۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
کد مطلب : ۵۰۱۴۷
جهانبین نیوز گزارش می دهد؛

دریچه تامین هوا ؛ از پوشاندن خطر تا قطع کردن شیر گاز / نصب این دریچه اقدامی در جهت هوشمند سازی ساختمان

دریچه تامین یک اگاهی ایجاد می کند که می تواند ایمنی فضا را بالا ببرد و با تمام دستگاه های تهویه هم می تواند لینک شود.
دریچه تامین هوا ؛ از پوشاندن خطر تا قطع کردن شیر گاز / نصب این دریچه اقدامی در جهت هوشمند سازی ساختمان
به گزارش جهانبین نیوز؛ یک المان یا چیزی که باید در ساختمان اجرایی شود تحت عنوان دریچه تامین هوا است که این تامین هوا مربوط می شود به تامین هوا تازه.

در حال حاضر سیستم ساختمانی و فرهنگ مسکونی جامعه ایرانی به این سمت کشیده شده که تمایل دارند  از بخش موتورخانه بصورت شخصی استفاده کنند اما  از فضاهای که منجر به سوخت می شود استفاده نمی شود مگر مجموعه های اداری.

در حال حاضر پکیج هایی وجود دارد  که شبیه یک موتورخانه هستند و در هر خانه ای جدا جدا از آن استفاده می شود.

 در گذشته موتورخانه بود اما به دلیل مدیریت مشترک  هزینه ها نیز باید بصورت مشترک پرداخت می شود و به همین خاطر میزان مصرف ها مشخص نبود و همین امر باعث بروز اختلافات بین اهالی ساختمان می شد اما بعد از روی کار آمدن پکیج ها، واحد ها مستقل شدند و همین امر مزایای زیادی را در برداشت، هرچند توصیه بر این است که پکیج ها خارج از واحد مسکونی باشد و استفاده و کاربرد پکیج و وسایل گرمایشی مربوط به این سیستم تحت متراژ مشخصی باشد و بتواند مجوز این سیستم را بگیرد، در واقع هر ساختمانی مجور نصب پکیج را ندارد.

در کنار همه این ها اگر چیزی به نام پکیج نصب شود حتما دریچه تامین هوا تهویه نیاز می شود.

در ساختمان ها با توجه به فضا و متراژ، توان پکیج به عنوان منبعی است  که سوخت مصرف می کند و اکسیژن می گیرد.

در کنار پکیج و سایر وسایل گرمایشی اجاق گاز و بسیاری از وسایلی که گاز سوز هستند داخل خانه ها متمرکز شده همین قضیه باعث می شود که حجم بالایی از اکسیژن  را شامل شود.

از طرفی فعالیت های اجتماعی  و زندگی هم صورت می گیرد که نیاز به اکسیزن دارد که در این جا سه مسئله پیش می آید، یکی هوا تازه ای است  که حاوی اکسیژن مورد نیاز بوده و تنفس افراد در شرایط معمولی را دارا می شود.

یک بخشی از این ها که بخش قابل توجهی است و بخاری اضطراری هم در ان فضا باید باشد هرچند اکسیژن می گیرد و سوخت محصولات گرما نیز احتراق خارج می کند.



نصب دریچه تهویه هوا در ساختمان ها الزامی است

همه این ها می طلبد که یک هوا و جریانی از بیرون، داخل فضای مسکونی نفوذ پیدا کند و این دریچه تهویه  شود که در همه ساختمان ها هم الزامی است.

مشکلی که در ساختمان های خودمان داشتیم می توانیم تامین دهیم به استان هایی که اقلیم سردسیر دارند.
صرفه جویی در انرژی از ملزوماتی است که خصوصا در فصل سرما باید ان را رعایت کرد چراکه در صورت رعایت نکردن هزینه های زیادی بابت سوخت باید پرداخت شود.

به خاطر صرفه جویی در سوخت مالک مجبور به پوشاندن دریچه ها می شود واگر در همین ساختمان مشکل گاز گرفتگی پیش اید بخاری از جای خود خارج شده و سوخت ناقص پیش می آید و باعث می شود اکسیژن درست به وسایل نرسد.

یعنی هوا اصلاح عامش این است که دمی داشته باشد یا نفوذ گاز منی اکسد کربن داشته باشیم ان دریچه باعث می شود افراد اگر احساس حال بد می کنند تایمی چون هوا دارد گردش پیدا می کند همچنان سطح هوشیاری بالایی داشته باشند و اقدام کنند برای رفع نقص یا حتی می تواند این مشکل را مرتفع کند.

اما نخبگان ما دریچه تامین هوا را اختراع کرده اند که می تواند خیلی از خطرها را مرتفع و آن را بپوشاند.



 دریچه تامین هوا خیلی از خطرها را کمرنگ می کند

اکرم جهانبخشی مخترع چهارمحالی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد:  دریچه تامین هوا خیلی از خطرها را مرتفع و آن را می پوشاند.

وی تصریح کرد: اگر در ساختمانی مشکل نصب ایمنی یا اجرای فنی و مهندسی یا هر پوشاندن دریچه رخ دهد و منجر به تلفات مالی یا جانی شود خواه ناخواه از طریق مراجع قضایی پیگری و معمولا مهندس آن ساختمان محکوم می شود ، حتی اگر تمام نکات را رعایت کرده و تذکر داده شود و بعد از خروج از ان فضا مالک یا کاربر به سببب تغییراتی که ایجاد می کند باعث بروز حادثه شده باشد.

جهانبخشی ادامه داد:دریچه ای طراحی شد که یک سری سنسورهایی دارد از جمله  کدی برای این دریچه در نظر گرفته و به مرور زمان هم اصلاح شد که می تواند شامل پارامترهایی که سوختن کامل یا  ناقص گاز است شامل شود.

