۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۵۱۷۵۳
یک سالمندشناس تاکید کرد

عشق ورزیدن، مهم‌ترین قسمت مراقبت از سالمندان

یک سالمندشناس با تاکید بر لزوم عشق ورزیدن به سالمندان گفت: باید سالمندان را دوست داشت و تا جایی که می‌توان آن‌ها را فعال نگه داشت.
عشق ورزیدن، مهم‌ترین قسمت مراقبت از سالمندان
حبیبی سالمندشناس در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به روز جهانی سالمند اظهار کرد: توجه به سالمندان موضوعی نیست که مختص یک روز یا یک زمان باشد.
 
وی تصریح کرد: مراقبت از سالمندان مساله بسیار مهمی است و شاید مهم‌ترین قسمت مراقبت از سالمندان دوست داشتن آن‌ها است.
 
حبیبی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم سالمندان را فعال و شاد نگه داریم، افزود: مراقبت از سالمندان در دو بخش است و باید مردم بدانند برای مراقبت فیزیکی از سالمندان چه انجام دهند و در قسمتی دیگر بحث مراقبت از روان سالمندان مطرح می‌شود که باید توجه لازم برای نحوه برخورد با سالمندان مدنظر قرار گیرد.
 
این سالمندشناس بیان داشت: فرزندان باید از قبل برای مراقبت فیزیکی از پدر و مادر خود که قرار است سالمند شوند برنامه‌ریزی داشته باشند در این صورت اگر در شرایط اضطراری قرار گیرند می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.
 
وی با تاکید بر لزوم عشق ورزیدن به سالمندان خاطرنشان کرد: باید سالمندان را دوست داشت و تا جایی که می‌توان آن‌ها را فعال نگه داشت، ورزش در این زمینه بسیار کمک‌کننده است.
 
حبیبی بیان داشت: ورزش می‌تواند به حفاظت از سالمندان کمک بسیاری داشته باشد و توصیه می‌شود پنج روز در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه سالمندان تحرک فیزیکی داشته باشند.
 
این سالمندشناس با اشاره به لزوم مراقبت از سلامت جسمی سالمندان افزود: این مورد اهمیت بالایی دارد و اگر سالمندی در بخشی از بدن خود احساس مشکل دارد باید برای مراقبت بیشتر به پزشک مراجعه کند و نشانه‌هایی مانند ضعف، فراموشی گاه و بی‌گاه، بی‌ثباتی در رفتار و اعمال باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه این‌ها زنگ خطری است برای ابتلا به بیماری.
 
وی ادامه داد: معمولا سلامت روان سالمندان نادیده گرفته می‌شود و باید مراقب علائم افسردگی در سالمندان بود و اگر انگیزه سالمندان کم شده و یا این موضوع که این افراد بی‌حال هستند، یا احساس غم و ناراحتی دارند  هشداری است که باید به آن توجه شود.
 
حبیبی ادامه داد: درخصوص داروهایی که سالمندان استفاده می‌کنند باید با یک داروساز مشورت شود، چراکه سالمندان به دلایل متفاوت به پزشکان مختلفی مراجعه می‌کنند و داروهای بسیاری برای آن‌ها تجویز می‌شود، به همین دلیل داروساز می‌تواند کمک کند که برخی از داروها حذف شود یا مقدار آن را تغییر یابد.
 
این سالمندشناس به رانندگی سالمندان اشاره و بیان داشت: اگر به یک‌باره به فرد سالمند توصیه کنیم که رانندگی را کنار بگذارد شاید با عصبانیت و نارحتی وی مواجه شویم اما اینکه سالمندی استقلال خود را حفظ کند اهمیت بالایی دارد و اگر رانندگی برای فرد سالمند خطرناک بود بهتر است یک پزشک این توصیه را به وی داشته باشد و در مرحله بعد سالمند تشویق به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شود.
 
وی ادامه داد: ممکن است افراد سالمند به‌طور خاص در معرض آزار و اذیت و یا سوءاستفاده دیگران قرار بگیرند و باید این آگاهی به سالمندان داده شود و از طرفی دیگر باید تلاش کنیم آن‌ها را از سالمندآزاری مصون داریم.
 
حبیبی یادآور شد: باید برای سالمندان در منزل غذا تهیه و سعی شود همراه این افراد وعده غذایی میل شود، چون سالمندان اهمیت چندانی به تغذیه خود نمی‌دهند و ممکن است این غفلت باعث بروز سوءتغذیه در سالمندان شود، بنابراین لازم است اطرافیان به این موضوع توجه کنند.
 
وی با تاکید بر لزوم کمک گرفتن از یک پرستار برای مراقبت از سالمندان خاطرنشان کرد: کمک پرستار درخصوص سالمندانی که مشکل فیزیکی دارند باری که روی دوش خانواده‌ها است را کم می‌کند اما اگر سالمند احساس می‌کند که به پرستار نیاز ندارد و خودش از عهده کارهایش بر می‌آید می‌توان این کار را برعهده خودش قرار داد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۲:۲۳:۵۳

1 Oct 2022