۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۴۹۹۸۱
زادآوری، قربانی مشکلات اقتصادی و فرهنگ وارداتی و غلط غرب

زنان دوشادوش مردان کار نکنند؛ چرخ زندگی نمی‌چرخد/ کاهش آمار زاد و ولد با لوکس شدن کالاهای اساسی زندگی

تمایل خانواده‌های ایرانی برای داشتن فرزند بشدت افت کرده و این مسئله دلایل عدیده‌ای دارد که مهم‌ترین آن هزینه‌های بالای زندگی و درآمدهای کم خانوارها است چراکه در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور حتی اگر زن و مرد با هم کار کنند باز هم نمی‌توانند از پس هزینه‌های سرسام‌آور زندگی خود برآیند.
زنان دوشادوش مردان کار نکنند؛ چرخ زندگی نمی‌چرخد/ کاهش آمار زاد و ولد با لوکس شدن کالاهای اساسی زندگی
به گزارش جهانبین نیوز؛ کاهش نرخ زاد و ولد در ایران در سال‌های اخیر به یک معضل اصلی تبدیل شده است.
 
تمایل خانواده‌های ایرانی برای داشتن فرزند بشدت افت کرده و این مسئله دلایل عدیده‌ای دارد که مهم‌ترین آن هزینه‌های بالای زندگی و درآمدهای کم خانوارها است.
 
در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور حتی اگر زن و مرد با هم کار کنند باز هم نمی‌توانند از پس هزینه‌های سرسام‌آور زندگی خود برآیند و یک زندگی نرمال متوسط برای خود و فرزندشان تامین کنند.
 
اکثر مردم ایران در قشر متوسط و ضعیف طبقه‌بندی می‌شوند، قشری که برنج کیلویی 110 هزار تومان برای آن‌ها یک فاجعه است، بماند که بسیاری از خانواده‌ها که فرزند دارند مجبور هستند دور کالاهای لوکسی مثل برنج را خط بکشند تا بتوانند از پس هزینه‌های پوشک 140 هزار تومانی، شیر خشک 44 هزار تومانی، لباس نوزاد 400 هزار تومانی و ده‌ها هزینه دیگر کودکشان برآیند.
 
مسئله اقتصاد ارتباط مستقیم با ازدواج و فرزندآوری دارد، امری که اگر کسی بخواهد آن را کتمان کند یعنی واقعا از شرایط روز کشور و مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کند بی‌خبر است.
 
بسیاری از مسؤولان نیز با کج‌سلیقگی و با اظهاراتی که نشان می‌دهد در جریان مشکلات اقتصادی مردم، مشکل مسکن، هزینه‌های هنگفت کالاهای اساسی و... نیستند، دلیل کاهش فرزندآوری را مربوط به موارد دیگری همچون اشتغال بانوان، سواد بالا و... می‌دانند.

اشتغال بانوان یکی از دلایل کاهش فرزندآوری است
 

 
یکی از این اظهارات مربوط به عبدالرضا علیمحمدی دادستان عمومی و انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری که در شورای فرهنگ عمومی این استان بیان کرده است و خبرگزاری ایسنا آن را منتشر نموده.
 
وی با اشاره به اینکه در حرکت به سمت پیری جمعیت، مسائل اقتصادی تاثیرگذار است، اظهار کرد: امروز هم با کاهش آمار ازدواج و فرزندآوری مواجه هستیم که در آن مباحث اقتصادی دخیل است.
 
دادستان عمومی و انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: برخی روابط ناسالم موجب می‌شود که جوانان نسبت به ازدواج رغبت چندانی نداشته باشند، همچنین یک جوان برای ازدواج نیازمند مسکن و اشتغال است و باید خیرین به این مسئله ورود پیدا کنند.
 
علیمحمدی تاکید کرد: آمار بانوان شاغل در چهارمحال و بختیاری و کشور بالا است، این مسئله موجب می‌شود تا زنان فرصت چندانی برای فرزندآوری و توجه به کانون خانواده نداشته باشند و همچنین فرصت اشتغال پسران کمتر شود.
 
وی با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها در آینده جامعه نیازمند پرستار سالمندان است، تصریح کرد: این مسئله باید برای مردم تبیین شود و مضرات پیری جمعیت را از رسانه‌ها بیان کنیم.
 
