۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۵۱۴۱۲
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد

افزایش تنوع در تولیدات عشایر راهکاری برای مقابله با تنش‌های محیطی/رفع معضل عدم تناسب دام و مرتع، با تعلیف دستی

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: شغل عشایر تک‌بعدی و این موضوع به‌عنوان یک آسیب مطرح است، چراکه خشکسالی‌ها و تنش‌هایی که ایجاد می‌شود زندگی عشایر را تحت تاثیر قرار دهد.
افزایش تنوع در تولیدات عشایر راهکاری برای مقابله با تنش‌های محیطی/رفع معضل عدم تناسب دام و مرتع، با تعلیف دستی
یحیی حسین‌پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: اگر بخواهیم کلمه معیشت را تعریف کنیم می‌توان گفت شیوه عملی است که از طریق آن عشایر ارتزاق و نیازهای اساسی خود را تامین می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه تامین نیازهای اساسی عشایر به‌طور مستقیم وابسته به دام و مراتع است تصریح کرد: این درحالی استعشایر فردی‌ست که شغلش دامداری و زندگیش مبتنی بر کوچ بوده و ساختار اجتماعی و قبیله‌‎ای داشته باشد.
 
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری بیان داشت: شغل عشایر تک‌بعدی است و این موضوع به‌عنوان یک آسیب مطرح است، چراکه تنوع تولیدات ندارند از همین‌رو باید به تولیدات عشایر تنوع داده شود و سایر منابع اقتصادی را در زندگی عشایر دخیل کنیم.
 
حسین‌پور یادآور شد: به این ترتیب خشکسالی‌ها و تنش‌هایی که ایجاد می‌شود نمی‌تواند زندگی عشایر را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تعداد دام با مراتع موجود تناسب ندارد و به جرات می‌توان گفت سه تا چهار برابر ظرفیت مراتع، دام وارد این عرصه‌ها شده و باعث نابودی آن می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های مقابله با مشکل عدم تناسب تعداد دام با مراتع تعلیف دستی دام است همچنین با ایجاد تنوع در شغل عشایر می‌توان عشایر را به سمت مشاغلی مانند پرورش گل و گیاه زینتی، گیاهان دارویی، گردشگری عشایری و... سوق و به این ترتیب فشاری که بر روی مراتع است کاهش داد.
 
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری یادآور شد: این درحالی است که شرایطی را فراهم کرده‌ایم که عشایر بتوانند تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کرده و پیگیری‌ها در این زمینه درحال انجام است و با آنکه پرداخت این تسهیلات آنگونه که باید تاثیرگذار نبوده است اما نمی‌توان گفت بی‌تاثیر بوده است.
 
حسین‌پور با اشاره به ایجاد هفت مورد پمپاژ در کنار احداث پمپاژهای آب کشاورزی در کنار اسکان عشایر یادآور شد: این اقدام با هدف سوق عشایر به سمت کشاورزی صورت می‌گیرد و تامین آب این پمپاژها از سرشاخه‌های کارون صورت می‌گیرد که در شهرستان‌های لردگان، کوهرنگ، اردل و دیگر نقاط استان اجرا می‌شوند.
 
وی بهترین راه برای آموزش را ایجاد الگو عنوان و بیان داشت: مثلا در بحث احداث باغ، زنبورداری و... اگر در منطقه‌ای بتوانیم الگوی مناسبی ایجاد کنیم و افراد کسب درآمد و وسد برای الگوها را ببنند بیشتر راغب می‌شوند برای ورود به مشاغل موردنظر الگوسازی در مناطق عشایری درحال گسترش است.
 
حسین‌پور تاکید کرد: در بحث تولیدات عشایر سرجمع می‌توان گفت هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و عمدتا خودمصرفی بوده و یا مشتریان خاص خود را دارند و در برخی موارد حتی کمبود تولید هم هست، اما مشکل اصلی در بحث گوشت قرمز است که متاسفانه زاد و ولد به‌گونه‌ای تنظیم شده است که به اردیبهشت‌ماه می‌رسد و گوشت پاک یا ارگانیک به کم‌ترین قیمت به فروش می‌رشد که یکی از علل مهم در این راستا خشکسالی است.
 
مدیرکل امور عشایر ورود مسئولان کشوری و استانی در بحث خرید تضمینی دام یا صادرات دام عشایر را لازم و ضروری دانست و گفت: ما این موضوع را به مسئولان بالادستی انتقال دادیم و باید به این خواسته به حق عشایر پاسخ دهند.
 
وی با اشاره به اهمیت ساماندهی پروانه‌های چرای عشایر گفت: حداقل مراتعی که باید در اختیار یک دامدار قرار گیرد حدود 250 هکتار است اما در بسیاری از قسمت‌ها این میزان به 50 یا 20 هکتار کاهش یافته است و اگر بتوانیم این مشکل را رفع کنیم می‌توان کمی از مشکلات عشایر رفع کرد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۳۵:۱۸

17 Aug 2022