۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۵۰۲۱۹
شهرستان اردل، بهشت گمشده/

شهرستان اردل، با چشم انداز ها و مناظر طبيعی چشم به راه مسافران نوروزی است

شهرستان اردل با دارا بودن بيشترين چشم انداز ها و مناظر طبيعی همانند سال های قبل پذيرای خيل عظيمی از گردشگران می باشد.
شهرستان اردل، با  چشم انداز ها و مناظر طبيعی چشم به راه مسافران نوروزی است
به گزارش جهانبین نیوز؛ طبيعت زيبا و بکر شهرستان اردل همواره مورد تحسين و تمجيد گردشگران در ايام مختلف سال و نيز کانون توجه مسافران نوروزي بوده و هست.

فاصله شهرستان اردل تا مرکز استان چهارمحال و بختياری (شهرکرد) ۸۰ کيلومتر است.

اردل شهری کهن در چهارمحال بختياری است، مردمان اين شهرستان و حومه دارای گويش، موسيقی و آداب بختياری هستند.

در کتب قديمی اردل را به نام‌های بردر، بردل و آردال خوانده‌اند، اين شهر با آب و هوای معتدل سرد و خشک از مراکز ييلاقی ايل هفت لنگ بختياری است.

ابزارهای سنگی يافت شده در منطقه مربوط به دوره پارينه سنگی و دوره آغاز نوسنگی است که حکايت از قدمت 10 تا 11 هزار ساله آن دارد.

اردل سرزمين چشم اندازها و مناظر طبيعی، جنگلی، کوهستانی و ديار آبشارهای پر آبی چون تنگ زندان و معدن است، در اين منطقه چندين جاذبه گردشگری چون چشمه‌های مولا، سرداب، سرخون، نواحی جنگلی ديناوران، دورک، شليل، گندمکار وجود دارد.

پل بهشت آباد، مقبره خوانين بختياری از جاذبه‌های تاريخی اين سرزمين است که توأم با چشم اندازهای دل انگيز طبيعی، اردل را يک منطقه مستعد گردشگری معرفی می کند.

ديدنی های اردل

شوران آبسرده

در گشت و گذار در شهرستان اردل به روستايی می رسيم به نام شوران آبسرده، مسير رسيدن به روستا کوهستانی است در قسمت های بسياری از مسير کوه ريزش کرده است که در زبان محلی به شور کردن کوه يا پايين ريختن کوه تعبير می شود از طرفی چشمه آبسرده در اين روستا قرار دارد که به آن شوران آبسرده گفته می شود.

برای رسيدن به شوران آبسرده بعد از عبور از اردل به روستای ده کهنه می رسيم از ده کهنه به سمت کاوند جلو می آييم و ۱۰کيلومتری کاوند به شوران آبسرده می رسيم .
 

آبشار زرد ليمه

آبشار زرد ليمه يا بوينه در انتهای دره زرد ليمه در منطقه ديناران شهرستان اردل واقع شده است، آبشار زرد ليمه در ميان صخره ها و کوه های بلند زاگرس و در انتهای يک دره بسيار سرسبز و باصفا قرار دارد.

ارتفاع اين آبشار ۴۰ متر و عرض تاج آن (به جايی که آب شروع به پائين ريختن می کند، تاج آبشار می گويند) حدود ۶۵ متر است که آن را به عنوان يکی از عريض ترين آبشارهای کشور معروف کرده است.

هر چيزی که از يک مقصد طبيعت گردی انتظار داريد را می توانيد در اين منطقه پيدا کنيد. کوهستان های مرتفع، رودخانه ای زيبا، جنگل، مراتع سرسبز و البته يک اثر تاريخی ۶۰۰۰ ساله در اين منطقه دور هم جمع شده اند.
 
معروف ترين نوع پوشش گياهی در کوهپايه های زاگرس، جنگل های پراکنده بلوط آن هستند، اين جنگل ها به عنوان دومين منابع طبيعی جنگلی ايران پس از جنگل های شمال کشور، ارزش بسيار زيادی دارند و به عنوان ريه های تنفسی زاگرس شناخته می شوند.

گستردگی اين جنگل ها در مجاورت آبشار زرد ليمه، منطقه ای بسيار جذاب از منظر طبيعت گردی ايجاد کرده است.

درختان بادام وحشی و صنوبر هم نوع ديگر پوشش گياهی گسترده اين ناحيه هستند.

چشمه های باغ رستم

آبشارهای زيبای باغ رستم در تنگ درکش ورکش و در فاصله ۶ کيلومتری شهرستان اردل در زمره زيبايی های طبيعی به شمار می رود اما براي گردشگران ناشناخته مانده است.
 

سد کارون چهار

سد کارون چهار به عنوان بزرگترين سد بتنی کشور در ابتدای سال ۱۳۸۹ آبگيری شد؛ اين سد با ارتفاع ۲۳۰ متر و حجم بتنی افزون بر يک ميليون و ۷۰۰ هزار متر مکعب توانايی ذخيره ۲/۳ ميليارد متر مکعب آب را داشته و نيروگاهی به ظرفيت يک هزار مگاوات در کنار آن ساخته شده است.

هر ساله بيشترين بازديد از مناطق گردشگری شهرستان اردل در ايام تعطيلات نوروزی از سد کارون چهار می باشد که طبق گفته امام داد شهبازی بخشدار ميانکوه از توابع شهرستان اردل تا کنون ۵۰ هزار گردشگر از چشم انداز های اين سد زيبا بازديد کردند.

