۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۵۱۱۲۸
بابا، مامان، کودکی من کو؟

کودکی در میان تبلیغات/ آینده نامعلوم کودک‌مانکن‌ها در دنیای رنگارنگ بلاگرهای اینستاگرامی

کسب درآمد از موجودی که هنوز حق انتخاب آینده خود را ندارد در نظر همه غیراخلاقی است؛ اما متاسفانه در نظر گرفتن اخلاق و حقوق دیگران وقتی که پای پول در میان باشد، به‌کلی از یاد می‌رود.
کودکی در میان تبلیغات/ آینده نامعلوم کودک‌مانکن‌ها در دنیای رنگارنگ بلاگرهای اینستاگرامی
به گزارش جهانبین نیوز؛ این روزها شاهد بروز پدیده‌ای نوظهور به نام بلاگری در فضای مجازی هستیم که به واسطه آن افراد اقدام به کسب درآمد می‌کنند.
 
بلاگرها امروز کاربرانی فعال در اینستاگرام و توئیتر هستند و این فضا را به‌طور کامل در دست گرفته‌اند، در این بین جذب فالوور اهیمت بالایی دارد و این بلاگرها برای دستیابی به این هدف از هیچ کاری ابا ندارند.
 
انتشار روزمرگی‌ها، خصوصی‌ترین قسمت زندگی، تفریحات، آشپزی‌ها و... ازجمله مهم‌ترین تولیداتی هستند که همه روزه در فضای مجازی شاهد آن هستیم، اما در این بین نباید از تبلیغاتی که این کاربران برای کسب درآمد انجام می‌دهند غافل شد، متاسفانه در بیشتر موارد بازیگر محتواهای تبلیغاتی در این پیج‌ها کودکانی بوده که ناخواسته و حتی از دوران جنینی وارد بازار کارشده و به‌عنوان نماینده یک تجارت، فعال هستند.
 
کودکی که همه تلاشش را می‌کند تا به جای بازی در دنیای کودکانه آن‌گونه که از او خواسته شده است و به مانند یک مانکن راه برود و رفتار کند شاید در این بین دچار استرس و ترس‌هایی هم شود که نکند درست و آنگونه که باید و شاید کار از آب درنیاید، حال بماند که تمرین‌ها برای این حرکات چند ساعت از وقت آن بچه را گرفته و تا چه حد تنبیه شده است.
 
مدیریت این پیج‌ها در بیشتر موارد با مادران است و متاسفانه شاهدیم که این مادران برای حفظ تجارت خود اقدام به بارداری و آوردن فرزند دیگر می‌کنند چراکه ارتباط این بلاگرها با برندها منوط به داشتن فرزند خردسال است و اگر فرزندشان بزرگ شود بسیاری از موارد شغلی از دست آن پیج که دیگر به یک تجارت‌خانه تبدیل شده است می‌رود.
 
حضور کودکان در فضایی مانند اینستاگرام آن هم با ظاهری نامناسب و برای تبلیغ به منزله تمرین برای فساد است
 
مهدیان روانشناس در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ چهره خاص کودکان را یکی از علل مهم برای سوءاستفاده والدین از فرزندان در تبلیغات عنوان و اظهار کرد: اجبار کودک به لبخند مصنوعی، آرایش مو و صورت کودک، تاکیدشان برای خواند شعر یا ترانه نامناسب با سنش با توجه به اینکه این کار برای آن کودک نامفهوم است، ازجمله اقداماتی است که توسط گردانندگان ابرپیج‌ها صورت می‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه حضور کودکان در فضایی مانند اینستاگرام آن هم با ظاهری نامناسب به منزله تمرین برای فساد است، چراکه این کودکان به درخواست والدین نقاب بر چهره زده و کارهایی را انجام می‌دهد که هیچ تناسبی با سنش نداشته و درواقع نوعی مطرح شدن غلط از شخصیت کودک است اضافه کرد: این اقدامات در آینده منجر به مشکلات رشدی، اجتماعی و ضداجتماعی در کودک می‌شود.
 
