۰
plusresetminus
نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از ضرورت های باورهای دینی مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است، نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق تر، ضروری و اساسی است.
حفظ فرهنگ عفاف و حجاب نیازمند یک حرکت پویا و هدفمند است/افراد بد حجاب تحت تاثیر مد قرار می گیرند
به گزارش جهانبین نیوز؛ حجاب تاج کرامت زن است و لازم است با تنوع‌بخشی به حجاب آن را برای زنان و دختران جذاب‌تر کرد.

مسأله حجاب و عفاف صرفاً مربوط به فرهنگ و کشور ما نیست و در همه مناطق دنیا پوشش مفهوم و تعریف دارد و با پوشش آداب، رسوم و اندیشه‌ها انتقال می‌یابد ، اما نکته‌ی مهم مبنای آن افکاری است که در جامعه وجود دارد و خود لباس یکی از ابزارهای مهم و اساسی برای انتقال مفاهیمی است که یک جامعه می‌خواهد به دیگران انتقال دهد خصوصاً مفاهیمی که باور و اعتقادات آن جامعه است و تکلیف تلقی می‌شود.

ما به‌عنوان معتقد به دین پیامبر خاتم متأسفانه کمترین تبلیغ را برای دین می‌کنیم و چون کشور ما اسلامی است فکر می‌کنیم همه‌ی تبلیغات را باید حکومت و سیستم رسمی انجام دهد در حالی که در شبکه‌های ماهواره‌ای برای سایر ادیان تبلیغ‌های پرهزینه می‌شود و حتی فرق ظاله و عرفان‌های مجعول  بیشترین هزینه‌ها را در این راه انجام می‌دهند.

متأسفانه هم در فضای خانواده کمترین تبلیغ برای دین  توسط والدین و هم در فضای جامعه توسط متولیان، انجام می‌شود، اندک تبلیغی انجام شده هم با مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی خلط می‌شود و نتیجه عکس می‌دهد.



افراد بد حجاب تحت تاثیر مد قرار می گیرند

شریفی یک کارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛  گفت: بخش زیادی از افراد بدحجاب تحت تاثیر مد، رسانه و کف خیابان هستند.

وی با اشاره به اینکه افراد زیادی هستند که دغدغه دین را دارند گفت: عده ای به‌ دلیل عقب نماندن از مد روز، نوع پوشش را این‌گونه انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه بحث مد و لباس بسیار مهم است که لازم است در این باره چاره ای اندیشیده شود عنوان کرد: با همکاری تبلیغات اسلامی دبیرخانه مد و لباس فعال شده‌است اما این دبیرخانه فقط طرح می‌گیرد و متأسفانه به دلیل نبود سرمایه‌گذار این طرح‌ها به مرحله تولید نمی‌رسد.

شریفی با اذعان بر اینکه برای راه اندازی دبیرخانه مد و لباس نیاز به یک بودجه است گفت: متأسفانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد توان مالی ندارد که خودش این طرح‌ها را تولید و با قیمت اندک به بازار عرضه کند.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه  شورای فرهنگ عمومی  سیاست گذاری است بیان داشت: کار اجرایی را باید دیگر دستگاه ها انجام دهند و باید پیگیر مصوبات باشند تا به مرحله اجرایی برسند و نتیجه کار را ببینند.



از تولید پوشاکی که ایجاد بدحجابی می‌کند جلوگیری به عمل آید

 مرادی یکی از کاسبان شهر در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ گفت:  وزارت صمت متولی اصناف است و موضوع پوشاک را از تولید تا عرضه در بازار کنترل می‌کند.

وی تصریح کرد: پوشاک در چهارمحال و بختیاری تولید نمی‌شود و ما عمدتاً پوشاک را از تهران و استان‌های دیگر وارد می‌کنیم و فقط بر بحث عرضه در فروشگاه‌ها نظارت داریم.

مرادی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی اندکی درچهارمحال‌وبختیاری در حوزه پوشاک فعالیت می‌کنند  خاطر نشان کرد: فعالیت واحد های تولیدی در این استان عمدتا" کارهای سفارشی کارخانجات و مدارس در قالب دوخت فرم مدارس و امثال آن است.

