۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۵۰۵۹۳
کارگران را همیشه دریابید نه روز یا هفته کارگر؛

دستان پینه بسته و نان حلال/ زندگی کارگری یعنی حقوقی که به ماه نرسیده تمام می شود

خانواده‌های کارگری که حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شوند، همچنان مهمترین خواسته خود را افزایش سطح معیشت در کنار امنیت شغلی اعلام می کنند و بر اساس آنچه که از سوی نمایندگان تشکل‌های رسمی کارگری اعلام می‌شود، حداقل حقوق زندگی کارگران فقط برای ۱۰ روز آنها کفایت می‌کند.
دستان پینه بسته و نان حلال/ زندگی کارگری یعنی حقوقی که به ماه نرسیده تمام می شود
به گزارش جهانبین نیوز؛ از هنگامی که آدمی بر کره زمین پدید آمد، برای رفع نیازهای خود نیازمند کوشش بود.

زندگی انسان بر محور کار می گرد و کار، تلاش انسان جهت حصول به هدف معین است.

کلید گشایش هر استعدادی در درون انسان کار است.

کار بزرگترین و شاید زیربنایی ترین بخش زندگی انسان است، چراکه از کار می توان به جوهره درونی افراد پی برد وقتی این جوهره های درونی آشکار شوند و استعدادهای بالقوه به منصه ظهور برسند می توان به وجود جامعه ای پویا امیدوار بود.

در این میان هستند افرادی که به شغل شریف کارگری مشغول هستند و همین افرادند که چرخه تولید را در جامعه می چرخانند.

البته باید گفت این قشر زحمت کش که همان قشر ضعیف جامعه نیز هستند بیشترین سنگینی کار در هر پروژه ای را به دوش می کشند اما از کمترین مزایایی برخوردار هستند.

یکی از مهمترین دغدغه جامعه کارگری، موضوع نبود امنیت شغلی و عدم توازن دستمزد با هزینه‌های خانوار است. موضوعی که رهبری هم به آن تاکید کردند.

هر چند طی چند سال گذشته، حداقل دستمزد سالانه از تورم پیشی گرفت؛ اما خانواده‌های کارگری که حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شوند، همچنان مهمترین خواسته خود را افزایش سطح معیشت در کنار امنیت شغلی اعلام می کنند و بر اساس آنچه که از سوی نمایندگان تشکل‌های رسمی کارگری اعلام می‌شود، حداقل حقوق زندگی کارگران فقط برای ۱۰ روز آنها کفایت می‌کند.



اداره کار از ما کارگران بی پناه حمایت کند

"داریوش کامکار"، یکی از کارگران در چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ می‌گوید: کار کارگری هیچ گونه امنیت شغلی ندارد و هرآن ممکن است کار به اتمام برسد و ما هیچ درآمدی برای امرار معاش نداشته باشیم.

او ادامه می دهد: مطالبه اصلی ما از اداره کار است که جوابگوی ما کارگران بی‌پناه باشد.

کمکار اضافه می‌کند: اگر قانونی وجود دارد باید برای همه یکسان باشد. چرا این قانون برای یک عده خوب عمل می‌کند اما برای یک عده فقط ضرر است.


او می‌گوید: اداره کار باید حق و حقوق کارگران را بر اساس حدودی که قانون تعیین کرده است از صاحب‌کاران بگیرد، اما متاسفانه این عزم در اداره کار و مدیرانش دیده نمی‌شود.

کامکار ادامه می دهد: هیچ‌کدام از ما کارگران فصلی  پشتوانه مالی قوی نداریم که بخواهیم حتی وکیل را بگیریم تا بتواند از حقوق ما دفاع کند، کسی صدای ما را نمی شنود و برای ما کاری نمی کند.



قشر کارگری هم در جبهه کار و تولید و هم در دفاع مقدس ایستادگی کردند

علی افضلی جانشین فرماندهی سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) گفت: در زمان دفاع مقدس قشر کارگری هم درجبهه کار و تولید و هم در جبهه دفاع مقدس ایستادگی کرد و آن چیزی برای دشمنان ما گران آمد و سخت شد همین موضوع است.