دادستان عمومی و انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در گذشته نیز شرایط اقتصادی مطلوب نبود، اما مردم توان اداره خانواده را داشتند، اما امروز مشکلات اقتصادی تشدید شده و خانواده‌ها با مشکل مواجه هستند.
 
نگرانی‌های نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری درخصوص ازدواج و فرزنداوری جای تفکر دارد که نمایی از دغدغه‌هایی رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص است.
 
این درست‌ترین تعبیر است که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام از کاهش نرخ جمعیت در کشور دارند، " آینده تاریک جامعه" اما چه می‌توان کرد زمانی که مردم آنقدر در مشکلات اقتصادی، اجاره خانه، تهیه مایحتاج ساده برای گذران زندگی، هزینه‌های سرسام‌آور خوراک و پوشاک و صدها مشکل اقتصادی دیگر غوطه‌ور هستند که دیگر رمقی برای فکر کردن به آینده تاریک برایشان نمانده است.
 
کاهش زاد و ولد کشور را در آینده با چالش مواجه می‌کند
 

 
در همین شورا نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری نیز اظهار کرد: باید ترس از فرزندآوری در جامعه کم‌رنگ شود، رسانه‌ها نقش تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ‌سازی دارند، باید آینده تاریک جامعه برای عموم ترسیم شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام گفت: نسل جوان، آینده انقلاب اسلامی را رقم خواهند زد، پیری جمعیت برای کشور یک تهدید محسوب می‌شود.
 
وی افزود: کاهش زاد و ولد کشور را در آینده با چالش مواجه می‌کند، بسیاری از افراد هنوز به اهمیت موضوع پی نبرده‌اند، شاید یکی از دلایل آن این باشد که هنوز به مرحله بحرانی نرسیده‌ایم.
 
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بحث جمعیت در چهارمحال و بختیاری یکی از موضوعات مورد توجه بود، خاطرنشان کرد: دشمنان این فرهنگ را به راحتی تغییر دادند، باید این فرهنگ را اصلاح کنیم، رسانه‌های گروهی و فضای مجازی نیز می‌تواند موثر باشد.
 
نکونام با اشاره به اینکه باید یک کارگروه در راستای بحث جمعیت در چهارمحال و بختیاری تشکیل شود، توضیح داد: مصوبات این کارگروه باید اجرایی شود، اکنون نیازمند فرهنگ‌سازی در بحث ازدواج و فرزندآوری هستیم.
 
وی افزود: باید ترس از فرزندآوری در جامعه کمرنگ شود، رسانه‌ها نقش تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ‌سازی دارند، باید آینده تاریک جامعه برای عموم ترسیم شود.

حتی از پس خرید یک جهیزیه معمولی با وسایل محدود و مورد نیاز زندگی هم برنمی‌آیم
 

 
محمدی یکی از دخترانی که در آستانه ازدواج قرار دارد در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: هزینه‌های یک جهیزیه بسیار سرسام‌آور است و تهیه آن، من و خانواده‌ام را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه هزینه خرید جهیزیه عروس کار بزرگ و سختی است تصریح کرد: خرید لوازم خانگی با کیفیت که تقریبا امری غیرممکن شده است.
 
محمدی ادامه داد: کالاهای ایرانی مرغوب به دلیل تحریم‌های موجود یا به بهانه تحریم هزینه بالایی دارد و خرید همین محصولات ایرانی هم ناممکن شده است.

وی اذعان داشت: بسیاری از کالاهای مورد نیاز در جهیزیه را فاکتور گرفته‌ام، اما با این حال از پس تامین همان وسایل اولیه مورد نیاز زندگی هم برنمی‌آیم.
 
محمدی خاطرنشان کرد: اگر بخواهم یک جهیزیه معمولی و موردنیاز زندگی را تهیه کنم به 200 میلیون تومان پول نیاز دارد و این در حالی است که وام ازدواج 150 میلیون تومان است و بازپرداخت آن به گونه‌ای ست که تا سالیان سال باید بدهکار بانک باشم.
 
