۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۵۰۷۲۰
نمایش صحنه‌ای از خلقت آفرینندگار؛

لبخند مستانه و زیبایی طبیعی چهارمحال و بختیاری در پیشواز گردشگران

لبخند مستانه و زیبایی طبیعی چهارمحال و بختیاری در پیشواز گردشگران نمایش صحنه‌ای از خلقت آفرینندگار دانا و تواناست كه هر بیننده‌ای را محو تماشای خود و هر عقل سلیمی را به تحسین شاهكار خلقت وا می‌دارد.
لبخند مستانه و زیبایی طبیعی چهارمحال و بختیاری در پیشواز گردشگران
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری  16 هزار و 411 كيلومترمربع وسعت و تقریبا ۹۴۷٬۷۶۳ جمعیت دارد. 
 
76 درصد چهارمحال و بختیاری را کوه‌ها و تپه‌ها و 24 درصد دیگر آن را دشت‌های آبرفتی و فلات‌ها تشکیل داده است. 
 
همچنین در این استان حدود 25 قله با ارتفاع بيش از 3500 متر شامل شاه شهیدان، کلونچی، هفت تنان، دو زرده، هفت چشمه، هزار دره، کلار، ريگ، خوربه، سالداران، سبزكوه، احمد ليوه و... وجود دارد. 
 
 در چهارمحال و بختیاری بيش از یک هزار چشمه و بيش از 300 چشمه آب معدنی وجود دارد، چشمه‌های آب معدنی این استان با نام‌های چشمه دیمه، سرداب، مولا، سرخون، آب سرده، مروارید، باغ رستم، كوهرنگ، سندگان و... معروف هستند. 
 
همچنین بیش از 31 سد در حال بهره‌برداری، در دست احداث و در دست مطالعات ازجمله کارون 4، نعل اشکنان، بیدکان، تونل کوهرنگ، چغاخور، چشمه زنه هفشجان، خرسان، گهرو، سورک  و... نیز در این استان وجود دارد. 
 
مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست در چهارمحال و بختیاری 7 منطقه با مساحت 157 هزار و 814 هكتار شامل 5 منطقه حفاظت شده، یک پارک ملی و یک اثر طبيعی ملی ازجمله شیدا، سبزکوه، هلن، قیصری، لاله واژگون، تنگ صیاد، و... هستند.  
 
 مفاخر ادبی و مذهبی بزرگی همچون آيت‌الله دهكردی، عمان و دهقان سامانی، پژمان بختياری، داراب افسر بختياری، ميرزا حبيب دستان بنی و... در چهارمحال و بختیاری زیسته‌اند و باعث ارتقا جایگاه فرهنگ و ادب این استان شدند. 
 
حضور ايل پرافتخار بختياری با بيش از 90 هزار نفر جمعيت معادل 8 درصد از جمعيت عشايری کشور از دیگر افتخارات چهارمحال و بختیاری است، همچنین بالغ بر 923 گونه گياهی با ارزش و 294 گونه جانوری در این استان وجود دارد.
 
چغاخور، سولقان، گندمان، علی آباد، تالاب چال تر و چال خشک و... به مساحت بيش از 3 هزار و 170 هكتار از دیگر جاذبه‌های دیدنی چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شوند و بيش از 107 مكان ازجمله امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون، حمزه علی، باباپیراحمد، سید سعید، سرپیر ، حیدر بن مالک و... نیز در این استان وجود دارد. 
 
وجود 12 روستای هدف گردشگری شامل سرآقاسید، دزک، چلوان، هوره، یاسه چای، آتشگاه، دستگرد، آورگان، شيخ‌عليخان، ديمه،‌ سوادجان، ده چشمه، 10 موزه ازجمله موزه‌های باستانشناسی، چالشتر، موزه لباس دزک، موزه آب، موزه صنایع دستی جونقان، دفاع مقدس، گنجینه آموزش و پرورش، موزه کیان، موزه شارقی، موزه محیط زیست و... و 15 منطقه نمونه گردشگری شامل مناطق شيدا، بازفت، ديمه، سامان، چغاخور، شهرياري، سراب باباحيدر، شليل، بارز، ارمند، گندمان، امامزاده حمزه علي(ع)، سياسرد، پيرغار، بهشت‌آباد از دیگر جاذبه‌های گردشگری این استان هستند.
 