علی افضلی جانشین فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: آرزوی انبیا از ابتدای اسلام تا کنون تحقق یک جامعه اسلامی بوده و 1400 سال در تحقق این آرزو فاصله ای اتفاق افتاد.

سردار افضلی با اشاره به آیه 155 سوره انعام گفت: خداوند کتاب قرآن را در این آیه مبارک دانست زیرا که قرآن پر از خیر و برکت است و این بالاتر از تصورات بشر است.
 
وی ادامه داد: در هر زمینه ای که بخواهید و دنبال خیر و برکت باشید از قرآن مدد بجویید که این کتاب بسیار مبارک و پر از خیر و برکتی است.

جانشین سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) استان چهارمحال وبختیاری عنوان کرد: وظیفه همه ما تبعیت از فرامین خدا و قرآن است ، خدا ترس باشیم و قدر منزلت و ارزش خودمان را بدانیم.
 
وی با اشاره به دوم اردیبهشت ماه سالروز تشکیل سپاه تصریح کرد: از افتخارات نظام جمهوری اسلامی مردمی بودن است ، وقتی بررسی می کنیم می بینیم از اقشار مختلف مردم به صورت خود جوش و داوطلبانه ، آنجایی که باید برای حفاطت از انقلاب (در سالهای 1358 و 1359) وارد میدان شدند و مقابل دشمنان ایستادند.
 
افضلی افزود: در زمان دفاع مقدس قشر کارگری هم درجبهه کار و تولید و هم در جبهه دفاع مقدس ایستادگی کرد و آن چیزی برای دشمنان ما گران آمد و سخت شد همین موضوع است.

وی تلاش امروزه دشمنان را در راستای نارضایتی مردم ایران دانست و گفت : امروزه جامعه کارگری علیرغم تلاش های بسیار زیاد دشمنان این مرز و بوم که همچنان در راستای توقف رشد و پیشرفت انجام می دهد ، دست از فعالیت خود نکشیده و همچنان محکم در مسیر خود ادامه می دهند.

علی افضلی عنوان کرد: مسئله مهمی که  باعث شده بعد از 44 سال از گذشت انقلاب روی پای خودمان بایستیم و افتخارات بسیار زیادی نصیب کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی کنیم همین ایستادگی و تلاش و کار قشر کارگر ملت ایران است.

جانشین فرماندهی سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) در آخر بیان کرد: این تلاش و ایستادگی قشر کارگر می طلبد که وظیفه مسئولین و دست اندر کاران و کسانی که بایستی حامی و پشتیبان این قشر زحمت کش باشند دو چندان شود ، امیدواریم مسئولین نظام با این حرکت انقلابی و دولت مردمی ، نگاهی که نگاه واقعی به جایگاه واقعی مردم زحمت کش جمهوری اسلامی است محقق شود.



نقش کارگران در تحقق بیانیه گام دوم بسیار حائز اهمیت است 
 
سلمان گنجی مسئول سازمان بسیج کارگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: اکنون نیز که در گام دوم انقلاب قرار گرفته‌ایم نقش کارگران در تحقق بیانیه گام دوم بسیار حائز اهمیت بوده و با فرهنگ کار خود می‌توانند در این راستا تاثیرگذار باشند.

 سلمان گنجی مسئول سازمان بسیج کارگری استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛  از برنامه های هفته کارگر خبر داد و اظهار کرد: کارگران در دوران دفاع مقدس از جمله اقشار فعال در میدان جنگ بودند و به کمک فعالیت آنها برخی از کارخانه‌ها ، توانستیم ملزوماتی را برای جبهه‌های جنگ فراهم کرده و به لطف خدا در برابر دشمن تا بُن دندان مسلح پیروز شویم.

گنجی تصریح کرد: اکنون نیز که در گام دوم انقلاب قرار گرفته‌ایم نقش کارگران در تحقق بیانیه گام دوم بسیار حائز اهمیت بوده و با فرهنگ کار خود می‌توانند در این راستا تاثیرگذار باشند.

