۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۴۹۸۳۲
جهانبین نیوز گزارش می دهد؛

ایجاد سازمان های مردم نهاد گامی مهم در راستای صیانت از اراضی عمومی/ اراضی چهارمحال و بختیاری در برزخ خشکسالی

بدلیل خشکسالی های اخیر و حفر چاه های زیاد ، اکثر اراضی در چهارمحال و بختیاری رو به نابودی هستند.
ایجاد سازمان های مردم نهاد گامی مهم در راستای صیانت از اراضی عمومی/ اراضی چهارمحال و بختیاری در برزخ خشکسالی
به گزارش جهانبین نیوز ؛ سیاوش سلیمانی دشتکی رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در دیدار با مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری خاطر نشان کرد:باید به منابع طبیعی به چشم سرمایه استان نگاه کرده و از ظرفیتهای موجود جهت شکوفا شدن این حوزه بهره بگیریم.

وی همچنین با توجه به ظرفیتهای گردشگری استان چهارمحال و بختیاری خواستار همکاری منابع طبیعی با شهرداری ها در این حوزه شد و تاکید کرد: منابع طبیعی ثروت عمومی است و همه باید تلاش کنند تا ضمن بهره برداری به شکل صحیح از این موهبت الهی ، این ثروت ملی حفظ شده و به نسل های آینده انتقال داده شود.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: حفظ و صیانت از منابع طبیعی نه تنها وظیفه دولت بلکه وظیفه و تکلیفی بر دوش آحاد ملت است و هیچ شخص، نهاد، دستگاه و ارگانی فراتر از قانون نیست و هر تخلفی در حوزه منابع طبیعی باید با جدیت پیگیری شود.

وی با اشاره به قدمت بالای تأسیس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری در ایران ،  افزود: اگر جنگل ها و محیط زیست از بین برود ما نیز از بین می رویم بنابراین ضروری است آن سازمان ، سیاست ها و راهبردهای مناسبی را اتخاذ نماید و با تقویت بخش خصوصی نسبت به احیای اراضی و ایجاد پوشش گیاهی در مناطق تخریب شده بپردازد.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ایجاد سازمان های مردم نهاد در راستای فرهنگ سازی و آگاهی رسانی را گامی مهم در راستای صیانت از اراضی عمومی دانست و یادآور شد: چهارمحال و بختیاری از جوانان فعال، پویا و دلسوزی در این زمینه برخوردار است که می توانند کمک شایانی به منابع طبیعی و آبخیزداری استان داشته باشند.

بدلیل خشکسالی های اخیر و حفر چاه های زیاد ، اکثر اراضی رو به نابودی هستند
محمد یعقوب باقری نماینده شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی استان با اشاره به اينكه در قانون اساسي دولت موظف به تامين اشتغال ، معيشت و مسكن مردم است، افزود: بیکاری یکی از عوامل تخریب جنگل ها و منابع طبیعی می باشد لذا بايد به فكر فقر زدايي و ايجاد اشتغال در كشور بود تا در راستاي حفظ منابع طبيعي گام هاي موثري برداشته شود .

وي اظهار داشت : زماني ما داراي منابع طبيعي شكوفا و توسعه يافته خواهيم بود كه به يك خواست و فرهنگ عمومي و ملي تبديل شود و با برنامه ريزي و برگزاري دوره هاي آموزشي و اطلاع رساني در اين زمينه گام های مؤثری برداشته شود.

باقری با اشاره به اینکه بیشترین اراضی ملی در خانمیرزا است، افزود: بدلیل خشکسالی های اخیر و حفر چاه های زیاد ، اکثر اراضی رو به نابودی هستند و انتظار می رود بمنظور جلوگیری از مهاجرت های بی رویه ،  طرح های بادام کاری دیم و طرح های طوبی احیا شوند .

نماینده شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی استان تأکید کرد: توجه ویژه به ماده 56 قانون جنگل ها و مراتع مبنی بر آزادسازی اراضی مستثنیات باید در دستور کار منابع طبیعی استان قرار گیرد تا کشاورزی رونق یابد و اشتغال پایدار ایجاد گردد.

جنگل های بلوط بدلیل قطع بی رویه درختان رو به نابودی است

جعفر عسگری حسنوند، نماینده شهرستان کوهرنگ در شورای اسلامی استان و نماینده شورای عالی استانها، خاطر نشان کرد: جنگل های بلوط استان بدلیل قطع بی رویه درختان رو به نابودی است و نیاز است این موضوع بطور ویژه با استفاده از کارشناسان زبده آسیب شناسی گردد.

وی افزود: خواسته اکثر مردم این است که مرز بین زمین های ملی و مستثنیات مشخص گردد.

عسگری حسنوند با اشاره به لزوم تفویض اختیار به منظور افزایش قدرت تصمیم گیری شوراهای اسلامی در راستای مشارکت در حفاظت محلی از منابع طبیعی ، تصریح کرد: توجه به ارتقاء نگرش اعضای شوراهای اسلامی نسبت به مشارکت عمومی و قائل شدن نقش نظارتی در حفاظت از منابع طبیعی برای شوراهای اسلامی از ضروریات است.

