۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۵۱۴۶۹
جهانبین نیوز؛ گزارش می‌دهد

این گِل لعنتی دست از سر چهارمحال و بختیاری برنمی‌دارد/ رهاسازی آب، عمدی یا سهوی؟

روزها است که گِل، گِل آلودگی و کدورت آب، کابوس مردم در شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری شده است، از همان زمانی که مونسون با بارش‌های مخرب و سیل آسای خود رویای بسیاری از مردم را با گِل در هم آمیخت، تا وقتی که چشمه کوهرنگ گِل آلود شد و آب مردم 12 روز قطع شد، تا حالا که باز این گِل لعنتی رودخانه زاینده رود را گل‌آلود کرده است.
این گِل لعنتی دست از سر چهارمحال و بختیاری برنمی‌دارد/ رهاسازی آب، عمدی یا سهوی؟
به گزارش جهانبین نیوز؛ روزها است که گِل، گِل آلودگی و کدورت آب، کابوس مردم در شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری شده است، از همان زمانی که مونسون با بارش‌های مخرب و سیل آسای خود رویای بسیاری از مردم را با گِل در هم آمیخت، تا وقتی که چشمه کوهرنگ گِل آلود شد و آب مردم 12 روز قطع شد، تا حالا که باز این گِل لعنتی رودخانه زاینده رود را گل‌آلود کرده است.
 
روز گذشته خبری مثل یک بمب ساعتی در فضای مجازی چهارمحال و بختیاری منتشر شد، آب منطقه‌ای اصفهان دریچه سد زاینده رود را باز کرده که این اقدام باعث شده آب رودخانه گل‌آلود و تامین آب شرب در شهرکرد مجددا با مشکل و خطر قطعی مواجه شود.
 
اگرچه به گفته منابع محلی کدورت و گل‌آلودگی آب رودخانه زاینده رود در حال کاهش است.

اقدام بد موقع مسؤولان اصفهانی در بازگشایی دریچه سد زاینده رود و رهاسازی آب، موجی از نگرانی را در بین مردم شهرکرد که 12 روز بی‌آبی را در گرما گرم تابستان 1401 تحمل کردند، ایجاد کرد.
 
به گفته مسؤولان شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری دریچه سد زاینده رود براساس یک برنامه زمانبندی اعلامی از سوی وزارت نیرو باز شده است و به مدت پنج روز این رهاسازی آب ادامه خواهد داشت.
 
حال سوال اینجاست چرا استان همسایه آب را در شرایطی که چهارمحال و بختیاری یک بحران 12 روزه را سپری کرده است باز می‌کند، پس حسن همجواری و رعایت حال همسایه طبق شرع، عرف و دین اسلام چه می‌شود؟
 
دوشنبه 31 شهریورماه بود که سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری از رفع مشکل آب در شهرکرد خبر داد و اعلام کرد، نیاز آبی شهرکرد تامین شده است.
 
 
 
رفع نیاز آبی شهرکرد

علی حیدری در خصوص آخرین وضعیت حل مشکل بی‌آبی در شهرکرد، اظهار کرد: طرح پدافندی عمان سامانی برای تامین آب شرب بخشی از شهرکرد از سه روز گذشته وارد مدار شده است و در مجموع آبی که از طرح عمان سامانی و تصفیه‌خانه سامان به شهرکرد انتقال داده می‌شود، حدود ۱۶۰ لیتر بر ثانیه است.

وی افزود: در طرح فدک نیز آبرسانی از مخازن تا تصفیه‌خانه شهرستان بن انجام شده است و ظرف یک روز یا دو روز آینده به غرب شهرکرد خواهد رسید.

حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش کدورت چشمه کوهرنگ تصفیه‌خانه خلک نیز ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب وارد مدار آبرسانی شهرکرد می‌شود و ۱۵۰ لیتر نیز از طریق چاه‌های کشاورزی تامین شده است.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری در پایان تصریح کرد: در مجموع با اقدامات صورت گرفته‌، نیاز آبی شهرکرد تامین شده است، اما با توجه به خالی بودن مخازن و عقب‌ماندگی در مصرف آب تا حدودی کمبود وجود دارد و بحران نداریم.
 
