۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۵۰۶۵۶
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی:

طرح شفافیت جلوی رانت و لابی های سنگین را می‌گیرد/ موارد امنیتی و جلسات مجمع تشخیص مصلحت از شفافیت مستثنا هستند

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس طرح شفافیت قوای سه گانه، تنها موارد امنیتی و جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از روند شفافیت مستثنا هستند و باید کلیه سازمان‌های دولتی و خدماتی، مراکز خیریه و مؤسسات مالی مصوبات و عملکرد خود را ظرف یک ماه در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی مرجع ذی صلاح بارگذاری کنند.
طرح شفافیت جلوی رانت و لابی های سنگین را می‌گیرد/ موارد امنیتی و جلسات مجمع تشخیص مصلحت از شفافیت مستثنا هستند
به گزارش جهانبین نیوز؛ «محمدصالح جوکار»، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینگه نمایندگان و تمام مسئولان اجرایی کشور مشروعیت خود را از مردم می گیرند پس باید مطابه مردم برای ایجاد شفافیت در عملکرد بخش های مختلف کشور عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه طرح شفافیت در راستای نظارت مردم بر قوای سه گانه از اهمیت خود برخوردار است تصریح کرد: ایجاد شفایت و روشن شدن عملکرد بخش های مختلف عقلانیت را در اداره کشور بالا خواهد برد و دعواها و حاشیه سازی هایی که به فرصت و سرمایه های کشور خسارت وارد می کند را از بین خواهد برد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه براساس طرح شفافیت قوای سه گانه تنها موارد امنیتی و جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از روند شفافیت مستثنا هستند تاکید کرد: باید کلیه سازمانهای دولتی و خدماتی، مراکز خیریه و موسسات مالی مصوبات و عملکرد خود را ظرف یک ماه در پایگاه اطلاع رسانی رسمی مرجع ذی صلاح بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام یک مرکز بالادستی است و فقط مصوبات اختلافی شورای گهبان و مجلس را مورد بررسی قرار می دهد از این رو مجلس نمی تواند برای یک مرکز بالادستی تعیین تکلیف کند، علاوه بر آن دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی نیز از این قانون مستثنا هستند.

جوکار با اشاره به اینکه قوه قضائیه و تمام سازمان های تابعه آن نیز باید هر ماه مصوبات خود را در پایگاه اطلاع رسانی این مرکز بارگذاری کنند عنوان کرد: تنها در صورتی که احکام قطعی صادر نشده باشد و در مرحله تجدید نظر باشد از اطلاع رسانی آن معاف هستند در غیر این صورت کلیه احکام قطعی نیز باید اطلاع رسانی شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه مسئله رای به اشخاص در مجلس محل اختلاف نمایندگان برای طرح شفافیت آرا بود ادامه داد: شفافیت آرا از مذاکرات در کمیسیون ها تا آرا موافق و مخالف و همچنین مذاکرات صحن و رای گیری ها در پایگاه اطلاع رسانی مجلس بارگذاری خواهد شد همچنین مراکز تابعه مجلس از قبیل مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات نیز باید عملکرد خود را به طور شفاف اطلاع رسانی کنند.

وی تصریح کرد: در این پروسه رای به اشخاص در صحن علنی هم به طور شفاف اعلام خواهد شد مگر اینکه به تشخیص مجلس در مواردی رای گیری به طور مخفی انجام شود.

جوکار با اشاره به اینکه برخی بخش ها محل رانت و لابی های سنگین است که باید به طور جدی و بدون اغماض طرح شفافیت آرا در آنها اجرایی شود خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده صد، کمیسیون ماده 5 و کمیسیون ماده 99 محل ایجاد رانت است که باید تماما مصوبات آنها به طور شفاف اعلام شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با انتقاد از روند انتشار ابربدهکاران بانکی گفت: باید مشخص باشد که بانک ها به چه کسانی تسهیلات می دهند و این تسهیلات در چه بخش هایی صرف می شود این غلط است که تسهیلات بانکی ارائه شود و لیستی از بدهکاران نجومی تهیه و هر 10 سال یکبار در رسانه ها منتشر شود تا ابزار دست رسانه های ضد انقلاب شود. باید به طور شفاف هر ماه اعلام شود که تسهیلات به چه کسانی ارائه شده و در کجا هزینه شده است تا از سفته بازی در بانک ها جلوگیری شود.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

ساعت:

۱۱:۵۰:۴۰

10 May 2022