۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۵۱۳۲۳
مرا ز کودکی خادم این آستان نوشته‌اند

عشق حسین، میراثی گران‌بها از کودکی تا همیشه/ روضه‌، مکتب تربیت کودکانی با شور و شعور عاشورایی‌ است

ایرانیان این افتخار را دارند که از نوزادی و در آغوش مادرشان با عشق حسین (ع) آشنا شوند، همان روزهایی که درحالی که اشک بر گونه مادر می‌لغزد و بر صورت طفلی که در آغوشش مشغول شیرخوردن است می‌ریزد.
عشق حسین، میراثی گران‌بها از کودکی تا همیشه/ روضه‌، مکتب تربیت کودکانی با شور و شعور عاشورایی‌ است
به گزارش جهانبین نیوز؛ ایرانیان این افتخار را دارند که از نوزادی و در آغوش مادرشان با عشق حسین (ع) آشنا شوند، همان روزهایی که درحالی که اشک بر گونه مادر می‌لغزد و بر صورت طفلی که در آغوشش مشغول شیرخوردن است می‌ریزد.
 
و همین شور و حال حسینی تا همیشه همراه‌شان می‌ماند و می‌شود پشت و پناه روزهای سخت‌زندگی‌شان و مرهم دردهایشان و در مشکلات دستشان را می‌گیرد تا بدانند عشق به امام حسین (ع) میراثی است گران‌بها که از پدر و مادر برایشان به یادگار مانده است، نعمتی که هرچه بزرگ‌تر می‌شوند، بیشتر و بیشتر قدر داشتنش را می‌دانند.
 
اما نکته‌ای که در این بین حائز اهیمت است آن است که پدر و مادرها توجه داشته باشند که شور ایجاد شده در وجود فرزندانشان با شعور حسینی همراه باشد و هدف امام حسین (ع) از قیام را برای آن‌ها تشریح کنند به این ترتیب فرزندانشان را در راه اهل بیت (ع) قرار دهند.
 
ایجاد عشق به امام حسین (ع) در کنار معرفی راه ایشان به فرزندانم اهمیت بالایی دارد
 
صفرزاده یکی از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: دو فرزند دختر و پسر دارم و همیشه سعی کرده‌ام در مراسم‌های روضه امام حسین (ع) حضور داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه پسرم بزرگ‌تر است و بیشتر در مراسم‌های مذهبی حاضر بوده است ادامه داد: با این وجود من با پیگیری برنامه‌های عزاداری‌های محرم و صفر از تلویزیون سعی کردم فرزندانم را در روزهای کرونا هم با مراسم‌های این‌چنینی آشنا کنم.
 
صفرزاده یادآور شد: خود فرزندانم به این مراسم‌ها علاقمند هستند و خودشان با ذوق و شوق در مراسم حاضر می‌شوند.


 
وی افزود: همواره دقت می‌کنم که فرزندانم در این مراسم‌ها خسته نشوند چون این موضوع باعث می‌شود از مراسم‌های مذهبی خسته شوند.
 
این شهروند شهرکردی ادامه داد: توجه دارم که در کنار عزاداری‌های برای امام حسین (ع) اهداف این امام بزرگوار را هم برای فرزندانم تبیین کنم تا بدانند چرا امام شهید شدند و هدف از قیام عاشورا چهه بوده است.
 
از زمانی که یاد می‌دهم مشکی امام حسین (ع) را درایام محرم و صفر بر تن دارم
 
حسین یکی از جوانان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: 20 سال سن دارم و از زمانی که در خاطرم هست در ایام محرم و صفر و خصوصا دهه اول محرم مشکی بر تن می‌کنم.
 
وی بیان داشت: ترویج و آموزش در خانواده‌ها نقش موثری در ایجاد حب ائمه در قلب فرزندان دارد، چراکه با محبتی که از کودکی با ما رشد کرده و بزرگ شده است خو گرفته و این سنت در وجودمان شکل می‌گیرد.
 
این جوان شهرکردی افزود: تشویق والدین برای حضور در مراسم‌های مذهبی و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی بسیار موثر است و همین موضوع عشق و محبت اهل البیت (ع) را در وجود کودکان شکل می‌گیرد.
 
