۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۵۱۱۱۱
صدای پیری جمعیت دارد به گوش می رسد؛

نمایان شدن تارهای سفید در لابه‌لای گیسوان جمعیتی کشور /کاهش زادآوری و ایرانی که پیر می‌شود

کاهش آمارهای زادآوری در ایران زنگ‌ خطر را به صدا درآورده است و اگر با همین روند پیش برویم در آینده‌‌ای نزدیک باید شاهد ایرانی پیر و فاقد سرمایه انسانی باشیم.
نمایان شدن تارهای سفید در لابه‌لای گیسوان جمعیتی کشور /کاهش زادآوری و ایرانی که پیر می‌شود
به گزارش جهانبین نیوز؛ نقش نیروی انسانی در جامعه همواره از قدیمی‌ترین مباحث بشری است؛ چراکه از آن روز که انسان حیات یافت و در زمین به تشکیل خانواده و اجتماعات اولیه همت گمارد، اهمیت اندیشه اداره افراد خانواده و یا جوامع اولیه در ذهن او مطرح بوده است.
 
ازهمین‌رو است که موضوع تولید نسل و فرزندآوری مهم شمرده می‌شود چراکه امروزه ثابت شده که یکی از ابعاد مهم هر توسعه‌ای توجه به سرمایه های اجتماعی است. از این رو سرمایه اجتماعی، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های رشد و توسعه هر جامعه‌ای به‌شمار می‌آید.
 
بسیاری از جامعه‌شناسان معتقدند فرزندآوری و فرزندداری در ایران و جهان اهمیت بالایی دارد تا جایی که قرن‌های متمادی، زنان با هویت فرزندداری در کنار خانه‌داری و شوهرداری، تعریف می‌شدند.
 
از آنجایی که فرزندآوری به‌عنوان راهی برای بقای نسل و جلوگیری از کاهشِ جمعیت مسلمانان مطرح است یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌های عالمان دینی و کارشناسان خانواده و جمعیت بوده است؛ این درحالی است که با ورود مردم به دوره زندگی مدرن و خصوصاً آشنایی با آموزه‌‌های غربی، این موضوع مورد تردید و بی‌‌مهری بسیاری از خانواده‌‌ها قرار گرفته است.
 
اما در سال‌های گذشته عدم رغبت خانواده‌ها به داشتن فرزند بیش از پیش شده است و کار به جایی رسیده که ترجیح خانواده‌ها این است که فرزندی نداشته باشند و جای خالی آن را با یک حیوان خانگی پر کنند و یا اینکه تنها به یک فرزند بسنده می‌کنند.
 
علت این موضوع هرچه که هست باید هرچه سریع‌تر جلوی آن گرفته شود و دولت از ترویج بیشتر آن در بین خانواده‌ها پیشگیری کند، چون نتیجه عدم فرزندآوری در بین زوجین سالیان بعد بر کشور مشخص شده و کشور را با بحران جدی مواجه خواهد کرد.


 
هزینه زادآوری و فرزندداری در ایران بالا است
 
حسین پورمهدی یکی از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: 39 سال سن دارم و دخترم 9 سال سن دارد.
 
وی با بیان اینکه من فرد فرزنددوستی هستم و همیشه دوست داشتم حداقل سه بچه داشته باشم افزود: بعد از آمدن دخترم و با وجود مخارجی که در دوران بارداری همسرم و بعد از تولد فرزندم به من تحمیل شد مجبور شدم به همین یک بچه بسنده کنم.
 
پورمهدی ادامه داد: بچه‌های امروزی دیگر مثل ما قانع نیستند و هزینه فقط یک خواسته آن‌ها بیش از 2 تا 3 میلیون سرمایه لازم دارد، این درحالی است که بچه‌ها در مدرسه لوازم دیگر بچه‌ها را می‌بینند و ما باید برایشان تهیه کنیم.
 
وی بیان داشت: این علاوه بر آن است که بچه‌ها خانه و ماشین پدر و مادرشان را با خانه و ماشین والدین دوستانشان مقایسه کرده و در این زمینه هم توقع دارند.
 
این شهروند شهرکردی ادامه داد: در گذشته ما با یک دست لباس و یک کیف و کفش حداقل دو سال مدرسه می‌رفتیم اما الان پدر و مادرها بعضا مجبور هستند دو بار در سال نسبت به تهیه البسه و کیفی و کفش اقدام کنند، حالا للوازم التحریر آنچنانی و هزینه‌ای که در این راستا به والدین وارد می‌شود بماند.
 
پورمهدی یاداور شد: هزینه کلاس‌های فوق برنامه، اسباب بازی، تبلت، لپ تاپ، مواد غذایی و دیگر هزینه‌های جاری کمر پدر و مادرها را خم کرده است، من یک کارمند هستم و وضعیتم این است وای به حال اقشار ضعیف‌تر جامعه.