حدود 2 هزار صنعتگر فعال، حدود 12 هزار نفر مهارت آموخته، 70 رشته هنری ازجمله قالی، قفل چالشتر، گبه، گليم، جاجيم، سرانداز، نمد، حجاری، لباس محلی و ...، دارای 7 نشان يونسكو و 20 نشان ملی در حوزه صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.
 
همچنین گردشگران می‌توانند گز، عسل طبيعی، محصولات زراعی و باغی، گياهان دارویی و غذایی، صنایع دستی، فرش و ...را به عنوان سوغات از این استان به دیار خود ببرند.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ در ادامه به معرفی مناطق گردشگری، ابنیه تاریخی و مذهبی، ظرفیت‌های مسافرپذیری و... در چهارمحال و بختیاری می‌پردازیم.

آبشار شيخ عليخان 
 
در 10 كيلومتری شهر چلگرد مركز شهرستان كوهرنگ و در 105 كيلومتری شهركرد مركز استان چهارمحال و بختيای واقع در روستای شيخ عليخان آبشار زيبایی به همين نام جريان دارد كه تن رنجور، از خستگی راه را رمق  تازه می بخشد. 
 
آب از ارتقاع يک تنگه جاری شده و با خود نسيم سردی را در ورودی روستای شيخ عليخان در پيش روی رهگذران و گردشگران  قرار داده و با زبان بی زبانی از هر تازه واردی ميهمان نوازی می كند. 
 
اگرچه طبيعت سحرآميز چهارمحال و بختياری دارای جاذبه های گردشگری زيادی است اما در اين ميان، آبشار شيخ عليخان از بديع ترين مناظر دل انگيز اين استان محسوب می شود. 
 

آبشار سبزكوه 
 
آبشار سبزكوه یا كروديكن یا  تنگ زندان،  اين آبشار در 30 كيلومتری شهر ناغان و 77 كيلومتری شلمزار مركز شهرستان كيار  قرار دارد و در بين مردم منطقه آبشار دودی يا «كــروديكن» معروف است. 
 
اين آبشار در  مجموعه زيباى سبزکوه قرار دارد و مسير آن از طريق کره‌بس و روستای دره عشق است، ارتفاع آن بسيار بلند و منظره آن بسيار ديدنى و جالب است. 
 
در منطقه سبزکوه آبشارهاى ديگرى نيز وجود دارد که هم ارتفاع قابل توجهى دارند و هم آب قابل توجهى از آن‌ها سرازیـر مى‌شود. 
 
از جمله اين آبشارها مى‌توان به آبشار قزل اشاره کرد، همچنین آبشار 100 متری تنگ زندان سبزكوه با هشت آبشار كوچک در شمال منطقه حفاظت شده سبزكوه قرار دارد. 
 
راه دسترسی به اين آبشار از سه شهرستان كيار، ‌بروجن و لردگان امكان پذير است و حداقل به نصف روز پياده روی نياز است.
 

آبشار گاهکده لردگان 
 
پس از گذشت 55 کيلومتر از مرکز لردگان از ميان جنگل های پراکنده بلوط، کوه های پرشيب و بلند اطراف رودخانه خرسان به اين آبشار با چشم انداز زيبا می رسند. 
 
فاصله 45 کيلومتری لردگان تا روستای طلايه در مسير اين آبشار آسفالت است و مسير 10کيلومتری روستای طلايه به روستای ده گه و آبشار گاهکده خاکی است. 
 
