۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۵۱۰۲۰
رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری:

طرح های نیمه تمام در بخش کشاورزی باید تکمیل شود/ با اجرای طرح های کشاورزی نشاط ، همبستگی و اتحاد اقوام در روستائیان افزایش می یابد

سیاوش سلیمانی دشتکی رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: با اجرای طرح های کشاورزی نشاط ، همبستگی و اتحاد اقوام در روستائیان افزایش می یابد ، از حضرتعالی تقاضا داریم از حقوق آبی استان همچون گذشته دفاع نمایید تا طرح های نیمه تمام در بخش کشاورزی تکمیل شوند .
طرح های نیمه تمام در بخش کشاورزی باید تکمیل شود/ با اجرای طرح های کشاورزی نشاط ، همبستگی و اتحاد اقوام در روستائیان افزایش می یابد
به گزارش جهانبین نیوز؛ سیاوش سلیمانی دشتکی رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و نماینده شهرستان اردل خاطرنشان کرد: استان چهارمحال و بختیاری قطب کشاورزی است و سرمایه گذاری جهت اجرایی شدن کلیه طرح های کشاورزی ، شیلات و آبزیان استان را می طلبد به این دلیل که استان ما از طریق کشاورزی و دامپروری بخش زیادی از مواد غذایی کشور را تامین می نماید .
 
وی افزود: هر کدام از شهرستان های استان در زمینه های مختلف با توجه به پتانسیل های موجود فعالیت می کنند به طور مثال شهرستان اردل در حوزه شیلات و پرورش ماهیان سردآبی، شهرستان های بن و سامان تولید بادام و در سایر شهرستان ها نیز در زمینه دیگر فعال می باشند لذا می طلبد جهت گسترش و پررنگ نمودن پتانسیل های هر شهرستان برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد تا پیشرفت های همه جانبه در استان حاصل گردد.
 
سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه با اجرای طرح های کشاورزی نشاط ، همبستگی و اتحاد اقوام در روستائیان افزایش می یابد ، تصریح کرد: از حضرتعالی تقاضا داریم از حقوق آبی استان همچون گذشته دفاع نمایید تا طرح های نیمه تمام در بخش کشاورزی تکمیل شوند . بیشتر اراضی ما بصورت دیم است و برخی زمین ها به سیستم آبیاری قطره ای و یا بارانی مجهز شده اند با وجود چنین شرایطی استان های مجاور ما چشم طمع به آب استان دوخته اند لذا در صورت تأمین نیاز آبی استان در بخش کشاورزی و شرب ، مازاد آن بصورت علمی و کارشناسی به استان های دیگر انتقال یابد مشکلی پیش نمی آید اما مافیای آب در فکر احداث تونل بهشت آباد هستند که با زهکشی تمام چشمه های در مسیر تونل خشک می شوند و مردم استان با مشکلات جدی مواجه می شوند برای همین قطعا اجازه چنین کاری را به آنها نخواهیم داد.
 
رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به برخی طرح های نیمه تمام کشاورزی که در صورت تکمیل آنها تحولات اساسی در استان ایجاد میشود، گفت: طرح های کشاورزی از جمله دشت خانمیرزا، طرح 4 هزار هکتاری تلخاب در بخش میانکوه و همچنین طرح ۸ هزار هکتاری دیناران که دستور وزیر را هم گرفتند اگر این طرح ها آب شان تامین شود تکمیل می‌شوند و دشت هزار هکتاری کوران آباد که مطالعات آن انجام، مجوزاتش صادر شده و تامین اعتبار برای انتقال آب به این دشت باید در دستور کار باشد .
 
 
غلامرضا چهلگردی نماینده شهرستان سامان در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در جلسه دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: مجتمع دامداری شهر سامان که جزء مصوبات سفر ریاست جمهوری نیز بود عملیات اجرایی آن شروع نشده و می طلبد که در فرجه زمانی کوتاه به بهره برداری برسد تا مشکل مردم این حوزه مرتفع گردد.
 
وی افزود: مشکل اصلی باغداران شهرستان سامان سرمازدگی باغات می باشد که اگر مسئولان استان همکاری های لازم‌ را داشته باشند امکان کاهش خسارت سرمازدگی تا حد خیلی زیادی قابل پیشگیری می باشد که شورای اسلامی دوره پنجم شهر سامان با کمک متخصصین واساتید کشاورزی وهواشناسی وتولیدکنندگان ادوات کشاورزی اقدام به تهیه طرح مطالعاتی در این زمینه نموده وچندین نوع دستگاه نیز برای مبارزه با سرمازدگی ساخته وتست آزمایشی نیز گردیده اما استفاده از این دستگاه‌ها مستلزم وجود برق در باغات می باشد که در این راستا همکاری مسوولان بسیار حائز اهمیت می باشد تا بتوانیم جلوی خسارت‌های چند هزار میلیارد تومانی را بگیریم.
 
