۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۵۰۴۷۸
عطر و بوی کلوس سلطان گیاهان بهاری در چهارمحال و بختیاری؛

حفاظت، یک تیر و دو نشان در اشتغالزایی و پیشگیری از انقراض کلوس

کرفس کوهی یا کلوس یکی از مهم‌ترین و گران‌قیمت‌ترین این گیاهان است که در فروردین‌ماه در کنار جاده‌ها، خیابان‌ها و گوشه و کنار بازار توسط دست‌فروشان به فروش می‌رسد و برداشت‌های بی‌رویه‌ای که توسط سودجویان صورت می‌گیرد سبب شده است تا این گیاه کمیاب با خطر انقراض مواجه شود.
حفاظت، یک تیر و دو نشان در اشتغالزایی و پیشگیری از انقراض کلوس
به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری یکی از معدود استان‌هایی است که بیشترین تنوع گیاهی را دارد و رویشگاه گیاهان مرتعی همچون موسیر، کاردی، سیردنگ، تره کوهی، کنگر، زنجبیل و... است و همه ساله با آغاز بهار این گیاهان روانه بازار می‌شوند.
 
کرفس کوهی یا کلوس یکی از مهم‌ترین و گران‌قیمت‌ترین این گیاهان است که در فروردین‌ماه در کنار جاده‌ها، خیابان‌ها و گوشه و کنار بازار توسط دست‌فروشان به فروش می‌رسد و برداشت‌های بی‌رویه‌ای که توسط سودجویان صورت می‌گیرد سبب شده است تا این گیاه کمیاب با خطر انقراض مواجه شود.

عمدتا در دامنه‌های رو به جنوب، رشد کلوس زودتر آغاز می‌شود و ارتفاعات زاگرس در مناطق زردکوه، کوه دلی دوآب صمصامی، منطقه سرآقاسید، شیخ علیخان، کوه قارن، کوه هزار دره، کوه سفید که عمدتا شهرستان‌های کوهرنگ اردل، کیار و لردگان از مکان‌های عمده رویش این گیاه در استان است.



احیای گیاهان دارویی و استفاده از ظرفیت اقتصادی این گیاهان در دستورکار منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری

هومان خاکپور رئیس اداره ترویج و آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به دو رویشگاه منحصربه‌فرد کلوس در منطقه سرآقاسید از توابع شهرستان کوهرنگ و کوه قارون در شهرستان لردگان اظهار کرد: در چهار دهه گذشته به دلیل برداشت بی‌رویه، غنچه‌چینی و بوته‌کنی، گیاه دارویی کلوس رو به نابودی و انقراض رفته است.

خاکپور با بیان اینکه سال ۹۹ با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه اجرای طرح احیای دو رویشگاه کلوس در لردگان و کوهرنگ در دستورکار قرار گرفت افزود: در این تفاهم‌نامه احیای این دو رویشگاه با مشارکت منابع طبیعی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی و با مشارکت دادن مردم و جوامع محلی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته با رویکرد کشت و توسعه گیاهان دارویی با مشارکت مردم بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع استان زیرکشت گیاهان دارویی رفت.

رئیس اداره ترویج و آموزش منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: احیای گیاهان دارویی در استان، جلوگیری از انقراض این گونه‌ها بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه، جلوگیری از غنچه‌چینی و استفاده از ظرفیت اقتصادی گیاهان دارویی به‌منظور بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی خانواده در دستورکار قرار دارد.




به گزارش جهانبین نیوز؛ کلوس، این گیاه وحشی از خانواده چتریان است که در فصل بهار می‌روید و به رنگ سبز مایل به زرد یافت می‌شود، این گیاه کوهی دارای طبیعت گرم و خشک بوده و حاوی مقادیر بالای ویتامین E، ویتامین C، ویتامین K، مواد معدنی ازجمله منیزیم و پتاسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها است.

همراهی ۴۰ نفر از مردم در حفاظت و حراست کلوس

به گزارش جهانبین نیوز؛ لطفعلی چراغپور رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کوهرنگ اظهار کرد: قُرق محلی امسال از اواسط اسفندماه ۹۹ آغاز شد تا از بوته و غنچه‌کنی کلوس و قاچاق این محصول جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در طرح قرق ۴۰ نفر از مردم جوامع محلی و چهار نفر از عوامل یگان منابع طبیعی به‌صورت شبانه‌روز در راستای حراست و حفاظت از این گونه فعالیت دارند تا این محصول رشد کرده و به بذردهی برسد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کوهرنگ اضافه کرد: پس از بذردهی، بذر این گونه نادر جمع‌‍آوری و توسط منابع طبیعی خریداری می‌شود تا به‌صورت رایگان بین بهره‌برداران مراتع توزیع شود.


چراغ‌پور ادامه داد: مصرف این گونه خوراکی بین مردم استان رایج است و این امر باعث شده که برخی سودجویان اقدام به برداشت غیراصولی محصول کنند که این امر زمینه تخریب و انقراض محصول را افزایش داده است.

چراغپور گفت: پارسال نیز طرح قرق این گونه نادر انجام شد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ از آنجایی که کلوس گیاهی کوهی و با خواص بسیار است موارد استفاده بالایی دارد، اما لازم است به درستی محافظت شود تا برداشت بی‌رویه و نادرست آن باعث انقراض نشود، همچنین مدیریت صحیح درخصوص کشت کلوس و برداشت بذر آن می‌تواند در جهت تقویت اقتصاد راهگشا باشد و زمینه‌ساز اشتغال بسیاری از بومیان را فراهم سازد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۱۲:۵۵

24 Apr 2022