آبشار در دره ای زيبا و پوشيده از درختان تنومند گردو و بلوط در مجاورت رودخانه خرسان واقع شده است و آسفالت راه ارتباطی آن می تواند به رونق گردشگی و اقتصاد اين منطقه کمک کند . 
 
اين آبشار به عنوان يکی از مفرح ترين مکان های گردشگری شهرستان به لحاظ نبود راه مناسب، بيشتر مورد بازديد تورهای طبيعت گرد و علاقمندان به ورزش کوهنوردی و پياده روی قرار ی گيرد.

 
آبشار دره عشق (معدن) 
 
آبشار دره عشق در فاصله 110 كيلومتری شهركرد در منطقه مشايخ شهرستان كيار در نزديكی روستای دره عشق قرار دارد. 
 
اين آبشار با سرعت زياد از دل كوه بيرون می آيد و بيش از 100 متر ارتفاع دارد. 
 
در كنار اين آبشار رود كارون جريان دارد و در اطراف آبشار انارستان ها و شاليزارهای روستای دره عشق و دورک شاهپوری فضای شگفت ی را به وجود آورده است و فصول بهار و تابستان وقت مناسبی برای بازديدكنندگان است. 
 
اين آبشار كه ارتفاع آن به حدود بيش از صد متر می رسد از دل كوه با سرعت زيادی بيرون می جهد و منظره بديعی پديد می آورد. 
 
در جنب اين فضا رودخانه كارون به آرامی جاری است و امكانات بهره برداری سياحتی متعددی را فراهم می آورد. 
 
همچنین روستای معروفی به نام دورک اناری كه دارای انارستان های بزرگ و مزارع شاليزاری جالب توجه است در نزدیکی این آبشار قرار دارد که مجموعه اين عوامل پيوستگی فضای شگفت انگيزی را فراهم می آورند كه می توانند مدت های درازی ناظر و بيننده را به خود مشغول دارند. 

 
 تونل اول كوهرنگ 
 
اين آبشار از سرازير شدن آب تونل اول كوهرنگ به وجود آمده است،  تونل اول کوهرنگ جهت انتقال آب چشمه كوهرنگ و ديگر  چشمه های اطراف به زاينده رود در سال 1332 در منطقه كوهرنگ، جایی كه اكنون شهر توريستی چلگرد، مركز شهرستان كوهرنگ قرار دارد، ايجادشد،د تلاش برای انتقال اين آب به زمان های بسيار دور برمی گردد. 
 

 
آبشار آتشگاه لردگان 
 
 آبشار آتشگاه لردگان يكی از طولانی ترین آبشارهای ایران است،  این آبشار زیبا که به آبشار مینیاتوری شهرت دارد یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایران به شمار می‌رود. 
 
آبشار با حرکت مواج خود سکوت منطقه را می‌شکند و بی‌بدیل‌ترین جلوه‌های طبیعی را رقم می‌زند، آبشار آتشگاه در فاصله 200 كيلومتری شهركرد و در 40 كيلومتری شهر لردگان در دره ای روح افزا به طول 3 كيلومتر قرار گرفته است. 
 

 
آبشار زرد لیمه 
 
این آبشار در دره ای طویل در منطقه دیناران است و یکی از سرچشمه های رودخانه کارون است که با اضافه شدن به آب بازفت و حرکت در دره های عمیق منطقه، مناظری شگفت انگیز را به وجود آورده است. 
 
ناگفته نماند مسیر رفت به 8 ساعت پیاده روی و به شب مانی نیاز دارد و وجود چادر و کیسه خواب مناسب از ملزومات این سفر است، در روز دوم نیز تقریبا همان 8 ساعت پیاده روی را در پیش رو داریم و مسیر برگشت همان مسیر مال رو و یا پاکوب رفت است. 
 

