۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۵۰۷۰۰
دکترای زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد

زبان فارسی جلو‌ه‌گاه ناب‌ترین احساسات بشری/ حفظ زبان فارسی اولویت اول برای همگان است

دکترای زبان و ادبیات فارسی، زبان فارسی را جلو‌ه‌گاه ناب‌ترین احساسات بشری عنوان و گفت: هیچ شاعری در دنیا مانند چندین شاعر برجسته ایرانی نتوانسته احساسات بشر را به این زیبایی نشان دهد.
زبان فارسی جلو‌ه‌گاه ناب‌ترین احساسات بشری/ حفظ زبان فارسی اولویت اول برای همگان است
صفار دکترای زبان و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به روز بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی اظهار کرد: هر جا اسمی از فردوسی یا شاهنامه به میان می‌آید همه به این سمت می‌روند که باید زبان فارسی حفظ و تقویت شود، این درحالی است که حفظ زبان فارسی باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه یکی از تهدیداتی که زبان فارسی با آن مواجه بوده و هست استفاده از املای غلط است اضافه کرد: متاسفانه شاهدیم که استفاده از گوشی تلفن همراه و فضای مجازی سبب شده املای صحیح واژگان از یادها برود و این موضوع خصوصا در بین نسل نوجوان و جوان بسیار دیده می‌شود.
 
صفار افزود: بسیاری از غلط‌هایی که در املای کلمات به‌کار برده می‌شود آگاهانه و از سر شوخی یا لجبازی اتفاق می‌افتد اما بعضی از این موارد از سر نادانی نسبت به خط فارسی رخ می‌دهد.
 
این استاد زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: باید از بعدی دیگر به این قضیه نگاه کرد و آن اینکه باید با تمام وجود به یاد داشته باشیم که ایرانی هستیم و به این ایرانی بودن افتخار کنیم بنابراین از خودکم‌بینی نسبت به تمدن‌‎های دیگر خودداری کنیم.
 
وی ادامه داد: اگر مردم به این باور برسند که کردها، لرها، ترک‌ها، عرب‌ها، فارس‌ها و همه اقوام یعنی ایران و همه لهجه‌ها، گویش‌ها و قومیت‌ها اصالت ایران را تشکیل می‌دهد از همین‌رو زبان فارسی به‌عنوان زبان بین‌الاقوامی مطرح است.

زبان فارسی به‌عنوان یک ستون و نقطه اشتراک است 

صفار اضافه کرد: زبان فارسی به‌عنوان یک ستون و نقطه اشتراکی است که همه دور آن جمع هستند و اگر ما به ایرانی بودن خود افتخار کنیم خودبه‌خود در حفظ زبان فارسی که بخشی از هویت و فرهنگمان است تلاش خواهیم کرد.
 
این استاد زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: در صورت ایجاد این دیدگاه مردم تلاش خواهند کرد که از آسیب به زبان فراسی جلوگیری کنند.
 
وی با اشاره به اینکه برخی از افراد از سر بی‌اطلاعی این موضوع را مطرح می‌کنند که خط فارسی ناقص است ادامه داد: هر خطی را درنظر بگیریم کمبودهایی دارد در خط انگلیسی هم ما کلماتی داریم که به شکلی که نوشته می‌شوند، خوانده نمی‌شوند.
 
صفار بیان داشت: علت همه این ایرادات عدم آگاهی از عظمت فرهنگ و زبان فارسی است و این موضع‌گیری‌های ناشی از بی‌اطلاعی‌ها سبب می‌شود که زبان فارسی ضعیف شود.
 
وی زبان فارسی را جلو‌ه‌گاه ناب‌ترین احساسات بشری عنوان و تاکید کرد: هیچ شاعری در دنیا مانند چندین شاعر برجسته ایرانی نتوانسته احساسات بشر را به این زیبایی نشان دهد، بنابراین باید در ابتدا زبان فارسی شناخته شود و این نکته مدنظر قرار گیرد که حفظ زبان فارسی اولویت اول برای همگان باشد.
 
این استاد زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر اینکه زبان فارسی باید در کنار زبان همه اقوام و همه لهجه‌ها و گویش‌ها مورد توجه قرار گیرد اذعان داشت: جوانان و نوجوانان باید مراقب باشند و با افزایش اطلاعات خود آگاهی خود را بالا برده و اجازه ندهند که تبلیغات سوء باعث شود فریب بخورند و زبان فارسی را با ناآگاهی نابود سازند.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۴۹:۰۸

15 May 2022