۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۵۰۰۸۳
چرخیدن چرخ زندگی با خیاطی؛

بانو کارآفرینی که با نوک سوزن چرخ زندگی را می چرخاند/ثروت آفرینی از دل کارگاه های کوچک

در شرایطی که مشکلات اقتصادی نفس واحد‌های تولیدی را تنگ کرده، نبض واحد‌های کوچک و خانگی می‌زند و از گوشه گوشه آن آوای کار و تلاش شنیده می‌شود.
بانو کارآفرینی که با نوک سوزن چرخ زندگی را می چرخاند/ثروت آفرینی از دل کارگاه های کوچک
به گزارش جهانبین نیوز؛ کم نیستند بانوان کارآفرینی که با تلاش و اعتماد به نفس و حتی سرمایه گذاری اندک کار خود را شروع می کنند و بدون هیچ حمایتی حرکت روبه جلو دارند.

خانم ایمانی یکی از این بانوان کارآفرینی است که حکایت خیاطی خود را برای خبرنگار جهانبین نیوز به شرح ذیل روایت کرد.

 ایمانی یکی از کارآفرینان نمونه در استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛می گوید: بنده کارم را از دوران راهنمایی شروع  واوقات فراغت خود را با کلاس های خیاطی می گذراندم.

او ادامه می دهد: به محض اینکه  مدرسه خود را تمام کردم دنبال هنرهای دیگری مثل مکرومه و گل سازی رفتم  ولی نتوانستم ادامه بدهم چراکه علاقه من بیشتر به کارهای خیاطی بود و حس کردم در این زمینه موفق تر هستم.

ایمانی توضیح می دهد: کارم را  با یک چرخ ساده معمولی شروع کردم ولی بعد از چند سال یعنی در سال 81 هم زمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) یک چرخ صنعتی از پدرم هدیه گرفتم و همین باعث شد انگیزه پیدا کنم که با خیاطی یک کسب و کار برای خودم راه اندازی کنم.



 او افزود: اوایل به این فکر افتادم برای دوستان و فامیل خیاطی کنم ولی کم کم در بین مردم معرفی شدم و هر مشتری که کار من را می دید یک مشتری دیگر با خودش می آورد و همین باعث شد که من بیشتر راغب بشوم که کار خود را ادمه دهم به همین خاطر  هرچی اندوخته می کردم یک چرخ به چرخ های خیاطی اضافه می کردم .

ایمانی تشریح می کند: یکی از علاقه های من این بود که به مرور زمان  چرخ خیاطی بیشتری خریداری کنم  و بعد از آن به این فکر افتادم که مکانی را برای خیاطی کردن آماده کنم به خاطر همین در منزل خود یک کارگاه آماده کردم و مشتری می توانست هرساعتی از شبانه روز دوست داشت به کارگاه رجوع کند.



کارآموزای من بیشتر افراد بی سرپرست یا بد سرپرست بودند

این خانم کارآفرین می گوید: کم کم کارگاه راه افتاد و نیروها شناخته شدند که بیشتر آن ها یا بسیجی یا از خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست بودند  که با توجه به شناختی که داشتند سمت من می آمدند.

ایمانی ادامه می دهد: بعد از چند سال کار کردن به فکر آموزش افتادم با طی مراحل آزمون و مربی گری کم کم به سمت و سوی آموزش رفتم و در کنار اموزش کارگاه نیز داشتم، چون عقیده ام بر این بود وقتی کسی آموزش می دهد نباید کار اصلی خود را رها کند و اگر کار عملی را انجام ندهد در آموزش نیز موفق نیست.



ساعت کار خود را به گونه ای تنظیم کردم که ضربه ای به کار خانه نخورد

این بانوی کارآفرین  توضیح می دهد: کم کم آموزش را شروع کردم و خداروشکر جوری تنظیم می کردم که ضربه ای نه به کارهای خانه و نه به کارهای بیرون بخورد و ساعت های شبانه روز را طوری تنظیم می کردم که ضربه در زندگی وارد نشود.

