۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۵۱۶۵۲
یک مشاور:

ترس از سخنرانی، مشکلی که بسیاری از آن رنج می‌برند/افزایش اضطراب، چالش کرونا برای مردم

یک مشاور گفت: بسیاری از افراد از سخنرانی در جمع کثیری از مردم واهمه دارند که به آن ترس از سخنرانی گفته می‌شود.
ترس از سخنرانی، مشکلی که بسیاری از آن رنج می‌برند/افزایش اضطراب، چالش کرونا برای مردم
نوید روانشناس در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ترس از صحبت کردن در جمع موضوعی کاملا طبیعی است و همه ما ممکن است با این مشکل مواجه باشیم.
 
وی با بیان اینکه حتی بزرگ‌ترین سخنرانان دنیا هم در اولین تجربه‌های سخنرانی خود اضطراب داشته‌اند تصریح کرد: بسیاری از افراد از سخنرانی در جمع کثیری از مردم واهمه دارند که به آن ترس از سخنرانی گفته می‌شود.
 
نوید یادآور شد: ترس یکی از مکانیزم‌های بدن برای بقاء است که می‌تواند محرک باشد، ترس از صحبت کردن در مقابل جمع شایع‌ترین ترس در میان مردم است و بیش از 75 درصد انسان‌ها از این نوع ترس رنج می‌برند و با این وضعیت تقریبا تمامی مردم مجبورند در طول شبانه‌روز در برابر افرادی که تعدادشان معمولا بین سه تا 100 نفر است، صحبت کنند و بنابراین آگاهی از این مشکل و یافتن راهی برای مقابله با آن ضروری به نظر می‌رسد.
 
این روانشناس ادامه داد: ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران هم مانند بقیه ترس‌ها ممکن است، محدودکننده باشد و لذت به اشتراک‌گذاری عقاید و افکار با دیگران و تبادل نظر با افراد را از انسان می‌گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر فرد نتواند ترس و اضطراب خود را کنترل کند، نخواهد توانست آنگونه که شایسته است توانایی‌های خود را به دیگران بشناساند و از فرصت‌های پیش‌روی خود بهره ببرد.
 
نوید با اشاره به اینکه ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران، انسان را وادار به سکوت می‌کند و این فرد نمی‌تواند از حق خود دفاع کند افزود: اگر این ترس بیش از اندازه و غیرقابل کنترل شود، به روابط انسان با دیگران لطمه زده و زندگی فرد را مختل می‌کند.
 
این روانشناس یادآور شد: همه انسان‌ها گاهی در مواجهه با موقعیت‌های نامعلوم ترسناک یا چالش‌برانگیز احساس اضطراب می‌کنند، اضطراب یک احساس بسیار طبیعی در انسان است که برای محافظت از ما در برابر تهدیدهای احتمالی طراحی شده، این احساس اغلب می‌تواند شبیه احساس ناراحتی و نگرانی و همراه با علائم جسمانی مانند افزایش ضربان قبل، تنفس سریع، سردرد، ناراحتی‌های معده و... باشد.
 
وی ادامه داد: نوجوانان و جوانان تغییرات و تحوالات جدیدی را تجربه می‌کنند و بنابراین احساس اضطراب در بین این قشر بسیار رایج است، همه‌گیری کرونا مجموعه جدیدی از چالش‌ها را با خود به‌همراه آورد و برای بسیاری از مردم خطر اضطراب را افزایش داد.
 
این روانشناس با بیان اینکه امروزه یکی از مشکلات رایج بین کودکان و نوجوانان استرس و اضطراب است که در بسیاری از موارد به دغدغه جدی برای خانواده‌ها تبدیل شده است خاطرنشان کرد: وجود این استرس‌ها به‌صورت مکرر در زندگی بچه‌ها می‌تواند بدن را مستعد بیماری‌های روحی و روانی کند و اضطراب را در وجود آن‌ها نهادینه سازد.
 
نوید بیان داشت: درصورت عدم درمان استرس و اضطراب عوامل محیطی، اجتماعی، ژنتیکی، ارثی و برخی عوامل جانبی نیز وجود دارد که در نتیجه آن بروز علائمی چون ایجاد مشکل در تمرکز، تغییرات رفتاری، پرخاش‌گری، اعصاب ضعیف، ترس، عادات عصبی، امتناع از رفتن به مدرسه، شب ادراری و... را می‌تواند به دنبال داشته باشد.
 
وی اذعان داشت: در بسیاری از موارد توجه بیشتر از سوی والدین و برخی از اقدامات مانند حمام کردن به مدت طولانی، تنفس عمیق و صحبت کردن می‌تواند موثر باشد.
 
نوید گفت: برای برخی به‌نظر می‌رسد که حس استرس می‌تواند غیرقابل تحمل و طاغت‌فرسا باشد، اما توصیه‌هایی وجود دارد که همه با انجام آن می‌توانند از غلبه اضطراب بر خود پیشگیری کنند.
 
این روانشناس با تاکید بر اینکه قطعا راهکارهایی برای غلبه بر استرس و اضطراب وجود دارد افزود: کشیدن نفس عمیق از طریق بینی می‌تواند بسیار مناسب باشد اگر چند بار به آرامی از طریق بینی دم گرفته و از طریق دهان عمل بازدم انجام شود فرد احساس آرمش کرده و اکسیژن‌رسانی به مغز انجام شده و از بروز اضطراب به دلیل تنفس سریع جلوگیری می‌شود.
 
وی صحبت کردن با یک دوست مورد اعتماد را در این راستا کارساز عنوان کرد و ادامه داد: توجه به نیازهای اولیه بدن و انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش از دیگر موارد موثر در کاهش استراس هستند، اما در این بین نباید از تاثیر کمک گرفتن از دیگران برای رفع اضطراف غافل شد، اگر فرد مدام علائم اضطراب را در خود مشاهده می‌کند حمایت دیگران می‌تواند از مختل شدن زندگی روزمره فرد جلوگیری کند.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۳۲:۰۳

18 Sep 2022