با این اعلام کمی از نگرانی‌های مردمی در شهرکرد و شهرها و روستاهای اطراف درخصوص آب کاسته شد، اما با باز شدن دریچه سد زاینده رود و گل آلود شدن رودخانه زاینده رود دوباره نگرانی‌ها جان گرفت.
 
 
 
باز شدن دریچه سد زاینده رود باعث گل‌آلودگی آب رودخانه شد
 
مسلم صادقی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با جهانبین نیوز; اظهار کرد: شرکت‌های سهامی آب منطقه‌ایی در سراسر کشور مستقل هستند.
 
وی افزود: سد زاینده رود در حیطه مدیریت و بهره‌برداری آب منطقه‌ایی اصفهان است، لذا براساس برنامه مصوب در حوزه زاینده‌رود در زمان‌های مشخص رها‌سازی آب را انجام می‌دهند.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: رهاسازی امروز آب سد زاینده‌رود مطابق برنامه در حال انجام است، حجم آبی هم رها‌سازی شده است ۸۰ مترمکعب در ثانیه است.
 
صادقی عنوان کرد: چون حجم آب مخزن سد زاینده‌رود پایین بود، رگه‌هایی از گل وارد آب شد و باعث شد به‌صورت موقت کدورت ایجاد شود، باتوجه به رایزنی‌هایی که با مجموعه آب منطقه‌ای اصفهان انجام شد، پیش‌بینی شد نهایتا تا آخر شب یا فردا صبح گل‌آلودگی آب زاینده‌رود به صورت کامل رفع می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: بازدیدی از وضعیت ر‌‌ودخانه انجام شد که معلوم شد تا مارکده آب صاف شده و کدورت آن بسیار کم شده است، اما هنوز کمی کدورت در رودخانه وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود نهایتا تا آخر امشب یا اوایل صبح فردا رفع شود.
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: نگرانی خاصی از بابت تامین آب وجود ندارد، ضمن اینکه تقریبا خط‌های پدافندی انتقال تامین آب را پوشش می‌دهند و همچنین طی چند روز گذشته ظرفیت شبکه آبرسانی پایدار شده است.
 
صادقی بیان کرد: آب سد زاینده رود به مدت پنج روز باز است ولی گل‌آلودگی رودخانه به مرور زمان کم می‌شود اما تا به انتهای حوزه برسد کمی گل‌آلود و کدر است که حدود ۲۰ تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد.
 
وی تاکید کرد: خط قرمز مجموعه وزارت نیرو آب شرب است، حتی یک درصد هم نمی‌توان احتمال داد باز شدن آب سد زاینده رود از روی عمد بوده باشد، این آب طبق برنامه رهاسازی شده است اما چون سطح آب مخزن سد پایین بود باعث شده آب گل‌آلود باشد.
 
 
در حال حاضر هیچ مشکلی درخصوص آب شرب در شهرکرد نداریم
 
احمدرضا محمدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: خوشبختانه طی روزهای گذشته و با وجود گل‌آلود شدن موقتی زاینده رود هیچ گزارشی مبنی بر قطعی یا از مدار خارج شدن آب شرب در شهرکرد گزارش نشده است.
 
وی افزود: در حال حاضر مشکلی درخصوص آب شرب نداریم، تنها گزارش شکستگی خط لوله در یکی از خیابان‌های شهرکرد بود که تیم‌های متخصص تا نیمه شب این مشکل را رفع کردند.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سطح مخازن آب شرب در شهرکرد تامین و تکمیل است و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری همیشه به عنوان سرچشمه رودهای بزرگ کشور و تامین کننده 11 درصد آب، سخاوتمندانه این نعمت الهی را دراختیار استان‌های پایین دست قرار داده است.
 
هیچ زمان را نمی‌توان مثال زد که مردمان نجیب خطه چهارمحال و بختیاری آب را بر روی احدی بسته باشند، نامهربانی که این روزها بسیار شاهد آن هستند، وقتی در پُرآب‌ترین استان کشور مردم باید 12 روز در مضیقه آب قرار گیرند.
 
یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم چهارمحال و بختیاری که پذیرای سدهای بزرگی همچون زاینده‌رود، کارون و.... در استان خود هستند این است که مدیریت همه سدها با وزارت نیرو باشد تا یک مسؤول جزء در یک استان صرفا تصمیم گیرنده برای بازگشایی دریچه‌های یک سد نباشد.
 
انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۲۵:۰۲

28 Aug 2022