 
تالاب بين المللی چغاخور 
 
تالاب بين المللی چغاخور در موقعيت جغرافيايی 31 درجه و 54 دقيقه و 17 ثانيه تا 31 درجه و 56 دقيقه و 31 ثانيه عرض شمالی و 50 درجه و 52 دقيقه و 40 ثانيه تا 50 درجه و 56 دقيقه و 14 ثانيه طول شرقی و در ارتفاع حدود ۲ هزار و ۲۷٠ متری از سطح آب های آزاد واقع شده است، از زيباترين و بزرگترين تالاب های چهارمحال و بختیاری است كه رشته كوه كلار با قله ۳ هزار و ۸۳٠ متری از سمت جنوب غری مشرف بر آن است. 
 
مساحت آبی تالاب از 960 هكتار قبل از احداث سد بر روی آن به یک هزار و ۵٠٠ هكتار بعد از احداث سد افزايش يافته، مساحت منطقه شكار ممنوع تالاب، ۲ هزار و ۵٠٠ هكتار است. 
 
تالاب را مرغزاری وسيع در بر گرفته كه مساحت آن حدود 700 هكتار برآورد شده است، اين مرغزار در ماه های ارديبهشت تا مهر كه سطح آب تالاب رو به كاهش می گذارد از اين هم وسيع تر می شود. اين ناحيه، آب و هوايی مرطوب با تابستان هی معتدل و زمستان های سرد دارد و از نقاط ييلاقی چهارمحال و بختياری محسوب می شود. 
 
منابع تأمين كننده آب تالاب عمدتاً نزولات جوی و چشمه هايی يا آبدهی نسبتاً بالای منطقه از جمله چشمه سيبك، تنگ سياه، زوردگان، اورگان، ساكی آباد، گلوگرد و ... است كه در بخش غرب و جنوب تالاب قرار دارند، جريان های سطحی سم اندكی در تأمين آب تالاب دارند. 
 
همه ساله هزاران نفر از اهالی داخل و خارج منطقه برای سياحت و اقامت های كوتاه مدت به اين ناحيه و مركز سياحتی –زيارتی امامزاده حمزه علی سفر كرده و از امكانات طبيعی آن برخوردار می شوند. 
 
از پاييز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومی و مهاجر در اين تالاب به سربرده و تخم گذاری می كنند، از انواع پرندگان دائمی يا مهاجری كه در تالاب بين المللی شناسايی شده اند ی توان به انواع مرغابی، غاز و اردک، آنقوت، چنگر، انواع حواصيل، لک لک سفيد، خروس كولی و فلامينگو اشاره كرد. 
 
در تالاب بين ی چغاخور غير از پرندگان ياد شده انواعی از آبزيان نيز زيست می كنند كه ماهی كپور و كولی از مهم ترين آن ها محسوب می شوند،  همچنين زيست نوعی ماهی از خانواده گامبوز یا ماهی گورخری در اين مكان است. 
 

 
دشت لاله های واژگون 
 
این دشت زیر پوششی رنگارنگ از لاله های سرخ رنگ و واژگون در 12 کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی کوهرنگ آرمیده است، هوای لطیف، سبک و پاک دشت و پوشش گیاهی بسیار غنی و ارزشمند آن چشم دل هر بیننده ای را می نوازد. 
 
دشت لاله های واژگون چهار محال و بختیاری یكی از زیباترین جلوه های بدیع و طبیعی این استان است تا جایی كه می توان از آن به عنوان "نقاشی ممتاز خالق هستی" یاد كرد. 
 
اگرچه ‌اكوتوریسم طبیعی آبی برفی چهارمحال و بختیاری جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیادی را در خود جای داده ‌است، اما زیبایی دشت لاله‌های واژگون چون تابلوی بی‌بدیل همه جاذبه‌های گردشگری این استان را تحت شعاع خود قرار داده است. 
 
