۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۴۹۶۲۵
به دنبال اجرای نهضت مسکن در کشور

جای خالی استفاده از فناوری‌های نوین در نهضت ساخت مسکن پر می‌شود؟ / نظارت و مصالح مرغوب ساختمانی، دو عامل در حفظ سرمایه مردم

نقش نظارت بر عملکرد ساخت و سازها، تامین مصالح مرغوب و... بسیار مهم‌تر است هر موضوع دیگری است، اگر نظارت اصولی نباشد ممکن است مجددا با تجربه نه‌چندان مناسب مسکن مهر مواجه شویم که مشکلات آن تا مدت‌ها دامن‌گیر مالکان بود و به نوعی سرمایه آنان را از بین برد.
جای خالی استفاده از فناوری‌های نوین در نهضت ساخت مسکن پر می‌شود؟ / نظارت و مصالح مرغوب ساختمانی، دو عامل در حفظ سرمایه مردم
به گزارش جهانبین نیوز؛ ساخت مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم رقم خورد بر اساس این طرح قرار بود قشرهای کم درآمد خانه دار شوند.
 
خانه‌های ساخته شده در طرح مسکن مهر عموماً در حاشیهٔ شهرها واقع شده بودند.
 
طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت.
 
در ادامه ساخت مساکن مهر، این واحدهای مسکونی با مشکلاتی مواجه شدند و ساکنان آن‌ها عموما از وضعیت ساخت و مشکلاتی که برایشان ایجاد شده بود گله‌مند بوده و هستند.
 
در این حین هر کسی تقصیر کار را برعهده دیگری می‌انداخت، برخی شرکت‌های ساختمان‌سازی و پیمانکار را در پایین بودن کیفیت سازه دخیل می‌دانند و بعضی نیز عدم هماهنگی و جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها و نهادهایی همچون شهرداری و راه و شهرسازی را دلیلی بر مشکلات موجود در مسکن مهر عنوان می‌کنند.
 
اکنون که مجددا طرح خانه‌دار شدن اقشار مردم در نهضت ساخت مسکن آغاز شده است سعی شده با مرور نظرات کارشناسان حوزه ساختمان بر این نکته تاکید شود که ساخت و ساز اصولی، با استفاده از مصالح مناسب و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در دستور کار قرار گیرد.
 
همچنین نباید در ساخت مسکن در طرح نهضت مسکن از بحث نظارت غافل ماند، موضوع مهمی که می‌تواند از نابودی بیت‌المال و سرمایه مردم جلوگیری کرده و در ادامه با احداث ساختمان‌های باکیفیت نظر توجه مردم را جلب کند و مشکلاتی در این خصوص برای آن‌ها ایجاد نشود.
 
 
امکان استفاده از هر فناوری جدیدی در صنعت ساختمان وجود دارد
 
مهدی روانشادنیا کارشناس حوزه مسکن درخصوص استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان اظهار کرد: باید کیفیت ساخت و عمر مفید فیزیکی ساختمان را شناسایی و ارزیابی کنیم.
 
وی افزود: معیارهای مختلفی در بحث کیفیت زندگی در ساختمان‌ها وجود دارد، در همه این‌ معیارها وضعیت مطلوب نیست اما این موضوع علت‌های مختلفی دارد که ازجمله آن عوامل فنی و مهندسی، حقوقی، اقتصادی و... است.
 
کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: می‌توانیم ادعا کنیم که در زمینه فنی و مهندسی به بلوغ رسیده‌ایم و فضای مهندسی کشور به گونه‌ای است که امکان استفاده از هر فناوری جدیدی در صنعت ساختمان وجود دارد.
 
روانشادنیا عنوان کرد: هم‌اینک تعداد زیادی از فناوری‌های نوین مورد استفاده در صنعت ساختمان در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تایید رسیدند و حتی استفاده شدند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مهم اینکه چرا این فناوری‌های نوین مورد استفاده قرار نمی‌گیرند به علت‌های اقتصادی باز می‌گردد چراکه مقیاس سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان در ایران کوچک است.
 
 
 ارتقا کیفیت ساخت و ساز در کشور در دستور کار قرار گیرد
 
محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این خصوص اظهار کرد: با توجه به دستورکار جهش تولید مسکن که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، باید در ارتقا کیفیت ساخت و ساز در کشور اقدامات جدی انجام دهیم.
 
وی افزود: به هر ترتیب کم‌کاری‌هایی که در ساخت و سازهای انبوهی که قبلا صورت گرفت، باید جبران شود و با استفاده از تجارب قبل ساخت و ساز را ارتقا ببخشیم.
 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: باید از فناوری‌های نوین ساختمان به نحو مناسبی استفاده کنیم، تولیدکنندگان، صاحبان فناوری‌های نو و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در حوزه مسکن در کشور وجود دارد که دارای ظرفیت‌های ارزشمندی هستند.
 
