۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۴۹۵۷۲
پس از یک حذف محتمل؛

آغاز روزهای سخت فوتبال ایران در قارۀ آسیا/ محرومیت‌ها و محکومیت‌های بیش‌تر در انتظار سرخابی‌ها؟!

پس از حذف باشگاه‌های بزرگ فوتبال ایران از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، روزهای سختی در انتظار سرخابی‌ها خواهد بود.
آغاز روزهای سخت فوتبال ایران در قارۀ آسیا/ محرومیت‌ها و محکومیت‌های بیش‌تر در انتظار سرخابی‌ها؟!
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ ساعات آغازین روز جمعه به وقت ایران بود که بیانیه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر حذف تیم‌های فوتبال استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲، جامعه فوتبال کشور را در شوکی بزرگ فرو برد.
البته این اتفاق با توجه به رفتارهای ضدونقیض مسئولین مربوطه داخلی و مرور تصمیمات سران AFC، چندان غیرمحتمل به‌نظر نمی‌رسید اما وعده‌های سرخرمن و اظهارنظرهای عوام‌فریبانه و پوپولیستی افراد تأثیرگذار در فوتبال ایران، سرابی دل‌نشین را برای فوتبالی‌ها پرداخته بود.
 
کوالالامپورنشین‌ها که اعضای کمیته‌های بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال را نمایندگان خود در این بحث می‌دیدند، متفق‌القول طی مفادی مجوز بدوی حرفه‌ای‌سازی این ۳ باشگاه فوتبال ایران را ابطال کردند تا ماجرای اصلی از این‌جا آغاز شود؛ ماجرایی که شاید به یک تراژدی بزرگ برای فوتبال ایران بیانجامد.
 
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در توضیح تصمیم خود نوشت: «کمیته کنترل کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت مجوز باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و گل گهر را برای حضور در ACl۲۰۲۲ براساس مواد ۱۴.۴ و ۱۴.۵ آیین‌نامه مجوز باشگاه‌های AFC را لغو کند. کمیته تشخیص داد که این ۳ باشگاه تمام معیارهای اجباری (طبق ماده ۳.۱ و ۳.۲ (a) مقررات مجوز باشگاه‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا) را برآورده نکرده‌اند و بر این اساس، نباید مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا به آن‌ها داده شود.

باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و گل گهر سیرجان از حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ محروم شدند. علاوه بر این، کمیته کنترل درخواست فوق‌العاده ارائه شده توسط باشگاه گل گهر سیرجان را رد کرد.»
 
بررسی ادله AFC ما را به این نقطه خواهد رساند که سرخابی‌ها در بسیاری از موارد، مشکلات مشترکی دارند و احتمال تأیید مدارک و مستندات هر یک از آن‌ها از دیگری هرگز بیش‌تر نبوده. مسائل زیرساختی و معضلات عدیده در امکانات، از اهم دلایل کنفدراسیون فوتبال آسیا برای کشیدن خط قرمز روی نام این دو باشگاه پرطرفدار بوده.
 
از این رو فقدان تیر دروازه ذخیره در ورزشگاه آزادی، استاندارد نبودن ورودی‌ها و خروجی‌ها برای تخلیه اضطراری استادیوم، نداشتن ۱۱ دوش در رختکن تیم‌ها (درحال حاضر ۴ دوش فعال وجود دارد) و استاندارد نبودن سرویس‌های بهداشتی از ایرادات مطرح  شده از سوی AFC بوده.
 
مهم‌ترین مشکل اما مالکیت مشترک و مجمع یک‌سان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بوده که کنفدراسیون فوتبال آسیا را به تصمیم حذف رساند. گر چه وزارت ورزش و جوانان در روزهای اخیر یک واگذاری را در این رابطه صورت داد اما از نظر مالزی‌نشین‌ها، این امر منافاتی با دولتی و مشترک بودن سرخابی‌ها نداشته و آن‌ها حائز شروط حرفه‌ای‌گری نبوده‌اند.
 
از سویی دیگر بحث بدهی‌های عجیب و غریب این دو باشگاه و ید طولای مسئولین سرخابی در پشت‌گوش انداختن پرداخت مطالبات که تمام‌شان به سمع و نظر مسئولین AFC رسیده، این کارنامه سیاه را پررنگ‌تر کرد تا حتی امضای معتبر افرادی مانند داریوش مصطفوی و اظهارات پروپاگانداگونه کاظم اؤلیایی هم این دو باشگاه را به جایی نرساند.
 
البته که گفته شده در مدارک ارسالی از سوی مدیران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای و همین‌طور AFC، بیش از ۴۰۰ اشتباه از نظر آئین نگارش و زبان انگلیسی وجود داشته و حتی ادبیات فینگلیش هم در این مستندات ذکر شده؛ موضوعی که به طور قطع مهر تأییدی بر آماتوریسم فوتبال ایران خواهد بود.
 
به طور حتم باشگاه گل‌گهر که چنین مشکلاتی را نداشته و به‌واسطه صنعتی بودن از شرایط تجهیزاتی خوبی هم برخوردار شده، راه آسان‌تری برای ارائه درخواست تجدیدنظر به کنفدراسیون فوتبال آسیا را خواهد داشت. بیانیه سیرجانی‌ها حاکی از یک فرصت ۱۰ روزه برای اعتراض بوده و شاید ارائه مدارکی بتواند اهالی کویر را به یک امتیاز مهم و حضور در مسابقات ACL برساند.
 
مهم‌ترین مسئله اما حذف امسال نیست؛ سرخابی‌ها و فدراسیون فوتبال که مدت‌ها با چنین مشکلی درگیر بوده‌اند و حتی دوره گذشته مبلغ ۴۰ هزار دلار به شکل قطعی و ۸۰ هزار دلار به شکل تعلیقی توسط AFC بر سر همین مسئله صدور مجوز حرفه‌ای جریمه شده‌اند، حالا باید منتظر عقوبتی سخت‌تر و اتفاقات ناگوارتری باشند.
 
شواهد و قراین حاکی از آن است که مسئولین کنفدراسیون فوتبال آسیا به روند صدور مجوزها در ایران شک کرده‌اند و ضمن قطعی کردن جریمه تعلیقی، جرایم و محدودیت‌های دیگری را بر فوتبال باشگاهی و مدیریت آن در ایران تحمیل خواهند کرد. سیاه‌نمایی‌ها و مصاحبه‌های غیرمتعارفی که به گوش سران AFC رسیده، کار را سخت کرده و برخوردها را جدی‌تر ساخته.
 
به احتمال زیاد این حذف تنها راه‌کار و برخورد مسئولین کنفدراسیون فوتبال آسیا با فوتبال باشگاهی ایران نیست و محکومیت‌های مالی سنگین و حتی محرومیت باشگاه‌های متخلف از حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۳ در انتظار خواهد بود.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۴۱:۲۱

8 Jan 2022