اینكه بام ایران به "دیار لاله‌های واژگون" شناخته می‌شود، تنها در حد یک نام نیست، بلكه تماشای دشت لاله‌های واژگون با چشم‌انداز خیره‌ كننده برای هر تازه واردی با مسمی بودن این نام را "عینیت" می‌بخشد. 
 
هر چند لاله های واژگون را می توان در جای جای طبیعت زیبای چهارمحال و بختیاری دید اما؛ دشت ۷۰۰ هکتاری منطقه بنواستکی در کوهرنگ بختیاری یکی از معروف ترین رویشگاه های لاله های واژگون در کشور است که در اردیبهشت ماه میزبان هزاران گردشگر می شود. 
 
این جاذبه طبیعی بسیار دیدنی در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهرکرد و حدود ۱۰ کیلومتری شهر کوهرنگ قرار داشته و در سال های نه چندان دور که هنوز سیل گردشگران به آن دیار سرازیر نشده بود، با شادابی سحرانگیزی، در اردیبهشت ماه گل های سرنگون خود را به رقص و دل ربائی وا می داشت و این پایکوبی ۱۵ روزه بهاری با بذردهی لاله ها در اواخر اردیبهشت به پایان می رسید. 
 
به دليل وسعت زياد (3400 هکتار)، پوشش گياهی بسيار زيبا و ارزشمند، لاله های واژگون (اشک مريم) در دو نوع قرمز و زرد و نيز نزديکی به ديگر جاذبه های قطب سياحتی کوهرنگ، اين منطقه تفرجگاه بسيار مناسبی محسوب می شود. 
 
زمان رويش و شکفتن لاله های واژگون در اين دشت از اواسط فروردين ماه شروع و تا اواخر ارديبهشت ادامه خواهد داشت. 
 

 
پل تاریخی زمانخان 
 
پل زمانخان از جمله شاهکارهای معماری دوران صفوی است که در فاصله 26 کیلومتری شمال غربی شهرکرد و 5 کیلومتری شهر سامان بر روی رودخانه زاینده رود احداث شده است. 
 
اين پل به دست يكی از خوانين محلی به نام زمانخان ساخته شده است و ويژگی مهم آن تراشيدن صخره های سنگی جهت هدايت آب از مسير فعلی است. 
 

 
پل خراجی 
 
اين پل از پل ی دوره قاجاريه است، ولی پايه و شالوده آن به قرن ها پيش تعلق دارد، پل خراجی تاريخی ده دهانه طاق است  كه طاق ها با آجر و موج شكن ها به دليل جريان آرام آب رودخانه به صورت گرد ساخته شده اند.  
 
پل روستای خراجی در مسير عبور كاروان از تنگه خراجی بوده و راه پل ارتباطی  روستا از روی رودخانه كيار است. 
 

 
پل کنرک 
 
پل یا چاروی کنرک در جنوب روستای کنرک از توابع شهرستان بروجن در نزديكی تالاب چغاخور بر روی رودخانه آقبلاغ در پای تپه ای باستانی به نام تل فتح الله خانی احداث شده است. 
 
هدف اصلی از ساخت این پل انتقال آب چشمه بیدک در نزدیکی روستای نصیرآباد یا غرب دشت کنرک به جنوب و شرق این دشت است. 
 

 
 پل مصلی بروجن 
 
اين پل تاريخی در دوران قاجار به روش آجرچينی خفته راسته و با استفاده از ملات ساروج ساخته شده است، اين پل در برابر  سيل سال 1330 هجری شمسی مقاومت كرده و سالم باقی مانده كه اين خود خبر از معماری مستحكم اين پل  می دهد. 
 
پل مصلی، عروس پل های بروجن است و بهترین سند به جای مانده از تاریخ ساخت و متولیان پل، سنگ نوشته ای است که بر دیواره پل نصب شده است. متن آن به قرار زير است: 
 
"في السنه 1319 سعي و اقدام و اهتمام جناب افتخارالحجاج حاجي نصراله ابن مرحمت پناه، حاجي مرادعلي وبه استادي كربلايي احمد بن كربلايي حسن و به سركاري آقاي مشهدي خدامراد تمام شد." 
 