وی با تاکید بر اینکه  یک همت ملی می‌طلبد تا تدابیری اندیشیده شود که از تولید پوشاکی که ایجاد بدحجابی می‌کند جلوگیری به عمل آید عنوان کرد: ما هم از وضع موجود که روزبه‌روز به سمت بدتر شدن پیش می‌رود ناراضی هستیم، کافی است عصرها سری به خیابان کاشانی، حوالی چهارراه فردوسی و چهارراه فصیحی بزنیم تا وضعیت حجاب را در همین شهرکرد مشاهده کنیم.

مرادی یادآور شد: سازمان صمت آمادگی دارد تا به تولیدکنندگان پوشاک تسهیلات بدهد و آن‌ها را به بانک‌ها معرفی کند.

وی اظهار کرد: تسهیلات به‌صورت متمرکز کشوری است و سازمان صمت استان در تعیین نرخ تسهیلات تصمیم‌گیرنده نیست و هماهنگی‌های آن در سطح کلان انجام می‌شود.

مرادی با اذعان بر اینکه وام‌ها درحال‌حاضر ۱۸ درصد است که سازمان صمت ۳ درصد یارانه می‌دهد و تسهیلات با نرخ ۱۵ درصد پای تولیدکننده‌ها تمام می‌شود گفت: البته امیدواریم که در دولت جدید تدابیر جدیدی اندیشیده شود و نرخ تسهیلات پایین آید تا مشوق‌های بهتری برای تولیدکنندگان ایجاد شود.

وی یادآور شد: در مجموعه بزرگ مصلای شهرکرد واحدهای صنفی خالی بسیاری وجود دارد می‌توان این واحدها را با مبالغ پایین در اختیار تولیدکننده‌ها قرار داد  تا هم بحث تولیدشان را در این مکان دنبال کنند و هم نمایشگاه و عرضه محصولات را البته در حال حاضر هم فروشگاه‌هایی در استان در بحث حجاب و عفاف فعالیت می‌کنند ولی همان‌طور که گفته شد در عمده فروشگاه‌ها لباس‌های نامناسب و با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود.



ستاد امر به معروف و نهی از منکر مستقیما" متولی حجاب نیست

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالفضل احمدی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: ۱۱ شرح وظیفه در سال ۸۴ در حوزه حجاب و عفاف و در شورای فرهنگ عمومی کشور برای ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مشخص‌شده است که عمده وظایف ستاد در این حوزه نظارتی، تشویقی و حمایتی است یعنی مطالبه‌گری برنامه‌ها و نظارت بر عملکرد دستگاه‌هایی که متولی عفاف و حجاب هستند و ستاد امربه‌معروف مستقیماً متولی حجاب نیست.

وی با اشاره به اینکه از دستگاه‌های دولتی خواسته شد تا اقدامات خود را در حوزه عفاف و حجاب برای ستاد امربه‌معروف ارسال کنند بیان داشت:  متأسفانه بخش اعظمی از این دستگاه‌ها اصلا برنامه و حتی اراده تدوین برنامه را نداشتند و چیزی برای ما ارسال نشد آن‌ها هم که فرستادند کاملاً مشخص بود که هیچ فکری روی این برنامه‌ها نشده و صرفاً مطالبی از اینترنت تهیه و ارسال‌ شده است.

احمدی با اشاره به اینکه آنچه که امسال و سال گذشته برای ما مسجل شده‌ این است که در دستگاه‌های دولتی اراده جدی برای سروسامان دادن به وضعیت حجاب و عفاف وجود ندارد گفت: بحث عفاف و حجاب باید مردمی شود تا مردم پای کار نیایند و خود خانم‌ها به‌صورت جدی وارد میدان نشوند و قرارگاهی تشکیل نشود که دستگاه‌ها را به خط کند، ما موفقیت چندانی در این حوزه نداریم.



برای حل مسئله حجاب نیازمند یک خرد جمعی هستیم

محمدی یکی دیگر از کارشناساسن اجتماعی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛  گفت: طبق دستورالعمل‌ها نظارت بر وضعیت ظاهری کارکنان دولت و تمشیت امور مربوط به حفظ شئونات اسلامی وظیفه  مجموعه استانداری است.