 
چطور می‌توانم دوباره بچه‌دار شوم وقتی هر ماه با قیمت‌های جدید مواجه می‌شوم
 
نازنین علیاری یکی دیگر از هم‌استانی‌های چهارمحالی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: اگر قرار است فرزندی بیاوریم باید حمایت شویم، من خودم یک فرزند یک سال و نیمه دارم که اگر بگویم در تامین هزینه پوشکش مانده‌ام اغراق نکرده‌ام.
 
وی بیان داشت: چطور می‌توانم دوباره بچه‌دار شوم، وقتی هر ماه که برای خرید لوازم مورد نیاز فرزندم با قیمت‌های جدید مواجه می‌شوم.
 
علیاری ادامه داد: من و همسرم تصمیم گرفتیم همین یک فرزند را داشته باشیم و همه امکانات موردنیاز را برایش فراهم سازیم تا چند فرزند بیاوریم و هیچ امکاناتی نداشته باشند و حسرت داشته‌های بچه‌های دیگران را بخورند.
 
وی گفت: ما هم دلمان می‌خواهد فرزند بیشتری داشته باشیم اما فرزند از همان روز اول هزینه دارد، در دوران بارداری، دوران نوزادی، کودکی، نوجوانی و جوانیاگر پدر و مادری نتوانند هزینه‌های فرزندشان را تامین کنند چیزی جز شرمندگی برایشان باقی نمی‌ماند.


 
نگاه به آینده از علت‌های کاهش فرزندزایی و فرزندآوری در بین زوجین است

شهرام مقدس کارشناس جامعه‌شناسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ بقای نسل و تداوم نسل  را از طریق فرزندآوری امکان‌پذیر دانست و اظهار کرد: در وجود انسان‌ها حب ذاتی وجود دارد و فرزند به نوعی تکرار پدر و مادر است وهرچقدر که ما خودمان را دوست داریم فرزندانمان را نیز دوست خواهیم داشت چون آن‌ها از وجود ما هستند و قرار است نسل ما را تداوم دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر تاریخ را بررسی کنیم خواهیم دید که تولید نیروی انسانی و سرمایه اقتصادی خانواده‌ها در گذشته اهمیت بالایی داشته بخصوص وقتی جایگاه کار یدی انسانی مطرح می‌شد ادامه داد: در همین فضا اگر به سیاسی و قدرت خانواده توجه شود، می‌بینیم که در گذشته تعداد زیاد فرزندان نشان اقتدار بوده و جنبه محافظتی و حمایتی برای خانواده داشته است.
 
مقدس کارکرد‌های دیگر در این زمینه را کارکرد عاطفی عنوان و خاطرنشان کرد: این کارکرد امروز نیز مطرح است، اما ممکن است تعلقات متفاوت افراد و ارتباطات محدود خانواده نسبت به خانواده‌های سنتی یا ایجاد وابستگی نسبت به چیز‌های دیگر باعث کاهش فرزندآوری در بین خانواده‌های امروزی شده است.
 
این جامعه‌شناس یکی از علت‌های کاهش فرزندزایی و فرزندآوری را نگاه به آینده دانست و عنوان داشت: هرچقدر انسان‌ها نسبت به آینده احساس امنیت بیشتری داشته باشند و امید به آینده در آن‌ها بالا باشد، طبیعتا داشتن فرزند بیشتر برای آن‌ها می‌تواند به‌عنوان یک موفقیت مطرح شود.

ازدواج با تاخیر در انگیزه خانواده‌ها برای داشتن فرزند کم یا نداشتن فرزند تاثیرگذار است
 
وی بیان داشت: نگرانی از اینکه این سوال که "آینده شغلی فرزندانم چه می‌شود؟" محدودیت‌های بسیاری در فرزندزایی به‌همراه دارد، در همین فضا یکی از بحث‌های جدی به تجارب موفق و ناموفق باز می‌گردد، موفقیت زوج‌ها در فرزندآوری باعث می‌شود انگیزه تجربه مشابه برای داشتن فرزند را داشته باشند.
 
این جامعه‌شناس با اشاره به مشکلات اقتصادی تاکید کرد: ازدواج با تاخیر به دلیل نبود شغل مناسب یا سرپناهی برای زندگی محدودیت‌هایی هستند که در انگیزه خانواده‌های برای داشتن یک یا دو فرزند یا کلا بچه‌دار نشدن تاثیرگذار باشد.
 
وی ادامه داد: فراهم بودن امکانات نگرانی‌های ناشی از فرزنددار شدن را کاهش می‌دهد و در سنین بالاتر افراد به فکر فرزنددار شدن می‌افتند و باز هم نگرانی‌هایی از اختلاف سن بین فرزندان و پدر و مادرها وجود خواهد داشت.
 
مقدس با اشاره به اینکه متاسفانه این روزها شاهدیم که خانواده‌ها تنها صاحب یک فرزند یا با تاخیر بسیار بین دو بارداری صاحب دو فرزند شده‌اند ادامه داد: عوامل دخیل در این زمینه بسیار است و حتی گاهی ما شاهد آن هستیم که خانواده‌ای همه امکانات را دارد اما باز هم از بچه‌دار شدن خودداری می‌کند و علت آن عدم مسئولیت‌پذیری و راحت‌طلبی افراد است.
 