سرهنگ گنجی حضور مسئولین در جمع کارگران ، جلسات اخوت کارگری و کارفرمایی ، افطار با کارگران را از دیگر برنامه های هفته کارگر خواند و گفت: حضور سفیران تولید در مدارس و دانشگاه ها ، تکریم زنان کار آفرین و کار گران زن و کمک مومنانه ، حضور کار گران در راهپیمایی روز قدس ، بازدید از کارگاه های مشکل دار ، میز خدمت و تشکیل جلسه هیات اندیشه ورزی از دیگر برنامه های این هفته می باشد.

مسئول سازمان بسیج کارگری استان چهارمحال و بختیاری در آخر ابراز کرد: نقش اصلی کارگران در عرصه تولید و اشتغال است که با توجه به شعار امسال این نقش باید بیش از پیش تقویت شود و بتوان از ظرفیت جامعه کارگری در راستای تولید، دانش‌بنیان بودن و اشتغال‌آفرینی بهره گرفت.



پرداخت به موقع حقوق کارگران را وظیفه اصلی خود می دانم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال ۱۴۰۱ از طریق بازرسی‌ها از کارگاه‌های مشمول قانون کار، هم حوادث ناشی از کار را کاهش یابد و هم قانون جدید کار را خصوصا برای پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارگران و پرداخت حق بیمه توسط کارفرما در کارگاه‌ها به اجرا گذاشته شود.

محسن مولوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ ضمن تبریک یازدهم اردیبهشت به‌عنوان روز جهانی کار و کارگر اظهار کرد: ۹۸ هزار کارگر در این استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده که در ۷ هزار ۵۰۰ کارگاه مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی شده که در سال ۱۴۰۱ از طریق بازرسی‌ها از کارگاه‌های مشمول قانون کار، هم حوادث ناشی از کار را کاهش یابد و هم قانون جدید کار را خصوصا برای پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارگران و پرداخت حق بیمه توسط کارفرما در کارگاه‌ها به اجرا گذاشته شود خاطرنشان کرد: کاهش مدت زمان رسیدگی به شکایت در اختلافات بین کارگر و کارفرما از دیگر برنامه‌های موردنظر است.

مولوی از اجرای طرحی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر خبر داد و بیان داشت: در این طرح با افزایش سواد، مهارت و دانش کارگران از انواع آسیب‌های اجتماعی که می‌تواند دامن‌گیر کارگران و خانواده آن‌ها شود پیشگیری می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در مباحث مربوط به نشاط اجتماعی و تکمیل اوقات فراغت امسال سه پروژه ورزشی در شهرکرد، فارسان و لردگان به بهره‌برداری می‌رسانیم و در اختیار کارگران قرار می‌دهیم.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ از آنجایی که استان چهارمحال و بختیاری صنعت قوی ندارد به خاطر همین بیشتر کارگران این استان فصلی هستند به این معنی که یا باید در ساخت و ساز مشغول به کار باشند یا در فصل برداشت محصول در باغات و مزارع فعالیت داشته باشند، همچنین صنعتگران اهل این استان مجبورند برای پیدا کردن کار به استان های جنوبی و یا حتی کشور های عربی مهاجرت کنند، همه این ها باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده برای این قشر زحمت کش می شود و بعضا" حتی ممکن است به دلیل کار در شرایط خطرناک و سخت یا جان خود را از دست بدهند یا دچار نقص عضو و یا بیماری های دیگر شوند.

اگر چه به گفته کارگران شرایط کار در استان به ویژه کارخانجات نیز سخت و طاقت فرسا است و حق و حقوق مادی و معنوی آن ها رعایت نمی شود از همین رو با توجه به اینکه در صنعت کشور این قشر نقش بسیار موثری دارند ضروری است که بیش از بیش به نیازها و خواسته های این قشر توجه شود و تنها به هفته کارگر و تقدیر از تعداد معدودی از آن ها بسنده نشود.
 
انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱

ساعت:

۱۰:۰۳:۵۵

2 May 2022