۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۵۱۷۴۴
به بهانه 7 مهرماه روز آتش نشانی؛

آتش نشانی شغلی پر استرس اما پرهیجان/ حضور پررنگ نیروهای آتش نشانی در هر حادثه ای

آتش نشانی یکی از شغل های پر استرس و سختی است که به طور 24 ساعته آمادگی لازم برای خدمات رسانی در هر حادثه ای را دارند.
آتش نشانی شغلی پر استرس اما پرهیجان/ حضور پررنگ نیروهای آتش نشانی در هر حادثه ای
به گزارش جهانبین نیوز؛ در روز ۷ مهر ۱۳۵۹ وقتی که عراق به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می‌شود.

طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تأیید شد.

این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه آفرینی‌ها و از خود گذشتگی‌های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است.

ایجاد زمینه‌های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‌های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.

در روز ۷ مهر ۱۳۵۹ وقتی که عراق به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می‌شود.

 هر حرفه‌ای سختی‌ها و شیرینی‌های خاص خودش را دارد،  اماسختی و دردسر بعضی شغل‌ها نسبت به بقیه بیشتر است ، آتش‌نشانی یکی از این شغل‌هاست.

در واقع آتش‌نشانان به دلیل ویژگی‌های شغل خود همواره در معرض آسیب‌های جسمی و حتی روحی قرار دارند.

این مشاغل چون اغلب با مرگ و زندگی افراد سر و کار دارند مسلماًاسترس زیادی را متحمل می شوند

 آتش نشانان در هر مأموریت به طور معمول در معرض چندین عوارض از جمله عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک ، عوارض ناشی از اثرات دود وگازهای سمی در محل های عملیات، عوارض ناشی از صدای آژیر، بلندگو و نور چراغ گردان،عوارض ناشی از ترشح هورمون های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث، اثرات ناشی ازحرارت در محل حریق، عوارض ناشی از تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، عوارضناشی از صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه، عوارض ناشی از دریافت پرتوهای یون ساز وتشعشعات رادیواکتیویته قرار می گیرند.
 علاوه بر این ، آتش نشانان در هنگام انجام عملیات نجات وامداد در معرض عوارضی نظیر رؤیت صحنه های دلخراش و تألم آور، عوارض ناشی از وقوع انفجار در صحنه حادثه، عوارض ناشی از مسائل ارگونومی وسایل و تجهیزات و ماشین آلات،عوارض ناشی از انجام خدمت به صورت شیفتی، عوارض ناشی از عدم تغذیه صحیح و متناسب باحرفه، عوارض ناشی از استرس پس از حادثه، عوارض ناشی از کارکردن در محیط های آلوده،عوارض ناشی از کارکردن در محیط های مرطوب نیز قرار می گیرند.

 
مشکلات روانی آتش نشانان را تهدید می کند

خانم ربیعی یکی از روانشانسان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: شغل آتش نشانی یکی از شغل های پر استرس است که جز مشاغل سخت محسوب می شود
وی با اشاره به اینکه آتش نشانان باید استراحت کافی داشته باشند تصریح کرد: درآمد این افراد باید به حد نیاز باشد که فرد آتش نشان مجبور نباشد به شغل دوم روی آورد.

ربیعی ادامه داد: استرس، افسردگی،مشکلات روانی، وسواس ایمنی و ... از جمله مواردی است که فرد آتش نشان و حتی خانواده آن ها را نیز مورد تهدید قرار می دهد.

وی اذعان داشت: یک آتش‌نشان باید بتواند برای آینده خود و خانواده‌اش امکانات رفاهی را پیش بینی کند و از این‌بابت نگرانی و استرسی نداشته باشد.  

ربیعی با اشاره به اینکه لازم است دوره های متنوع آموزشی در راستای شغل آتش نشانی باید برای این افراد برگزار شود گفت: باید برای آتش‌نشانان دوره‌های خودیاری نیز گذاشته شود و این آموزش‌ها در بازه‌های زمانی مختلف تکرار شود.

وی سرحال بودن و علاقه داشتن به شغل آتش نشانی را بسیار موثر دانست و خاطر نشان کرد: چنانچه یک آتش نشان شوق و یا علاقه ای در این حرفه وجود نداشته باشد قطعا موفق نمی شود و بعد از یک مدت ممکن است کار را رها کند و یا آن طور که باید برای کار خود اهمیتی قائل نشود.



استقرار 5 ایستگاه آتش نشانی در شهرکرد

منصور علیپور مسئول آموزش و پیشگیری آتش نشانی شهرکرد در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: طبق استاندارد های لازم به ازای هر 50 هزار نفر یک ایستگاه عملیاتی باید در شهر وجود داشته باشد که ما 5 ایستگاه عملیاتی مستقر در شهر داریم.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات آتش نشانی دارای استانداردهای خاصی هستند تصریح کرد: سازمان های آتش نشانی حتما نیاز به ماشین های امداد و نجات و خودروهای اطفا حریق هستند که تمامی ایستگاه های ما تجهیزات لازم با استانداردهای قابل قبولی را دارند.

علیپور با بیان اینکه ایستگاه های آتش نشانی باید یا نرم جهانی، یا کشوری و یا استانی را دارا باشند گفت: خوشبخاتانه با توجه به وضعیتی همچون گره های ترافیکی، چراغ های قرمز ، بافت های تاریخی و .. که در استان داریم از نرم ایده آلی برخورادر بوده و زمان رسیدن به حادثه 5 الی 7 دقیقه تخمین زده شده است که برای ما قابل قبول بوده و تلاش ما بر این است که بتوانیم به استانداردهای جهانی دست پیدا کنیم و در کوتاه ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه برسانیم.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات ما در بحث اطفا حریق و در بحث امداد و نجات کامل است گفت: هرجایی که شهروندی نیاز به امداد رسانی داشته باشد نیروهای ما آماده باش هستند و تمامی  تجهیزات لازم را مهیا کرده اند که بتوانند امداد رسانی کنند، البته کمبودهایی نیز وجود دارد که قول های مختلف گرفته ایم که بتوانیم در سال جاری همه آن ها را تهیه و فراهم کنیم.
علیپور به مزاحمین تلفنی با آتش نشانی اشاره کرد و گفت: معمولا 30 درصد تماس هایی که با این سازمان گرفته می شود را مزاحم های تلفنی شامل می شوند که اکثر آن ها را خردسالان و نوجوانان تشکیل می دهند که ما این مسئله را از طریق نیرو انتظامی و مخابرات پیگیر هستیم که مشکل هرچه زودتر حل شود.

وی در پایان یادآور شد: در طول یک سال اخیر 1600 حادثه مختلف داشته ایم که امداد رسانی از طریق نیروهای ما شده است.

انتهای پیام/1020ج
 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱

ساعت:

۱۲:۴۶:۱۰

29 Sep 2022