۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۹
کد مطلب : ۵۰۲۳۱
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

راه‌ها، کلیدی‌ترین فضاهای عمومی در یک منطقه/عوامل انسانی مهم‌ترین علت در تصادفات جاده‌ای

توسعه راه‌ها به‌عنوان شبکه‌های اصلی ارتباطی که مهم‌ترین و حساس‌ترین فضاهای عمومی یک منطقه را تشکیل می‌دهند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
راه‌ها، کلیدی‌ترین فضاهای عمومی در یک منطقه/عوامل انسانی مهم‌ترین علت در تصادفات جاده‌ای
به گزارش جهانبین نیوز؛ همانطور که همه واقفیم  راه‌ها و جاده‌ها از مهم‌ترین مسیرهای مواصلاتی بین شهرها و روستاها بوده و پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت و نیاز انسان‌ها به مسافرت و تجارت امنیت و اهمیت راه‌ها را بیش از پیش آشکار می‌ساز این درحالی است که برخی از راه‌ها و جاده‌ها، سلامتی و امنیت کافی را برای مسافران ایجاد نمی‌کند.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های مستعد کشاورزی و گردشگری است و طبیعت، آب و هوا و زیبایی‌های طبیعی آن این استان  را به مقصدی برای گردشگران تبدیل کرده است.

از این رو توسعه شبکه‌های اصلی ارتباطی که مهم‌ترین و حساس‌ترین فضاهای عمومی یک منطقه را تشکیل می‌دهند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علی رغم ظرفیت‌های بالای چهارمحال و بختیاری، راه‌های مواصلاتی این استان از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و سالانه شاهد تلفات زیادی در محورهای مواصلاتی آن هستیم.

وجود بیش از ۵ هزار نقطه حادثه‌خیز در محورها و معابر کشور

سردار حسینی جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در خصوص نقاط حادثه خیز در کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 5 هزار و 200 نقطه حادثه خیز در محورها و معابر کشور داریم.

وی افزود: از این تعداد حدود 2 هزار مورد مربوط به معابر شهری که در حوزه وظایف و تکالیف شهرداری‌ها تقسیم بندی می‌شود و 3 هزار و 200 نقطه هم در محورهای مواصلاتی برون شهری هستند.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در طول سال 1400 حدود 8 هزار نفر از هموطنان در نقاط حادثه‌خیز محورهای مواصلاتی سراسر کشور جان خود را از دست دادند.

حسینی عنوان کرد: امید است در بودجه سال 1401 به صورت ویژه اعتباری جهت رفع نقاط حادثه خیز دیده شود تا دیگر شاهد حوادث تکراری نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: در کشور درخصوص رفع نقاط حادثه خیز کار جزیره‌ای انجام می‌شود، صرف و صلاح بیمه در این است که هر فردی تصادف کرد خسارت دریافت کند یا اینکه در اقدامات پیشگیرانه سهم خود را ایفا کند تا سود بیشتری کسب کند.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: بیمه امروز یکی از بنگاه‌های اقتصادی قوی در دنیا و کشور است که در ارتقا ایمنی حمل و نقل و ترافیک سهم به‌سزایی دارد، حال باید بررسی کرد سهم بیمه در کشور ایران در زمینه تصادفات رانندگی چقدر است.

حسینی بیان کرد: کار جزیره‌ای جواب نمی‌دهد، ترافیک حوزه‌ای است بسیار پیچیده و درواقع متشکل از حوزه‌های مختلف مهندسی و علوم انسانی است.

رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های استان با نصب تابلو، خط کشی معابر و... رفع نمی‌شود
 
غلامعلی نوربخش رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های استان با نصب چند تابلو، خط کشی معابر و... قابل رفع نیست.
 
وی افزود: در برخی مناطق برای رفع حادثه‌خیزی مسیرها، نیاز است که جاده تعریض شود و اقدامات سخت‌افزاری از این دست که وقت و کار بسیاری می‌برد، صورت گیرد.
 
رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نقاط حادثه‌خیز نیازمند اصلاح مسیر در استان زیاد است که ازجمله آن می‌توان به گردنه مروارید در شهرستان بروجن، پیچ خراجی، گردنه شلمزار و... اشاره کرد.
 
نوربخش عنوان کرد: از سال 95 تاکنون 49 نقطه حادثه‌خیز در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است، که از این تعداد 27 مورد در اولویت اصلاح قرار گرفت، همچنین از تعداد 27 نقطه نیز بین 10 تا 12 نقطه با نصب تابلو، خط‌کشی، تعریض پیچ و... به‌صورت مقطعی ایمن‌سازی شدند.
 
وی خاطرنشان کرد: نقاط حادثه‌خیز استان چهارمحال و بختیاری بیشتر در محورهای شهرکرد به شلمزار، محورهای مواصلاتی شهرستان‌های اردل و ناغان، گردنه‌های چَری و شاه‌منصوری، حاشیه زاینده‌رود و... وجود دارند.
 
عامل انسانی اولین علت در تصادفات

رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه 70 درصد تصادفات منجربه جرح یا فوت به دلیل عامل انسانی است، اضافه کرد: در حوادث رانندگی سه عامل راه، انسان و وسیله نقلیه دخیل است که عامل اولیه تصادفات عامل انسانی است.
 
نوربخش بیان کرد: در تصادفات رانندگی مهم‌ترین عامل سرعت غیرمجاز و سپس عدم توجه به مقابل است.

انطباق بیش از ۳ هزار جاده در استان با استانداردهای بین‌المللی

حسین مالکی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: 3 هزار و 742 کیلومتر جاده در استان وجود دارد که به لحاظ استاندارد با استانداردهای بین المللی منطبق هستند.


وی با اشاره به شناسایی 49 نقطه حادثه‌خیز در چهارمحال و بختیاری، افزود: بخشی از این نقاط رفع شده است، در حال حاضر 20 نقطه حادثه‌خیز در استان رفع و مابقی آشکارسازی و ایمن‌سازی شدند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: شرایط جاده این‌گونه است که گاهی نقطه حادثه خیز ایمن‌سازی می‌شود ولی دوباره در نقطه دیگر موارد خطرآفرین بوجود می‌آید.

مالکی عنوان کرد: در برخی جاده‌ها هیچ نقطه حادثه‌خیزی وجود ندارد اما آمار تصادفات در آن زیاد است، متاسفانه عدم رعایت مقررات رانندگی توسط مردم به‌ویژه سواری‌ها که بیشترین آمار تصادفات مربوط به آن‌ها است، باعث رشد آمار تصادفات می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در 10 ماه گذشته امسال نسبت به سال گذشته تصادفات جاده‌ای در چهارمحال و بختیاری رشدی معادل 10 تا 16 درصدی داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برای رفع نقاط حادثه‌ساز در استان، ایجاد دید در پیچ‌ها، نصب پل عابر پیاده، اصلاح موقت جاده و پیچ و... انجام شده است.

مالکی بیان کرد: بسیاری از جاده‌های در چهارمحال و بختیاری رخ به رخ هستند، اگر جاده‌های استان چهار خطه شود بخش اعظمی از تصادفات کم می‌شود.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۱

ساعت:

۰۱:۲۱:۳۷

21 Mar 2022