هایی که امنیت را از کوچه‌ و خیابان ربودند/ مردم و مسئولان، تکمیل‌کننده زنجیره مقابله با سگ‌های ولگرد
به گزارش جهانبین نیوز؛ تیرماه امسال بود که خبر دریده شدن گردن یک کودک در قم توسط سگ‌های ولگرد بسیاری از مردم را در بهت فرو برد، این موضوع با نگرانی خانواده‌هایی همراه بود که چند ماه دیگر مجبور بودند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند و حضور این سگ‌ها جانشان را تهدید می‌کرد.
 
شاید تا آن روز کسی حضور سگ‌های ولگرد را تا این اندازه خطرناک نمی‌دانست، اما جان باختن دو کودک در فاصله زمانی کم در اثر حمله سگ‌های بلاصاحب، موضوعی نیست که بتوان با بی‌خیالی از کنار آن گذشت، چراکه کار این حیوانات ولگرد به جایی رسیده که به انسان نیز حمله می‌کنند و این علاوه‌بر آسیب‌ها و معضلاتی است که برای محیط زیست به بار می‌آورند.
 
سگ‌ها از گذشته دوست بشر به شمار می‌رفتند و با اهلی شدنشان خدمات گسترده‌ای به انسان ارائه می‌دادند، اما امروزه در هیچ جامعه‌ای وجود سگ‌های ولگرد و بدون صاحب پذیرفته نیست و حضور این سگ‌ها در شهرها رفته رفته به یکی از مشکلات مدیریت شهری تبدیل شده است.
 
یکی از معضلات و مشکلات افزایش سگ‌های ولگرد شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، افزایش خطر حمله و گاز گرفتن، ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان و همچنین آلوده کردن محیط است و همین مشکلات است که ضرورت جمع‌آوری و کنترل اصولی این حیوانات را نشان می‌دهد، حضور سگ‌ها در اطراف شهرها و برخی مواقع سطح شهرها، آسایش مردم را به خطر انداخته و حتی در سطح جاده‌ها حضور این حیوانات باعث تصادفاتی می‌شود.
 
طبق آمار در ایران بیش از 4 میلیون و 200 هزار سگ وجود دارد که از این تعداد 2 تا 3 میلیون‌ سگ‌های ولگرد هستند و این یعنی تقریبا بیش از نیمی از جمعیت سگ‌های ایران را این حیوانات به خود اختصاص داده‌اند، زاد و ولد سگ‌های ولگرد سبب شده تا جمعیت آن رو به افزایش باشد و امروز شاهد حضور این سگ‌ها در محیط زندگی مردم باشیم.
 
براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت گزش انسان توسط سگ‌ها افزایش داشته و بیش از 70 درصد آن توسط سگ‌های ولگرد صورت گرفته است، آمار سازمان بهداشت جهانی نشان از آن دارد که در سال‌های 2002 تا 2020 ایران رتبه سوم مرگ به‌واسطه بیماری هاری را از آن خود کرده و بعد از هند و چین با وجود جمعیت کم‌تر نسبت به آن‌ها در ردیف سوم قرار گرفته است.
 
چهارمحال و بختیاری هم از این موضوع مستثنی نبوده و ساکنان شهر شهرکرد مدت‌ها است که با مشکل حضور سگ‌های ولگرد در شهرها مواجه بوده و نگرانی‌هایی از بابت انتقال بیماری، آسیب به شهروندان و دیگر مشکلات ناشی از حضور آن‌ها در شهر برای مردم به‌وجود آمده است.

ترس از حضور سگ‌های ولگرد، همراه کودکان در کوچه و خیابان‌ها

توکلی یکی از شهروندان ساکن غرب شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: حضور سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها آرامش و آسایش را از ما گرفته است.
 
وی بیان داشت: در هر ساعتی از شبانه‌روز از منزل خارج شویم، این سگ‌ها در خیابان‌ها حضور دارند و همین موضوع، تردد کودکان را با مشکل مواجه کرده و حتی بچه‌ها از بازی در کوچه هم باز مانده‌اند.
 
توکلی گفت: حضور سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شهرکرد باعث ایجاد نگرانی در بین والدین شده است، چراکه بیماری و خطرات ناشی از حمله این حیوانات بچه‌ها را تهدید می‌کند و هر روز باید برای رساندن آن‌ها به مدرسه از خانه خارج شویم.


