۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۵۱۳۰۹
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری:

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مهرماه میزبان "جشنواره علمی، فرهنگی، هنری جوانی جمعیت" می‌شود/نرخ باروری در چهارمحال و بختیاری بحران‌ساز است

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: جشنواره کشوری "علمی، فرهنگی، هنری جوانی جمعیت" در 12 محور ۲۲ مهر در دانشگاه علوم‌پزشکی برگزار می‌شود.
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مهرماه میزبان "جشنواره علمی، فرهنگی، هنری جوانی جمعیت" می‌شود/نرخ باروری در چهارمحال و بختیاری بحران‌ساز است
به گزارش جهانبین نیوز؛ علی احمدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جوانی جمعیت یکی از موضوعات اولویت‌دار در ایران و چهارمحال و بختیاری است.

وی با بیان اینکه این موضوع سالیان متوالی مورد تاکید رهبر انقلاب بوده و ایشان توجه ویژه‌ای به آن داشته‌اند تصریح کرد: متاسفانه وضعیت رشد جمعیت در کشور و در این استان مطلوب نیست و ادامه این روند پیامدهای ناگوار اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و بهداشتی به همراه دارد و به زودی گریبان جامعه را می‌گیرد.

احمدی افزود: با این روند رشد جمعیت سالمندان را خواهیم داشت و به این ترتیب نیاز به تخت‌های بیمارستانی بالا می‌رود و فراهم ساختن تخت و پرستار برای مراقبت دشوار می‌شود، روزی می‌رسد که با انبوهی از سالمندان با بیماری مزمن مواجه می‌شویم.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: با کاهش زادآوری به زودی مدارس خالی از دانش‌آموز می‌شود و لطمات فراوانی به نیروی کار وارد می‌شود، از طرفی وقتی نیروی جوان در کشور نباشد کشورهای متخاصم چشم طمع به کشور دوخته و باید هزینه‌های گزاف برای امنیت پرداخت شود.

احمدی به هم خوردن تعادل جمعیت را از دیگر پیامدهای کاهش جمعیت عنوان و تاکید کرد: در این شرایط نسبت جمعیت دختر و پسر بهم می‌خورد و از نظر مذاهب شاهد کاهش جمعیت نسبت به کشورهای دیگر خواهیم بود.

وی بهترین راه برای مقابله با این معضل را پرداختن به جوانی جمعیت دانست و عنوان داشت: در این زمینه مقام معظم رهبری تاکیدات بسیاری داشتند و در مجلس هم قانونی برای رفع موانع رشد جمعیت تصویب شده و گام‌های خوبی توسط مسئولان برداشته شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: ازجمله کارهای مهم در راستای پیاده‌سازی این قانون انجام کارهای فرهنگی است که مهم‌ترین آن جشنواره کشوری "علمی، فرهنگی، هنری جوانی جمعیت" است.

وی بیان داشت: ثبت‌نام در این جشنواره از ۲۷ تیرماه آغاز شده و تا ۷ مهرماه ادامه دارد، ۱۷ مهر آثار ارسالی به دبیرخانه ارزیابی می‌شود و ۲۲ مهر این جشنواره در دانشگاه علوم‌پزشکی برگزار می‌شود.

احمدی یادآور شد: ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری، آگاه‌سازی و اقناع‌سازی جامعه از مزایای جوانی جمعیت، انگ‌زدایی برای درمان ناباروری، کاهش سقط جنین و سزارین و چالش‌ها و تهدیدات سال‌خوردگی جمعیت کشور استان چهارمحال و بختیاری و مطالبه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ازجمله اهداف این جشنواره هستند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری پوستر و طراحی گرافیک، داستان کوتاه و فیلم‌نامه، مقالات پژوهشی و علمی، نقاشی، وبلاگ‌نویسی، تولیدات نرم‌افزاری، انیمیشن، موشن و کلیپ، پیشنهادات و ایده‌های کاربردی، تیتر و جملات کوتاه و تاثیرگذار، خوشنویسی، پادکست و درس آموخته‌ها و تجربیات کاربردی را از محورهای جشنواره جوانی جمعیت دانست و گفت: برگزیدگان جوایز ارزنده‌ای دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به ایجاد قرارگاه جوانی جمعیت با هشت کمیته و تشکیل جلسات متعدد خاطرنشان کرد: وبینارهای متعدد هم مجازی و هم حضوری برای توجیه کارکنان در سطوح مختلف برای حمایت از قانون خانواده صورت گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: طبق قانون، بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت تا ۹۰ درصد هزینه‌های بارداری را تقبل کرده است و در برخی موارد این حمایت‌ها به ۱۰۰ درصد نیز می‌رسد.   

وی با اشاره به اینکه کودکان نیازمند تحت پوشش سبد غذایی قرار گرفته‌اند گفت: کلینیک درمان ناباروری سطح دو در لردگان و برای همه شهرستان‌ها حداقل امکانات درمان ناباروری ارائه می‌شود همچنین بنا است کلینیک ناباروری سطح سه شهرکرد تجهیز شود و کمبودهای آن رفع گردد.

احمدی نرخ باروری در چهارمحال و بختیاری ۱/۷۱ دانست و خاطرنشان کرد: نورم استاندارد ۲/۱ است و ما باید برای جبران این کمبود ۲/۳ را درنظر بگیریم چراکه این استان بسیار پایین‌تر از سطح جانشینی قرار گرفته است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نرخ باروری در شهرستان‌های شهرکرد، سامان، بن، کیار و بروجن بحران‌ساز است و بخشی از آن به دلیل مهاجرت برخی به علت بالا بودن پوشش تنظیم خانواده، سزارین و سقط است.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم از روند کاهشی نرخ باروری بکاهیم، فرصت طلایی به نام پنجره جمعیتی وجود دارد و طی آن باید افرادی که در سن باروری قرار دارند باید به ازدواج تشویق و ترغیب شوند.

احمدی ادامه داد: همه علما تاکید دارند روش‌های پیشگیری از بارداری جایز نیست و باید کنار گذاشته شود و ازنظری شرعی، حقوقی و قانونی ترویج همه روش‌های پیشگیری از بارداری در همه حوزه‌ها ممنوع شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: برای فرهنگ‌سازی و اقناع‌سازی مردم و ترغیب آن‌ها به فرزندآوری رسانه‌ها نقش تاثیرگذاری دارند و در همین راستا باید با استدلال، دلیل و منطق مردم را برای فرزندآوری تشویق کنیم.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

ساعت:

۱۲:۳۳:۲۴

2 Aug 2022