 
پل بهشت آباد 
 
این پل بر روی رودخانه بهشت آباد در شهرستان اردل واقع شده است و به فاصله 300 متری شمال شرقی روستای بهشت آباد قرار دارد. 
 
آب بهشت آباد از بهم پیوستن آب کیار و آب های شهرستان فارسان در ابتدای تنگ درکش ورکش جریان می یابد، پل بهشت آباد در انتهای صخره های درکش ورکش در محلی که صخره ها پایان می یابد و به نزدیکترین حد خود می رسد احداث شده است. 
 
پل اله یار بن 
 
 این پل در شهر بن واقع است، در شمال آن، محله و بازار قدیم بن در جنوب، محله جانبازان و در شرق و غرب مسیل لاور قرار دارند، این اثر در کوهپایه  کوه بن و در بافت قدیم این شهر بر روی مسیل لاوار احداث شده است، طبیعت پیرامون دشتی و اقلیم آن معتدل خشک است، کوه بن و شیراز در جنوب غرب مهم ترین عوارض طبیعی نزدیک است.
 
پل سیمی دوپلان 
 
اين پل برروی رودخانه كارون در نزديكی روستای دوپلان از توابع بخش ناغان در شهرستان كيار احداث شده است. 
 
پل سیمی دوپلان به در ازای 20 متر و عرض کمتر از یک متر در محلی بسیار مناسب و درست در جایی که صخره های ساحل رودخانه به هم بسیار نزدیک شده و عرض آن در کمترین حد ممکن است. 
 
پایه های این پل بر بقایای قدیمی تر از سنگ قلوه و لاشه که بارها تجدید و احیا شده قرار دارد، این پل به مسیر جاده لینچ در زمان قاجاریه توسط یک شرکت انگلیسی به همین نام در مسیر جاده اصفهان - خوزستان و به دلیل قرار گرفتن منطقه بختیاری در سر راه بازرگانی شمال به جنوب و خصوصا اصفهان به سمت اهواز احداث شد. 
 
پل کره بس 
 
این پل نخستین پل استان به سبک معماری جدید است که در دوره پهلوی اول بر روی رودخانه کره بس شهرستان لردگان ساخته شد كه محل عبور و مرور در گذشته بوده است، در حال حاضر در كنار اين پل يک پل فلزی دوطرفه برای رفت و آمد خودروها در مسیر استان خوزستان در نظر گرفته شده است. 
 

پل هوره 
 
اين پل در روستای هوره از توابع شهرستان سامان و در كنار رودخانه زاينده رود قرار دارد، ساخت پل هوره در خرداد ماه سال 1337ه.ش آغاز و در پاییز سال 1338 ه.ش (پهلوی دوم) بر روی خرابه های پل قديمی به اتمام رسید. 
 
گردشگری  ورزشی (ورزش های ماجراجویانه ) 
 
استان چهارمحال و بختیاری بعلت ارتفاع زیاد ( 1500 تا 4500 متر) به بام ایران معروف است، بارش های مناسب سالیانه، وجود رودخانه های پرآب ( کارون و زاینده رود) کوه ها و صخره ها، دره ها و آبشارها و... زمینه را برای انواع ورزش ها به خصوص ورزش های ماجراجویانه را فراهم نموده است. در ذیل به معرفی تعدادی از ورزش های ماجراجویانه می پردازیم. 
 

 
 رفتینگ یا قايق رانی در آب های خروشان (رفتينگ رودخانه كارون) 
 
منطقه ارمند و مشایخ با اقلیم مدیترانه ای و نیمه خشک در شهرستان های کیار و لردگان واقع شده که در طرح جامع اکوتوریسم رودخانه ای جهت فعالیت های گردشی ـ ورزشی انتخاب شده است. 
 