ایمانی در ادامه می گوید: در حال حاضر 10 نفر کارآموز در کارگاه خیاطی دارم که پایان دوره آن هاست و باید  برای آزمون معرفی شوند اما بصورت ثابت چهار نفر در اینجا مشغول به کار هستند.

او می افزاید: بصورت غیر مستقیم اشتغال زایی زیادی داشته ام به گونه ای که هر هنرجو وارد کارگاه می شد و آموزش لازم را می دید خودش یک کارگاه خیاطی را راه اندازی می کرد اما به طور مستقیم چهار نفر در کارگاه مشغول کار هستند.

ایمانی می گوید: حجم کار من در دفتر شمیم خانواده که مستقر در امام زادگان حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد است، می باشد که بیشتر مراجعه کنندگان به این دفتر قشر ضعیف هستند که من سعی می کنم یا هزینه ای بابت آموزش از آن ها دریافت نکنم یا با تخفیف زیادی به آن ها آموزش های لازم را بدهم.

او عنوان می کند: ما بصورت فصلی و با توجه به نیاز بازار تولید محصول داریم و به طور میانگین روزانه 20 تا 30 دوخت چادرو مقدار زیادی مقنعه، رسوری و ملحفه دارم.


 
ایمانی توضیح می دهد: از انجایی که فعالینت های فرهنگی و اجتماعی زیادی دارم و اکثرا روی ما شناخت دارند ، خود ارگان ها  سمت ما می آیند .

او می گوید: اشتغال بیشتر به این صورت نیست که کارگاه بزنیم و خیاطی کنیم، در کنار کارگاه خیاطی گوهر تراشی را داریم، که بیش از 100 نفر نیرو در منزل خودشان مشغول به کار هستند که حتی بازار کار آن ها را خودمان مشخص میکنیم ، ما نیرو به کارخانه ها و شرکت ها معرفی می کردیم.

ایمانی تصریح می کند: تا حدود 90 درصد به شعار اقتصاد مقاومتی جامع عمل پوشانیدم ولی همچنان راضی کننده نیست و باید ادامه دهیم.

او ادامه می دهد: ما به استان های دیگر از چادرهایی که دوخت میزنیم صادر می کنیم، چون بیشتر چادرهای ما تولیدات داخلی بوده و پارچه آن  از کارخانه حجاب شهرکرد است.

ایمانی ادامه می دهد: هر ساله از طرف  هیئت رزمندگان نمایشگاه زده می شود که دراین نمایشگاه سراسر کشور حضور پیدا کرده و نمونه کارهای ما را می بینند و همین باعث می شود از دیگر استان های دیگر نیز سفارش کار داشته باشیم.



اوعنوان می کند: ادارات آن طور که باید تولیدکنندگان را حمایت نمی کنند و تولید کننده را سردرگم می کند اما من راه خودم را ادامه می دهم تا به نتیجه برسم.

ایمانی یکی دیگر از کارهایی را که انجام می دهد دوخت ملحفه برای زندانیان است که می گوید: بدون هیچ چشم داشتی برای زندانیان ملحفه می دوزم و این کار را کاملا افتخاری انجام می دهم و معتقدم هرکاری برای قشر ضعیف انجام دهیم خداوند عوض خیر آن را بر می گرداند.

او در پایان گفت: جوانان و نوجوانان خودشان را باور کنن هدف خود را بشناسند و به کار مورد علاقه روی آورند صد درصد موفق می شوند و هرچند مشکل سرراه باشد می توانند آن مشکل را کنار بزنند و راه خود را ادامه دهند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ زهرا ایمانی از سال 87 فعالیت در پایگاه مسجد جامعه ، از سال 90 مسئول بسیج مداحان ، از سال 95 مسئول هیئت رزمندگان و در حال حاضرمسئول شمیم خدمت در امام زادگان حلیمه و حکیمه خانتون هستند.
 
انتهای پیام/1020ج
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۵۹:۳۵

5 Mar 2022