وی اظهار کرد: نظارت بر عفاف و حجاب در فضای عمومی جامعه و کف خیابان توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر و دستگاه‌های متولی انجام می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه در موضوع عفاف و حجاب اشکالاتی وجود دارد و همه ما بر سر آن اتفاق نظر داریم و برای حل آن نیازمند خرد جمعی هستیم خاطر نشان کرد: تغییرات فرهنگی را اجتناب‌ناپذیر است، بدحجابی پیامد و علامت است و ما باید عوامل را تحلیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما به عفاف کمتر از حجاب توجه داریم در حالیکه حجاب پیامد عفاف است و عفاف به باورهای درونی برمی‌گردد  گفت: با برخوردها و تصمیم‌های مقطعی نمی‎‌توان مسئله حجاب را برطرف کرد.

مسئله حجاب به بنیان خانواده بر می گردد

رستمی یکی از فعالان فرهنگی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: عفاف و حجاب علاوه بر اینکه دستور دینی و تکلیف شرعی است یک الزام در همه اجتماعات است تا بتوان زندگی سالمی را تجربه کرد.

وی تصریح کرد: آمورش و پرورش در سند تحول بنیادین، در طراحی کتب و عناوین درسی و همچنین طراحی و دوخت فرم مدارس باید به این موضوع توجه کند.

رستمی خاطر نشان کرد: همه داشته‌ها و آموخته‌های افراد برگرفته از آموزش‌های رسمی نیست، افراد از کانون خانواده، از رسانه و فضای مجازی الگو می‌گیرند و لذا تربیت درست از خانواده شروع می شود.

نیروی انتظامی دروازه بانی شورای فرهنگ عمومی است

علی‌اصغر مهری  معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری گفت: کار پلیس فقط برخوردهای سلبی نیست، نیروی انتظامی به حوزه ایجابی وارد شده و دروازه‌بانی شورای فرهنگ عمومی را بر عهده دارد.

وی بیان داشت: مشارکت مردم در مواجهه با بدحجابی ضروری  است و ماهیت کار پلیس در موضوع عفاف و حجب با سایر سازمان‌ها متفاوت است.

مهری خاطر نشان کرد: هنردرمانی به عنوان راهکاری در پیشگیری از جرم  است که از طریق تولیدات رسانه‌ای مناسب می‌توان در این حوزه نقش‌آفرینی کرد.



تاکنون در حل مسئله عفاف و حجاب توانمند نبوده ایم

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طاهری مدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: همه ما در وجود مشکل و همچنین در دغدغه برای حل آن اتفاق نظر داریم.

وی با بیان اینکه با همه کارهایی که صورت گرفته ما تا کنون در حل مسئله عفاف و حجاب توانمند نبوده‌ایم، خاطرنشان کرد: متاسفانه آن بزنگاهی را که نقطه عزیمت ما به تحول در این حوزه است نمی‌شناسیم.

حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه همه مقصریم اما بجای محاکمه یکدیگر باید دنبال راهکار باشم اظهار کرد: اگر عزم جدی برای این مسئله وجود نداشته باشد در دولت بعد هم موضوع حل نمی شود .

حجاب را نباید سیاسی کرد

طاهری با اشاره به اینکه عفاف و حجاب یک مسئله اجتماعی است خاطر نشان کرد: حواشی سیاسی را نباید به متن آورد و حجاب را نباید سیاسی کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان  با اشاره به اینکه در مسئله حجاب دو کلیدواژه حیا و غیرت را باید مورد توجه قرار داد عنوان کرد: باید دید چه چیزی دارد به این حیا و غیرت آسیب می‌زند که حجاب به عنوان نماد بیرونی آن از بین رفته است.

وی یادآور شد: ولنگاری فضای مجازی می‌تواند یکی از عوامل آسیب‌زننده به حیا و غیرت باشد و لازم است که به جای حجاب حیا و غیرت را مطالبه کنیم.

طاهری با تاکید بر اینکه  شاید نتوان برای آحاد جامعه الزام‌های ساختاری ایجاد کرد اما برای کارمندان، دانشجویان و دانش‌آموزان می‌شود الزام‌هایی تعریف کرد گفت: با این روش  دست‌کم در این مکان‌ها  حجاب رعایت می شود.

وی عنوان کرد: در شورای فرهنگ عمومی اتفاق خاصی نمی‌افتد،  در این شورا صرفا تصمیم‌گیری می‌شود و آن مولفه‌هایی که باید به هم متصل شود تا تصمیم‌ها به نتیجه برسد وجود ندارد.

