۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۴۹۶۷۷
با هدف کوتاه نمودن دست واسطه‌ها صورت می‌گیرد؛

جشنواره خرید شفاف، نمایشگاه عرضه محصولات به وسعت ایران / هدف، حمایت از حقوق مصرف کنندگان

جشنواره خرید شفاف قرار است در اصناف منتخب، فروشگاه‌های مجازی و زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار برگزار شود، این جشنواره از 22 دی‌ماه تا 22 بهمن‌ماه و 15 بهمن‌ماه تا 15 فروردین ماه دائر خواهد بود.
جشنواره خرید شفاف، نمایشگاه عرضه محصولات به وسعت ایران / هدف، حمایت از حقوق مصرف کنندگان
به گزارش جهانبین نیوز؛ جشنواره خرید شفاف قرار است در اصناف منتخب، فروشگاه‌های مجازی و زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار انجام شود.
 
این جشنواره با هدف تامین کالاهای مورد نیاز شب عید با قیمت مصوب برگزار می‌شود.
 
عرضه اینترنتی کالاهای اساسی یکی از اهداف جشنواره خرید شفاف است، همچنین به منظور شفاف سازی نظام توزیع و نظارت کامل بر قیمت‌ها کالاها با درج قیمت تولیدکننده به فروش می‌رسد.
 
فاصله قیمتی بین تولیدکنندگان و خرده‌فروشی‌ها درمورد کالاهای مصرفی تا 20 درصد و کالاهای سرمایه‌ای تا 30 درصد خواهد بود.
 
 
در جشنواره خرید شفاف چهار گروه کالایی عرضه می‌شود
 
سجاد رستمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ درخصوص جشنواره خرید شفاف، اظهار کرد: مجریان اجرای این طرح فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های مجازی، اصناف، میادین میوه و تره‌بار و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم سراسر کشور هستند.
 
وی افزود: برای اجرای جشنواره خرید شفاف دو دوره مشخص شده است، دوره اول از تاریخ 22 دی‌ماه تا 22 بهمن‌ماه و دوره دوم از 15 بهمن‌ماه تا 15 فروردین ماه خواهد بود.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کالاهای مشمول عرضه در طرح جشنواره خرید شفاف در چهار گروه طبقه‌بندی می‌شوند، گروه اول کالاهای اساسی و ضروری شامل روغن نباتی، برنج، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ است.
 
رستمی عنوان کرد: گروه دوم شامل سایر اقلام مواد غذایی ازجمله ماکارونی، کنسروجات، رب گوجه فرنگی، آجیل، شیرینی و سایر موارد است.
 
وی خاطرنشان کرد: گروه سوم کالاهای قابل عرضه در جشنواره خرید شفاف اقلام بهداشتی و گروه چهارم نیز کالاهای صنعتی، مثل لوازم خانگی، قطعات و موارد مشابه است.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: مجریان طرح و شبکه توزیع مشمول مجاز هستند علاوه بر کالاهای فوق سایر کالاهایی که تولیدکنندگان آن در اجرای طرح درج قیمت تولیدکنندگان پیشرو بودند و سایر کالاهایی که فروش آن‌ها با تخفیف زیر قیمت جاری است با هماهنگی سازمان‌های صمت استان‌ها در فهرست کالاهای عرضه در جشنواره قرار دهند.
 
رستمی بیان کرد: هماهنگی لازم با وزارت جهاد کشاورزی جهت تامین کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز از محل ذخایر و تولید داخل مانند برنج، شکر و... انجام شده و با درخواست شبکه توزیع، نسبت به تحویل کالا اقدام می‌شود.
 
وی تاکید کرد: شورای سیاست‌گذاری به منظور برنامه‌ریزی دقیق جهت اجرای صحیح جشنواره براساس برنامه زمان‌بندی در سه سطح ملی، استانی و هیات اجرایی تشکیل می‌شود.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: الزامات اجرای طرح جشنواره خرید شفاف شامل درج قیمت تولید کننده، عرضه کالاهای مشمول برای آن دست از اقلامی که تا قبل از شروع جشنواره درج قیمت تولیدکننده الزامی شده، مجاز است و مابقی کالاها که شیوه قیمت گذاری آن مشابه گذشته است مجاز نیست.
 
رستمی اظهار کرد: سازمان‌های صمت باید کالاهای مختلف و مورد نیاز را تامین کنند.
 
وی افزود: هدف از اجرای طرح جشنواره خرید شفاف افزایش عرضه، حمایت از واحدهای پیش رو و رعایت حقوق مصرف کننده است.


 
با اجرای جشنواره خرید شفاف به دنبال کاهش قیمت‌ کالاها در بازار هستیم
 
علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بسیاری از فروشگاه‌ها برای بازریابی تخفیفاتی را ارائه می‌دهند تا مشتریان را به سمت خود جمع کنند.
 
وی افزود: این کار شایسته‌ای است ولی اینکه قیمت پایه را بالاتر بزنیم بعد به مشتری بگوییم که تخفیف داده‌ایم به نحوی خلاف واقع است، لذا سعی می‌شود با اجرای طرح جشنواره خرید شفاف مقابل این اقدام گرفته شود.
 
معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر و با درج قیمت کارخانه بر روی کالاها قیمت شفاف شده و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده نظارت‌های خود را دارد.
 
شاه‌میرزایی عنوان کرد: پیش از این نظارت سخت‌تر بود چون ناظر باید قیمت محصول را با فاکتورها تطبیق می‌داد، اما اکنون همه قیمت‌ها از کارخانه بر روی کالا درج شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر تولیدکننده بخواهد قیمت‌هایی که قبلا اعلام شده است را افزایش دهد باید در سازمان حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف کننده مدارکی ارائه دهد و با دلیل روشن اثبات کند چرا می‌خواهد افزایش قیمت بدهد.
 
معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: جشنواره خرید شفاف در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شده است ولی بخش عمده کار از اول بهمن آغاز می‌شود.
 
شاه‌میرزایی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح به دنبال کاهش قیمت‌ کالاها در بازار هستیم، بیان کرد: درمورد درج قیمت تولیدکننده تعدادی کالا اعلام شده است، آن دست از کالاهایی که قیمت بر روی آن‌ها درج می‌شود در جشنواره‌ها هم الزاما باید با قیمت تولیدکننده ارائه شود در غیر صورت از توزیع آن در جشنواره جلوگیری به عمل می‌آید.
 
وی تاکید کرد: در جشنواره‌ها ممکن است کالاهایی هم که قیمت تولید کننده بر روی آن‌ها درج نشده است توزیع شود، درمورد این قبیل کالاها بر قیمت نظارت می‌شود، این قبیل کالاها از مرحله تولید تا توزیع خرده‌فروشی تحت نظارت بودند لذا بر حداکثر سود هم نظارت می‌شود.
 
معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سود برای بسیاری از کالاها حداکثر 30 درصد است، حتی درمورد برخی کالاها 20 درصد است، برای محصولاتی مثل لوازم خانگی معمولا بیشتر از 20 درصد سقف سود در نظر گرفته نمی‌شود.
 
 
در جشنواره خرید شفاف گروه‌های مختلف صنفی حاضر هستند
 
مجتبایی، دبیر کل اتاق اصناف ایران نیز در خصوص جشنواره خرید شفاف اظهار کرد: این جشنوراه به همت وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان طرح شفاف مجموعه‌ای از کالا و خدمات را با قیمت مناسب‌تری عرضه کند.
 
وی افزود: جشنواره خرید شفاف در واقع نمایشگاه عرضه محصولات به وسعت ایران است که گروه‌های مختلف صنفی در حوزه‌های کیف، کفش، خشکبار، شیرینی، قالیشویی و دیگر صنوف در خدمت مردم خواهند بود.
 
دبیر کل اتاق اصناف ایران ادامه داد: این جشنواره فرصت خوبی است تا مردم از فضای خرید شب عید لذت بیشتری ببرند.
 
مجتبایی عنوان کرد: یکی دیگر از طرح‌هایی که وزارت صمت آغاز کرد، درج قیمت کالاها از کارخانه بر روی محصولات بود، این درج قیمت اکنون به بیش از 20 قلم کالا رسیده است، نهایتا با احتساب هزینه حمل و... قیمت تمام شده برای خریدار با اعمال 30 درصد سود خواهد بود.
 
وی خاطرنشان کرد: طرح به‌گونه‌ای تنظیم شده است که همه بتوانند مردم‌داری، مشتری‌مداری و رفتار مسؤولیت اجتماعی خود را به احسن وجه داشته باشند.
 
دبیر کل اتاق اصناف ایران اضافه کرد: این جشنواره تا بیستم فروردین ادامه دارد و مردم در ایام تعطیلات عید می‌توانند خرید کنند.
 
مجتبایی بیان کرد: تجربه نشان داده است، مردم در دهه سوم بهمن و دهه اول اسفند بیشترین خریدها را انجام می‌دهند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ یکی از بیماری‌های اقتصاد ایران وجود و حضور دلالان در بازار است، همین مسئله باعث شده تا قیمت تمام شده کالایی که به دست مصرف کننده می‌رسد بسیار زیادتر از آن قیمت تولیدی آن باشد.
 
تلاش‌های بسیاری برای حذف دست دلالان و واسطه‌ها از بازار و اقتصاد ایران صورت گرفته است اما این افراد همچنان از روش‌های مختلف به کار خود ادامه می‌دهند.
 
طرح‌های درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات و همچنین برپایی جشنواره خرید شفاف ازجمله مواردی هستند که وزارت صمت برای کنترل بازار به ویژه در آستانه شب عید در دستور کار خود قرار داده است تا با حذف واسطه مردم بتوانند در آرامش خرید خوبی داشته باشند.
 
////////////////////////////////////
گزارش از سمیه نظری زاده
////////////////////////////////////
 
انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰

ساعت:

۰۸:۴۰:۵۹

20 Jan 2022