وی بیان داشت: این دریچه  انواع گازهایی که می تواند در مصارف صنعتی مثل امونیاک یا حتی گاز شهری منوکسید کربن، دی اکسید کربن و انواع گازهای دیگر که ممکن است تولید شود را شناسایی می کند.

 جهانبخشی بیان داشت: این دریچه دو قسمت دارد یک کیت دارد که نقش هوشمند این قضیه بوده و یک دریچه ای که به جای دریچه های معمولی نصب می شود این کیت می تواند در فضاهایی از جمله اتاق ها  که پکیج است نصب  شود و هرگونه اختلال در سیستم گاز رسانی و نصب گاز شهری یا سوخت ناقص و تشخیص نشت گاز مونوکسید کربن که گاز مرگ اور است را تشخیص دهد .

وی عنوان کرد: قابلیت های این طرح به این  صورت است که می تواند  کاملا بدون هیچ سیم ارتباطی به دریچه فرمان دهد در لحظه تشخیص خطر، دریچه خود به خود اگر بسته باشد و اگر فضای اتاق بسته باشد در زمان نیاز باز شود.

جهانبخشی خاطر نشان کرد: یک تایم استراحت مالک است که در اتاق خوابیده که بوق هشدار دهد و قبل تنظیم است و ان چیزی که ما الان برای ان تنظیم کردیم در حدی است که انسان خواب را بیدار می کند.
وی یادآور شد: هم چراغ هشدار و هم بوق هشدار دارد و می تواند به شیر برقی مجهز شود و شیر اصلی گاز را قطع کند وخطر را نشت گاز شهری اعلام کند و در کنار ان مالک را هشیار می کند .

جهانبخشی یادآور شد: قبلیت دیگر اینکه تصور کنیم کسی منزل نباشد و نشت گاز شهری رخ دهد به سه یا چهار تلفن تماس بگیرد و تماس هم به گونه ای است که زنگ هشدار را پخش می کند و به مالک هشدار خطر را می دهد.

این دریچه با توجه به نیاز مالک و ساختمان قابلیت ارتقاء دارد

این مخترع چهارمحالی ادامه داد: این دریچه یک اگاهی ایجاد می کند که می تواند ایمنی فضا را بالا ببرد و با تمام دستگاه های تهویه هم می تواند لینک شود،با توجه به نیاز ساختمان و مالک قابلیت ارتقا نیز دارد.

جهانبخشی اظهار کرد: نصب این دریچه نه تنها یک اقدام ایمنی است بلکه اقدامی در جهت هوشمند سازی ساختمان هاست که می توانیم بگوییم این محصول زمانی که نیاز باشد باز می شود.

این دریچه پوشاندی نیست و موقع هشدارخاموش نمی شود

وی خاطر نشان کرد: قبلیت دیگر این طرح این است که اگر دریچه های معمولی اتفاقی رخ دهد هیچ جا رصد نمی شود و مجموعه نظام مهندسی ما از چند و چون این اتاق نا اگاه هستند و نتیجه ان حادثه با حضور کارشناسان دادگستری رمز گشایی می شود.

جهانبخشی توضیح داد: این دریچه علاوه بر تماسی که می تواند برقرار کند می تواند در لحظه وقوع هرگونه مشکلی را به سازمان نظام مهندسی و بخش گاز انتقال دهد، که فلان پروزه در فلان موقعیت دچار اختلال شده که این اختلال نشت گاز شهری یا نشت سوخت ناقص می باشد.

وی در ادامه گفت: ما همه این ها را پیش بینی کرده ایم که بلاخره توسط مالکین و استفاده کنندگان بتواند یک اقدام صورت گیرد و همه بتوانند این هشدار را دریافت کنند و اطلاع رسانی و اقدام اولیه صورت گیرد و حتی مشخص می شود که کدام مناطق دچار این مشکل هستند.

هیچ مانعی برای تجاری سازی طرح وجود ندارد

جهانبخشی یادآور شد: طرح دریچه تامین هوا یکی از طرح هایی است اگر بخواهد به استفاده عام برسد هیچ مانعی برای تجاری سازی طرح وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه طرح هایی که در صنعت ساختمان به کار گرفته می شود معمولا با موانعی روبه رو می شوند گفت: ما تا کنون آن گونه که باید حمایت نشده ایم که بتوانیم طرح را به مرحله تجاری سازی برسانیم.

جهانبخشی یکی از اهداف خود و همکارانش را تجاری سازی این طرح دانست و گفت: این محصول صنعتی می تواند اشتغال زایی  حداقل پنج یا شش نفر در یک کارگاه کوچک صنعتی با تولید روزانه  500 دستگاه را در برگیرد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون اقدامات مثبتی برای اجرایی کردن این طرح صورت گرفته است  یاد آور شد: ثبت اختراع این طرح گرفته و در نظام مهندسی و سازمان آتش نشانی  نیز تست شده  برای معاون وزیر در دولت قبل نیز مطرح و در حال حاضر در جریان ارائه طرح به شرکت گاز نیز هستیم.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ هز ینه تمام شده این محصول برای یک نفر دو میلیون تومان برآورد شده است اما اگر به تولید انبوه برسد به قیمت 800 یا 900 می تواند به فروش برسد که در برابر هزینه های سنگین ساختمان قیمت ناچیزی است.

لازم به ذکر است آقایان مهندس ابراهیم صالحی و محسن بهرامی در اجرا این طرح خانم اکرم جهانبخشی را همراهی کرده اند.
 
انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

ساعت:

۰۸:۰۹:۵۰

12 Mar 2022