طاهری در پایان خاطر نشان کرد: گروه‌های مطالبه‌گری مردمی مهمترین مسئله  است و منطق مطالبه‌گری غوغاسالاری و فحاشی نیست.
 
به گزارش جهانبین نیوز ؛ از جمله مواردی که امروزه برای نفوذ در جوامع و انحراف افراد استفاده می شود از بین بردن ارزشهای انسانی و اخلاقی و جایگزین نمودن فرهنگ و سلیقه هایی متفاوت با ارزشهای اصلی آن جامعه است.

مسئله عفاف و حجاب در کشورهای اسلامی خصوصا ملت ایران یکی از ارزشهای ملی و مذهبی محسوب می شود بعلاوه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز از سال 1362 تا کنون در خصوص پوشش زنان قوانین متعددی در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان مردم رسیده است که می توان مهمترین قانونی که بی حجابی را جرم تلقی می کند را ماده 638 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 برشمرد که به موجب این ماده «هرکس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر، تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد».

در تبصره این ماده که همان ماده 102 قانون تعزیرات مصوب سال 1362 است، آمده: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.»

نه تنها در کشور ایران بلکه تقریبا در تمام کشورهای دنیا، در خصوص مسئله «پوشش» - که در کشور ما آن را «حجاب» خطاب میکنیم – قانون مصوب وجود دارد و قوانین مربوط به مسئله «پوشش» در هر کدام از کشورها بر اساس فرهنگ و ارزشهای آن کشور به تصویب رسیده است و عموم افراد را نیز ملزم به اجرای قوانین می کنند. اما به مرور زمان قانون حجاب در کشور ما با دخالت های عوامل خارجی و انحراف افراد به سوی اجبار و اختیار سوق پیدا کرده و امروزه عرف جوامع ما به تأسی از فرهنگ غرب دچار حجاب زدگی و برهنگی فرهنگی شده است.

البته در کمرنگ شدن مسئله حجاب تنها نقش فرهنگ غرب و یا عوامل خارجی مطرح نیست بلکه عوامل داخلی خصوصا مجلس و دولت از ابتدای تشکیل تا کنون در مورد حفظ و گسترش فرهنگ حجاب ثبات و قوام یکسانی نداشته اند که این موضوع به تدریج خصوصا در کودکان و نوجوانان موجب عادت به فرهنگ هایی شده است که تبلیغ و ترویج بیشتری از آنها دیده و یا شنیده اند.

حتی رسانه های ملی، مطبوعات، فضای مجازی و... هم که یکی از موثرترین گزینه ها برای فرهنگ سازی و گرایش عموم افراد جامعه به سمت ارزشهای متعالی و فاصله گرفتن از ارزش های بیگانه است نیز در این مبحث و سایر زمینه ها درست عمل نکرده و موجب تغییر ذهنیت ها و رفتار افراد شده است.

بعنوان مثال در سریال هایی که از صدا و سیما پخش می شود عموما افراد با حجاب جزء قشر ضعیف و یا آسیب پذیر جامعه نشان داده شده اند ولی در مقابل افراد کم حجاب هم از لحاظ ثروت و هم از لحاظ فرهنگی و اجتماعی از جایگاه بالاتری برخوردار بوده اند.

همچنین به وضوح می توان مشاهده کرد مسئله حجاب برای یک شخص در سیمای ملی(تلوزیون) با شبکه های خانگی و یا سینما بسیار تفاوت دارد. پس وقتی در جامعه همدلی و وحدت برای ثبات فرهنگی وجود نداشته باشد و یک ارزش دچار دوگانگی ارزشی شود، حفظ و یا گسترش آن فرهنگ و یا آن ارزش نه تنها ممکن نخواهد شد بلکه روز به روز از بین می رود و خواسته یا ناخواسته برای افراد و جوامع عادت های جدید ارزش خواهد شد.

از این رو اکنون اگر اهمیت مسئله حجاب را از زمان انقلاب و دفاع مقدس و خاطرات و وصایای شهدا تا امروز بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که رشد حجاب از زمان انقلاب تا کنون منفی و رو به کاهش بوده است.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱

ساعت:

۰۸:۲۴:۳۳

11 Jul 2022