وی بیان داشت: هر روز وسایل خونه نسبت به روز قبل افزایش قیمت داشته و هیچ‌گونه ثباتی در بازار مشاهده نمی‌شود.
 
محمدی تشریح کرد: چرا مسئولین به فکر جوانان نیستد، از طرفی تشویق به ازدواج می‌کنند اما از طرف دیگر هیچ‌گونه حمایتی از جانب آن‌ها برای زوجین دیده نمی‌شود.
 
این خانم چهارمحالی در پایان گفت: از مسئولین می‌خواهم به داد مردم برسند، جوانان را درک و حمایت کنند و نگذارند یک زندگی راحت برای جوانان رویا شود.

هزینه‌های مراقبت‌های بارداری و زایمان فکر بچه‌دار شدن مجدد را از سرم بیرون کرد
 

مریم عبداللهی یکی از بانوان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: از روزی که تصمیم گرفتیم بچه‌دار شویم برآورد هزینه‌ها را کرده بودیم، اما متاسفانه هزینه‌های بارداری بسیار بالاتر و پیش‌بینی‌نشده‌تر از آن بود که تصورش را می‌کردیم.
 
وی با بیان اینکه با وجود آنکه من و همسرم هر دو کارمند هستیم، اما مشکلات بسیاری برای تامین هزینه‌ها داشتیم ادامه داد: با همه سختی‌هایی که در تامین مخارج داشتیم، وقتی افرادی که بیمه نداشتند و فقط به دلیل مشکل در تامین هزینه‌ها از انجام آزمایشات و سونوگرافی‌های غربالگری صرف‌نظر می‌کردند را می‌دیدم دلم به حالشان می‌سوخت.
 
عبدالهی با اشاره به اینکه هزینه ویزیت پزشک، هزینه داروهایی که مصرف می‌شود، هزینه سونوگرافی‌ها و آزمایشات و هزینه زایمان همه و همه فکر بچه‌دار شدن مجدد به این زودی‌‎ها را از سرمان بیرون کرده است چراکه در برخی موارد مجبور می‌شدیم از دیگران برای پرداخت مخارج قرض بگیریم.
 
اگر مسئولان می‌خواهند فرزندآوری بیشتر شود باید هزینه‌های درمانی در دوران بارداری را کاهش دهند
 
مژده حسین‌پور یکی دیگر از زنان باردار چهارمحالی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: شوهرم کارگر است و خودم خانه‌دار.
 
وی با بیان اینکه این دومین فرزندم است و من یک پسر چهارساله هم دارم افزود: به دلیل مشکلات مالی برای انجام آزمایش‌ها و سونوگرافی‌هایم به مراکز دولتی مراجعه کردم.
 
حسین‌پور افزود: در یکی از سونوگرافی‌هایم مشخص شد که فرزندم مشکل دارد و باید سقط کنم، اما با پیگیری‌هایی که انجام دادم و پرداخت 5 میلیون تومان آزمایشات پیشرفته‌تری در تهران انجام دادم و معلوم شد فرزندم سالم است و مشکلی ندارد.
 
این بانوی چهارمحالی ادامه داد: می‌خواستم با مراجعه به مراکز دولتی هزینه کمتری پرداخت کنم اما مجبور شدم پول بیشتری بپردازم تا فرزندم را حفظ کنم، این درحالی است که شوهر من کارگری بیش نیست و بیشتر مواقع در خارج از استان مشغول به کار است.
 
وی افزود: اگر مسئولان می‌خواهند فرزندآوری بیشتر شود باید هزینه‌های دوران بارداری را کاهش دهند، مردم نمی‌توانند با این درآمدها بیش از این زاد و ولد کنند و همه به یک یا دو فرزند اکتفا می‌کنند.
 
برای تامین نیازهای فرزندمان از سفره خودمان کم کردیم


احسان موسایی که پدر یک فرزند است در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: شرایط اقتصادی سخت شده است با توجه به اینکه تورم هم بشدت بالا است.
 
وی افزود: در طول یک سال شاهد افزایش قیمت‌ها نه یک‌بار بلکه چندین مرحله هستیم، از ابتدای سال 1400 همه چیز از خورد و خوراک و پوشاک گرفته تا لوازم خانگی و خودرو گران شده است.
 