نقاط مناسب به آب انداختن قایق ها، نقاط مناسب برای توقف در مسیر، جاذبه های طبیعی اطراف رودخانه، محل های مناسب برپایی اردوگاه طبیعت گردی و درجه قسمت های خروشان رودخانه، ارمند را از نظر قایقرانی بسیار فنی نموده که با عبور از میان جنگل های بکر بلوط و مزارع روستائیان و هیاهوی بچه های روستایی و صدای پرندگان و گاهاً گله های دام، اوقات به یادماندنی را برای طبیعت گردان و ماجراجویان رودخانه ای به ارمغان می آورد. 
 
رودخانه سبزه كوه محل به آب انداختن قایق ها هم چنین در منطقه تنگ زندان و منطقه آبشار دره عشق امکان فرود از از آبشار نیز وجود دارد. 
 

 
قايق رانی در آب های خروشان (رفتينگ رودخانه زاینده رود) 
 
وجود رودخانه زيبا و پرآب زاينده رود زمينه را برای ورزش های آبی در منطقه بوجود آورده است حدود 60 كيلومتر طول اين رودخانه از سد مخزنی زاينده رود تا نزديک شهر سامان زمينه را برای انجام اين ورزش ها بوجود آورده است ازجمله  اين ورزش ها می توان به ورزش شنا، ‌ماهيگيری و قايق رانی در آب های آرام و خروشان (رفتينگ) اشاره نمود. 
 

 
پيست اسکی چلگرد 
 
قله های مرتفع زردکوه بختیاری، مکان مناسبی برای انجام ورزش های کوهستانی و صعودهای فصلی است، بلندترین قله زردکوه بختیاری، با نام شاه شهيدان و با ارتفاع 4221 متر در نزديكی شهر چلگرد واقع شده است. 
 
يكی از جاذبه های طبیعی شهر چلگرد، پیست اسکی چلگرد است، برف فراوان، یخچال های طبیعی و شیب های تندی که با استانداردهای پیست های بین المللی انطباق دارد، از قابلیت های برگزاری مسابقات ورزش های زمستانی اسکی است. 
 
در ایام مختلف سال، خاصه پاییز و زمستان، این پیست، کوهنوردان، اسکی بازان و علاقه مندان به ورزش های کوهستانی و زمستاني را به سوی خود جذب می کند، اين پيست بين اللملی بوده و دارای امكاناتی نظير بالابر،‌ پيست كوب و افراد متخصص جهت آموزش ورزش اسكی است. 
 

 
پيست اسکی شيخ شبان 
 
اين پيست كه در روستای شيخ شبان احداث شده و فاصله آن تا مركز استان (‌شهركرد) 45 كيلومتر است، ميزان بارندگی در اين منطقه به طور متوسط سالانه 550 ميلی متر است. 
 

 
دیپ واتر 
 
امروزه سنگ نوردی به اشکال گوناگونی انجام می شود، یکی از انواع سنگ نوردی، صعود از یک صخره بدون طناب و سقوط در آب است، به بیان دیگر سنگ نوردی آزاد و بدون حمایت بر روی صخرههایی تحت احاطه آب است، به این نوع سنگ نوردی آب های عمیق یا دیپ واتر (Deep Water) و در برخی کشورها (Waterbouldering) می گویند. 
 
رشته دیپ واتر ترکیبی از صخره نوردی و سقوط آزاد از دره و در نهایت شیرجه زدن در آبهای آزاد است. 
 
اکنون چهارمحال و بختیاری به دلیل داشتن دریاچه سد کارون 4 و صخره های سخت و کوه های بلند یکی از استان های مستعد رشته دیپ واتر در ایران است. 
 
در رشته دیپ واتر صخره نوردها تا جایی که بتوانند از صخره ها بالا می روند و سپس با یک سقوط آزاد، هیجان پریدن از ارتفاع به اعماق آب را تجربه می کنند. 
 