در راستای حفاظت از منابع طبیعی از هیچ تلاشی نباید دریغ کرد

فرشاد چراغ پور نماینده شهرستان شهرکرد در شورای اسلامی استان با اشاره به افزایش روز افزون جمعیت شهری و ازدیاد فعالیت‌های انسانی همراه با پیشرفت تولیدات صنعتی، انواع آلودگی آب، خاک، هوا و صوت برای مردم خاطر نشان کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا به همراه شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد مردمی در تلاش‌ هستند تا با تعریف اهداف و برنامه‌هایی در حیطه شهر و روستا در بهبود محیط‌های زندگی شهری، دستیابی به اهداف توسعه پایدار و شکل دادن به مدیریت شهری نقش موثری ایفا کنند و در راستای حفاظت از منابع طبیعی نظارت ویژه داشته باشند.
 
 چراغ پور افزود:شهروندان عزیز شهرکردی همواره ،فرهنگ شهرنشینی را رعایت کرده و همراه شهرداری هستند لذا طی مصوبه اخیر شورا ، کلیه شهروندان شهرکرد را ملزم نمودیم که چاه جذبی در منازل شان احداث نمایند تا تلاش گردد ضمن جلوگیری از هدر رفت آب و مقابله با بحران های ناشی از خشکسالی، دشت شهرکرد احیا شود.



تهیه طرح‌های مدیریت منابع جنگلی و صیانت از جنگل‌ها کمک شایانی به حفظ آن ها می کند

عطا الله حسین پور نماینده شهرستان لردگان در شورای اسلامی استان با اشاره به لزوم حفاظت همه جانبه منابع ملی و طبیعی  جنگل‌های شهرستان لردگان و جلوگیری از  نابودی آنها ، خاطر نشان کرد: با آموزش به مامورین و عوامل حفاظتی ، ایجاد هماهنگی به منظور جلب نیروهای نظامی و قضایی برای همکاری در امور حفاظت از منابع ملی و طبیعی و استفاده از ظرفیت سایر مقامات دولتی و مردمی و توسعه برنامه‌های ترویجی جهت جلب مشارکت مردم خصوصاً بانوان روستایی و جنگل نشینان می توان گام های مؤثری برداشت.

وی در خصوص راهکارهای حفظ، احیا ، توسعه و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور، افزود: باید چگونگی اجرای مقررات قانونی جنگلها و مراتع بررسی و ارائه طریق قانونی صورت گیرد و  تهیه و تنظیم گزارش ارزشیابی پروژه های در دست اجرا و پروژه های انجام شده همچنین نظارت بر عملیات طرح‌های مطالعاتی از جمله آفت های به وجود آمده در برخی نقاط بخش رودشت و شهرستان لردگان ، برآورد پتانسیل و ظرفیت تولید مراتع و تعداد دام موجود در مراتع و تعیین ظرفیت مجاز استفاده از مراتع ، تهیه طرحهای مرتعداری در دستور کار قرار گیرد.

حسین پور تصریح کرد: پیگیری در جهت تشکل دامداران و بهره‌برداران و مجریان طرح های مرتعداری و همکاری جهت استفاده از تسهیلات بانکی برای آنان، اوضاع دامداران و از طرفی بهره برداری از منابع طبیعی را بهبود می دهد.

وی گفت: انجام مطالعات ، شناسایی و شناخت ظرفیت‌های منطقه‌ای ، تهیه طرح‌های جنگل‌کاری، احیا و تولید نهال، ایجاد و تجهیز تفرجگاه ها و پارک های جنگلی و طبیعی و دست کاشت، پیشنهاد نیاز های تحقیقاتی به دانشگاهیان و همکاری در اجرای پروژه های تحقیقاتی، جمع آوری و تنظیم کلیه آمار و اطلاعات عملکردها و استنتاج آماری و تهیه گزارش و تحلیل های آماری، تکمیل طرح ممیزی اراضی جهت شناسایی و تعیین حدود منابع طبیعی از سایر اراضی از ضروریات است.

حسین پور در پایان جهت بهبود شرایط منابع طبیعی استان پیشنهاد نمود: افزایش جنگل‌کاری، توسعه فضای سبز در کلیه مکان ها و کمر بندی شهرها و حاشیه راه‌ها و همچنین توسعه زراعت چوب، تهیه طرح‌های مدیریت منابع جنگلی و صیانت از جنگل‌ها و نظارت بر آنها،کنترل دام و تعادل بخشیدن به چرای دام ها، کنترل آفات ، کاهش تخریب از طریق همکاری و هماهنگی با مراجع قضایی و نیروی انتظامی و افزایش برنامه های آموزشی ترویجی در بین روستاییان ، جنگل نشینان، مرتعداران و عشایر می تواند کمک شایانی به حفظ جنگل ها و مراتع استان نماید.

کار در منابع طبیعی باید با مشارکت جوامع محلی انجام شود

غلامرضا چهلگردی نماینده شهرستان سامان در شورای اسلامی استان خاطر نشان کرد: طبیعت چهارمحال و بختیاری و بسترهای منابع طبیعی آن، حیات استان را به دنبال دارد.