آمدن فرزند در زندگی، پویایی زندگی را افزایش می‌دهد
 
فعال روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: آمدن و بودن فرزند در زندگی مشترک، امید به زندگی افراد را بالا می‌برد و این بالا رفتن امید، پویایی در زندگی را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تا قبل از آمدن فرزند زوجین به هر آنچه که بوده اکتفا می‌کنند، اضافه کرد: وقتی فرزندی وارد زندگی شود پدر و مادر به دنبال تامین نیاز فرزند تلاششان را مضاعف و کار بیشتری می‌کنند تا درآمد خانواده را بالا ببرند.

این مشاور خانواده ادامه داد: این نوع تلاش به سبب آنکه هدف بزرگی به دنبال دارد و آن بالا بردن سطح و کیفیت اقتصادی کودک است برای افراد لذت‌بخش بوده و کاری است که حس خوبی را به والدین می‌دهد.

فعال یادآور شد: در سنین ۳۱ تا ۶۰ سالگی سال‌هایی هستند که به‌عنوان سال‌های زایندگی در مقابل رکود مطرح هستند و این زایندگی هم به فرزندآوری افراد و هم خروج از رکود که همان کار کردن و پویایی بیشتر است اشاره دارد.

این روانشناس گفت: اگر افراد در سنین یاد شده این دو فاکتور را داشته باشند، می‌توان گفت این‌ها افرادی هستند که احساس خوبی در ۳۱ تا ۶۰ سالگی دارند.

وی با اشاره به دوره بعد از ۶۰ سالگی تحت عنوان انسجام افراد در مقابل ناامیدی ادامه داد:  این بدان معنا است که اگر در خانواده صمیمیت وجود داشته باشد و به واسطه تلاش برای کار کردن بیشتر، فرد از دیگران مراقبت کرده باشد، حس اطمینان خاطر به مرور زمان در شخصیت پدر و مادر شکل گرفته و حس کامل بودن دارند.

فعال یادآور شد: تلاش‌های دوران جوانی برای فرزندآوری و  تلاش برای کسب روزی حلال در سال‌های بعد بسیار در شخصیت افراد موثر و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرزندآوری این مشاور خانواده با اشاره به حدیث پیامبر اسلام (ص) درخصوص افزایش روزی به واسطه تشکیل خانواده تاکید کرد: این حدیث نیز به افزایش تلاش، امید به زندگی و انسجام زوجین اشاره دارد و به دنبال آن میزان اضطراب و افسردگی هم کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم دغدغه‌های روزمره‌ای که فرزندآوری دارد، آرامش خاطری را در شخصیت والدین جاری می‌کند.
 
ایران رکورد سرعت کاهش نرخ باروری در تمام منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا را از آن خود کرد
 
حمید کریمی مدیرکل ورزش وجوانان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: نرخ باروری کشور به حدود 1.6 فرزند به ازای هر زن رسیده و براساس آمارها، پایین‌ترین نرخ فرزندآوری و رکورد سرعت کاهش نرخ باروری در تمام منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا به نام ایران ثبت شده است.
 
وی بیان داشت: سال گذشته یک هزار و 609 طلاق در استان ثبت شده و میانگین سن طلاق به 35 سال رسیده است.
 
کریمی افزود: در سال گذشته سن ازدواج نیز به میانگین 28 سال نزدیک و درمجموع 7 هزار و 333 ازدواج در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است.
 
مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: به‌صورت میانگین آمار ازدواج به طلاق در استان 22 درصد و این آمار درکشور 35 درصد است، لذا می‌طلبد در زمینه افزایش نگران‌کننده این آمارتصمیمات جدی، اجرایی و منطبق با نیازهای واقعی جامعه درسطح کلان گرفته شود.
 
وی با اشاره به افزایش آمارطلاق نسبت به ازدواج که در دهه گذشته از 16.3 به 32.9 رسیده و رکوردهای نگران‌کننده شاخص‌های جمعیتی کشور اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود 10 تا 15 سال آینده، نرخ رشد جمعیت، صفر شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ آمدن فرزند به زندگی زوجین جهت می‌دهد و زندگی‌ها را گرم‌تر می‌کند، اما افزایش افسارگسیخته هزینه‌های درمانی در بارداری و همچنین هزینه‌های مربوط به فرزندآوری روزبه‌روز افراد را به سمت داشتن فرزند کم‌تر و یا نداشتن فرزند پیش می‌برد.
 
کاهش آمارهای زادآوری در ایران زنگ‌ خطر را به صدا درآورده است و اگر با همین روند پیش برویم در آینده‌‌ای نزدیک باید شاهد ایرانی پیر و فاقد سرمایه انسانی باشیم.
  
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۳۱ تير ۱۴۰۱

ساعت:

۱۲:۴۳:۳۶

22 Jul 2022