۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۵۰۰۱۶
خرید عید و جولان کلاهبرداران در فضای مجازی

دقت و توجه مردم، دست کلاهبرداران مجازی را قطع می‌کند/ شیرینی عید را با خرید از فروشگاه‌های فیک تلخ نکنیم

از آنجایی که دو سال است مردم ایران درگیر کرونا هستند و همین موضوع حضور در بازار را کم‌رنگ و مردم را تا حدودی خانه‌نشین کرده است و همین خانه‌نشینی سبب شده تا خریدهای عید شکل جدیدی به خود بگیرد و اکثر افراد خریدهای خود را در فضای مجازی انجام می‌دهند.
دقت و توجه مردم، دست کلاهبرداران مجازی را قطع می‌کند/ شیرینی عید را با خرید از فروشگاه‌های فیک تلخ نکنیم
به گزارش جهانبین نیوز؛ با توجه به قرارگیری در آستانه سال نو بازار خریدهای عید داغ داغ است، اگر به بازار سری بزنیم خواهیم دید که حال و هوای عید در بازار پیچیده است و از هر طرف صدای بهار به گوش می‌پرسد.
 
اما از آنجایی که دو سال است مردم ایران درگیر کرونا هستند و همین موضوع حضور در بازار را کم‌رنگ و مردم را تا حدودی خانه‌نشین کرده است و همین خانه‌نشینی سبب شده تا خریدهای عید شکل جدیدی به خود بگیرد.
 
مردم فقط در خانه مانده‌اند چراکه می‌خواهند زنجیره کرونا قطع شود اما خریدهای خود را در فضای مجازی انجام می‌دهند و به این ترتیب به بازاری بزرگ‌‍تر و متنوع‌تر دسترسی پیدا کرده‌اند.
 
این فضا همانقدر که برای مردم جالب است و تازگی دارد اما استفاده از آن ظرافت‌های خاصی نیز دارد و اگر فردی سواد کافی در این زمینه را نداشته باشد و به توصیه‌های کارشناسان فتا توجهی نداشته باشد نه‌تنها خریدی موفقی نخواهد داشت بلکه پول و سرمایه خود را نیز از دست می‌دهد.
 
خرید حضوری را می‌پسند چون به فضای حقیقی بیش از فضای مجازی اعتماد دارم
 
حسین یادگاری یکی از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: معمولا خریدهای خودم را به‌صورت حضوری انجام می‌دهم چراکه به فضای حقیقی بیش از فضای مجازی اعتماد دارم.
 
وی با بیان اینکه تنها خرید من از فضای مجازی خرید یک ساعدت بود افزود: این ساعت را برای تولد کسی خریداری کرده بودم و برایم مهم بود جنسم به موقع به دستم برسد اما به دلیل اشتباه فروشنده در ثبت آدرس کالای من سر از استانی دیگر درآورد و در زمان مناسبی به دستم نرسید.
 
یادگاری با بیان اینکه این خاطره بد از خرید اینترنتی سبب شد تا دیگر به سمت این نوع از خریدها نروم ادامه داد: یکی دیگر از دلایل برای این عدم اعتمادم به خرید اینترنتی این باشد که چندین تن از دوستانم با این سبک خرید گرفتار کلاهبرداران شده و پولشان را از دست دادند.


 
دقت و توجهم در انتخاب فروشگاه‌های مجازی سبب موفقیتم در خرید اینترنتی شده است
 
مرضیه قاسمی یکی دیگر از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: هم خرید حضوری را دوست دارم و هم به خرید اینترنتی علاقه دارم.
 
وی با بیان اینکه معمولا خریدهایم را ازاینستاگرام انجام می‌دهم افزود: من برای اینکه از چه پیجی خرید کنم وسواس زیادی دارم و مواردی از قبیل تعداد فالوورها، تعداد لایک و بازدیدها، کامنت‌های مشتریان را بررسی می‌کنم و معمولا از پیج‌هایی خرید خود را انجام می‌دهم که بالگرهای بزرگ معرفی می‌کنند چراکه هیچ بلاگری اعتبار خود را برای معرفی پیج‌های کلاهبردار به خطر نمی‌اندازد.
 
مرضیه ادامه داد: من حتی در دوره‌های آنلاین هم شرکت می‌کنم و علت رضایتم از خریدها و آموزش‌های در فضای مجازی توجه به توصیه‌های پلیس فتا و دقت در انتخاب صفحه مناسب است.
 
مهم است مردم از کجا و از چه کسی در فضای مجازی خرید می‌کنند
 
سرهنگ مرتضی عسگری رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: با توجه به اپیدمی کرونا در دنیا و ایران مردم بیشتر به خریدهای اینترنتی گرایش پیدا کردند.
 
وی با بیان اینکه خرید اینترنتی مزایای خاصی دارد ازجمله اینکه قدرت چانه‌زنی افراد را بالا می‌برد و فرد از هر کجای کشور که مدنظرش است می‌تواند خرید کند تصریح کرد: اما نکته‌ای که حائز اهمیت این است که بدانیم از کجا و چه کسی خرید می‌کنیم چراکه اکثر افرادی که در دام کلاهبرداران گرفتار می‌شوند به این موضوع توجه نمی‌کنند.


 
عسگری با اشاره به اینکه نباید به تبلیغات پر زرق و برق توجه کرد ادامه داد: خرید با توجه به تبلیغات مانند این است که در بازار روز بدون توجه به مسائلی چون خدمات پس از فروش جنسی خریداری شود.
 


افراد هنگام خرید اینترنتی به نماد اعتماد الکتریکی سایت دقت کنند
 
رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در خرید‌هایی که بدون توجه به اعتبار آن صورت می‌گیرد ممکن است اصلا جنسی وجود نداشته باشد و فرد بعد از واریز وجه متوجه این موضوع شود.
 
وی ادامه داد: به افرادی که می‌خواهند در ایام عید خریدهای اینترنتی داشته باشند برای اینکه خرید موفقی انجام دهند و سال نو را بدون دغدغه آغاز کنند توصیه می‌شود مراقب باشند از سایت‌هایی که دارای نماد اعتماد الکرونیکی هستند خرید کنند افزود: خرید از این سایت‌ها کمک می‌کند درصورت بروز مشکل پیگیری صورت گیرد، در سایت‌های دارای این نماد، لوگوی نماد اعتماد وجود دارد که با کلیک بر روی آن مشخص می‌شود که سایت دارای اعتبار است.


 
عسگری تاکید کرد: آدرس برخی از سایت‌های تقلبی بسیار شبیه سایت‌های معتبر است این سایت‌ها نماد اعتماد را هم دارند اما باید توجه شود که این نماد اگر اصل باشد درصورت کلیک بر روی آن به سایت نماد ارجاع داده می‌شویم و نماد کپی فقط یک عکس است.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ کرونا خرید اینترنتی را بیش از پیس در بین مردم باب کرده است و ناگزیر این شکل از خرید هم بخشی از روزمرزگی مردم شده است اما باید به این موضوع توجه داشت که اگر مردم اطلاعات خود را بالا نبردند همچنان کلاهبرداران جولان خواهند داد و افراد ناآگاه قربانیان اصلی خواهند بود، بنابراین می‌طلبد که آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه شود و فرهنگسازی در این زمینه صورت گیرد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۵۱:۲۵

22 Feb 2022