چهلگردی تصریح کرد:  نهادینه‌سازی فرهنگ درختکاری و حفاظت از این منابع و احیای جنگل‌ها و مراتع بسیار حائز اهمیت بوده و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی می‌توان در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و پیشگیری از تخریب و آسیب به این عرصه‌ها حرکت کرد.

وی افزود: کار در منابع طبیعی باید با مشارکت جوامع محلی انجام شود تا علاوه بر حفظ و حمایت از پوشش گیاهی، آب و خاک،  باعث ایجاد اشتغال در بین مردم محلی شود.

نماینده شهرستان سامان در شورای اسلامی استان تأکید کرد: استفاده از تمامی ظرفیت ها برای تعیین مرز زمین های ملی و مستثنیات و صدور اسناد مالکیت اراضی باید در دستور کار قرار گیرد.

با جذب سرمایه گذاران خصوصی زمینه های توسعه شهرها فراهم می گردد

عبدالله صفیان نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی استان خاطر نشان کرد: هر شهرستان مشکلات خاص خود را دارد لذا درخواست می گردد که وقتی بصورت ویژه جهت بررسی مسائل و مشکلات شهرستان ها خصوصاً شهرستان بروجن در حوزه منابع طبیعی مشخص شود.

وی افزود: برخی مشکلات در حوزه منابع طبیعی جنبه اجتماعی دارند از جمله رفع تداخلات زمین های ملی و مستثنیات در حوزه شهرها لذا اگر مرزها را مشخص و بخشی از زمین های ملی را به شهرداری ها وگذار نمائید ، با جذب سرمایه گذاران خصوصی زمینه های توسعه شهرها فراهم می گردد.

صفیان در خصوص پروانه چرای شورایی ، تصریح کرد: با ابلاغ مجوز طرح های مرتع داری مدیر منابع طبیعی شهرستان به متقاضیان اعلام می نماید و با اخذ مجوز از شورای شهر  زمین را به افراد واگذار می کند با توجه به اینکه در برخی شهرها از جمله شهر بلداجی، زمین ها و مراتع اطراف آن جهت چرای دام کم است برخی دامداران تقاضا دارند مجوز استفاده از مراتع برای دام ها را از پروانه چرای دام شان کسر و بجای آن مجوز اجرای طرح های مرتع داری را اخذ نمایند.

وی با اشاره به اینکه ما طرفدار قشر کم درآمد جامعه هستیم ، اذعان داشت : انتظار می رود طرح های سود ده در شهر ها و روستاها به افراد کم بضاعت و دارای پتانسیل بالا اعطا گردد .

صفیان گفت: زمینی در کنار سد چغاخور شامل ماده 32 می باشد اگر امکان دارد به شهرداری بلداجی تحویل گردد تا اقدامات قانونی صورت گیرد. همچنین در شهر نقنه زمینی از منابع ملی جهت مصلای آن شهر سال ها پیش واگذار شده اکنون بدلیل فاصله شرعی ایراداتی بر محل وارد گردید که این موضوع حل شد و فعلاً اختلاف بین منابع طبیعی و راه و شهرسازی در استان می باشد که بمنظور جلوگیری از مشکلات اجتماعی انتظار می رود رفع این معضل در دستور کار مدیران ذیربط قرار گیرد.

سید احمد هاشمی نماینده شهرستان فارسان در شورای اسلامی استان خاطرنشان کرد: وقتی مدیری را می بینیم که گوش شنواو عمل صالحی دارد انتظارات ما در صحبت ها بالاتر می رود و خواسته های ما چند برابر می شود .

وی افزود: در شهرستان فارسان ازجمله باباحیدر ، پردنجان، گوجان و....  علاوه بر دشت های که هنوز مقداری از آنها کشت می شود  برخی  ساختمان ها نیز در اراضی ملی ثبت  شده اند و مالکان و شهرداری و سایر ارگان های ذیربط برای صدور سند و تفکیک این اراضی با مشکل مواجه اند و حتی با وجود خاک حاصل خیز و بارندگی های زیاد  اجازه کاشت محصول دیم هم به آنها داده نمی شود  لذا تقاضا می گردد بصورت ویژه به این موضوع رسیدگی شود.

محمود بهارلویی نماینده شهرستان بن در شورای اسلامی استان خاطرنشان کرد: برخی شهرستان ها امکانات و نیروی انسانی کمی در ادارات شهرستانی دارند که باید متناسب با نیاز شهرستان ها توزیع نیروها و امکانات صورت گیرد و با توجه به اینکه رودخانه زاینده رود از شهرستان بن می گذرد و منابع طبیعی بسیاری در این شهرستان هست به این موضوع توجه ویژه ای شود.

وی افزود: با توجه به اعلام رضایت مردم از عملکرد رئیس منابع طبیعی شهرستان بن ، به نمایندگی از مردم و شوراهای شهرستان درخواست می کنم به ایشان فرصت داده شود تا کارهای نیمه تمام شان را به اتمام برسانند.
 
انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۳۰:۵۵

2 Feb 2022