این شهروند شهرکردی اضافه کرد: علاوه‌بر سگ‌های ولگرد، سگ‌های گله نیز در سطح شهر حضور دارند و صاحبان آن‌ها نسبت به نگهداریشان بی‌توجه هستند و این نیز معضل دیگری است که با آن مواجهیم.
 
وی تاکید کرد: ما از شهرداری توقع داریم نسبت به جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب اقدام کند و فکری به حال این وضعیت نماید.

مداقعان حقوق حیوانات برای تغذیه سگ‌های جمع‌آوری‌شده در کمپ شهرکرد به شهرداری کمک کنند

داوود شکوهیده معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: شهرداری حدود دو سال است که برای رفع معضل سگ‌های بلاصاحب در شهر اقدام کرده است.
 
وی بیان داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته، برنامه‌ریزی شده که کلیه سگ‌هایی که زنده‌گیری می‌شوند، به کمپ مستقر در رحمتیه منتقل می‌شوند.
 
شکوهیده افزود: یک پیمانکار برای جمع‌آوری سگ‌ها در نظر گرفته شده است و توسط دستگاه بی‌هوشی این سگ‌ها بی‌هوش شده و زنده‌گیری می‌شوند.

 
معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد ادامه داد: برخی از شهروندان نسبت به جمع‌آوری این حیوانات ممانعت می‌کنند و اجازه جمع‌آوری نمی‌دهند اما اگر این افراد قصد حمایت از از این سگ‌ها را دارند می‌توانند برای انتقال این حیوانات به کمپ به کمک شهرداری بیایند و همچنین آذوغه مورد نیاز آن‌ها را به کمپ بدهند تا ما بتوانیم از این حیوانات بهتر مراقبت کنیم.
 
وی افزود: سگ‌هایی که در این کمپ مستقر می‌شوند واکسن‌های مورد نیاز را دریافت می‌کنند و بیماری‌های آن‌ها توسط دامپزشکی مورد بررسی قرار گرفته و درمان می‌شوند.

عدم همکاری مردم با شهرداری، سگ‌های ولگرد را به شهرها می‌کشاند

شکوهیده یادآور شد: عدم همکاری مردم با شهرداری معضلاتی را پیشِ روی ماموران برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب قرار داده است، اگر مردم در ساعت مقرر اقدام به بیرون گذاشتن زباله‌های خود کنند و بعد از ساعت مربوطه اقدام به این کار نکنند سگ‌های بلاصاحب را کم‌تر به سطح شهر می‌کشاند.
 
معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد بیان داشت: علاوه‌بر این با تهران رایزنی‌هایی برای ارائه راهکار اصولی برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب صورت گرفته است، تا باتوجه به بالا بودن تعداد این سگ‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.
 
وی اضافه کرد: بسیاری از سگ‌ها در شهرکرد قلاده دارند و این بدان معنا است که این سگ‌ها صاحب دارند و یا سگ‌های گله هستند ازهمین‌رو اخطارهای لازم به صاحبان آن‌ها داده شده است و اگر مشکلی در این زمینه پیش آید باید پاسخگو باشند، علاوه‌براین سگ‌هایی هم هستند که در خانه‌ها نگهداری می‌شوند و این افراد نیز با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند که با وجود انجام همه اقدامات بهداشتی باز هم معضلاتی وجود دارد و ممکن است بیماری‌هایی ایجاد کنند.
 
شکوهیده گفت: درصورت شکایت همسایه‌ها از این افراد برای نگهداری سگ در منزل شهرداری طبق ماده 55 اخطارهای لازم را می‌دهد و اگر توجه نکنند توسط مراجع قضایی پیگیری‌ها صورت می‌گیرد.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ مشکل سگ‌های ولگرد و حمله آن‌ها به انسان‌ها موضوع جدیدی نیست و سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مورد حمله این سگ‌ها قرار می‌گیرند و براساس آمارها، اغلب این قربانیان کودکان هستند بنابراین می‌طلبد که هم مردم و هم مسئولان عزم خود را برای جمع‌آورین این حیوانات و جلوگیری از زاد و ولد آن‌ها جزم کنند.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱

ساعت:

۰۸:۳۸:۱۱

19 Oct 2022