۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۵۱۰۲۹
یک فوق تخصص مغز و اعصاب تاکید کرد

تپش قلب، یک عارضه و چند علت/ حملات پانیک نمی‌کُشد اما کیفیت زندگی را مختل می‌کند

فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: تپش قلب می‌تواند ناشی از بیماری‌های سیستمیک مانند پرکاری تیروئید یا کم‌خونی باشد و یا می‌تواند ناشی از بیماری‌های مهم قلبی مثل اختلالات ریتم قلب، اختلالات دریچه‌ای قلب و... باشد.
تپش قلب، یک عارضه و چند علت/ حملات پانیک نمی‌کُشد اما کیفیت زندگی را مختل می‌کند
مجید جعفری فوق تخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: تپش قلب از نظر علمی به این معنا است که فرد از ضربان قلب خود آگاهی داشته باشد و این موضوع باعث ایجاد احساس ناخوشایند در فرد شود.

وی با بیان اینکه در شرایطی مانند ورزش یا شرایط محیطی ممکن است فرد از ضربان قلب خود آگاهی یابد اما این موضوع برایش ناخوشایند نیست تصریح کرد: تپش قلب از نظر علمی یکسری علل و عوامل مختلفی دارد.

جعفری یادآور شد: تپش قلب می‌تواند ناشی از بیماری‌های سیستمیک مانند پرکاری تیروئید یا کم‌خونی باشد و یا می‌تواند ناشی از بیماری‌های مهم قلبی مثل اختلالات ریتم قلب، اختلالات دریچه‌ای قلب و... باشد.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: عوامل روانپزشکی و اختلالات عصبی یکسری دیگر از علل ایجاد تپش قلب هستند و افتراق علل مهم‌تر ایجاد تپش قلب از علل عصبی بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: گاهی فرد در اثر مصرف یک مواد غذایی مانند کافئین، چای و... دچار تپش قلب می‌شود و گاهی بدون استفاده مواد غذایی خاصی این عارضه بروز می‌کند، اگر فرد همراه با تپش قلب درد سینه خصوصا دردی که به بازوی چپ و فک صورت بکشد بروز کند یا حملات تپش قلب همراه با حملاتی چون غش یا سنکوپ و مشکلاتی از این قبیل باشد، گزینه بروز مشکلات قلبی را تقویت می‌کند.

جعفری بیان داشت: این درحالی است که اگر تپش قلب همراه با بالا رفتن از پله پیشامد کند باز هم احتمال قلبی بودن مشکل را بیشتر می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: تپش قلبی که به دنبال موقعیت‌های خاص مثل سوار شدن به هواپیما، در آسانسور یا فضاهای بسته پیش می‌آید بیشتر زمینه عصبی دارد اما اگر بیمار سابقه مشکلات قلبی داشته باشد نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی ادامه داد: تپش قلب ناشی از اضطراب نیز منشا عصبی دارد، حملات پانیک نیز ازجمله عواملی هستند که سبب بروز تپش قلب در افراد شده و این حملات بین پنج تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، تنگی نفس، لرزش دست‌ها و تعریق از نشانه‌های دیگر این حملات است و بعد از این زمان علائم کامل از بین رفته و اوضاع عادی می‌شود.

جعفری بیان داشت: بیماری هراس موجب مرگ نمی‌شود اما کیفیت زندگی را مختل می‌کند و باید درمان شود، اما اگر تپش قلبی شروع حاد دارد و یا فرد سابقه مشکلات قلبی دارد حتما باید به پزشک مراجعه شود.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۵۰:۵۴

27 Jun 2022