۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۵۱۶۴۲
امام جمعه فارسان

اربعین یک نماد شاخص از امت واحده اسلامی است

امام جمعه فارسان گفت: اربعین بهترین فرصت برای ادای دین به این مسئله مهم است چرا که اربعین بهعنوان یک نماد شاخص از امت واحده اسلامی است که فقط شیعی هم نیست؛ حتی فقط اسلامی هم نیست، بلکه انسانی و بین‌المللی است و پیاده‌روی اربعین، در قامت عرش‌پیمایی و رزمایش ظهور خود را نشان میدهد.
اربعین یک نماد شاخص از امت واحده اسلامی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیرغار، حجت‌الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر فارسان گفت: در روایات ما آمده است که هنگام ظهور، حضرت حجت خود را با امام حسین(ع) معرفی میکنند و میفرمایند من فرزند و منتقم حسین بن علی(ع) هستم؛ بنابراین و علی‌القاعده راه شناساندن امام زمان (ع) به مردم دنیا، شناساندن امام حسین است.

وی افزود: اربعین بهترین فرصت برای ادای دین به این مسئله مهم است؛ چرا که اربعین به عنوان یک نماد شاخص از امت واحده اسلامی است که فقط شیعی هم نیست؛ حتی فقط اسلامی هم نیست، بلکه انسانی و بین‌المللی است و پیاده‌روی اربعین، در قامت عرش پیمایی و رزمایش ظهور خود را نشان میدهد. درعین حال باید دقت شود در عین جهانی بودن و فرا ملتی بودن این آئین در متن و فرامتن، ساختار مراسم اربعین، عراقی است و با میزبانی عراقیها متجلی میشود و مطلقاً اربعین نباید ایرانی زده شود.

وی تصریح کرد: اربعین بهترین بستر برای گسترش دیپلماسی عمومی است؛ رسانه ها در گفتمان‌شناسی عمومی پیوندهای هویتی و عاطفی مردم ایران و عراق و ادبیات سازی حول گزاره «ایران و العراق لا یمکن الفراق»؛ (به ویژه امسال که اتفاقات سیاسی عراق این پیوندها را هدف قرار داده است)، نقش ویژه ای دارند.

وی بیان داشت: این پدیده استثنایی که می‌تواند تبدیل به یک انقلاب‌های بزرگ اجتماعی شود. شما می‌دانید که آغاز رنسانس از انقلاب در یک هنر بود. وقتی‌که یک تفکر و اندیشه و یک احساس می‌تواند در قالب هنر انقلاب‌های بزرگ اجتماعی ایجاد کند اگر یک مکتبی بتواند ایده خود و اندیشه خود را به یک حرکت عظیمی مثل اربعین تبدیل کند قاعدتاً می‌تواند تبدیل شود به یک انقلابات بزرگ اجتماعی و لذا این است که رسانه‌های غرب این را بایکوت می‌کنند.

وی اظهار داشت: اگر گردشگری در چارچوبه اندیشه آن‌ها یا به تعبیری پارادایم آن‌ها شکل بگیرد هر چه بیشتر در آن نوآوری و خلاقیت باشد بیشتر از آن استقبال می‌کنند. اصلاً این شتاب‌دهنده را برای همین درست کردند استارتاپ ها. ولی اگر بیرون از چارچوب‌های اندیشه آن‌ها باشد به‌شدت بایکوت می‌کنند، مبارزه می‌کنند، خبرسازی دروغ می‌کنند. لذا عرض بنده این است اصلاً به این خبرهای فاسق گوش ندهید. این‌ها فاسق هستند قرآن صریحاً در مورد خبر آن‌ها می‌فرماید تحقیق کنید. این‌ها فاسق هستند، این‌ها دلسوز امت نیستند. این رسانه‌ها که کار می‌کنند نمی‌خواهند امت اسلامی شکل بگیرد.می‌خواهند به هر نحوی شکل‌گیری این امت اسلامی را با مشکل مواجه کنند، یک شایعاتی در ایران می‌کنند. یک شایعاتی در بین ملت عزیز عراق می‌کنند. هر دو جای تبین دارد.

