۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۵۰۹۹۱
رئیس سازمان امور عشایری کشور:

عشایر جمعیتی کوچک اما تاثیرگذار در اقتصاد کشور

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: عشایر جامعه کوچکی دارند اما به نسبت جمعیت از نقش اقتصادی بسیار مهمی در کشور برخوردار هستند.
عشایر جمعیتی کوچک اما تاثیرگذار در اقتصاد کشور
به گزارش جهانبین نیوز؛ عباس پاپی‌زاده رئیس سازمان امور عشایری کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عشایری ۱۱هزار شهید در دوران دفاع مقدس و نیز دفاع از حرم آل‌الله تقدیم کرده است.

وی با بیان اینکه شهدا سند تأثیرگذاری قشر عشایری بر سرنوشت کشور است، عشایر  جامعه کوچکی دارند اما به نسبت جمعیت از نقش اقتصادی بسیار مهمی در کشور برخوردار هستند، این جامعه کوچک ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز کشور که هنوز در آن کاملاً خودکفا نشده‌ایم را بر عهده دارد و این یعنی جامعه عشایر به سهم خود از خروج ارز جلوگیری می‌کنند.

رئیس سازمان امور عشایری کشور از تولید ۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط جامعه عشایری خبر داد و یادآور شد: این آثار معرف فرهنگ و سنت ایران در جای جای دنیا هستند، فرش، گلیم، گبه و بسیاری دیگر از اقلام صنایع دستی عشایر در بازارهای داخلی و خارجی شهرت دارند.

پاپی‌زاده از تدوین برنامه در حوزه صنایع دستی و گردشگری خبر داد و اضافه کرد: در این برنامه گسترش و تقویت این دو مقوله مهم و درآمدزا در حوزه زیست عشایر به زودی ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به تامین نهاده‌های دامی، بیان کرد: با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی، تا پایان سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش در توزیع نهاده‌های دامی هستیم و این بدان معنا است که از ۵۲۰ هزار تن نهاده توزیعی در ۱۲ ماهه سال ۹۹، این رقم قریب به ۵۰ درصد افزایش یافت و بخش بزرگی از مشکلات را رفع کرد.

پاپی‌زاده بیان کرد: در حال حاضر در حوزه مردمی‌سازی یارانه‌ها، مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تامین اعتبار شده است که در تاریخ بخش کشاورزی بی‌نظیر است و در قالب دامدارکارت از طریق ادارات جهاد کشاورزی و شعب بانک کشاورزی، عشایر و تمام تولیدکنندگان گوشت قرمز و دامداران می‌توانند از این تسهیلات ارزان‌قیمت بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان امور عشایری کشور بیان کرد: با ابلاغ به شعب بانک کشاورزی، مشکل وثیقه تولیدکنندگان بخش کشاورزی برای دریافت تسهیلات برطرف شده و با روش‌های آسان‌تری تحت عنوان تضامین زنجیره‌ای، عشایر می‌توانند این تسهیلات را برای تامین نهاده‌ها دریافت کنند.

پاپی‌زاده تصریح کرد: سال گذشته طی یک بررسی مشخص شد که می‌توان در دو بخش کار ویژه انجام دهیم، نخست آنکه خرید داخلی و مستقیم جهت عرضه ارزان‌سازی شده از تولید به مصرف صورت گیرد که این اقدام اثر خود را در بازار گذاشت. اقدام دوم مربوط به صادرات بود و این ظرفیت وجود دارد که با صادرات هر کیلوگرم گوشت دام داخل بتوان دو کیلو گوشت با کیفیت خارجی وارد کرد تا هم نیاز داخل تامین و هم ارزآوری شود و فراوانی کالا را نیز خواهیم داشت. 

وی با تأکید بر اینکه گوشت دام عشایری از کیفیت بالایی برخوردار بوده و خریداران حاضرند تا سه برابر قیمت برای خرید آن هزینه کنند، گفت: می‌توان از محل این افزایش درآمد فروش، گوشت با کیفیت خارجی را با قیمت مناسب وارد کرد که این موضوع در دست پیگیری است.

پاپی‌زاده بیان کرد: نگاه نسبت به عشایر هم در دولت و هم در مجلس مثبت است و اعتبارات امسال این حوزه به نحو چشمگیری افزایش یافته است، اعتبارات در حوزه راه عشایری در بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳ میلیارد تومان برای ۳۱ استان بود که این رقم در اعتبارات سال جاری به بالای 2 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور ادامه داد: در حوزه آب نیز اعتبارات ملی از کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان در سال به میزان حداقل سه برابر افزایش داشته است؛ بودجه‌های استانی نیز ذیل عنوان مصوبات سفر رئیس‌جمهور رشد قابل توجهی داشته است که در مورد چهارمحال‌وبختیاری، بودجه استانی حوزه عشایر از ۵ میلیارد تومان به ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۲۹:۲۳

22 Jun 2022