 مهدیان با اشاره به اینکه کودک باید تا سن هفت سالگی به حال خود رها شود و آزادانه مطابق برنامه طبیعی رشد کند، ادامه داد: اقدام والدین برای انجام کارهایی که والدین می‌خواهند به‌نوعی کنترل خارجی است و اجبار، تقلب اجحاف در این نوع رفتار موج می‌زند.
 
این روانشناس بیان داشت: کودکی کردن کودک حق مسلم اوست و والدین در قبال کودک برای فراهم ساختن زمینه تحقق آن موظف هستند، وادار کردن کودک به اعمال نامناسب سن باعث کاهش اعتماد به نفس در وی می‌شود.
 
وی بیان داشت: کودکی که با جلب توجه دیگران و عرضه خود به آن‌ها رشد کرده، بزرگ شده و زندگی کرده است در غیاب آن هویت خود را از دست می‌دهد و این موضوع سلامت کودک را در حال و آینده به خطر خواهد انداخت.
 
مهدیان تاکید کرد: استفاده از کودکان برای تبلیغات مصداقی بارز از سوءاستفاده است و از آنجایی که این اقدام تشویق و تنبیه‌هایی به همراه دارد اثرات منفی ماندگاری بر روحیه کودک می‌گذارد.
 
وی ادامه داد: تحقیقات حاکی از آن است که کودکان و خصوصا دختربچه‌هایی که ابزار تبلیغات می‌شوند ممکن است مورد آزار روانی یا جسمی قرار گیرند.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ شبکه اجتماعی اینستاگرام موجب رونق یافتن کسب‌ و کارهای کوچک شده است، اما فرهنگ مبتذلی در بعضی لایه‌های آن جریان دارد، که نگران‌کننده است، این موضوع که کسب درآمد از موجودی که هنوز حق انتخاب آینده خود را ندارد در نظر همه غیراخلاقی است؛ اما متاسفانه در نظر گرفتن اخلاق و حقوق دیگران وقتی که پای پول در میان باشد، به‌کلی از یاد می‌رود حتی اگر آن حق از آن فرزندان باشد.


 
پدر و مادرها برای یک لایک یا فالوور بیشتر، حیثیت کودکشان را به خطر می‌اندازند
 
مرتضی عسگری رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: براساس حقوق کودکان در کنوانسیون بین‌المللی کودک که ایران نیز از سال 72 به آن پیوست الزاماتی برای خانواده‌ها درنظر گرفته شده است که درمورد کودکان باید رعایت شود.
 
وی با بیان اینکه تا سن 18 سالگی افراد کودک محسوب می‌شوند ادامه داد: در این مدت کودک حقوقی را نسبت به والدین دارد ازجمله اینکه والدین در این مدت باید بر رفتار کودکان در فضای مجازی نظارت داشته باشند و هر مشکلی برای فرزندان پیش آید که باعث شود کودک تبدیل به مجرم شود، خانواده باید در مقابل قانون پاسخگو باشد.
 
عسگری تاکید کرد: در دیگر کشورها شاهدیم که والدین رفتارهای نظارتی بر فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی ندارند و حضور بی‌مهابای کودکان در این فضا سبب می‌شود سرپرستی کودکان از خانواده‌ها گرفته و به نهادهای حمایتی سپرده شوند.
 
رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری با اشاره به تبعاتی که انتشار عکس‌های خصوصی کودکان در فضای مجازی توسط والدین دارد ادامه داد: متاسفانه ما شاهدیم برای کودکی که هنوز متولد نشده از سوی پدر یا مادر یک صفحه اجتماعی ایجاد می‌شود و عکس‌ها از قبل از تولد و در لحظه به لحظه رشد کودک به اشتراک گذاشته می‌شود، این کلکسیون گاهی همراه می‌شود با کلیه رفتارها و شیطنت‌های کودکان و این درحالی است که در بیشتر موارد کودک در بزرگسالی خود رفتارش را تقبیح می‌کند.
 
