۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۵۰۱۷۰
شب عید عَلَفا کوفته به‌پا

"قیمه ریزه" غذای چهارمحالی‌ها در شب "عید عَلَفا"

"عید عَلَفا" آخرین رسم استقبال از بهار در چهارمحال و بختیاری است که از گذشته در بین مردم رایج بوده و مردم در این شب "قیمه ریزه" که غذایی محلی است طبخ می‌کنند.
"قیمه ریزه" غذای چهارمحالی‌ها در شب "عید عَلَفا"
به گزارش جهانبین نیوز؛ نوروز یکی از بزرگ‌ترین و کهن‌ترین آیین‌ها در ایران است و مردم در جای جای کشور برای برگزاری این مراسم رسم و رسومات خاصی دارند که در فرهنگ آن قسمت ریشه دوانده است.
 
مردم چهارمحال و بختیاری نیز مانند سایر ایرانیان برای استقبال از بهار و برگزار نوروز سنت‌های خاص خود را دارند که "شب عید عَلَفا" یکی از این مراسمات است.
 
"عید عَلَفا" آخرین رسم استقبال از بهار دراین استان است که از گذشته در بین مردم رایج بوده، این رسم از آنجایی نشئت می‌گیرد که مردم معتقد بودند شب آخرین پنجشنبه سال مردگان اجازه دارند به اقوام خود سرکشی کنند و از همین‌رو در این شب شله یا نوعی شیرینی شبیه حلوا که به آن "حلوا عَلَفی" گفته می‌شود، تهیه می‌کنند.    
 
اما در برخی دیگر از نقاط به‌ویژه در شهرکرد شب قبل ازعید نوروز به‌عنوان شب عید عَلَفا در نظر گرفته می‌شود، و شهرکردی‌ها از قدیم‌الایام در این شب در خانه بزرگ‌ترها جمع شده و "قیمه ریزه" یا "کوفته ریزه" که غذایی شبیه کوفته تبریزی است طبخ کرده و میل می‌کردند.


 
طبخ کوفته ریزه تفاوت‌های بسیاری با کوفته تبریزی دارد و با گوشت قرمز و سبزی‌های محلی خوش طعم پخته می‌شود.
 
اما آداب و رسوم دیگری نیز به این آیین در طول زمان اضافه شده است و از آن جمله می‌توان به این اشاره کرد که در برخی خانواده‌ها بزرگ‌ترها با قرار دادن قطعه‌ای طلا در یک کوفته ریزه‌ این شانس را به بچه‌ها می‌دهند که کوفته حاوی طلا را از آن خود کنند و به این ترتیب برگزاری آیین شب عید عَلَفا را جذاب‌تر نیز می‌کنند.


در شب عید علفا تصنیف‌های محلی نیز بین مردم خوانده می‌شد مانند : "شب عَلَفا کوفته به پا/ از ناودونا شله میاد از آسمون کوفته میاد".
 
انتهای پیام/1026
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۲۰:۱۳

14 Mar 2022