دیپ واتر هم مانند دیواره نوردی، صخره نوردی، اسلک لاین و ... زیرمجموعه ای از رشته سنگ نوردی است. 
 

پیست کارتینگ و موتور سواری 
 
ورزش مفرح و مهيج كارتينگ، پايه و مادر رشته های ورزشی اتومبيلرانی است که تمامی سنين (از 10 سال به بالا) می توانند بدون نياز به داشتن گواهينامه رانندگی از اين رشته هم بصورت تفريحی و هم بصورت حرفه ای استفاده نمايند، اين پيست در شهركرد همه روزه آماده پذيرايی از علاقمندان است. 

 
بانجی جامپینگ 
 
بلندترین سکوی طبیعی بانجی جامپینگ کشور در روستای دوپلان از توابع شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد، سکوی بانجی جامپینگ چهارمحال و بختیاری با 55 متر ارتفاع در حومه روستای دو پلان شهرستان کیار قرار دارد، این سکوی پرش مشرف به رودخانه کارون استاین سکو در مجاورت ایل راه عشایری تاریخی دز پارت و در مناطق حفاظت شده سبزکوه و هلن ، دره عمیق ، پل سیمی و اثر ملی جاده لینچ قرار دارد. 
 

 
پاراگلایدر سايت پروازی بام ايران ( گردنه رخ) 
 
 سايت زيبای گردنه رخ در استان چهارمحال و بختياری با ارتفاع پايه 2800 متر و ريج لاين شمالی و جنوبی كه امكان پرش در هر دو سمت غربی و شرقی را فراهم می كند یکی از بهترين سايت های پرواز ايران است. 
 

رودخانه ها 
 
  حوضه رودخانه کارون از پیوستن چند حوزه فرعی دیگر تشکیل شده که عبارت از حوضه آبریز بازفت، حوضه آبریز کوهرنگ، حوضه آبریز سرخون، حوضه آبریز سراب، حوضه آبریز کیار (رودخانه آب بهشت)، حوضه آبریز سبز کوه، حوضه آبریز کره بس (آب ونک)، حوضه آبریزپردگان (منج) ـ حوضه آبریز لردگان ، حوضه آبریز خراسان، حوضه آبریز کارون و حوضه آبریز زاینده‌رود هستند. 
 

منطقه جنگلی اردل 
 
این منطقه با  ۱٠۴ هزار هکتار اراضی جنگلی در 80 کیلومتری شهر کرد واقع شده است. 
 
 نواحی عمدة جنگلی این منطقه شامل دیناران، شلیل، سرخون، کندمکار و شیاسی است.
 

منطقه جنگلی بازفت 
 
این منطقه دارای ۵۳ هزار هکتار وسعت و در 180 کیلومتری شهرکرد واقع است، نواحی عمده جنگلی این مناطق شامل چهک، تلخه دان، بادام شیرین، کچوز و چم جندار است. 
 

 
منطقه جنگلی لردگان 
 
این منطقه با وسعت  ۱۶ هزار و ۳٠٠ هکتار اراضی جنگلی، از شمال به شهر اردل، از جنوب به مرز استان کهگیلویه و بویر احمد ، از شرق به فلارد و از غرب به مرز استان خوزستان محدود می شود، نواحی عمده جنگلی این منطقه شامل منج، بیدله، اوره، بردکارخانه، بارز، شوار و سبز کوه است. 
 

منطقه جنگلی دوراهان 
 
این منطقه با وسعت ۲ هزار هکتار اراضی جنگلی از شمال به گندمان و شهر اردل، از شرق به شهر سمیرم ، از جنوب به فلارد ، از غرب به خانمیرزا محدود می شود، نواحی عمده جنگلی این منطقه عبارت از سرپیر، سلطان ابراهیم، درازرود (رودک)، کرد بیشه و شمس‌آباد هستند. 
 
انتهای پیام/۱٠۳۱ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۵۴:۴۰

16 May 2022