بخش ميانکوه از توابع شهرستان اردل با برخورداری از جمعيتی افزون بر ۲۲ هزار نفر در فاصله ۱۶۰ کيلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياری واقع شده است.
 

تنگ درکش و ورکش

اين منطقه ديدني بدليل داشتن گذرگاه هاي خطرناک کوهستاني که درکنار رودخانه آن براي عشاير و افراد در حال گذر ايجاد زحمت ميکرد به اين نام شناخته ميشود .در قديم چون بيشتر کار مردم با اسب و خر ويابو که به مال شهره بود انجام ميشد جاده هاي موجود در اين گذرگاه را مالرو مي ناميدند که بدليل سربالايي وسرازيري هاي تند افراد مجبور ميشدند زين يا همان جل خر يا اسب را گاهي به جلو (درکش) وگاهي به عقب(ورکش)اند يا بکشند به اين دليل نام آن درکش و ورکش شد.
 
شهرستان اردل،

روستاي کاوند درويشان

روستاي كاوند دويشان ازتوابع شهرستان اردل .بخش مركزي۳۰كيلومتري جنوب غرب شهراردل و۱۰۵كيلومتري جنوب غرب شهركرد(مركزاستان)واقع شده است .

چشمه سرخون

چشمه سرخون يکي از چشمه‌هاي استان چهارمحال و بختياري است که در شهر سرخون از توابع بخش ميانکوه شهرستان اردل در ۱۲۰ کيلومتري شهرکرد قرار دارد. اين چشمه که از کوه‌هاي واقع در اين منطقه سرچشمه مي‌گيرد، داراي آب سرد و گوارايي مي‌باشد و در طول مسير ۲۰ کيلومتري خود موجب عمران و آباداني اين منطقه شده است. اين چشمه در انتهاي مسير خود به رودخانه کارون مي‌ريزد.
 
سرخون به معناي سرچشمه مي‌باشد زيرا کلمات «خن»، «خون» و «خان» در فارسي قديم به معناي چشمه به کار مي‌رفته است.
از آب اين چشمه براي تأمين آب آشاميدني چندين روستا، آب مورد نياز چند مزرعه پرورش ماهي و چندين هکتار مزارع کشاورزي استفاده مي‌شود اما متأسفانه از آنجا که اين چشمه در پايين‌دست تلمبه‌خانه نفتي گندمکار واقع شده است، چندي است آب اين چشمه با مواد نفتي آميخته شده و به اين ترتيب سبب به خطر افتادن سلامت مردم منطقه شده است.
 
شهرستان اردل،

پل بهشت آباد

پل بهشت آباد مربوط به دوره قاجاري است و در شهرستان اردل، روستاي بهشت آباد واقع شده و اين اثر در تاريخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۵۹۸۳ به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. اين پل درعهد قاجار توسط يکي ازخوانين قدرتمند بختياري بنام حسينقليخان ايلخان بختياري در شش کيلومتري شهر اردل در کنار روستاي بهشت آباد بر روي رودخانه بهشت آباد ساخته شده است.

آبشار لندي

آبشار لندي يکي از آبشارهاي دائمي و زيباي استان چهارمحال و بختياري است که در منطقه شليل از توابع شهرستان اردل قرار گرفته است.
شهرستان اردل،

غار اردل

غار کوچک و فرسايش ساخته اردل در مسير راه جونقان به اردل و در حدود ۴ کيلومتري تونل اردل قرار دارد.
شهرستان اردل،
۴. آثار معنوي ، فرهنگي
آيين ،آداب و سنن زندگي روستايي ، عشايري ، زبان و گويش لري بختياري ، موسيقي محلي ، عروسي ، رقص چوب بازي و دستمال بازي ، پوشاک رنگا رنگ ، پوشاک مردان و ...

۵. سوغات
صنايع دستي روستايي و عشايري: قالي ، گليم ، گبه ،شيردنگ و ...
فراورده هاي لبني : کشک ، قارا ،روغن حيواني و ...
محصولات کشاورزي : گردو ، بادام ، کشمش ، عسل و ...

تلفنهاي ضروري
پست راهنمايان نوروزي: سه راهي بهشت آباد : ۰۳۸۳۴۳۴۲۲۸۱
اکيپ سيار : ۰۳۸۳۴۳۴۲۲۸۱
ستاداسکان : خيابان علامه طباطبايي - اداره آموزش و پروش اردل ۰۳۸۳۴۳۴۲۱۴۱
اطلاعات بيمارستان امام رضا (ع): ۰۳۸۳۴۳۴۴۲۷۲ - ۰۳۸۳۴۳۴۴۲۷۴
داروخانه دکتر گلستاني: اردل -بلوار شهداء ۰۳۸۳۴۳۴۴۱۸۰
داروخانه نصيري: اردل - بلوار شهداء - ۰۳۸۳۴۳۴۳۹۴۴
جايگاه CNG و پمپ بنزين بهراميان اردل خيابان شهيد رجايي
جايگاه CNG شهرداري اردل - انتهاي بلوار شهداء ( ورودي از مسير ناغان )

انتهاي پيام/570ه
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۰۷:۲۳

19 Mar 2022