۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۵۱۱۶۶
" تحلیلی بر نقش و جایگاه نخبگان در شهرستان لردگان" 

 جامعه نخبگان حلقه گمشده توسعه شهرستان لردگان

موتور محرکه توسعه یافتگی در هر جامعه ای نتیجه عمل و فکر نخبگان است.
 جامعه نخبگان حلقه گمشده توسعه شهرستان لردگان
به گزارش جهانبین نیوز؛ محمد رضا عسگری ارمندی پژوهشگر سیاسی در یادداشتی نوشت: موتور محرکه توسعه یافتگی در هر جامعه ای نتیجه عمل و فکر نخبگان است.

به عبارت دیگر توسعه یافتگی در جامعه ارتباط مستقیمی با نخبگان دارد و معاشرت منطقی و سامان یافته میان نخبگان فکری و نخبگان ابزاری می تواند سرنوشت یک جامعه را تعیین کند، در هر جامعه ای که نخبگان جایگاهی نداشته باشند و نقشی برای آنها تعریف نشده باشد آن جامعه درگیر معضلات و آسیب هایی می شود که عقب ماندگی، محرومیت و بی انگیزگی پیامد آن خواهد بود.

امروز در جوامع مدرن تلاش می شود از تمام ظرفیت های نخبگان برای نیل به اهداف خود  استفاده کنند به همین جهت رشد و توسعه در همه جهات حاصل آن خواهد بود و البته بی توجهی نسبت به نقش و جایگاه نخبگان، سردرگمی و بلاتکلیفی، سرخوردگی و ناامیدی به خصوص بین جوانان را به دنبال خواهد داشت.

در شهرستان لردگان علی رغم وجود استعدادهای فراوان در حوزه های مختلف اما نخبگان حقیقی یا نتوانسته اند نقش و جایگاه خود را پیدا کنند یا زمینه فعالیت مهمترین قطب فکری فراهم نشد به همین جهت نیز این شهرستان با داشتن ظرفیت های عظیم علمی و فکری اما فاقد برنامه های عمیقی برای رشد و توسعه منطقی و همه جانبه در سطوح مختلف می باشد.

امروز هر شخص تاثیرگذاری می تواند نخبه ای در جایگاه خود باشد اما باید حداقل زمینه های فعالیت جوانان فراهم شود که البته در شهرستان لردگان تا کنون برنامه یا عزم جدی برای نیل به این  امر دیده نشده، اگر چه برخی ادارات یا نهادها تلاش می کنند با برگزاری جلسات، همایش ها و دعوت از نخبگان تا حدودی زمینه استفاده از ایده ها و خلاقیت های جوانان نخبه را فراهم کنند اما این جلسات تا کنون به دلایل مختلف نتوانسته منجر به تولید فکر نوینی شود.

بهرحال توسعه نیازمند انرژی، فکر و ایده جدید است که نسل جوان با شناخت بهتر و درک دقیق تر عصر جدید می تواند با مدیریت حرفه ای و در چارچوب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در آن مسیر گام‌ بردارد، اما آنچه مهم است اراده مسئولین برای بها دادن به نخبگان جامعه است در حالی که در شرایط کنونی چنین فضایی دیده نمی شود و شاید افزایش سهم جوانان از مناصب اداری می تواند فضای بهتری برای ایجاد فضای جدید در این شهرستان بوجود آورد و از وضعیت بی انگیزگی و نبود فکری نو خارج شود که البته این امر مهم نیز نیازمند اعتماد صاحبان قدرت به نیروهای جوانی است که برای هر موضوعی ایده جدید دارند.

قطعا جامعه نخبگان در لردگان حلقه گمشده توسعه شهرستان است و هر مسئولی که احساس می کند برای خدمت آمده باید تلاش کند با تغییر تفکر سنتی و اعتماد بر نخبگان جوان این حلقه را به مسیر درست خود هدایت کند و این مسئله تنها نیازمند اراده کل سیستم موجود در شهرستان است که اتفاقا در بهترین شرایط ممکن برای انجام برنامه هایی هستند که آینده این شهرستان را حداقل برای سه دهه آینده با بکار گرفتن نسل جوان نخبه فراهم خواهد نمود.

در پایان استناد می کنم به بخشی از بیانات حجت الاسلام یدالله رحمانی امام جمعه محترم و محبوب شهرستان لردگان در رابطه با ارزش و اهمیت نخبگان: مردم شهرستان لردگان با وجود امکانات کم مردمی قانع و نجیب هستند، در شهرستان لردگان نخبگان علمی، فرهنگی، هنری و.. بسیاری وجود دارد که شاید هنوز مردم شهرستان آنها را نمی شناسند و کاملا گمنام می باشند و البته وظیفه مسئولین معرفی آنها به جامعه است و باید به این قشر مهم و تاثیر گذار بیش از پیش توجه نمود.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۰۴:۲۲

16 Jul 2022