۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۵۰۰۹۴
صرفه‌جویی تنها راه گذر از بحران کم‌آبی

امسال هوای آب را بیشتر داشته باشیم/ شست و شو، تنها راه خانه‌تکانی نیست

امروزه که محدودیت منابع آب به یک دغدغه ی ملی تبدیل شده است، با اندکی صرفه جویی می‌توانیم با بحران کم‌آبی مقابله کرد، بنابراین می‌طلبد مردم در خانه‌تکانی‌ها با مصرف درست آب به فکر روزهای گرم تابستان باشند و به این طریق از قطع آب در آینده جلوگیری کنند.
امسال هوای آب را بیشتر داشته باشیم/ شست و شو، تنها راه خانه‌تکانی نیست
به گزارش جهانبین نیوز؛ با قرارگیری در آستانه سال نو خانواده‌ها و به‌ویژه بانوان بنابر رسم و آیین گذشته مشغول خانه‌تکانی هستند تا بنابر اعتقادی که میراثی از گذشتگان است غبار و آلودگی از چهره منازل بزدایند و سال نو را با تمیزی و پاکیزگی آغاز کنند.
 
شست‌وشوی فرش‌ها، ملحفه‌ها، پرده‌ها، در و دیوار و... در این ایام سبب می‌شود که مصرف آب خانگی بالا رود و از آنجایی که کشور و به تبع آن چهارمحال و بختیاری در خشکسالی به سر می‌برد و بنابر اعلام سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری میانگین وزنی بارندگی سال زراعی جاری یعنی از اول مهر تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۳۴۱ میلیمتر بوده که نسبت به میانگین سال زراعی کامل (اول مهر تا ۳۱ شهریور سال بعد) با کاهش ۴۱ درصدی همراه است، همچنین این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۶ درصد افزایش و نسبت به میانگین بلند مدت ۶ درصد کاهش دارد، بنابراین عدم صرفه‌جویی و مصرف درست بر وخامت اوضاع افزوده و دور از انتظار نیست که در آینده ساعت‌ها و شاید روزها بدون آب بمانیم.
 
همانطور هم می‌دانیم امسال چهارمحال و بختیاری با بحران شدید آبی مواجه شد و شاهد بودیم که چشمه کوهرنگ که سرچشمه دو رود بزرگ در کشور است در آستانه خشکی قرار گرفت، همچنین  هنوز در شهرکرد مرکز این استان آبرسانی با تانکر صورت می‌گیرد.


 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری منبع تامین آب شرب مردم شهرکرد بعد از کاهش دبی آب چشمه کوهرنگ را چاه‌های دارای آب باکیفیت اعلام داشته است و از افزودن چهار کیلومتر خط انتقال آب و 6 حلقه چاه به منابع تامین آب شرب شهرکرد خبر داده است.

 اما باید این نکته را مد نظر داشت که کاهش بارندگی و تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران سبب شده سطح آب‌های زیرزمینی بسیار پایین بیاید و شهرکرد یکی از دشت‌های بحرانی در این زمینه ‌باشد بنابراین عدم صرفه‌جویی در مصرف آب احتمال خالی شدن این سفره‌ها را بیش از پیش می‌کند.
 
برای گذر از بحران فعلی، مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند
 
علی حیدری سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به دستور ویژه استاندار برای حل مشکل قطعی و افت فشار آب در شهرکرد، اظهار کرد: در پی بحران به‌وجود آمده برای تامین آب شرب مردم شهرکرد، استاندار تاکید ویژه برای حل مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن داشتند.
 
وی افزود: در اولین گام ۱۹ تانکر آبرسان برای تامین آب مخازن از سطح چهارمحال و بختیاری و استان‌های معیین فراخوان داده شد، همچنین 6 حلقه چاه به شبکه توزیع آب شرب شهرکرد اضافه شده است.


سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: برای تکمیل فرآیند پمپاژ آب به مخازن آب شرب شهرکرد حدود چهار کیلومتر لوله‌کشی برای انتقال آب انجام و مطالعات لازم برای احداث دو خط پدافندی برای انتقال آب پایدار برای شهرکرد انجام شد و عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.
 
حیدری با درخواست از مردم شهرکرد برای صرفه‌جویی در مصرف آب شرب برای گذر از بحران فعلی، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ روز آینده مشکل کمبود و قطعی آب شرب در شهرکرد به‌طور اساسی حل شود، البته مشکل تاحدودی با تلاش‌های صورت گرفته حل شده است.
 
با مصرف بهینه،صرفه‌جویی را به فرزندم آموزش می‌دهم

مریم علیاری یکی از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: همه می‌دانیم که شست و شوی فرش و قالیچه در منازل موجب هدر رفت حجم زیادی آب می‌شود و بهتر است، برای شست‌وشوی فرش‌ها از طریق قالیشویی‌ها اقدام نمود و برای صرفه‌جویی در مصرف آب از شستن دیوارها با آب شرب بپرهیزیم.