این پدر ادامه داد: برای خانواده‌ای که حتی یک فرزند دارد تامین کالاهای اساسی سخت است، باید از نیازهای اولیه بگذریم تا بتوانیم وسایل مورد نیاز کودکمان را تامین کنیم.
 
موسایی خاطرنشان کرد: قبلا پوشک بچه را 114 هزار تومان می‌خریدم اما همین کالای مهم برای یک کودک الان 140 هزار تومان شده است.
 
وی اضافه کرد: درست است طرح‌هایی برای تشویق به فرزندآوری مطرح می‌شود ولی با این شرایط سخت اقتصادی هیچ کدام از این طرح‌ها واقعا کفاف نمی‌دهد و کاربردی نیستند و این درحالی است که وعده‌های مسئولین نیز عملی نمی‌شود.
 
موسایی بیان کرد: هزینه‌های پیش از تولید نوزاد نیز بسیار زیاد است، مراقبت‌های بارداری رقم‌های هنگفتی دارد و ویزیت اکثر پزشکان زنان و زایمان آزاد است.
 
وی تاکید کرد: درآمدی که دارم با هزینه‌های زندگی و وام‌هایی که باید پرداخت کنم هم‌خوانی ندارد، حقوق دریافتی من تا پانزده یا شانزدهم ماه بیشتر نمی‌رسد و اکثرا هم صرف هزینه‌های فرزند نوزادم می‌شود، از نیمه ماه به بعد باید منتظر مبلغ کم یارانه معیشتی باشم.
 
موسایی افزود: اگر زن و مرد هر دو شاغل باشند شرایط بهتر می‌شود اگرچه که حتی خانواده‌هایی که هر دو نفر مشغول به کار هستند نیز زندگی سختی را سپری می‌کنند، اشتغال زن و مرد باعث بروز مشکلاتی برای نگه‌داری و پرورش بچه می‌شود ولی در این شرایط اقتصادی می‌طلبد که هر دو نفر کار کنند.
 
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم نیازهای کودکمان را تامین کنیم باید از سفره خودمان کم کنیم، ادامه داد: اگر با همین شرایط پیش برویم بسیاری از جوانان به سمت ازدواج نمی‌روند، صرفا امر ازدواج نیست بلکه با شروع یک زندگی مشکلاتی به وجود می‌آید که در این شرایط سخت اقتصادی واقعا لاینحل هستند.
 
وقتی به برنج کیلویی 110 هزار تومان فکر می‌کنم امید به زندگی مشترک را از دست می‌دهم
 
یکی از جوانانی که در آستانه ازدواج قرار دارد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: به‌عنوان یک جوانی که می‌خواهم تشکیل خانواده بدهم با مشکلات زیادی مواجه هستم.
 
وی افزود: این مشکلات اقتصادی باعث شد مراسم عقد و ازدواجم بارها به تعویق بیفتد.
 
سجاد مرتضوی ادامه داد: وقتی به برنج کیلویی 110 هزار تومان فکر می‌کنم امید به زندگی مشترک را از دست می‌دهم، همین نگرانی‌ها و دغدغه‌های اقتصادی رفته‌رفته باعث می‌شود وقت و عشق و علاقه‌ای که باید صرف همسر و خانواده‌ام شود، کاسته شود، وقتی حتی نمی‌توانم یک هدیه کوچک برای همسرم بخرم.
 
این جوان عنوان کرد: مسؤولان به فکر افزایش امید در بین مردم باشند چراکه نشاط از زندگی مردم رفته است، با رفع مشکلات اقتصادی می‌توان امید را در بین مردم افزایش داد.
 
وی خاطرنشان کرد: مسؤولان فقط در شعار به فکر آسان‌سازی ازدواج جوانان نباشند، در عمل هم اقداماتی در این خصوص انجام دهند، برای مثال می‌توان شرایطی فراهم کرد تا مردم بتوانند از فروشگاه‌های لوازم خانگی با قیمت مناسب جهیزیه بخرند.
 
مرتضوی اضافه کرد: حتی هزینه‌های ثبت ازدواج نیز بسیار گران شده است، برای منی که حدود 4 میلیون تومان حقوق می‌گیرم هزینه ثبت ازدواجم 500 هزار تومان شد و با احتساب هزینه‌های مربوط به آزمایش‌های مختلف پیش از ازدواج تقریبا یک میلیون تومان پرداخت کردم.


