۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۵۰۹۱۰
کارشناس مامایی مطرح کرد:

زایمان طبیعی، بهترین هدیه برای مادر و نوزاد

کارشناس مامایی گفت: زایمان طبیعی می‌تواند بهترین هدیه برای مادر و نوزاد باشد به شرط آنکه همه شرایط نرمال برای وی فراهم بوده و مادر در این حین آسیب نبیند.
زایمان طبیعی، بهترین هدیه برای مادر و نوزاد
مرضیه یداللهی کارشناس مامایی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: اکثر مردم مامایی را برابر با زایمان می‌دانند درحالی‌که مامایی علم و هنری است که خدمات وسیعی را از همان ابتدای تولد تا پایان عمر فرد شامل می‌شود.

وی افزود: در مامایی خدمات گسترده‌ای از آموزش و آگاهی در مورد دوران بلوغ، ازدواج، باروری، بارداری، زایمان، بعد از زایمان، تنظیم خانواده، بهداشت باروری و دوران یائسگی ارائه می‌شود.

کارشناس مامایی ادامه داد: محیطی که یک ماما به مادران خدمت ارائه می‌دهد، شامل محیط‌های آموزشی، بهداشتی و درمانی است، در حال حاضر 650 ماما در چهارمحال و بختیاری در این سه حوزه در حال ارائه خدمات به جامعه هدف هستند.

یداللهی عنوان کرد: در مراکز بهداشتی ماماها به‌صورت مرتب مادران را به لحاظ بیماری‌ها، علائم خاص مربوط به دوران بارداری و همچنین بیماری کرونا غربالگری می‌کنند و به‌محض مشاهده علائم خطر این مادران به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ارجاع مادر باردار به مراکز درمانی اگر در معرض خطر باشد یا نتواند از خود مراقبت کند بستری می‌شود و ادامه خدمات درمانی برای وی انجام می‌گیرد.

کارشناس مامایی اضافه کرد: مهم‌ترین خدماتی که ماما به قشر هدف ارائه می‌کند، مربوط به دوران بارداری و درنهایت داشتن یک زایمان ایمن است.

یداللهی یادآور شد: خدمات اختصاصی که یک ماما در مراکز بهداشتی ارائه می‌دهد شامل مراقبت‌های قبل از بارداری و زمان مراجعه به مراکز درمانی در صورت داشتن علائم خطر و زایمان، است.

وی تصریح کرد: بهداشت باروری شامل هر دوره سنی در زندگی یک زن می‌تواند باشد و شامل غربالگری‌های بیماری‌هایی همچون بِرس، عفونت‌های زنانه، بیماری‌های روحی و روانی به‌ویژه در دوران بارداری و بعدازآن، دوران یائسگی و... می‌شود.

کارشناس مامایی اظهار داشت: زایمان طبیعی می‌تواند بهترین هدیه برای مادر و نوزاد باشد به شرط آنکه همه شرایط نرمال برای وی فراهم بوده و مادر در این حین آسیب نبیند.

یداللهی بیان کرد: مادر بعد از زایمان طبیعی می‌تواند بلافاصله فعالیت روزانه خود را آغاز کند، عوارض بعد از زایمان کمتری برای وی پیش می‌آید، افسردگی بعد از زایمان در مادرانی که زایمان طبیعی دارند کمتر است چراکه این مادران گرفتار عوارض بیهوشی نمی‌شوند، همچنین خطر مرگ و میر در زایمان طبیعی بسیار کمتر از زایمان سزارین است.

وی تأکید کرد: خدمات مامایی بیشتر شامل خدمات پیشگیرانه، ارائه مشاوره و مراقب برای انجام یک زایمان ایمن و بدون عارضه است درحالی‌که تخصص زنان بیشتر به درمان بیماری‌ها بازمی‌گردد.

کارشناس مامایی گفت: در شرایطی که زایمان طبیعی است، ماما در کنار مادر قرار دارد و چنانچه مشکلی پیش بیاید متخصص زنان حاضر در بیمارستان وارد عمل می‌شود.

یداللهی افزود: احتمال ابتلا مادر باردار به کرونا مثل سایر افراد جامعه است و بارداری صرفاً این احتمال را بیشتر نمی‌کند، اما به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهتر است بیش از دیگران مراقب باشند، تا حد امکان در جمع‌ها حضور نداشته باشند، از افراد مبتلا دوری کنند و دیگر مراقبت‌هایی که در این خصوص مطرح شده است.

وی ادامه داد: مادران از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی آن به دلیل ترس از ابتلا به کرونا بیم نداشته باشند، همچنین اگر مبتلا به کرونا شدند حتماً باید به این مراکز مراجعه کنند مخصوصاً اگر در سنین بالای بارداری مثلاً 35 هفته باشند، در این سنین چون شکم حجم زیادی از قفسه سینه را اشغال می‌کند ممکن است با بیماری کرونا اشتباه گرفته شود بنابراین بسیار مهم است که پیگیر بیماری خود باشند.

انتهای پیام/ 1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۰۱:۲۲

11 Jun 2022