چهلگردی تصریح کرد: از مشکلات دیگر تسریع در آماده سازی شهرک بادام شهرستان سامان و واگذاری اراضی به متقاضیان واجد شرایط جهت احداث کارگاه‌ها می باشد و باتوجه به اینکه بخشی از اقتصاد استان ما از طریق صادرات بادام است انتظار داریم برای شهرستان سامان که قطب بادام استان وکشور می باشد سرمایه گذاری و توجه بیشتر صورت گیرد .
 
وی گفت: یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که باغداران با آن مواجه هستند دریافت مجوز برای احداث اتاقک وانباری  در باغات می باشد و جهاد کشاورزی ایرادات بسیار می گیرد که باید جهت رفاه باغداران و کارگرانی که در فصول کار در این باغات کار می‌کنند همچنین افزایش بهره وری باغات مجوزات لازم صادر گردد.
 
نماینده شهرستان سامان در شورای اسلامی استان افزود: میزان برداشت آب از میزان آب تخصیصی استان از حوزه زاینده رود و کارون در استان کمتر است و پاسخگوی نیازهای آبی استان نیست حق آبه های باغات قدیمی حاشیه زاینده رود به سهمیه 237 میلیون متر مکعب سهم استان اضافه نشده که پیگیری لحاظ حق آبه مزبور مورد استدعا ست.
 
چهلگردی تاکید کرد:  درخواست داریم یک دستگاه هیدرومتری جهت کنترل میزان آب ورودی به استان در محل پل روستای قراقوش ویک دستگاه هیدرومتری درمحل پل چمنار خروجی آب استان در دستور کار قرار گیرد تا مسئولین استان های مجاور آمار اشتباه از برداشت های آبی در استان منتشر ننمایند.
 
وی با اشاره به آمار بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری گفت: برای 33 طرح کشاورزی که در استان چهارمحال و بختیاری متوقف شده بود اگر مجوز صادر شود، اشتغال زایی و تولید صورت می گیرد وبا توجه به اینکه این طرح ها مجوزات قانونی اولیه خود را قبل از سال 92 اخذ نموده وعملیات انتقال آب وشبکه برق آنها بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند وبسیاری از این طرح ها اقدام به طرح دعوی در محاکم قضایی وصدور رای به نفع کشاورزان گردیده لذا پیگیری صدور پروانه بهره برداری این طرحها باید در دستور کار قرار گیرد.
 
چهلگردی همچنین پیگیری مشکلات مرغداری صنعتی سامان ( مجتمع کشت وصنعت شهرکرد) در زمینه تامین آب، مشکلات صدور سند، احداث گلخانه و احداث کشتارگاه صنعتی طیور این مجتمع را مطرح و گفت: در صورت راه اندازی واحد های مذکور  در حدود 500 نفر ایجاد اشتغال می گردد که می طلبد نسبت به پیگیری و رفع مشکلات آنها اهتمام ویژه ای صورت گیرد.
 
 وی تاکید کرد: صدور اسناد واگذاری قطعی طرح های شهرستان سامان از خواسته های دیگر باغداران شهرستان سامان می‌باشدکه می طلبد سرعت بیشتری به این امر داده شود.

اعتبارات خوبی جهت تکمیل طرح های کشاورزی استان مصوب شد

 عطاالله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در نشست با رئیس شورای اسلامی استان و نماینده شهرستان سامان در شورای اسلامی استان خاطر نشان کرد: اعتبارات خوبی جهت تکمیل طرح های کشاورزی استان مصوب شد که با تخصیص آن ها تحولات اساسی در استان ایجاد می گردد .

وی گفت: پروژه های بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی که نیمه تمام بودند را در اولویت کاری قرار دادیم و طرح های جدید نیز پیشنهاد شد که امیدواریم راهی برای اجرای طرح های جدید باز شود.

ابراهیمی تصریح کرد: طرح های کشاورزی در دشت های دیناران، خانمیرزا و چشمه زنه ،برنامه ریزی جهت مقابله با سرمازدگی باغات سامان، طرح های شهرک دانش بنیان جهاد کشاورزی ، رفع مشکلات طرح های کشاورزی در استان و ... در دستور کارمان است و در زمینه رفع تداخلات و اخذ اسناد که دغدغه چندین ساله مردم بود اقدامات خوبی صورت گرفت لذا  در بخش‌های مختلف خصوصاً در حوزه کشاورزی تلاش می‌کنیم که تحول ایجاد شود .

وی با اشاره به اینکه اساس مردم اند و شوراها نیز نماینده مردم ، افزود: اعتماد دو طرفه بین مردم و مسئولین جهت سرمایه گذاری در حوزه های مختلف خصوصاً توسعه گلخانه ها ، شیلات و آبزیان می تواند در استان تحول ایجاد نماید که در این راه شوراها باید کمک حال ما باشند تا ضمن افزایش ارزش افزوده در استان ، اشتغال زایی صورت گیرد.

ابراهیمی تاکید کرد: بمنظور افزایش بهره‌وری آب برنامه ریزی می نمائیم در حوزه کشاورزی با اصلاح در باغات و توسعه گلخانه ها و در حوزه شیلات با استفاده از روش های نوین و خلاق اقدام نمائیم و از ظرفیت‌ها بطور کامل استفاده کنیم .

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۰۷:۳۳

26 Jun 2022