۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۵۱۴۱۱
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

انتقال 200 لیتر بر ثانیه آب از خط عمان به شهرکرد/ آب منتقل شده به شهرکرد کاملا بهداشتی و سالم است

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در طرح عمان سامانی این امکان وجود داشت تا 200 لیتر بر ثانیه آب منتقل شود، نیمی از این آب را می‌توانستیم از سامان منتقل کنیم و به دنبال تامین نیم دیگر آن از طرح عمان بودیم که این کار انجام شد و شب گذشته این کار به نتیجه رسید و هم‌اینک 200 لیتر بر ثانیه آب به شهرکرد منتقل می‌شود.
انتقال 200 لیتر بر ثانیه آب از خط عمان به شهرکرد/ آب منتقل شده به شهرکرد کاملا بهداشتی و سالم است
به گزارش جهانبین نیوز؛ علی حیدری پیش از ظهر امروز در شورای اداری چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: بیست و یکمین روز است از روزی که اولین بارندگی آغاز شد و سیل آمد تا به امروز که وضعیت آب استان اینگونه شده که در شرایط بحرانی و اضطراب قرار گرفتیم.
 
وی ضمن تشکر از صبوری مردم استان و عذرخواهی از آن‌ها به دلیل کمی و کاستی‌هایی که از گذشته وجود داشت و بحرانی که پیش آمد، افزود: قدردان کشاورزان هستیم که در تامین آب شهرکرد و تعدادی از شهرها و روستاهای اطراف همکاری لازم را داشتند.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سال گذشته بهمن‌ماه مشکلی برای چشمه کوهرنگ پیش آمد و این چشمه یخ زد، با توجه به وجود برف بسیار و عدم دسترسی به چشمه، عملا کاری از دستمان برنمی‌آمد.
 
حیدری عنوان کرد: در زمستان با استفاده از چاه‌های کشاورزی و دو خط پدافندی انتقال آب سعی شد مشکل به وجود آمده را حل کنیم، نهایتا چون فصل سرما بود و مصرف زیاد نبود مشکل حل شد.
 
وی خاطرنشان کرد: با وجود یخ زدگی چشمه کوهرنگ چیزی حدود 100 تا 120 لیتر بر ثانیه آب از چشمه کوهرنگ تامین می‌شد، این مسئله کمک می‌کرد تا به بحران برنخوریم.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بعد از این بحران در زمستان آسیب شناسی صورت گرفت که چه کاری باید انجام دهیم که در آینده به مشکل دچار نشویم.
 
حیدری با اشاره به اینکه اولین مورد که بررسی شد توجه به مباحث پدافندی بود، گفت: اولین و ساده‌ترین آن، تقویت خط سامان بود، وجود اختلافاتی در سال‌های گذشته باعث شد این پروژه به تعویق بیوفتد که با رایزنی‌های مختلف حل شد.
 
وی بیان کرد: مشکل زمانی آغاز شد که خط پدافندی انتقال آب از سامان به شهرکرد، امکان انتقال آب را نداشت چون این خط همان زمانی که ایجاد شد، به دلیل آنکه با عجله و به سرعت انجام شد، چندان ضوابط فنی در ان دیده نشده بود.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در حال اجرای طرح پدافندی بودیم که بحران آلوده شدن چشمه کوهرنگ و عدم انتقال آب از آن پیش آمد، یک ریسک مدیریتی کردیم و با تمام توانی که وجود داشت از این خط پدافندی آب تامین کردیم.
 
حیدری تصریح کرد: در این وضعیت توانستیم در مرحله اول حدود 90 لیتر بر ثانیه آب را پمپاژ کنیم و به مدار آبرسانی منتقل کنیم، مشکلی که به‌وجود آمد این بود که طراحی پمپ‌ها به‌گونه‌ای بود که امکان انتقال آب به مخازن منظریه وجود نداشت، بنابراین مخزن واسطه‌ایی در چاه آهکی انتخاب شد، ابتدا آب را به این مخزن و سپس به منظریه پمپاژ شد، با این کار حجم انتقال آب تقریبا نزدیک به 150 لیتر بر ثانیه شد.
 
وی اظهار داشت: با یک برنامه‌ریزی که انجام شد، کل آب را از سامان به شهرکرد انتقال دادیم تا بتوانیم مشکل بی‌آبی را تا حدودی کم کنیم که بحران حل شود، ولی با توجه به اینکه خط امکان انتقال بیشتر آب داشت، به دنبال منبع دومی بودیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم که به خط انتقال آب عمان سامانی رسیدیم.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: در طرح عمان سامانی این امکان وجود داشت تا 200 لیتر بر ثانیه آب منتقل شود، نیمی از این آب را می‌توانستیم از سامان منتقل کنیم و به دنبال تامین نیم دیگر آن از طرح عمان بودیم که این کار انجام شد و شب گذشته این کار به نتیجه رسید و هم‌اینک 200 لیتر بر ثانیه آب به شهرکرد منتقل می‌شود.
 
حیدری ادامه داد: طی بررسی‌های صورت گرفته به چند نکته دیگر رسیدیم، ابتدا اینکه از میدان شهدا تا میدان قمر بنی‌هاشم (ع) فشار آب همیشه به‌ویژه روزهای تعطیل کم است، دلیل آن این است که خطوطی که در آن منطقه از شهرکرد در سنوات گذشته قرار داده شده است ظرفیت انتقال آب برای جمعیتی که در حال حاضر در آن مکان حضور دارند را ندارد.
 
وی عنوان کرد: مطالعه‌ایی مبنی بر اصلاح شبکه انجام شد و قبل از اینکه بحران بی آبی در شهرکرد به وقوع بپیوندد به نتیجه رسید و عملیات اصلاح شبکه آغاز شد و اکنون هم در حال انجام است.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به نیاز به منابع دیگر جهت تامین آب شهرکرد، خاطرنشان کرد: چشمه کوهرنگ براساس بررسی‌ها در سنوات گذشته، بعضا گل آلود می‌شد، اما آلودگی در حدی نبود که ایجاد مشکل کند.
 
حیدری بیان کرد: 200 لیتر آبی که قرار است از طرح عمان به شهرکرد منتقل شود با استفاده از پکیج‌های تصفیه کاملا بهداشتی و قابل شرب می‌شود و سپس در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
 
انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۲۸:۱۶

17 Aug 2022