۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۵۱۰۸۲
افزایش چندباره قیمت لوازم خانگی، بیشترین فشار بر گُرده دختردارها

لوازم خانگی، کالایی بی‌کیفیت که روز به روز لوکس‌تر می‌شود/عنان بازار در دست تولیدکنندگان و خریداران در چه کنم، چه کنمِ تهیه پول

متاسفانه شاهدیم که پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، تولیدکنندگان داخلی عنان بازار را در دست گرفتند و لوازم خانگی تبدیل به کالایی لوکس از نظر قیمت شد، درحالی که کیفیت آن نیز پایین بوده و مردم از این موضوع هم گلایه دارند.
لوازم خانگی، کالایی بی‌کیفیت که روز به روز لوکس‌تر می‌شود/عنان بازار در دست تولیدکنندگان و خریداران در چه کنم، چه کنمِ تهیه پول
به گزارش جهانبین نیوز؛ لوازم خانگی ازجمله کالاهایی است که می‌توان گفت در بین خانواده‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه در بین ایرانیان خرید جهیزیه همواره باب بوده و خصوصا برای خانواده‌های دختردار قیمت این کالا اهمیت بالایی دارد.
 
این درحالی است که لوازم خانگی جزء لوازم ضروری برای زندگی است و ممکن است خانواده‌ها در اثر خرابی یا قدیمی شدن مجبور به تعویض آن شوند یا برای تنوع اقدام به خرید لوازم جدید کنند.
 
در سال‌های گذشته و به‌منظور خودکفایی و حمایت از کالای ایرانی، واردات کالای خارجی ممنوع شد، اما هنوز دو سال از ترک شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی از ایران نگذشته که شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت کالاها هستیم و این درحالی است که دیگر، خانواده‌ای بدون دریافت وام نمی‌تواند سمت خرید لوازم خانگی برود.
 
متاسفانه شاهدیم که پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، تولیدکنندگان داخلی عنان بازار را در دست گرفتند و لوازم خانگی تبدیل به کالایی لوکس از نظر قیمت شد درحالی که کیفیت آن نیز پایین بوده و مردم از این موضوع هم گلایه دارند.
 
این موضوع کار را به جایی رساند که مقام معظم رهبری در سخنرانی که اخیرا داشتند از افزایش قیمت لوازم خانگی گلایه کردند و فرمودند «با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد اما گفته می‌شود برخی محصولات آن‌ها تا دو برابر افزایش قیمت داشته که نباید اینگونه باشد» و این درحالی است که پیش از این تولیدکنندگان در نامه‌ای به ایشان خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای شده‌ بودند و به‌منظور حمایت از کالای داخلی مقام معظم رهبری نیز با این درخواست موافقت و مقرر شد واردات این گروه کالایی ممنوع شود.
 
وام ازدواج بالا مشکلی از خانواده‌ها رفع نمی‌کند/ قمیت‌ها طی سه سال سه برابر شده است

حسینی یکی از بانوان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سه دختر دارم  که دو تای آن‌ها متاهل و یکی از آن‌ها عقد است و درحال تهیه لوازم برای ان‌ها هستم.

وی ادامه داد: دختر دومم را سه سال نیست شوهر دادم، الان وقتی می‌خواستم برای دختر سومم یخچال فریزر مارک دو دختر قبلم را که ایرانی بود و 12 میلیون خریداری کرده بودم بخرم متوجه شدم باید 37 میلیون تومان پول پرداخت کنم و این یعنی قیمت سه برابر شده است.



حسینی اضافه کرد: هر چقدر هم که وام ازدواج را بالا ببرند باز هم خرید جهیزیه برایمان دشوار است، چراکه قیمت‌ها بسیار بیشتر از آنچه تصور کنیم بالا رفته است و این درحالی است که با این شرایط بازپرداخت وام هم برایمان دشوار است.

قیمت لوازم خانگی برق از سرم پراند

احسان یکی دیگر از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: برای خرید تلویزیون آمده‌ام اما دیدن قیمت‌ها شوکه‌کننده است.

وی ادامه داد: فرزند کوچکم تلویزیونمان را شکسته و من مجبور به خرید یک تلویزیون نو هستم اما امروز قیمت‌ها برق از سرم پراند.

این شهروند شهرکردی بیان داشت: تا مدت‌ها باید فکر خرید تلویزیون را از سرم بیرون کنم.

وی اضافه کرد: اجناسی که با مارک ایرانی در بازار به فروش می‌رسد کیفیت مطلوبی ندارند و نمی‌شود به آن اعتماد کرد.

در مقابل گرانی مقاومت کنیم، تولیدکننده ضرر می‌بیند

سجاد رستمی رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در بحث تثبیت یا افزایش قیمت‌ها در بسیاری موارد تصمیم با انجمن‌ها است برای مثال انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، انجمن کانی‌های غیرفلزی و...، این انجمن‌ها قیمت را براساس نهاده‌ها و مواد اولیه تولید جمع‌بندی می‌کنند و به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و ستاد تنظیم بازار ملی پیشنهاد می‌دهند که در نهایت تصویب و اعلام می‌شود.
 
وی افزود: در زمینه بازار دو اصطلاح گرانی و گران‌فروشی داریم، گرانی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید و مواردی که بالا ذکر شد ایجاد می‌شود که اجتناب‌ناپذیر است، در این بین اگر بخواهیم مقابل گرانی مقاومت کنیم به‌نوعی این تولیدکننده است که دچار ضرر و زیان می‌شود.
 


رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: وقتی مواد اولیه تولید لوازم خانگی مثل انرژی، اجزای تولید، ورق، هزینه‌های کار و کارگری افزایش می‌یابد به تبع قیمت محصول نهایی نیز باید افزایش داده شود.
 
رستمی عنوان کرد: در بحث گران‌فروشی موضوع متفاوت است، مسئله‌ای که مورد توجه ویژه سازمان‌های صمت هم هست، وزارتخانه دو طرح تحولی در سطح کشور آغاز کرده تا از این طریق بتواند با گران‌فروشی مقابله کند، یکی از این طرح‌ها سامانه جامع تجارت است، براین اساس همه کارخانه‌های سطح کشور موظف هستند قیمت‌های مصرف‌کننده کالاهای تولیدی خود را در این سامانه ثبت کنند، سپس سازمان حمایت آن‌ها را بررسی می‌کند و یا تایید یا رد می‌شود.
 
مردم تخلفات گران‌فروشی را با نرم "صمت من" اطلاع‌رسانی کنند

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا و با هدف مقابله با گران‌فروشی اپلیکیشن "صمت من" طراحی شده و در روزهای آینده از آن رونمایی می‌شود، برای استفاده از این نرم افزار QR code هایی در واحدهای صنفی نصب می‌شود، این فرایند آغاز شده و در چهارمحال و بختیاری نزدیک به 4 هزار واحد صنفی آن را نصب کرده‌اند، با نرم افزار ذکر شده و با استفاده از کد نصب شده در واحد صنفی، خریدار می‌تواند به سابقه فروشنده و نظرات کاربران دسترسی داشته باشد، و مردم در صورت مشاهده تخلف از واحد صنفی می‌توانند از طریق نرم افزار "صمت من" و سامانه 124 آنرا اطلاع رسانی کنند.
 
رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: پیش‌بینی نرم افزار "صمت من" برای آن است که بازرسی‌ها و نظارت‌ها از حالت رندمی خارج و هدفمند شود، واحدهای نظارت آماده هستند تا به محض اعلام تخلف مراجعه کنند.
 
رستمی بیان کرد: زیرمجموعه سامانه جامع تجارت، سامانه انبارها است که کالا را از مبدا تولید تا جایی که به دست مصرف‌کننده برسد رصد می‌کند، اگر این سامانه انبارها الکترونیکی شود حجم تخلفات کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ نباید ضرر و زیان تولیدکنندگان را از جیب مصرف‌کننده تامین کنیم، چراکه مصرف‌کننده تا حدی توان خرید دارد و بعد از آن به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مجبور به نخریدن است بنابراین در این زمینه می‌طلبد که دولت ورود کرده و با حمایت از تولیدکنندگان و نظارت بر کیفیت تولید بازار را در دست گرفته اجازه ندهد اجرای سیاست‌های غلط در این زمینه بازار لوازم خانگی را راکد کند.

افزایش 5 تا 15 درصدی قیمت لوازم خانگی با موافقت سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است

جمشید کلاهی رئیس اتحادیه لوازم خانگی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: افزایش قیمت لوازم خانگی از اواسط خردادماه آغاز شد.
 
وی افزود: رشد قیمت لوازم خانگی از 5 تا 15 درصد بوده است، به عبارتی هر شرکت تولیدکننده بسته به نوع محصولی که تولید می‌کند قیمت محصولات خود را افزایش داده است.
 
رئیس اتحادیه لوازم خانگی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: رشد قیمت با توجه به اعلام کارخانه‌های تولید لوازم خانگی بوده و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز با آن موافقت کرده است.



بازار لوازم خانگی با رکود و کمبود مواجه است

کلاهی با اشاره به اینکه بازار لوازم خانگی با رکود و کمبود مواجه است، گفت: درست است بعضی از خانواده‌ها برای برخی خریدهای ضروری مثل جهیزیه مجبور به خرید هستند اما بسیاری از خانواده‌ها دیگر قدرت خرید لوازم خانگی را ندارند.
 
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر گرانی محصولات خانگی، کمبود در برخی محصولات نیز وجود دارد، چراکه تولیدکنندگان مدعی هستند همچنان تولید برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.
 
رئیس اتحادیه لوازم خانگی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: فروش اقساطی لوازم خانگی تنها از سوی فروشندگانی انجام می‌شود که توان مالی داشته باشند، این روش فروش هم صرفا برای کالاهای نامرغوب به کار می‌آید و فروشندگان کالاهای مرغوب و گران‌قیمت‌تر را اقساطی به فروش نمی‌رسانند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ زمانی که بنا بر توقف واردات لوازم خانگی به کشور گذاشته شد تولیدکنندگان داخلی متعهد شدند نیاز بازار را تامین کنند اما امروز به دلایلی چون نبود صرفه اقتصادی و زیان‌دهی بازار لوازم خانگی از تولید برخی از محصولات امتناع می‌کنند این درحالی است که مصرف‌کنندگان از کیفیت کالاهای ایرانی راضی نبوده و گلایه‌های بسیاری در این زمینه دارند بنابراین باید نظارت‌ها و حمایت‌ها بالا برود تا مصرف‌کننده فشار کمتری را متحمل شده و راه برای تولید نیز باز شود.
 
انتهای پیام/1031ج                                                                                                    
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۲۴:۱۷

3 Jul 2022