شکرچی‌زاده عنوان کرد: اگر از ظرفیت فعالان در عرصه فناوری‌های نوین در حوزه صنعت ساختمان به نحو احسن استفاده کنیم می‌توانیم عمر مفید ساختمان را ارتقا دهیم و همچنین در موضوع مهم انرژی که به نوعی پاشنه آشیل کشور است صرفه‌جویی کنیم.
 
وی یکی از مباحثی که باید به آن پرداخته شود را مبحث 22 مقررات ملی ساختمان یا مراقبت و نگه‌داری از ساختمان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از موضوعات هم به لحاظ عمر مفید ساختمان و همچنین صرفه‌جویی انرژی به این مبحث بازمی‌گردد.
 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: کلا وضعیت ساختمان‌های موجود و اقداماتی که می‌‍توان برای آن‌ها انجام داد که عمر مفیدشان  در مقابل مخاطراتی مثل زلزله، فرونشست و آتش‌سوزی افزایش یابد در قالب مجموعه مقرراتی به تازگی از سوی مرکز تحقیقات برای ساختمان‌های موجود تدوین شده است که اجرایی شدن آن می‌تواند در راستای ارتقا عمر مفید ساختمان‌ها موثر و مفید باشد.


در ساخت و سازهایی که در ایران انجام می‌شود از فناوری‌های نوین استفاده نشده است
 
مهران کوهی کمالی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: متاسفانه در ساخت و سازهایی که در ایران انجام می‌شود از فناوری‌های نوین استفاده نشده است.
 
وی افزود: فناوری‌های نوین در بحث ساخت و ساز در کشور پُر هزینه هستند و قیمت مصالحی که در ردیف مصالح نوین گنجانده می‌شوند به لحاظ اقتصادی برای ساخت مسکن به صرفه نیستند.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حوزه ساخت و ساز با استفاده از فناوری‌های نوین هم بحث قیمت و هم بحث اجرا مطرح می‌شود، تخصص و آموزشی برای استفاده از فناوری‌های نوین در بین مهندسان ایجاد نشده است و این دو ضعف باعث شده کمتر در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.
 
کوهی کمالی عنوان کرد: در زلزله کاهش خسارت‌های جانی و مالی به استفاده از مصالح و نوع ان بستگی ندارد بلکه به تاب‌آوری ساختمان مربوط است، روش طراحی الان به گونه‌ای است که ساختمان برای یک حدی از قدرت زلزله مقاوم باشد تا حدی تاب بیاورد که جان افراد حفظ شود.
 
وی خاطرنشان کرد: ممکن است زلزله هر 500 سال یک بار رخ دهد و به صرفه اقتصادی نیست که بخواهیم یک ساختمان که عمر آن نهایت 50 سال است را با استفاده از مصالح گران قیمت اجرا کنیم، بلکه باید از طریق طراحی صحیح ساختمان را در برابر زلزله مقاوم طراحی کرد.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ساختمان‌های خاص همچون کتابخانه‌ها، موزه‌ها، مساجد و... که به نوعی ساختمان‌های زیربنایی در شهرها محسوب می‌شوند را برای دوره‌های زمانی بالا طراحی می‌کنند که در برابر زلزله نیز تاب‌آوری داشته باشند.
 
کوهی کمالی بیان کرد: در واقع فناوری در ساخت و ساز ساختمان‌ها و جلوگیری از خطرات و آسیب‌های زلزله نمی‌تواند عامل اصلی باشد اگرچه که عامل موثری است، به اعتقاد من با همین مصالح موجود نیز و با یک طراحی اصولی و تخصیی می‌تواند بهترین ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله را بسازیم.
 
وی با اشاره به طرح نهضت مسکن، تاکید کرد: مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان در طراحی و نظارت کلیه ساختمان‌های طرح اقدام ملی مسکن دخیل هستند و این دو فرایند با 50 درصد تخفیف در تعرفه‌های مهندسی انجام می‌شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ استفاده از فناوری‌های نوین و مصالح مرغوب در ساختمان‌سازی نه‌تنها عمر مفید و مقاومت آن‌ها در برابر مخاطراتی همچون سیل، زلزله و... را افازیش می‌دهد بلکه در صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز بسیار مفید است.
 
هم‌اینک که نهضت ملی ساخت مسکن در کشور در دستور کار قرار گرفته است باید با استفاده از فناوری‌های نوین و مصالح مرغوب از تجربه انبوه‌سازی گذشته جلوگیری شود تا مردم هم احساس نکنند سرمایه آن‌ها از بین رفته است و در خانه‌ای امن و زیبا با دارا بودن امکانات مناسب زندگی کنند.
 
نقش نظارت بر عملکرد ساخت و سازها، تامین مصالح مرغوب و... بسیار مهم‌تر است هر موضوع دیگری است، اگر نظارت اصولی نباشد ممکن است مجددا با تجربه نه‌چندان مناسب مسکن مهر مواجه شویم که مشکلات آن تا مدت‌ها دامن‌گیر مالکان بود و به نوعی سرمایه آنان را از بین برد.
 
///////////////////////////////////
گزارش از سمیه نظری زاده
////////////////////////////////////
 
انتهای پیام/1031ج
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۲۷:۳۷

12 Jan 2022