 به گزارش جهانبین نیوز؛ کودکان به دلیل فطرت پاک و روح لطیفشان بیشتر از بزرگسالان تحت تأثیر محیط قرار می‌گیرند، به همین دلیل حضور در محافل و مجالس معنوی فرصت بسیار خوبی برای بالابردن  آمادگی قلبی کودکان برای پایبندی به آموزه‌های دینی است.


 
کودکان با حضور در مراسمات مذهبی شیوه ابراز احساسات به بزرگان دین را می‌آموزند
 
حسین زاده روانشناس در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: شرکت دادن کودکان در مراسمات مذهبی و ایام‌الله محرم الحرام یکی از روش‌های اصلی برای آشناسازی کودکان با ارزش‌های اسلامی است، چراکه کودک با چشم خود صحنه‌های حضور مردم در مراکز دینی را مشاهده می‌کند.
 
وی تصریح کرد: حضور کودکان در روضه‌ها و دسته‌جات عزاداری، شیوه ابراز احساسات نسبت به بزرگان دین را به آن‌ها می‌آموزد، در نظریه یادگیری اجتماعی به تاثیر رفتار از محیط از طریق فرایند یادگیری مشاهده‌ای بسیار توجه شده است و بنابراین کودکان از طریق آن چیزی که مشاهده می‌کنند یاد می‌گیرند.
 
این روانشناس یکی از راه‌های موثر بر یادگیری در کودکان را مشاهده عنوان و تاکید کرد: کودکان اطراف خود را به روش‌های متعددی می‌بینند و از آن جمله می‌توان به مشاهده والدین در خانواده، شخصیت‌های تلویزیونی، معلمان، کودکان در مدرسه اشاره کرد که تاثیر بسزایی در یادگیری آن‌ها دارد.
 
حسین‌زاده بیان داشت: وقتی کودک در مراسمات مذهبی حضور پیدا می‌کند از طریق همین یادگیری مشاهده‌ای بسیاری از مناسک مذهبی را یاد گرفته و ملکه ذهنش قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: کودک در یادگیری اجتماعی با ارزش‌های اسلامی، دینی و مذهبی آشنایی پیدا می‌کند و وقتی این رفتارها تقویت می‌شود ادامه می‌یابد، یادگیری از راه مشاهده، تقلید و الگوبرداری تحقق می‌یابد.
 
تربیت فرزند مذهبی یک‌شبه میسر نمی‌شود
 
محمدی یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: لازم است پدر و مادرها این نکته را مدنظر داشته باشند که تربیت فرزندان در موضوعات مذهبی طی یک شب انجام نمی‌شود و باید در طول زمان شکل بگیرد.
 
وی با بیان اینکه میزان مذهبی بودن فضای خانواده در تربیت فرزندان دوستدار اهل بیت (ع) اهمیت بسیاری دارد تصریح کرد: جذب فرزند به شعائر مذهبی باید با بیان اهمیت این مراسم‌ها و اعتقادات برای آن‌ها، روشن شود و لازم است تأثیر این اعتقادات بر روی رفتارهای اعضای خانواده نمایان شود.
 
والدین الگویی بی‌بدیل برای گرایش فرزندان به مسائل مذهبی
 
محمدی ادامه داد: مشاهده تاثیر اعتقادات مذهبی در رفتار والدین توسط فرزند تمایل آن‌ها را به سمت این ارزش‌ها بالا برده و کمک می‌کند فرزند به سمت مسائل مذهبی گرایش داشته باشد و این یعنی باید خود والدین الگویی باشند که فرزندشان را به سمت موضوعات دینی و مذهبی سوق می‌دهند.
 
این روانشناس مذهبی بیان داشت: آماده‌سازی فضای مذهبی خانه برای یادگیری فرزندان اهمیت بالایی دارد و لازم این روند به تدریج صورت گیرد چراکه تحقق آن در یک شب مقدور نیست.


 
به گزارش جهانبین نیوز؛ حضور کودکان در این مراسم‌های روضه و نمود تاثیر اعمال مذهبی در رفتار والدین دو فاکتور مهم و اساسی در ترغیب کودکان و نوجوانان به مسائل مذهبی و آشنایی آن‌ها با امام حسین (ع) و دلایل قیام ایشان است، بنابراین می‌توان گفت والدین به‌صورت مستقیم بر شکل‌گیری عقاید مذهبی در فرزندان خود تاثیرگذارند.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

ساعت:

۱۳:۰۶:۰۴

3 Aug 2022