وی افزود: سعی می‌کنم در تمیزکاری‌هایم کم‌تر از آب استفاده کنم و یا اگر در جایی نیاز به مصرف آب باشد استفاده درست را مدنظر دارم.
 
این بانوی شهرکردی ادامه داد: از همین الان به فرزندم نیز آموزش می‌دهم که نه‌تنها در استفاده از آب که در مصرف همه انرژی‌ها صرفه‌جویی را سرلوحه کار خود قرار دهدو این کار را فقط و فقط می‌توانم با استفاده بهینه خودم عملی کنم.
 
علیاری باین داشت: همشهریان باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر فرش یا پتویی تمیز است نیازی نیست حتما شسته شود و بهتر است شستن آن را به وقتی دیگر که مصرف کم‌تر است موکول کنند.
 
وی گفت: ما زنان خانه‌دار باید سریع‌تر کارهایمان را انجام دهیم تا در زمانی که زنان شاغل می‌خواهند خانه‌تکانی کنند مصرف ما نیز اضافه نشود و باعث افت فشار آب نشود چراکه بانوان شاغل معمولا مجبور هستند در روزهای پایانی سال گردگیری خانه‌هایشان را انجام دهند.

نیازی نیست هر سال فرش‌ها شسته شود

اسدی یکی دیگر از بانوان چهارمحالی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در گذشته مردم فرش، پتوها و پرده‌ها را در خانه‌هایشان می‌شستند اما الان کمتر این کارها در خانه انجام می‌شود و مردم ترجیح می‌دهند این موارد را به قالیشویی و خشکشویی بسپارند.

وی با بیان اینکه نیازی نیست هر سال فرش‌ها شسته شود، ادامه داد: من برای اینکه آب کمتری مصرف شود چند سال یک‌بار فرش‌هایم را شسته و بیشتر برای تمیز کردنشان از شامپو فرش استفاده می‌کنم.

اسدی با اشاره به اینکه در گذشته چون از چوب و ذغال برای گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌شد گردگیری‌های عید گسترده‌تر و نیاز به مصرف آب بیشتری داشتند بیان داشت: امروزه به دلیلاستفاده از گاز در اکثر خانه‌ها دیگر خبری از دوره و سیاهی  نیست و می‌توان با مصرف آب کمتر هم کارها را انجام داد.


 
شهروندان با زمان‌بندی و توزیع کارها در روزهای باقی‌مانده سال از افت فشار آب جلوگیری کنند

احمدرضا محمدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از آنجایی که برای تهیه و توزیع آب آشامیدنی سالم و بهداشتی خدمتگزاران مردم در شرکت آب و فاضلاب زحمات طاقت فرسای زیادی را متحمل می‌شوند از شهروندان این استان تقاضامندیم با مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب خصوصا در خانه تکانی‌های شب عید هوای آب را داشته باشند.
 
وی با اشاره به ایام پایانی سال، نزدیکی عید نوروز باستانی و سنت حسنه خانه تکانی گفت: باید توجه نماییم در خانه‌تکانی‌ها ابتدا به ضرورت شست‌وشو بپردازیم و قبل از آنکه اقدام به شستشو کنیم از خود بپرسیم آیا شستشو ضرورت دارد یا فقط از روی عادت چون که پایان سال است باید اقدام به شستن کنیم.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری افزود: برای شستشوهای ضروری باید برنامه داشته باشیم، اقلام همجنس را در کنار هم با میزان آب کمتری تمیز کنیم و بخشی از کارها را به کاربلدها بسپاریم به‌عنوان مثال شستن فرش‌ها، پرده‌ها، پتوها و... را به فرش شویی‌ها واگذار کنیم تا در شستشوهای این اقلام از آب تصفیه شده استفاده نشود.
 
محمدی گفت: شهروندان در صورتی که ناچار به شستشوی اقلامی هم چون لباس‌ها و... هستند، تلاش کنند با زمان‌بندی و توزیع کارها در روزهای باقی مانده سال از افت فشار یا قطعی آب جلوگیری کنند.
 
وی در پایان تاکید کرد: در پویش ملی خانه تکانی، خانواده‌‌ها مدیریت مصرف آب و صرفه جویی در مصرف این نعمت خداوند را حتما مدنظر قرار دهند تا با همکاری هم بتوانیم بدون دغدغه به استقبال سال جدید برویم.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ امروزه که محدودیت منابع آب به یک دغدغه ی ملی تبدیل شده است، با اندکی صرفه جویی می‌توانیم با بحران کم‌آبی مقابله کرده، هم خود و هم دیگران را از آب، این نعمت الهی بهره‌مند سازیم ، بنابراین می‌طلبد در شرایطی که خشکسالی وضعیت کشور را به حالت بحرانی درآورده است مردم در خانه‌تکانی‌ها با مصرف درست آب به فکر روزهای گرم تابستان باشند و به این طریق از قطع آب در آینده جلوگیری کنند.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۳۷:۵۴

3 Mar 2022