امام‌جمعه فارسان گفت: واقعاً مردم عراق مردمی بزرگوار و کریم و سخاوتمندند این را بدانند که ما اگر اصرار داریم آنجا بیاییم دولتمردان ما، مردم ما می‌خواهیم این تجربه شما را ما هم داشته باشیم. می‌خواهیم لذت ببریم از این تجربه امام‌حسینی که شما، واقعاً حدود 15 میلیون نفر، مردم عزیز عراق در این زیارت اربعین شرکت می‌کنند. خیلی عجیب است. آدم نمی‌داند بگوید این چه نوع رابطه‌ای است. می‌بینی یک آدم عنوان دار و محترمی آنجا نشسته است و پای زائرها را ماساژ می‌دهد. اول کف پای آن‌ها را می‌بوسد بعد ماساژ می‌دهد. این رابطه جامعه بازار است؟ نه.

وی افزود: یعنی واقعاً یک آدم سوداگر دنبال منافع در این دنیا است که این کار را می‌کند. اصلاً یک جامعه دیگری است که دارد شکل می‌گیرد. تجربه این جامعه دنیا را به هم می‌ریزد. طبیعی است آن‌ها نمی‌گذارند. آن‌طرف می‌گویند آقا این‌ها می‌خواهند سلطه پیدا کنند. حرف‌های بی‌ربط. اگر یک کسی بخواهد از زیارت اربعین استفاده کند یا جامعه یا دولتی خدا آن‌ها را نبخشد که بخواهند استفاده کنند برای استفاده‌های مادی. مردم بزرگوار عراق دارید هستی خود را دارید به میدان می‌آورید خدا نبخشد کسی بخواهد این سوءاستفاده را کند.

وی اظهار داشت: ما واقعاً بیاییم کسب تجربه کنیم. کما این‌که ببینید در غرب روی گردشگری کار می‌کنند. چون خط انتقال فرهنگ است و آن را متنوع هم می‌کنند. اتفاقاً در بعضی دولت‌های سابق هم این کار را کردند. ریل‌گذاری کردند برای گردشگری. مسافرت به بعضی کشورهای همسایه و اروپایی که الگوی آن‌ها بود مجانی در می‌آمد. این همین‌طوری که نمی‌شود. ریل‌گذاری است. این اربعین اگر تبدیل شد به یک مدل اجتماعی این تجربه‌ها یک اتفاقات مهمی می‌افتد. روشن پیدا است جبهه مقاومت یک امتی شکل می‌گیرد بعد به جهان بسط پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام محسن ملک پور به مذاکرات اشاره داشت و گفت: درباره مذاکرات باید گفت بازی پلیس خوب و پلیس بد نوزدهم شهریورماه، سه کشور اروپایی عضو ۱+۴ در بیانیهای مشترک و با ادبیاتی غیر دیپلماتیک، نسبت به شرایط حاکم بر مذاکرات رفع تحریمها اعلام موضع کرده و همچون گذشته ایران را عامل عدم توافق عنوان کردند.

وی افزود: در حال حاضر اروپاییها با یک بیانیه نسبتاً تند سعی در مقصرسازی ایران کرده‌اند، درحالی‌که آمریکاییها ضمن تحریم چند شخص و شرکت دیگر از هرگونه اظهارنظر تهدیدآمیز خودداری میکنند و احتمالاً اندکی بعد سخن از تداوم گفتگو و مذاکره خواهند گفت تا راه به طور کلی بسته نشود.

وی گفت: آژانس هسته‌ای نیز در اجلاس اخیرش ضمن تأکید بر همراهی ایران خواستار التزام ایران به تعهدات خود خواهد شد. این همان بازی نخ‌نما و همیشگی و سیاست موسوم به چماق و هویج و یا تهدید و تطمیع است، لکن غرب باید حسگرهای تحلیلی خود را تعمیر و بازسازی کند. مذاکره برای رفع تحریم اگرچه برای ایران مهم است اما اولویت ایران، خنثی‌سازی تحریم و تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. در شرایط کنونی هم آمریکا و هم اروپای رو به بحران زمستان! بیش از هر زمان به گاز ایران نیاز دارند.

انتهای پیام/590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۵ شهريور ۱۴۰۱

ساعت:

۱۵:۳۴:۵۰

16 Sep 2022