همه گفته‌های مسؤولان برای تشویق به فرزندآوری وعده و وعید است
 
حبیب دهقانی که پدر سه فرزند است در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مشکلات اقتصادی آنقدر مشخص و و اضح است که نیازی به بیان آن‌ها نیست.
 
وی بیان کرد: قرار بود زمین برای ساخت خانه برای فرزند سوم به بعد اختصاص داده شود اما الان می‌گویند زمین را برای فرزند چهارم به بعد می‌دهند، به همین دلیل است که به نظر می‌رسد همه این‌ها جز وعده و وعید بیش نیست.
 
این پدر تاکید کرد: همچنین قرار بود برای فرزند سوم به بعد نیز وام 150 میلیون تومانی پرداخت شود که از آن هم هنوز هیچ خبری نیست.
 
با 4 میلیون تومان فقط می‌توانم خوراک و پوشاک را تامین کنم، مراجعه به پزشک بماند برای زمان پولداری
 
مهدی روستایی که چند ماهی از ازدواجش می‌گذرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: وضعیت شغلی ناعادلانه است و در پرداخت حقوق و مزایا تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.
 
وی افزود: خود من حداقل حقوق اداره کار را دریافت می‌کنم درحالی که هزینه‌ها سرسام‌آور است، البته وضعیت ما از آن‌هایی که شغلی ندارند یا فصلی کار می‌کنند، بهتر است.
 
روستایی ادامه داد: با 4 میلیون تومان در این شرایط اقتصادی زندگی سخت است، من در زندگی اولویت‌بندی کردم تا نیازهای اصلی زندگی مثل خوراک و پوشاک را تامین کنم و مراجعه به پزشک، تفریح، ادامه تحصیل و... را باید بگذارم برای وقتی که شاید پولدار شوم.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ مشکل عدم رغبت مردم به ازدواج و فرزندآوری آنچنان که در محافل کارشناسی و فرهنگی و کارگروه‌های مختلف مطرح می‌شود، پیچیده و گره کور نیست، اینکه مردم ترجیح می‌دهند ازدواج نکنند یا بچه‌دار نشوند فقط و فقط به دلایل اقتصادی و معیشتی بازمی‌گردد.
 
البته هستند تعدادی که تحت تاثیر فرهنگ وارداتی غرب قرار گرفتند یا آن‌هایی که خود را در گروه‌های با تحصیلات بالا به‌شمار می‌آورند و تمایلی برای ازدواج و فرزندآوری ندارند، این‌ها از همان ابتدا هم این تفکر را داشتند، روی بحث با خانواده‌های معمولی ایرانی است که همیشه تمایل به فرزندآوری داشتند و وجود کودک را شیرینی و عامل گرم شدن زندگی خود می‌دانستند.
 
اما زمانی که همین خانواده‌های ایرانی بخواهند بچه‌دار شوند با مشکلات بسیار مالی مواجه می‌شوند از هزینه‌های مراقبت‌های بارداری که یک ضرورت است گرفته تا زمانی که بچه به دنیا بیاید و نیازهای وی هنگامی که بزرگ شود.
 
شاید بهتر است به جای تحلیل و تفسیرهای طویل و انداختن تقصیر کاهش نرخ زاد و ولد بر گردن قشرهایی از جامعه همچون بانوان، اقشار تحصیلکرده و... به فکر بهبود اقتصاد و وضعیت معیشت مردم باشیم، بهتر است سواره‌ها هم کمی خود را جای پیاده‌ها بگذارند تا بفهمند قشر ضعیف و متوسط جامعه چه استخوانی زیر بار مشکلات خُرد کرده است.
اگر شرایط اقتصادی و معیشتی مردم حل شود و دغدغه‌ای در این خصوص وجود نداشته باشد، نشاط افزایش پیدا می‌کند، آمار ازدواج و فرزندآوری رشد می‌کند و ایرانی جوان و شاداب خواهیم داشت.
 
/////////////////////////////////
گزارش از سمیه نظری زاده
//////////////////////////////////
 
انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۰۳:۲۵

20 Feb 2022