۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۵۰۶۱۲
امام جمعه فارسان:

علت اصلي گراني‌هاي اخير ريشه در سياست غلط گذشته دارد

امام‌جمعه فارسان گفت: تداوم سياست گذشته براي تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني فسادزا و موجب هدر رفت منابع ارزي کشور مي‌شود. علت اصلي گراني‌هاي اخير نيز ريشه در سياست غلط گذشته دارد. تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني، چند ده ميليارد دلار يارانه مردم را به جيب دلالان و واسطه‌گران سودجو سرازير مي‌کند و مردم کمترين بهره را از آن مي‌برند
علت اصلي گراني‌هاي اخير ريشه در سياست غلط گذشته دارد
به گزارش جهانبین نیوز ، حجت‌الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته شهر فارسان گفت: در هفته معلم و سال گشت شهادت متفکر اسلام‌شناس، مجاهد دشمن‌شناس و زمان‌شناس که مقتضيات دوران و گاهي جلوتر از زمان را خوب درک مي‌کرد، جامعه‌شناسي که بر جريانات فکري و سياسي و انديشه‌هاي انحرافي و پاسخ به آنان تسلط کامل داشت و معلم با اخلاص علامه شهيد مرتضي مطهري طاب ثراه قرار داريم. خداي تعالي او را با اوليائش محشور بگرداند
 
وي افزود: اين روزها که بحث از جهاد تبيين است مي‌توان گفت يکي از مصاديق بارز مجاهدان عرصه تبيين که با تَحجر مبارزه کرد و با تَبحر و ژرف‌نگري عرصه فکري و عقيدتي جامعه را رصد مي‌کرد و به‌مقتضاي حال و زمان پاسخ مناسب را مي‌داد و جلوي انحراف و تحريف را مي‌گرفت، مرحوم شهيد علامه مطهري بود.
 
ملک پور تصريح کرد: روز شهادت ايشان را روز معلم و تجليل از مقام ارزشمند معلمان نام‌گذاري کردند که به همه معلمان بزرگوار و اساتيد و آموزگاران محترمي که تلاش مي‌کنند دانش آموزان را هم رشد علمي بدهند، هم رشد معنوي بدهند، تبريک عرض نموده خدا قوت مي‌گوييم و اميدواريم در اين جايگاه خطيري که دارند مسئوليت خود را خوب درک کرده انجام‌وظيفه نمايند؛ و البته مشکلاتي که اين مجموعه خدوم دارند نبايد مانع خدمات آنان باشد و هرچه زودتر بايد حل شود و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، خرج کردن در آموزش‌وپرورش سرمايه‌گذاري است.
 
وي بيان داشت: البته خود عزيزان هم بايد مواظب باشند به‌عنوان مطالبات صنفي مورد سوءاستفاده معاندان قرار نگيرند و از مجاري قانوني مسائل خودشان را پيگيري کنند. معلمين بزرگوار روحيه اميد و اعتلا را در فرزندان خودشان زنده کنند و عزت و عزتمندي را در آن‌ها تقويت کنند و بر تلاش براي استقلال کشور تأکيد کنند.
 
امام‌جمعه فارسان به حذف يارانه برخي کالاهاي اساسي اشاره داشت و گفت: طي روزهاي اخير موضوع حذف يارانه برخي کالاهاي اساسي و افزايش قيمت آن‌ها در بازار، بازتاب‌هاي گوناگوني در فضاي مجازي، رسانه‌اي و عمومي کشور داشت. در اين زمينه چند نکته بايد عرض کنم.
 
ملک پور افزود: تداوم سياست گذشته براي تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني فسادزا و موجب هدر رفت منابع ارزي کشور مي‌شود. علت اصلي گراني‌هاي اخير نيز ريشه در سياست غلط گذشته دارد. تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني، چند ده ميليارد دلار يارانه مردم را به جيب دلالان و واسطه‌گران سودجو سرازير مي‌کند و مردم کمترين بهره را از آن مي‌برند از ابتداي سال ۱۳۹۷ تا پايان سال ۱۴۰۰ بيش از ۹۰۰ هزار ميليارد تومان رانت از مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ توماني و نرخ دلار در بازار آزاد بوده که به جيب عده‌اي واردکننده بزرگ و دلالان رفته است.
 
وي تصريح کرد: دولت در ۴ سال گذشته، بيش از 74 ميليارد دلار ارز ۴۲۰۰ توماني خرج کرده است؛ که اگر اين منابع ارزي را به قيمت آزاد در بازار مي‌فروخت، ۱۲۱۳ ميليارد تومان، نصيب دولت مي‌شد؛ بنابراين اگر دولت به‌جاي تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني براي واردات چند قلم کالا، درآمد فروش اين منابع ارزي را به‌صورت نقدي به ۶۰ ميليون نفر دهک‌هاي متوسط و پايين جامعه پرداخت مي‌کرد در اين ۴ سال به هر نفر ماهانه ۴۲۰ هزار تومان (علاوه بر ارقام قبلي) پرداخت مي‌شد. به تعبير ديگر هر خانواده ۴ نفره ماهانه يک‌ميليون و هشتصد هزار تومان اختصاص مي‌يافت. در دو هفته ابتدايي امسال ۲۵۰ درصد افزايش مصرف آرد داشتيم که نشان‌دهنده رانت و قاچاق آرد از کشور است.
 
ملک پور اظهار داشت: به دليل وقوع جنگ در اوکراين و کمبود کالاهاي اساسي و نيز افزايش قيمت جهاني آن‌ها، قاچاق غيرقابل‌کنترل کالاهاي اساسي ازجمله آرد و روغن به کشورهاي همسايه مثل ترکيه و افغانستان و عراق جدي‌تر شده و ادامه اين روند ممکن است کمبود اين گروه از کالاها را به دنبال داشته باشد.
 
وي بيان داشت: نکته مهم اين‌که در طول دو سه ماه گذشته با احتمال طولاني شدن و گسترش جنگ اوکراين، بسياري از کشورها اقدام به ذخيره‌سازي کالاهاي اساسي به‌ويژه گندم و غلات براي سه سال آينده کرده‌اند. اين موضوع باعث شده که کشورهاي ديگر هم به فکر ذخيره‌سازي بيفتند ازجمله عراق و ترکيه و ديگر کشورهاي منطقه که واردات عمده آن‌ها از اوکراين و روسيه بوده است و طبيعي است در اين شرايط به گندم و آرد ايران روي بياورند.
 
امام‌جمعه فارسان در پايان گفت: به‌هرحال عموم مردم در شرايط سخت معيشتي به سرمي‌برند انتظار داريم دولت محترم در اجراي اين سياستها با در نظر گرفتن حساسيتهاي شرايط زندگي مردم، زيرساختهاي پرداخت يارانه جبراني را فراهم کند و با يک شيب معتدل و متوازن، سياستهاي لازمالاجرا و ناگزير در جراحيهاي اقتصادي، پيش برود.

انتهاي پيام/590پ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

ساعت:

۱۴:۴۵:۵۳

6 May 2022