وی با اشاره به عدم توجه والدین به مشکلاتی که در آینده برای کودکان پیش خواهد آمد یادآور شد: این پدر و مادرها حتی برای یک دنبال‌کننده یا لایک بیشتر حاضر هستند تصاویر و فیلم‌های کودک خود را منتشر کنند و حتی در برخی از موارد حیثیت کودک را نیز به خطر می‌اندازند.
عسگری بیان داشت: کودکی که حریم خصوصیش این‌گونه نقض می‌شود در آینده اگر بخواهد در جایی مشغول به کار شود یا تشکیل خانواده دهد، با مشکل مواجه می‌شود و در برخی از موارد شاهدیم که بچه‌ها در بزرگسالی انزواطلب شده و نسبت به فضای مجازی تنفر پیدا می‌کنند.
 
رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری با اشاره به رشد با شیب تند این‌گونه رفتارها در سال‌های قبل خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با ارتقای سواد رسانه‌ای که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم بوده بروز این‌گونه رفتارها درحال کنترل است.
 
کودک در بزرگسالی می‌تواند از پدر و مادر خود در مورد انتشار تصاویرش در فضای مجازی شکایت کند
 
وی به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند از فضای مجازی استفاده کنید اما استفاده درست اشاره و یادآور شد: فرهنگ‌سازی برای استفاده از فضای مجازی مورد تاکید رهبر انقلاب است و اگر این موضوع مورد توجه قرار گیرد، دیگر شاهد بروز چنین انفاقاتی نخواهیم بود.
 
عسگری تاکید کرد: در قوانین جرایم رایانه‌ای انتشار یا در دسترس دیگران قرار دادن اطلاعات خصوصی، جرم است و کودک بعد از رسیدن به سن بزرگسالی می‌تواند از کودک خود شکایت کند و تا قبل از آن می‌تواند از مراکز حمایتی کمک بگیرد اما در جامعه ما به دلیل سنتی بودن این موضوع هنوز باب نشده است.
 


رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری با اشاره به ماده 745 قانون مجازات اسلامی گفت: در این قانون جزئیات مجازات درخصوص انتشار صوت، تصویر، فیلم و... در فضای مجازی یا در دسترس قرار دادن که عرفاً منجر به هتک حرمت شود توضیح داده شده و مجازات آن را حبس از 91 روز تا دو سال و جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال عنوان کرده است.
 
وی ناآشنایی خانواده‌ها به قانون و درنظر نگرفتن حریم خصوصی برای کودکان را علت اصلی انتشار عکس و فیلم کودک در فضای مجازی عنوان کرد و بیان داشت: برخی از این رفتارها زیبنده فرهنگ اسلامی نیستند و همه برگرفته از فرهنگ غربی و تقلید از برخی از سلبریتی‌ها هستند.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ تا همین چند سال پیش، والدین می‌ترسیدند که با پخش شدن عکس فرزندانشان، خون به پا شود اما حالا هزاران خانواده از راه تبلیغات از طریق فرزندان‌شان، کسب درآمد می‌کنند.

تجربۀ شهرت و کار در کودکی دو چیز متفاوت هستند که گاهی به یکدیگر گره می‌خورند، مردم به کودکی که ترکیبی از این دو را با هم دارد، دیگر کودک کار نمی‌گویند و دلشان برای او نمی‌سوزد، این کودکان جزء بچه‌های خوشخبتی طبقه‌بندی می‌شوند که شانس از ابتدا به آن‌ها رو کرده است، ولی باید بدانیم آسیب‌های زیادی در کمین این کودکان قرار دارد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۰۴:۴۰

9 Jul 2022