۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۵۱۴۱۴
رئیس اداره بهسازی و امور تولید امور عشایر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

رونق اقتصادی عشایر میسر نمی‌شود مگر به همت همه دستگاه‌های خدمات‌رسان

رئیس اداره بهسازی و امور تولید امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: رونق اقتصادی عشایر میسر نمی‌شود مگر اینکه همه دستگاه‌های خدمات‌رسان دست به دست هم دهند و در مناطق عشایری ورود کرده و رصالتی که در این زمینه بر دوش دارند در این مناطق انجام دهند.
رونق اقتصادی عشایر میسر نمی‌شود مگر به همت همه دستگاه‌های خدمات‌رسان
کرمی رئیس اداره بهسازی و امور تولید امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: تولیدات عشایر یکسری تولیدات لبنی است که شامل شیر، روغن محلی، کره، پنیر و... است.
 
وی با بیان اینکه برخی از عشایر در کنار شغل دامداری پرورش زنبور عسل هم انجام می‌دهند اما تعداد افراد فعال در این عرصه بسیار کم است یادآور شد: تعدادی از عشایر در زمینه جمع‌آوری و کشت گیاهان دارویی و زراعت و باغداری مشغول به کار هستند.
 
کرمی با تاکید بر اینکه آموزش‌های درست می‌تواند شغل عشایر را از حالت تک‌بعدی خارج کند، افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای داریم، همچنین با همکاری جهاد کشاورزی و اداره ترویج این سازمان اقداماتی در زمینه آموزش صورت گرفته است.
 
رئیس اداره بهسازی و امور تولید امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: توصیه می‌شود عشایر در این دوره‌ها شرکت کنند، چراکه این آموزش‌ها جنبه ایجاد شغل و در راستای حرفه‌آموزی هستند، در مناطق عشایری آموزش محدود است و بیشتر به‌صورت چهره به چهره صورت می‌گیرد و از طرفی همه اعضای خانواده عشایری کار می‌کنند و فرصتی برای پیگیری آموزش‌ها از طریق رسانه‌ها ندارند.
 
کرمی ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که در بحث اقتصادی عشایر مطرح است و همواره وجود داشته و خصوصا در چند سال اخیر پررنگ‌تر شده است انتظار بالا از محصولات لبنی عشایر است.

وی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل را عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مناطق عشایری عنوان و تاکید کرد: این موضوع سبب شده توقع جامعه درخصوص بسته‌بندی بهداشتی و فراوری محصولات لبنی برآورده نشود، محصولاتی که توسط عشایر تولید می‌شود کاملا ارگانیک است و از طبیعت برای تولید آن بهره برده می‌شود اما تبلیغ در این زمینه و جذب سرمایه‌گذار در این بین اهمیت بالایی دارد.
 
رئیس اداره بهسازی و امور تولید امور عشایر چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در امور عشایر یک طرح مطالعاتی انجام شد و اقداماتی برای این موضوع صورت گرفت، اما متاسفانه در مرحله صدور برند ارگانیک به دلیل بروکراسی‌های اداره کار متوقف شد و طی دو سال مرحله گذار ارگانیک را رد کردیم و نقاط پایلوت مشخص شد و موارد به دامداران اعلام شد اما متاسفانه فعلا مسکوت است، اگر ما از این مرحله عبور کنیم در این زمینه گام بزرگی برداشته می‌شود و ذی‌نفع اصلی در این راستا خود عشایر خواهند بود.
 
کرمی ادامه داد: مدت زمان اجرای این کار بستگی به فراهم شدن شرایط دارد چراکه وقتی یک محصول ارگانیکی می‌خواهد وارد بازار شود عقبه تولید باید روندی را طی کند و مثلا چند نسل از دام بگذر تا کاملا از داروها و موادی که مصرف کرده است پاک شود و از همین رو حداقل سه یا چهار سال برای اجرای چنینی کاری زمان لازم است.
 
وی با اشاره به آئین‌نامه ساماندهی عشایر که مصوب هیئت وزیران است ادامه داد: این آئین‌نامه کلیه دستگاه‌های اجرایی را موظف می‌کند همانطور که به جامعه شهری و روستایی خدمات می‌دهند به جامعه عشایری هم خدمات ارائه کنند.
 
رئیس اداره بهسازی و امور تولید امور عشایر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: رونق اقتصادی عشایر میسر نمی‌شود مگر اینکه همه دستگاه‌های خدمات‌رسان دست به دست هم دهند و در مناطق عشایری ورود کرده و رصالتی که در این زمینه بر دوش دارند در این مناطق انجام دهند.
 
وی یکی از راهکارها در این راستا را افزایش تنوع در تولیدات عشایر دانست و عنوان داشت: افزایش بازده و راندمان تولیداتی که وجود دارد در مناطق عشایری می‌تواند تحول بسیاری در این زمینه داشته باشد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

ساعت:

۱۲:۳۷:۵۴

17 Aug 2022